پاسخ به نامه ها

پرسشها و
پاسخها

 سؤال:

 بسيار اتفاق مى‏افتد كه مادرى جهت گواهى پزشكى براى فرزندش
كه از امتحان جا مانده است به دكتر مراجعه مى‏كند، در حالى كه دكتر بيمار را
نديده، اگر گواهى نكند، يك سال دانش‏آموز از درس عقب مى‏افتد، آيا گواهى، جايز
است؟

 (كاشان: دكتر احمد. ش)

 پاسخ:

 جايز نيست، پزشك گواهى دروغ بنويسد.

 × × ×

 سؤال:

 1- آيا كارمند ارگانهاى دولتى، مى‏تواند در طول ساعتهاى كارى، به
جز وقت نماز، وضوى مستحبى بگيرد؟

 2- با پرداخت هزينه تلفن، آيا كارمند مى‏تواند از تلفن اداره
استفاده كند؟

 3- در صورتى كه مسؤول مافوق، مقيد به رعايت مسائل شرعى و حقوق
بيت‏المال نيست، تكليف كارمندان تحت نظر او چيست؟

 4- آيا مى‏شود به قصد زيارت امام جماعت يا ديدار و آشنايى با
مؤمنان محله ديگر، در نماز جماعت شركت كرد و چگونه مى‏توان نيت را براى خدا خالص
كرد؟

 (استان فارس: امين. ح)

 پاسخ:

 1- استفاده از آب براى وضوى مستحبى در محل كار اشكال ندارد.

 2- استفاده از تلفن اداره براى كار شخصى، تابع مقررات اداره است.

 3- عدم رعايت قانون از طرف مافوق، مجوّز عدم رعايت قانون توسط
زيردست نمى‏شود.

 4- قصد زيارت و آشنايى با مؤمنان، خود عمل مستحبى است و موجب تقرّب
به درگاه الهى.

 × × ×

 سؤال:

 1- اگر پس از خواندن نماز مغرب، كسى بالاجبار يا از روى اشتباه
نماز عشا را قطع كند، لازم است كه دوباره نماز مغرب را بخواند؟

 2- آيا غسل مستحبى، جاى وضو يا تيمم را براى نماز مى‏گيرد؟

 3- در صورت شك در ركعتهاى نماز و عدم ترجيح هيچ كدام از طرفها،
بايد نماز را قطع كرد يا ادامه داد؟

 4- آيا عمل اضافى كوچك موجب بطلان نماز مى‏شود و همچنين حرف زدن يا
بودن چيزى در دهان، اشكالى در غسل و وضو يا تيمم ايجاد مى‏كند؟

 5- اگر در موقع وضو، جايى از بدن دچار خونريزى شد و پانسمان آن
قسمت، مانع رسيدن آب به آن جا شد، تكليف چيست؟

 (ميانه: م. مسلمى)

 پاسخ:

 1 – در فرض مذكور، فقط نماز عشا را بخوانيد.

 2- به فتواى حضرت امام‏قدس سره غسل مستحبى، جاى وضو را نمى‏گيرد.

 3- موارد شك در نماز فرق مى‏كند، گاهى موجب بطلان نماز است و گاهى
هم نمازگزار وظيفه خاصى دارد به توضيح المسائل مراجعه كنيد.

 4- بعضى كارها نماز را باطل مى‏كند و برخى موجب بطلان نمى‏شود. حرف
زدن هنگام وضو، غسل و تيمم اشكالى ندارد.

 5- اگر زخم در مواضع وضو نباشد، براى وضو هيچ اشكالى به وجود
نمى‏آيد.

 × × ×

 سؤال:

 1- چرا خداوند از يك طرف بر لزوم ايمان و اعتقاد به اسلام تأكيد
بسيارى فرموده و از طرف ديگر در سوره ممتحنه فرموه است: “خداوند شما را از دوستى
با كسانى از كفار كه با شما بر سر دين و ايمان نجنگيده‏اند و شما را از خانه و
زندگيتان آواره نساخته‏اند، منع نمى‏كند” و بدين وسيله، بين مسلمان و كافر فرق
نمى‏نهد؟

 2- طبق معارف دينى، اولين چيزى كه در قيامت از انسان پرسيده
مى‏شود، نماز است و اگر كسى نمازش پذيرفته نشود، هيچ كارى از او پذيرفتنى نيست،
آيا كسانى كه اهل نماز نبوده‏اند ولى بزرگترين خدمت را به جوامع بشرى ارائه
كرده‏اند؛ مانند اديسون، پاستور، الكساندرگراهام‏بل و غيره، به علت نماز نخواندن،
بايد جايگاهشان دوزخ باشد؟

 3- از طرفى خداوند به نماز بسيار اهميت داده تا آن جا كه آن را فرق
بين اسلام و كفر معرفى كرده و از طرف ديگر، يك لحظه تفكر را بهتر از چندين سال
عبادت مى‏داند؟ و طبق فرموده پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله وسلم عبادت هفتاد
جزو دارد و بهترين آن كسب حلال است. چگونه است كه در اين جا كسب حلال، بر نماز
خواندن – كه خود جزو عبادات است – برترى داده شده است؟

 (كرج: داريوش. د)

 پاسخ:

 1- معناى آن آيه اين است كه دوستى با آنها در دنيا، براى مصالح سياسى
– اجتماعى اشكالى ندارد؛ نه اين كه اين كفار با مسلمانان فرق ندارند.

 2- آنان كه به بشريت خدمت كرده‏اند، اگر براى رضاى خدا بوده، پيش
خدا ارزشمند است و اگر براى مردم بوده است، از مردم بايد توقع پاداش داشته باشند و
جامعه بشرى هم پاداش آنها را، با بزرگداشت نام و يادشان، داده است.

 3- آن روايات براى اين است كه اگر تفكر صحيح نباشد، نماز ارزش
واقعى خود را ندارد. و منظور از تفكر، تفكر در امور آخرت و شناخت بهتر خداوند و
آيات اوست و نماز با چنين تفكرى ارزش پيدا مى‏كند. همچنين كسب حلال شرط صحت نماز
است و اگر كسى كسب او حلال نباشد و منزل و لباس او از پول حرام تهيه شود، نمازش
باطل خواهد بود.

 × × ×

 ×
تهران: برادر عباس . م

 تكليف شما توبه جدى و واقعى و تصميم بر ترك گناه و جبران
گذشته با اعمال صالحه است. هرگز گناه خود را با كسى در ميان نگذاريد بجز خداوند
مهربان و به لطف و كرم او اميدوار باشيد. آن چه شنيده‏ايد كه بعضى از گناهان حد
شرعى دارد وظيفه دادگاه است، نه اين كه وظيفه گناهكار باشد كه خود را معرفى كند تا
بر او حد جارى سازند چنين چيزى نيست بلكه وظيفه او فقط توبه است.

 ×
خمينى شهر : برادر ن. س

 زن تا تمكين نكند، حق مطالبه نفقه را ندارد و اما مهر، اگر
مقيّد شده است كه در وقت قدرت و تمكن مالى شوهر پرداخت شود يا مثلاً زمانى براى آن
تعيين شده است، زن نمى‏تواند به شوهر بگويد تا مهر را نداده‏اى، تمكين نمى‏كنم ولى
اگر مهر شرطى نداشته باشد، زن مى‏تواند تمكين را موقوف كند بر دادن مهريه بطور
كامل.

 توضيح:

 × در مجله شماره 165 يكى از القاب مقدسه حضرت صديقه طاهره‏عليها
السلام به غلط “هانيه” چاپ شده بود كه صحيح آن “حانيه” است.

 × شركت سهامى شيلات ايران، طى نامه‏اى از محضر مقام معظم رهبرى،
حضرت آية الله العظمى خامنه‏اى درباره مصرف كوسه ماهى استفتا نموده‏اند، معظم‏له
در پاسخ، مصرف آن را بلامانع دانسته‏اند. از اين رو متن سؤال و جواب به اطلاع
خوانندگان مى‏رسد:

 محضر مبارك رهبر معظم انقلاب حضرت آية الله خامنه‏اى دام
ظله

 متخصصين نظر مى‏دهند كه كوسه ماهى هم مانند ماهيان ديگر
داراى فلس و قشرند كه با دست كشيدن روى پوست آنها محسوس است (به نام فلس ميخى و
شكل دندانه‏اى ناميده مى‏شود) و از نوع ماهيان غضروفى است.

 اينك آيا به نظر متخصصين كه مى‏گويند داراى فلس و قشر است
مى‏توان اكتفا كرد يا آن كه كوسه ماهى حكم خاص دارد؟

 بسمه تعالى – اگر از قسم ماهى فلس‏دار بودنِ آن مشكوك
باشد، چنانچه افراد اهل خبره و متخصص مورد اعتماد و وثوق آن را از قسم ماهى
فلس‏دار تشخيص دهند عمل به قول آنان در اين باره مانع ندارد.