گفته ها و نوشته ها

گفته ها و نوشته ها

پرواز ورای آسمان

آن را که نظر در آن جهان باید کرد      پرواز ورای آسمان باید کرد

هرگاه که دولتی بدو آرد روی    در حال ز خویشتن نهان باید کرد

«عطار»

دیده اخلاص…

ای سنائی درره ایمان،قدم هشارزن  درمسلمانی قدم بامرددعوی دار زن

ورتوازاخلاص خواهی تاچوزرخالص شوی دیده اخلاص راچون طوق
برزنارزن

«سنائی»

…ترین مردم

پیامبر اکرم «ص» فرمود:

1-   
عابدترین مردم کسی است که واجبات خود را انجام دهد.

2-   
سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات اموالش را بپردازد.

3-   
زاهدترین مردم کسی است که از حرام دوری کند.

4-   
باتقواترین مردم کسی است که کلمه حق را بر زبان جاری کند ولو بر زیانش باشد.

5-   
عادلترین مردم کسی است که برای مردم بخواهد آنچه را برای خویشتن می خواهد و
نپسندد آنچه را که برای خویشتن نمی پسندد.

6-   
باهوش ترین مردم کسی است که از همگان بیشتر به یاد مرگ باشد.

7-   
آن کس بیشتر از همه مورد غبطه مردم است که در زیر خاک خوابیده و از عقاب
پروردگار آسوده و در انتظار ثواب خداوند است.

8-   
غافل ترین مردم کسی است که از تغییر اوضاع و احوال دنیا پند نگیرد.

9-   
بزرگترین مردم در دنیا از نظر جاه و مقام، کسی است که برای دنیا ارزش و مقامی
قائل نباشد.

10-
داناترین مردم کسی است که علم و دانش مردم را بر علم و دانش خود بیفزاید.

11-
شجاع ترین مردم کسی است که بر هوای نفس خود غالب گردد.

12-
باارزش ترین مردم کسی است که علم و دانش او از همگان بیشتر باشد و بی ارزش
ترین آنها کسی است که علمش از همه کمتر باشد…

13-
فقیرترین مردم، آدم طمٌاع است و بی نیازترین آنها کسی است که اسیر حرص و آز
نباشد.

14-
بافضیلت ترین مردم کسی است که اخلاص او از همه بیشتر باشد.

15-
گرامی ترین مردم کسی است که تقوایش بیش از همه مردم باشد.

هدایای دزدی

هارون الرشید روزی با
وزیرش جعفر برمکی در بیرون بغداد به راهی سواره می رفتند. در این بین، قافله ای از
دور نمایان شد. به هارون گفتند که: تحف و هدایائی است که علی بن عیسی ماهان از
خراسان برای خلیفه فرستاده است!

چون قبل از علی بن عیسی،
حکومت خراسان با فضل بن یحیی برمکی بود، هارون رو به جعفر برمکی نموده گفت: این
هدایا در زمان برادر تو کجا بود؟

جعفر در پاسخ گفت: یا
امیر، در خانه صاحبان خود بودند!

بهشت بی سقف

توانگری واعظی خوش طبع
را انگشتری زرٌِین داد که نگین نداشت و التماس نمود که مرا بر سر منبر دعا کن!

واعظ او را بر این وجه
دعا کرد که: بار خدایا! او را در بهشت قصری ده که سقف نداسنه باشد. بعد از آنکه از
منبر فرود آمد، توانگر پیش رفت و مصافحه نمود، پس گفت: ای مخدوم! این چه نوع دعا
بود که در حق من کردی؟ گفت: اگر انگشتری تو نگین می داشت، قصر تو نیز سقف می داشت!

علامت صلیب

یک روز شاعر جوان و تازه
کاری دیوان اشعار خود را برداشته نزد استادش برد و از وی خواهش کرد که در مقابل
اشعار سست او علامت صلیبی بگذارد. پس از چند روز، شاعر جوان برای گرفتن دیوان خود
مراجعه نمود و بعد از ورق زدن دید که هیچ حا علامت صلیبی گذاشته نشده است. از این
پیش آمد بسیار خوشحال شد و گفت: معلوم می شود هیچ شعر سستی ندارم!

استاد جواب داد: صحیح
است، اگر من خواهش شما را انجام می دادم، دیوان شما به گورستان فرنگی ها شباهت
پیدا می کرد.

بندۀ بندۀ سقراط

یکی از ملوک یونان بر
سقراط حکیم گذر کرد و او را در خواب دید، سر پائی بر او زد و گفت: برخیز! سقراط
برخاست و از کوکبۀ شاهی پروا نکرده التفاتی به وی ننمود. ملک گفت: مرا نمی شناسی؟

سقراط گفت: نه! ولیکن در
طبع چهار پایان می بینمت، چه لگد زدن کار ایشان است!

ملک گفت: اینچنین
گستاخانه سخن گوئی، در حالی که تو بنده و رعیٌت منی؟ سقراط گفت: نه چنین است؛ بلکه
تو بندۀ منی! گفت: چطور؟

گفت: برای اینکه شهوت و آرزوها
ترا بنده و فرمانبردار خود ساخته اند و من آنها را بنده و محکوم خود گردانیده ام!
پس من آقای آقای توأم و تو بندۀ بندۀ منی.

ملک از این سخن حکیمانه
خجل گشته، از آن مقام درگذشت.

امید

هله نومید نباشی که
ترایاربراند      گرت امروز براندنه که
فردات بخواند

در اگر بر تو مرو وصبر
کن آنجا         زپس صبر ترا او به سر صدر
نشاند

و اگر بر تو ببندد همه
ره ها و گذرها ره پنهان بنماید که کس آن راه
نداند

«مولانا جلال الدین»

سخنانی کوتاه از مولانا

*سخن را چون بسیار آرایش می کنند، مقصود فراموش می شود.

*آدمی همیشه عاشق آن چیز
است که ندیده است و نشنیده است و فهم نکرده است و شب و روز آن را می طلبد و از
آنچه فهم کرده است و دیده است، ملول و گریزان است.

*نماز برای آن نیست که
همه روز قیام و رکوع و سجود کنی؛ غرض آن است که می باید آن حالتی که در نماز ظاهر
می شود، پیوسته با تو باشد: اگر در خواب باشی و اگر بیدار باشی و اگر بنویسی و اگر
بخوانی، در جمیع احوال خالی نباشی از یاد حقٌ.

*مدٌتی به ترشی خو کرده
ای؛ باری، شیرینی را بیازما.

*ما همچون کاسه ایم بر
سر آب: رفتن کاسه بر سر آب به حکم کاسه نیست، به حکم آب است، الٌا بعضی می دانند
که بر سر آبند و بعضی نمی دانند.

*کس را بر اندرون حکمی
نیست؛ اندیشه ها مرغان هوائی اند.

قول اوٌل یا قول دوٌم؟!

شخص فقیری زن خود را گفت
که قدری پنیر بیاور که خوردن آن معده را قوت دهد و بنیه را محکم و اشتها را زیاد
می کند. زن گفت: پنیر در خانه نداریم!

مرد گفت: بهتر، به جهت
آنکه پنیر معده را به فساد می اندازد و بن دندان را سست می کند. زن گفت: ای مرد!
از این دو قول مختلف و متضاد، کدام را اختیار کنم؟ مرد گفت: اگر پنیر باشد قول
اوٌل را و اگر نباشد قول دوٌم را!

رستگار دنیا و آخرت

از بزرگی پرسیدند که به
چه چیز رستگار دنیا و عقبی توان گردید؟ گفت: به ملازمت تقوی گفتند: حقیقت تقوی چه
باشد؟

گفت: آنکه بیارائی باطن
خود را از برای حق چنانکه میارائی ظاهر خود را از برای خلق.

تیر انداز جاهل

فیلسوفی در صحرایی سیر
می کرد، تیر اندازی جاهل و نوآموز را دید که هدفی نشان کرده بود، و تیر بر راست و
چپ می انداخت و اصلا تیرش نزدیک هدف هم نمی افتاد.

فیلسوف ترسید که مبادا
تیری بر او زند. رفت و متصل به هدف او نشست و گفت: ندیدم موضعی سالم تر از اینجا
چون یقین می دانم که تیر او هرگز بر هدف نخواهد نشست.

عمل به احتیاط

شیخ حسین نجف تبریزی از
علمای وارسته و پرهیزکار نجف بود، خاطره های شیرینی از او در کتابها نقل شده است.
از آن جمله می گویند: در سال 1204 هجری قمری به حج مشرف شد، در راه بازگشت به شام
رفت، اهل شام از او بگرمی پذیرائی کردند. یکی از آنان روزی به او گفت: اهل عراق
میوه را قبل از غذا میل می کنند ولی ما – اهل شام- پس از غذا میوه می خوریم، شما
چه دستوری می دهید؟ فرمود: « اگر مسئله مورد اختلاف است ما عمل به احتیاط می کنیم،
هم قبل از غذا و هم بعد از آن می خوریم!»

با وجود تو، از هر که
هست؛ بیزام

به جرم عشق توگرمی
زنندبردارم  گمان مبرکه زعشق تودست
برمیدارم

مگوکه جان مرا با تو
آشنایی نیست که باوجود تو از هر که هست بیزام

ازآن سبب که زبان را زدل
نمی داند حدیث عشق ترا بر زبان نمی آرم

مرادلیل بس این درگشادوبست جهان که رخ گشودی وبستی زبان گفتارم

«قاآنی شیرازی»

پاسخ به نامه ها

قم- صندوق پستی 777

*سواد کوه – خواهر، ر- م- ن

1-به نظر ما تقلید از آیة الله العظمی اراکی مجزی است.

2-اگر فرزند یقین داشته باشد که عین مالی که پدر در اختیار او گذاشته حرام است
نمی تواند در آن تصرف کند.

3-سحر و جادوگری حرام است و جزای ساحر در دادگاه اسلامی اعدام است.

4-بمقداری که یقین دارید روزه از شما فوت شده قضا کنید و مقدار مشکوک لازم
نیست و اگر به دلیل بیماری خورده اید و بیماری تا رمضان بعد مستمر است قضا ساقط
است و فقط برای هر روز 750 گرم غذا ولو نان به یک فقیر باید بدهید. اگر روزه برای
شما ضرر دادر روزه ماه رمضان هم جایز نیست و حتی اگر بگیرید باطل است.

*تهران – برادر سلیم محمد

انسان آن قدر نیرومند است که می تواند در اراده دیگران و حتی در موجودات دیگر
با اراده خویش تأثیر بگذارد تا جه رسد بر قدرت و توانائی مهار نفس خویش، اگر انسان
چنین قدرتی نداشت خداوند او را مکلف به ترک معاصی دلخواه نمی کرد. مشکل انسان ضعف
ایمان و تلقین عدم اراده است اگر به خود تلقین کنید که من نیرومندم و می توانم
جهان را به تسخیر خود درآورم چه رسد به هوای نفس که در کنترل من است یقینا به آن
قدرت دست می یابید.

*قزوین- براد، م- ز *سلماس – برادر، م-ک

سؤال خود را از دفتر استفتا بپرسید.

*خرم آباد- برادر، 1-3- س – م

درخواست مرگ از خدا اشکالی ندارد ولی انسان نباید برای مسائل مادی از زندگی
سیر شود این زندگی فرصتی است که خداوند به انسان داده است تا در آن به کمال خویش
برسد و جایگاه مناسب خود را در آن جهان تهیه نماید.

*مشهد –برادر، خ- ح- ع- م

ترس از گناه و احساس شرم در دادگاه الهی یک فضیلت است و نباید آن را کنار
گذاشت و هرگز انسان نباید از گذشته سیاه خویش غافل شود و بر وضع فعلی خویش به خود
ببالد ولی این احساس شرم و ترس نباید موجب ناامیدی از رحمت واسعه الهی بشود بلکه
انسان مؤمن همچنان باید میان خوف و رجا، ترس از عواقب گناه و امید به رحمت الهی
تکامل یابد.

*قم- برادر، ع- ا

عقب ماندگی در تحصیل با این که ذهن و استعدادتان خوب است احتمالا ناشی از
مشکلات زندگی باشد که موجب پراکندگی حواس می شود و ربطی به ان مسأله ندارد. سعی
کنید حواس خود را در وقت خواندن و شنیدن مطالب متمرکز نمائید و خیالات و افکار
بیهتوده که بر ذهن هجوم می آورد را از خود دور سازید.

*تابیاد- م- پریشان

آن عادت زشت بخودی خود موجب این اضطراب و پریشانی نیست ولی چون شما بحسب ظاهر
فردی متعهد و متدین بلکه متعصب و خشن در اعتقاد و برخورد با منحرفان عملی یا
عقیدتی هستید و چون به درون خویش می نگرید می یابید که خود نیز مانند آنها و شاید
گاهی بدتر از بعضی از آنها هستید دچار نوعی دوگانگی و اختلال در یافتن شخصیت خویش
می شود و این موجب افسردگی و پریشانی شما است. بدون شک با ازدواج و تشکیل خانواده
و استقلال در زندگی و احساس مسئولیت و ترک عادتهای زشت دوران جوانی شخصیت خود را
باز خواهید یافت و در مسیر صحیح تکامل انسانی قرار خواهید گرفت.

*تهران- برادر، ح- س

درود بر روان پاک آن رهبر عظیم الشأن که جوانان مؤمن این مرز و بوم را از آن
منجلاب گناه و تباهی نجات داد و به اوج عزت و عظمت انسانی که بندگی خدا است رساند
و این معجزه انقلاب اسلامی است و این راز محبوبیت امام است. حالت شرم و ترس که از
گناهان گذشته دارید خود یک فضیلت است ولی هرگز از لطف و کرم الهی مأیوس نشوید که
از بزرگترین گناهان است. گناه خود را به کسی نگوئید و بجز در پیشگاه خدای مهربان
هرگز به آن اقرار و اعتراف نکنید. مؤمن باید عزت و آبروی خود را نگه دارد.

*تهران 716 – ح زارعی

احترام پدر و مادر پس از عبادت خداوند مهمترین واجب و تکلیف الهی است و بی
احترامی به آنها گذشته از عذاب اخروی در این زندگی نیز موجب بدبختی است شما باید
ایشان را متوجه اشتباه بزرگش بنمائید اگر گوش نکرد خود سزای رفتار خویش را خواهد
دید.

*اصفهان- برادر عبد الله – خ

هیچ دلیل برای ناامیدی شما نیست. راههای بسیاری در برابر شما باز است اولا با
پدر صحبت کنید شاید حاضر باشد برای شما اقدامی کند و اگر مانعی از صحبت با ایشان
دارید می توانید از دیگری بخواهید که با او مذاکره کند و ثانیا می توانید خودتان
به کسب و کاری مشغول شوید و با اعتماد به نفس زندگی خود را مستقلا اداره کنید شما
اکنون یک مرد کامل هستید و نباید متکی به این و آن باشید همت کنید و بر توانائی
خویش اطمینان و اعتماد داشته باشید خواهید دید که همه سختیها با همت و ارده انسان
آسان می شود.

*رشت – برادر، ح – م- 4356

گناه نیست ولی شما انجام ندهید.

*قم – خواهر، ف – ک- ت

پاسخ آن گونه پرسشها در مجله ممکن نیست اگر نیاز هست آدرس بدهید یا به وسیله
تلفن بپرسید.

*تهران – برادر، ک- س 125

1-روزی که می خواهید به مسافرت بروید پس از تحقق سفر و گذشتن از حدٌ ترخص می
توانید روزه را بخورید نه قبل از سفر. و همچنین روزی که بعد از ظهر مسافرت می روید
روزه صحیح است و نباید بخورید. و روزی که قبل از ظهر به وطن یا محل اقامت رسیده
اید و در حال سفر چیزی را نخورده اید باید روزه بگیرید. در همه این موارد خوردن
عمدی روزه موجب قضا و کفٌاره است.

2-روزی را که با فعل حرام روزه ماه رمضان را باطل کرده اید به احتیاط واجب
باید کفاره جمع بدهید یعنی به علاوه یک روز قضا، هم 60 روز روزه بگیرید که باید 31
روز آن متصل و پی در پی باشد و هم 60 فقیر را غذا بدهید، و بهر حال توبه خالص و
جدٌی را خداوند می پذیرد ان شاء الله، ولی باید به وظایف شرعی خود از قبیل قضا و
کفاره عمل کنید.

*بافت- برادر مرتضی- م

1-تعمیر مقبره حضرت امام قدس سره برای او که در خانه محقری زندگی می کرد سودی
ندارد ولی مؤمنان برای تجلیل از شعائر الهی و زنده نگه داشتن یاد و نام و راه او
که همان راه انبیا است مرقد او را تعمیر می کنند.

2-در رابطه با شعر حضرت امام سعی بر این است که در مجله توضیح و شرحی داشته
باشیم اجمالا مطالبی که در آن آمده کنایه از مسائل عرفانی است و معنای ظاهری آن
الفاظ مراد نیست و این گونه ادبیات رمزی در شعر عرفا و علما فراوان است.

*اصفهان- براد، ر- م- ر

1-سؤال اول شما روشن نیست و بهرحال ظاهرا کفاره جمع بنابر احتیاط واجب باید
بپردازید.

2-بدون رضایت صاحبان آن اشیاء نمی توان در آنها تصرف کرد.

3-به نظر ما آن شخص می تواند از آیة الله العظمی اراکی تقلید کند.

4-هر سه گناهکارند.

5-لازم نیست امام جماعت خود را عادل بداند. کافی است که مأمومین او را عادل
بدانند.

*اردبیل- برادر رسول زارع

در رابطه با تحصیل در حوزه و کسب اطلاعات با دبیر خانه شورای مدیریت حوزه
علمیه قم به همین آدرس مکاتبه نمائید یا با شماره تلفن 25092 تماس بگیرید.

*گناباد- ح- ر- گ

1-آواز مشکوک حرام نیست و نهی از آن لازم نیست.

2-با نوشتن بر برگه ای او را متوجه سازید.

3- اقتدا به آن شخص نکنید.

*تهران خواهر، اعظم – ن

1-اگر روزه ها را با عذر خورده اید فقط قضای آنها بر ذمٌه شما است و اگر عمدا
خورده اید قضا و کفاره دارد یعنی باید هم به عدد آن روزها روزه بگیرید و هم به عدد
آنها به 60 فقیر هر کدام حداقل 750 گرم غذا بدهید. نه در قضا و نه در کفاره لازم
نیست خود را به زحمت بیاندازید. خداوند تکلیف شاق و مشکل بر انسان روا نمی دارد و
بلکه به تدریج سعی در قضا کردن و کفاره دادن داشته باشید. اعمال مستحبی کفایت از
قضا و کفاره نمی کند.

2-در مورد اموالی که نزد پدر بوده شما از کجا می دانید او از فرد ذی صلاحی
اجازه نگرفته است و بهرحال اگر چنین باشد باید آن اموال را به همان اداره
برگردانید و لازم نیست اعلام شود که از چه کسی است. و در مورد مالی که پیدا شده
چون مسأله صور مختلفی دارد به رساله توضیح المسائل، بخش احکام مالی که انسان آنرا
پیدا می کند مراجعه کنید.

3-عقد ازدواج موقت فقط با تمام شدن وقت یا بخشیدن باقیمانده آن از سوی مرد
پایان می پذیرد و پس از آن مرد و زن با یکدیگر کاملا اجنبی هستند مانند هر زن و
مرد اجنبی دیگر حتی در زمان عده.

4-توبه همان بازگشت و پشیمانی و طلب عفو از خداوند و تصمیم بر رعایت احکام
الهی است و انسان باید پس از توبه سعی در برگرداندن حق الناس و انجام قضای نماز و
روزه اگر فوت شده و همچنین پرداخت کفاره داشته باشد و به همان مقدار وسع که تلاش
می کند کافی است خداوند ارحم الراحمین است و هرگز بر انسان عسر و حرج تحمیل نمی
کند.

*اهواز- برادر قاسم ب- ب

باید آن فرش را به همان ارگان برگردانید و اجرة المثل این مدت که نزد شما بوده
نیز بپردازید نمازهائی که بر آن خوانده اید اگر می دانستید که غصبی است باطل است
ولی اگر تصوٌر شما این بوده که برداشتن آن برای شما جایز است و اکنون متوجه مسأله
شده اید نمازهای گذشته صحیح است.

*شیراز- برادر، پ- ر- ت

سؤال خود را با ذکر آدرس از دفتر استفتا بپرسید.

*کردستان- برادر، ک- م- ش- ف- 8

اگر بدانید واقع شده ولو بمقدار کم جایز نیست ولی اگر یقین ندارید اشکال
ندارد.

*اصفهان- برادر، ک- الف- ق

ازدواج شما هیچ اشکالی ندارد.

*مشهد- برادر، ع- م

کفاره بر شما نیست.

*ماکو- خواهر، ل- ر

امیدواریم در آینده بتوانیم در آن رابطه مطلبی داشته باشیم ولی شما بدون
موافقت پدر اقدامی نکنید.

*تبریز- براد، غ- م- ت- م

کسی که خود احساس می کند که ترک ازدواج منجر به دیوانگی او می شود یا مبتلا به
گناهش می کند باید ازدواج را بر هر کار دیگر ترجیح دهد. ازدواج بر چنین شخص واجب
است نه مستحب. اما در رابطه با آن مورد اگر احساس می کنید غیر طبیعی هستید به پزشک
مراجعه کنید.

*قم برادر، م- ع- ر

1-اگر داشتن آن کتابها جزء شئون شما است خمس ندارد.

2-استمنا در روز ماه رمضان بر روزه دار مستوجب قضا و کفاره است و بنابر احتیاط
باید کفاره جمع بدهد یعنی هم شصت فقیر را غذا بدهد و هم شصت روز روزه بگیرد که 31
روز آن متوالی باشد.

3-در مورد سؤال سوم استفتا کنید.

*قم- برادر محمود، ر- د

شما نباید در امور آنها دخالت کنید، به مقدار لازم نصیحت کرده اید و همین کافی
است ، روابط خود را با ازدحام خود هرگز قطع نکنید و همیشه نسبت به آنها اظهار محبت
نموده و به آنها کمک کنید.

*خواهر، 1-م

تنها چیزی که باید به شما تذکر بدهیم که با ملاحظه وضع اجتماعی هنوز دیر نشده
است نگران نباشید.

*اهواز- برادر، س- خ

1-در رابطه با خمس با نماینده مرجع تقلید مذاکره کنید

2-به مقداری که یقین دارید نماز فوت شده یا صحیح نبوده قضا کنید مقدار مشکوک
لازم نیست.

3-پیش از ازدواج خوب دقت کنید و تحقیق نمائید که بد از آن ناچارید دیده بر هم
نهید و بسازید.

4-همسر خوب آن است که با ایمان و متعهد به احکام اسلام باشد و از نظر توافق
اخلاقی مناسب باشد. البته سایر جهان طبیعی است که ملاحظه می شود.

5-توبه پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه و جبران گذشته است.

6-امر به معروف و نهی از منکر در شرایط خاص خود وظیفه هر مکلٌف است.

*تهران-براد، ن- ش

1-اگر توبه جدی کنید خداوند می بخشد ان شاء الله و چیزی جز توبه بر شما نیست.

2-اگر یقین دارید که در آن وقت جنب شده اید نمازها و روزه هائی را که قبل از
غسل انجام گرفته باید قضا کنید.

*تهران- خواهر ت- ت

1-اگر بدون قصد ده روز در جائی ماندید و مسافر بودید نمازتان تا سی روز شکسته
است، و از روز سی و یکم تمام است.

2-خونابه ای که از گوشت در وقت شستن جدا می شود پاک و حلال است.

3-نماز با آن لباس اشکال ندارد.

*گرگان –برادر، ا-ن

البته خداوند مهربان هر گناهکار را با توبه می بخشد و همین که شما به فکر نجات
خویش افتاده اید دلیل بر لطف و عنایت الهی است که شامل حال شما شده است این فرصت
را غنیمت بشمارید و با یک تصمیم جدی از آن ورطه بسیار خطرناک خود را برهانید. توبه
کند و از خودفریبی اجتناب نمائید. از او هر چه می توانید دور شوید. ازدواج بهترین
کمک برای حل این مشکل است و با این وضعیت تأخیر جایز نیست.

*اصفهان- برادر، و-م-100

حالتی که مشاهده می کنید ناشی از اختلالات هورمونی است و قابل معالجه است به
پزشک متخصص غدد مراجعه کنید. ضمنا متوجه باشید که این مسأله چندان اهمیتی ندارد و
اختصاص به شما ندارد.

*قم- برادر، ع-ی

هراس از عاقبت امر و وحشت از آینده خویش در بعد معنوی و الهی نشانه ایمان و
حسن اعتقاد است ولی راه تضمین آن دعا و نیایش و تضرع به درگاه الهی و سعی در خالص
کردن نیت و نفی شرک به تمام معنی و کسب کمال و معرفت است و اما راهی که شما نوشته
اید ما تاکنون نشنیده و در جایی ندیده ایم.

*زرین شهر- برادر، م-ص-

خطور افکار و تخیٌلات و آرزوها یک امر طبیعی است و گناهی به حساب نمی آید ولی
از نظر اخلاقی انسان باید سعی کند که خواطر و افکار خود را کنترل کند و در محدوده
افکار مفید و سازنده نگه دارد و از افکار آرزوهای دور و دراز و تخیلات پوچ و
بیهوده بپرهیزد.

*تهران- برادر، م- م- س- 423

1-معامله ای که می خواهید انجام دهید اگر خلاف مقررات دولت نباشد اشکال ندارد.

2-ممکن است افراد خانواده شما گناهکار باشند اما این دلیل نیست که آنها را
کافر و نجس به حساب بیاورید حتی اگر نماز نخوانند بهرحال شما مدتی را که تحمل کنید
از آنها مستغنی خواهید شد و مستقل زندگی خواهید کرد ان شاء الله.

 

 

 

ویژگیهای مؤمن

*امام باقر «ع»:

«انٌما المومن الٌذي اذا رضی لم
یدخله رضاه في ااثم و لا باطل و اذا سخط لم یخرجه سخطه من قول الحق و الٌذي اذا
قدر لم یخرجه قدرته الی التٌعدٌی الی ما لیس له بحقٌ».

(بحار 15- ص 94- 97)

مؤمن کسی است که در موقع خشنودی و رغبت، آلوده بگناه و
اعمال نادرست نگردد و در موقع خشم و غضب از مرز حق و حقیقت خارج نشود و در روز
قدرت، تعدٌی و تجاوز ننماید و بر خلاف حق عمل نکند.