بسم الله الرحمن الر حیم
۱-رسول اکرم (ص):
من فارق جماعه المسلمین فقد خلع ربقهالاسلام
من عنقه . قیل یا رسول الله :وما جماعهالمسلمین ؟
قال :جماعه اهل الحق و ان قلوا
( امالی صدوق ص ۲۹۷)
هر کس از جماعت مسلمین دوری کند ،رسیمان اسلام را از گردن خود باز کرده است ، سوال شد ای پیامبر : مراد از جماعت مسلمین چیست ؟فرمود گروه حق جویان و اهل حق هر چند که کم باشد
۲-امیر المومنین (ع):
« وان الله سبحانه لم یعط احدا بفرقهخیرا »
«ممن مضی و لا ممن بقی »
( نهج البلاغه ، شرح محمد عبده – ۱/۳۵۲)
خداوند سبحان به هیچ کس در اختلاف و تفرقه ، خیری نداده است . چه از گذشتگان و چه از ماندگان .
۳-امیر المومنین (ع)
« و اما الفرقه فاهل الباطل و ان کثروا واما الجماعه»
« فاهل الحق و ان قلوا»
(تحف العقول صفحه ۱۵۰)
تفرقه در اهل باطل است هر چند زیاد باشند و اتحاد و اجتماع در اهل حق است گرچه کم باشند .
۴-امیر المومنین (ع)
« الزموا السوّاد الاعظم فان ید الله مع الجماعهو »
« ایا کم و الفرقه فان الشاذ من الناس للشیطان کما »
« ان الشاذ من الغنم للذئب »
(نهج البلاغه صبحی صالح صفحه ۱۸۴)
با اکثریت اهل حق همراه باشید زیرا دست خدا با جماعت است و زنهار از تفرقه وجدایی چرا که تنها و جدای از مردم گرفتار شیطان است همانگونه که گوسفند تنها مانده دچار گرگ می شود .
۵-امام زین العابدین (ع)
«… یا زهری ! و ما علیک ان تجعل المسلمین منک»
« بمنزلهاهل بیتک فتجعل کبیرهم بمنزلهو الدک و »
« تجعل صغیرهم بمنزلهولدک و تجعل تربک منهم »
« بمنزله اخیک . فأن هو لاء تحب ان تظلم ؟ و ای »
« هو لاء تحب ان تدعو علیه ؟ و ای هو لاء تحب »
« ای تهتک ستره ؟»
(بحارالانوار جلد ۷۱ صفحه ۲۳۰)
ای زهری ! چه می شود اگر مسلمانان را همانند اهل بیت خود دانی ، بزرگ آنها را بجای پدر خود و کوچک آنها را بجای فرزند خود و همسالان خود را از آنها همچون برادر خود قرار دهی! کدام یک از اینها را که خویشاوندان نزدیک تر می باشند دوست داری که مورد ظلم و ستم قرار دهی وکدام یک از اینها را نفرین می کنی ؟ و کدام یک از اینها را دوست داری که از اسرار نهانش پرده برداری ؟
( راستی اگر همه ما به این مطلب که امام سجاد به آن شخص می آموزد ، عمل کنیم و تمام مسلمانان را مانند خانواده خود بدانیم و یا همه همانونه باشیم که باپدر و فرزند و برادر خود هستیم، دیگر اثری از اختلاف و جدایی و کینه توزی و دشمنی می ماند ؟!