گفته ها و نوشته ها

گفته ها و
نوشته ها

هشت گروه از
انسانیت بدورند

یکی از
اصحاب، خدمت امام صادق «ع» رسید و عرض کرد: شما همه ی این خلایق را از مردم حساب
می کنید؟ حضرت فرمود: هشت طایفه را از مردم جدا کن:

1- آن کس که
مسواک نزند.

2- آن که در
مجلس فشرده، چهار زانو بنشیند.

3- آن کس که
در کارهای بیهوده دخالت کند.

4- شخصی که
درباره ی چیزی که نمی داند، اظهار دانش و معرفت بکند.

5- کسی که
بدون بیماری، خود را بیمار نشان دهد.

6- کسی که
مصیبت ندیده، خود را عزادار بنمایاند.

7- شخصی که
با یاران خود در مطلب حقی که مورد اتفاق آنها است، مخالفت ورزد.

8- آن کس که
به پدران خود افتخار کند در صورتی که از کارهای خوب آنان بی بهره باشد. چنین کسی
همچون گیاه خلنج است که پوستهای روئین اش کنده شود و سرانجام، جوهر ذاتش برملا
گردد و او همان است که خداوند فرموده است: آنان چهارپایانی بیش نیستند بلکه گمراه
ترند.

مسئولیت
فرمانروائی

هنگامی که
هارون الرشید از سفر حج! بر می گشت، بهلول عاقل او را در راه دید و سه مرتبه او را
به نام صدا زد. هارون گفت: این شخص کیست؟ گفتند: بهلول دیوانه!! هارون گفت: من
کیستم؟ بهلول گفت: تو آن کسی هستی که اگر شخصی در مشرق به کسی ستم روا دارد و تو
در مغرب باشی، خدای تعالی در روز قیامت، از تو مواخذه می کند. هارون گفت: حاجت تو
چیست؟ بهلول گفت: حاجت من این است که اگر می توانی گناهان مرا بیامرزی و مرا داخل
بهشت کنی! هارون خندید و گفت: این کار بدست من نیست ولیکن من می توانم قرضهای تو
را پرداخت کنم. بهلول گفت: این مالی که در دست تو است، قرض از مردم است که به ذمه
ی تو می باشد و قرض به قرض ادا نمی شود. مال مردم را به مردم رد کن. هارون گفت:
رزقی برای تو مقرر می کنم که تا زنده باشی به تو برسد! بهلول پاسخ داد: ما هر دو
بنده ی خدائیم و روزی رسان واقعی، او است. چطور ممکن است خدا تو را یاد کند و مرا
فراموش نماید؟!

«تین» کجا
رفت؟!

سعدالدین
جوهری به دیدن شیخ صفی الدین رفت. چون در نزد شیخ انجیری چند پیش نهاده بود، در
زیر دستار پنهان کرده در را بگشاد، جوهری از شکاف در بدید. چون بنشست، شیخ پرسید
تو کیستی؟ گفت: بنده مردی حافظ قرآنم. گفت: پنج آیتی بخوان. آواز برکشید و گفت:
«والزیتون وطورسینین وهذاالبلدالامین». شیخ گفت: «تین» کجا رفت؟ گفت: تین در زیر
دستار شیخ است!

قضای سی سال
نماز

شیخ بهائی
علیه الرحمه حکایت کرده است که: عابدی سی سال نماز خود را در صف اول به جماعت می
گذارد. بعد از آن همه، آن نمازها را اعاده کرد! چون سبب را از او پرسیدند: گفت:
روزی به مسجد آمدم که نماز کنم، در میان صف اول که همیشه می ایستادم، جای نبود، در
صف آخر ایستادم و نماز گذاردم. چون فارغ شدم، دیدم که مردم از دیدن من در این مکان
تعجب می کنند و بر من نگاه می کنند. من از خود تعجب کرده خجل شدم و با خود گفتم:
از این خجالت بر من معلوم شد که نمازهای من در صف اول خالی از ریا نبوده است! پس
همه ی نمازها را به این سبب اعاده می کنم.

علم طب در
قرآن

جهودی از
حکیمی پرسید که خدای تعالی در کلامی که به ابوالقاسم محمد مصطفی «ص» فرستاده گفته
است: «ولا رطب ولایابس الا فی کتاب مبین» -از تر و خشک هیچ چیز نیست مگر آنکه در
کتاب روشن- یعنی کلام الله واقع است. اکنون بگو که علم طب در کجا واقع است؟ گفت:
آنجا که فرموده است: «کلوا واشربوا ولا تسرفوا» بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید
یعنی بسیار مخورید، چه سرّ همه ی بیماری ها بسیار خوردن است.

سخن راست

ایاس بن
معاویه ی مزنی، خردسال بود و نارسیده، در شام با پیری بن دارالقضا رفت که معامله
او با آن پیر جز در حضور قاضی، فیصله نمی یافت. اول ایاس آغاز سخن کرد، قاضی گفت:
ای پسرک! در سخن گفتن بر پیران تقدم مجوی! گفت: سخن حق مقدم است. قاضی گفت: خاموش
باش! گفت: اگر من خاموش باشم، مدعای مرا که گوید؟! قاضی گفت: گمان نمی برم تو در
این مجلس، یک سخن راست بگوئی؟! ایاس گفت:               «لا اله الا الله». قاضی خجل
گردید و به سخنانش گوش داد و چون حق را با طفل دید، کار را به دلخواه او تمام کرد.

مراحل خواب

پرفسور
پاسوآن، استاد دانشگاه مون پلیه، نتیجه ی تحقیقات دانشمندان را در مورد مراحل خواب
چنین بیان می دارد:

1- مرحله
اول-خواب آلودگی: در این مرحله انسان می تواند خود را کنترل کند ولی احساس نیز
مبرم به خفتن دارد.

2- مرحله
دوم-خواب سبک: انسان از آگاهی برخوردار است و ممکن است خواب بسهولت قطع گردد.

3- مرحله
سوم-خواب عمیق: غالباً نیم ساعت پس از خواب آلودگی بر انسان مستولی می گردد.
ارگانیسم بدن هورمون مخصوصی را در خون می ریزد و موجب آرامش و      سنگین تر شدن خواب می گردد.

4- مرحله
چهارم-خواب آرام: در این مرحله، تمام علایم حیاتی به کندی می گراید؛ ضربان قلب کند
می شود، فشار خون پائین می آید و عضلات شل می گردد بطوری که انسان قادر به نگهداری
وزن جمجمه خود نیست. این مرحله قسمت اعظم خواب شبانه را دربر می گیرد و پس از چنین
خواب آرامی، خستگی عضلانی و جسمی از پیکر انسان بیرون می رود و تجدید قوا حاصل می
گردد.

بی ملک الموت
نیرزد

حکیمی از
مردی شنید که وی می گفت: این جهان با وجود ملک الموت، پشیزی نیرزد! حکیم گفت: بی
ملک الموت نیرزد. گفت: چرا؟ حکیم گفت: زیرا که دوست را بدوست رساند و از دیدن
سفلگان برهاند.

زبان عیب پوش

روزی اکثم
صیفی وقیس بن صاعد که هر دو از حکیمان عرب بودند، با یکدیگر نشسته بودند و می
گفتند که: آدمی را عیب چند است؟ گفتند: بیش از آن است که بر توان شمردن، از هشت
هزار برآید! و این هشت هزار عیب را یک هنر باز پوشد و آن خاموشی است. هر که زبان
نگاه دارد همه ی عیبهای خویش را بپوشد.

حرکت های
زمین

در حالی که
بسیاری از پیشینیان می پنداشتند، زمین حرکتی ندارد، اکنون به این نتیجه رسیده اند
که زمین نه تنها حرکت وضعی و حرکت انتقالی دارد بلکه حرکتهای دیگری نیز دارد ولی
حواس آدمی هرگز نمی تواند این حرکات را دریابد. تاکنون 6 حرکت برای زمین تشخیص
داده اند که عبارتند از:

1- زمین به
دور محورش روزی یکبار دوران می کند (حرکت وضعی).

2- محور زمین
سالی یکبار بر گرد خورشید می گردد (حرکت انتقالی).

3- محور زمین
حرکتی تقدیمی دارد.

4- محور زمین
حرکتی ترقّصی دارد (رقص محوری).

5- خورشید
همراه زمین و سیارات دیگر در میان خوشه ی محلی ستارگان با سرعت 20 کیلومتر در
ثانیه حرکت می کند.

6- خوشه ی
محلی ستارگان با سرعتی در حدود چند صد کیلومتر در ثانیه، بر گرد مرکز کهکشان ما می
گردد.

نفرین، دردی
را دوا نمی کند!

مردی خوش
ضمیر از کدخدای ده به حاکم شکایت برد. حاکم شروع کرد به نفرین کردن کدخدا! مرد
دهاتی ناامید شده از دارالحکومه بیرون رفت. حاکم گفت: کجا می روی؟ گفت: بر می گردم
پیش مادرم، جناب حاکم! اگر به نفرین دردها دوا شود، مادرم بهتر از شما نفرین می
کند!

عناصر تشکیل
دهنده ی بدن انسان

درصد تقریبی
عناصری که در ساختمان بدن انسان به کار رفته است، به شرح زیر        می باشد:

اکسیژن
65%-کربن 18%-هیدروژن 10%-نیتروژن 3/3%-کلسیم 5/1%-فسفر ا%-پتاسیم 35/0%-گوگرد
25/0%-کلر 19/0%-سدیم 24/0%-منیزیم 05/0%-آهن 005/0%-منگنز 0003/0%-مس 00015/0%-ید
00004/0%.

پیاز بهترین
آنتی بیوتیک

دکتر «توکین»
از شوروی روی 150 نوع سبزی و میوه آزمایش کرده و پیاز را از نظر خاصیت میکرب کشی
در درجه ی اول قرار داده است. حال ببینیم رسول اکرم «ص» درباره ی پیاز چه می
فرماید؟ حضرت می فرماید: «اذا دخلتم بلداً کلوا من بصلها یطرد عنکم وباؤها» هرگاه
وارد شهری شدید از پیاز آن شهر بخورید تا از وبای آن بلد در امان باشید. و در حدیث
دیگری امام صادق «ع» می فرماید: پیاز دید را روشنائی و مو را قوت و پشت را محکم و
نیروی راه رفتن را زیاد نموده و تب بر می باشد. پس از بررسی دقیق پیاز، معلوم شده
است به علت گوگردی که دارد ضدعفونی خوبی برای مجاری تنفسی است ضمناً مواد میکرب
کشی نیز در پیاز وجود دارد. ویتامین «ث» فراوان پیاز، رفع خستگی کرده و نیروی
دفاعی بدن را زیاد می سازد. بعلاوه پیاز دارای ماده ای است که در هضم مواد        نشاسته ای اثر کرده و کالری به بدن می
رساند. فسفر پیاز در تجدید قوای سلسله اعصاب موثر است. و همه اینها را در یک جمله،
امام صادق «ع» بیان فرمود.