نگاهی به : مراسم حج امسال و دستاوردهای آن (۲)

حجه‌الاسلام والمسلمین موسوی خوئینی ها
باید در این اجتماع عظیم الهی ، مسلمانان به بررسی مشکلات عمومی مسلمین پرداخته و در راه رفع آنها بامشورت همگانی کوشش کنند .
امام خمینی
اعلام دسته جمعی برائت از مشرکین
علت انتخاب راهپیمایی بعنوان یکی از شیوه ها یا فراگیرترین شیوه د رحرکت عبادی سیاسی حج چیست ؟و نقش آن چگونه است ؟
مسائل سیاسی که در رابطه با سرنوشت دنیای اسلام است و بخصوص در رابطه با یک مسئله ای که بنام برائت از مشرکین در قرآن تعبیر شده است که حجاج موظفند این برائت رابه همه مردم و در ایام حج اعلام کنند و باید اعلام برائت و بیزاری خدا و رسول خدا ازمشرکین در ایام حج انجام شود اگر این برائت رابررسی کنیم تنها راه ممکن برای اینکار ،همین اجتماع در یک نقطه و راهپیمایی است . و در این راهپیمایی و اجتماع است که این شعار برائت از زبان همه مردم اعلام می شود .
راههای دیگر عبارت از این است که توسط یک فرد یایک گروه به عنوان نمایندگی ا زطرف مسلمانان طی یک اطلاعیه و اعلامیه ای مثلا این برائت اعلام شود ، یا مسئولین کشوری به عنوان نمایندگان مردم اعلام برائت کنند و از رسانه های گروهی هم پخش شود و یا شیوه هایی از این قبیل .
این شیوه ها اولا ادا ء تکلیف از طرف هر فرد نیست ثانیا در دنیا بسیار رایج شده است که فرد یا افراد و گروه هایی بدون اینکه پشتوانه مردمی داشته است ونماینده واقعی مردم باشند ، از طرف مردم سخن می گویند ! این شیوه امروز در دنیا بسیار دیده شده است شما وقتی به سازمان ملل بروید ، خودش رانماینده مردم آن کشور و نماینده دولت آن کشور می داند ، دولت هم خودش رانماینده مردم میداند یادر کشورهایی که احزاب و گروههای سیاسی حکومت می کنند این احزاب و گروههای سیاسی در بیانیه های رسمی شان اعلام مواضع می کنند و این را به حساب همه مردم میگذارند ! پس این شیوه که یک فرد یا یک گروه نظریات خود را اعلام کند و این رابه نام مردم بحساب بیاورند در حالی که مردم واقعا آن نظریه رانداشته باشند ، امروزه در دنیا بسیار رایج شده است ، لذا این روش اعتبار خودش را از دست داده است .
بنابراین نمی توانیم در حج بگوییم یک نفر یا چند نفر بیایند به نمایندگی از طرف همه حجاج ، اعلام برائت از مشرکین کنند تا این وظیفه قرآنی را انجام
داده باشند و از طرفی دیگر ، این احتمال و جود دارد که این وظیفه فرد فرد مردم باشد نه اینکه یک وظیفه کلی باشد که یک نفر یا یک گروه بتوانند بجای مردم ، این و ظیفه را انجام دهند .
چون این شبهه هست و احتمال هست که و ظیفه به این شکل باشد ، و هر فرد فردی از حجاج هم که بر ایشان مقدور نیست اعلامیه صادر کنند یا توسط رسانه ها سخن خودشان را به دنیا برسانند ، از این رو ، راهپیمایی بهترین روش است که هم هر فردی از افراد حجاج این وظیفه رامی تواند انجام دهد و هم این شیوه ، شیوه ای است که و قتی آن و ظیفه انجام شود صدایش بگوش همه دنیا می رسد . ضمنا این شیوه اثرات دیگری هم دارد ، و آن این است که حالت جمعی و فشردگی دیگر اعلام یک مو ضع سیاسی قدت است و بر خلاف اینکه فقط یک فرد یا یک گروه به نمانیدگی از طرف مردم یک موضع سیاسی را اعلام بکنند .
اجتماع و بدنبالش راهپیمایی همراه با این شعارها معنایش این است که قدرتی هم بنام قدرت مردم پشت سر این شعار وجود دارد اگریک فرد از طرف یک ملت اعلام یک موضع بکند، در اینجا مشاهده نمی شود که یک قدرت مردمی هم پشت سرش هست اما در راهپیمایی همگانی قدرت مردم هم نمایان است یعنی همه مردم اعلام می کنند که بدنبال این شعار سیاسی ، برای حمایت از این شعار خود ما هم هستیم .
پس راهپیمایی بهترین شیوه ای است که می تواند این و ظیفه قرآنی را ادا کند که هم اعلام موضع شود و هم اعلام برائت شود و هم این اعلام برائت از طرف فرد فرد حجاج از انجام بگیرد وهم بگونه ای که صدایش بگوش همه برسد ، بگوش مستکبرین همه مستضعفان برسد ، و خود مردم در آن شرکت داشته باشند چه آنهایی که در حج هستند و این فریاد رامی زنند و چه آنهایی که در کشورهایی اسلامی هستند و همه بنحوی در ایام حج در رابطه با حج می باشند زیرا وقتی که شما می بینید مثلا از ایران صد هزار نفر به عربستان رفته اند ، درحقیقت دلهای همه این چهل میلیون نفر متوجه عربستان است . چون هر کسی بنحوی با یکی از آنهایی که به حج رفته رابطه دارد چه از نظر وابستگی فامیلی و چه رابطه دوستی و رفاقت و یا همسایگی ، لذا تعقیب می کند آنچه راکه در عربستان اتفاق می افتد و آنچه راکه حجاج انجام می دهند . و همه کشورهای اسلامی همینطور است ، در ایام حج دلهایشان حداقل به دلیل همین رابطه عاطفی آنجا هست ضمن اینکه د رآنجا قبله مسلمین است و د ر سال یکبار این این حرکت عظیم بنام حج انجام می شود ، لذا خود بخود دنیای اسلام متوجه اخبار حج هست .
در چنین زمانی که همه کشورهای اسلامی بلکه غیر اسلامی متوجه یک مرکزی هستند ، اگر از آن مرکز فریادی بلند شود ، طبعا بگوش همه می رسد علاوه بر اینکه خود مکان و ایام حج و اینکه جمعیتی از ملیتهای مختلف از رنگها و نژادهای متفاوت از کشورهای مختلف با داشتن سیستمهای حکومتی با فرهنگهای ملی متفاوت همه در یکجا جمع شدهاند و هم یک شعار را می دهند ، این خودش یک معنی و مفهوم سیاسی خاصی پیدا می کند.
من با بحال با همه مطالعاتی که کرده ام روشی بهتر از این برای اعلام یک چنین وظیفه ای که قرآن برای مسلمانها تعیین کرده است ،بنظرم نرسیده است .
فواید راهپیمایی
در هر صورت این حرکت به اینکشلی که در ایام حج انجام میشود اولا خودش و حدت آفرین است . ثانیا جلو گیرنده از هر گونه شعار و توطئه تفرقه انگیز است ، با توجه به تو طئه هایی که استکبار جهانی علیه امت اسلامی دارد اگر این حرکت وحدت آفرین نبود ، حج چه زمینه مساعد خوبی بود برای تفرقه انگیزی ! و آن وقت ایادی دشمنان اسلام چه تفرقه هایی ایجاد می کردند ! شاید در سابق و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، این احتمال ضعیف بود که درحج ، دشمنان اسلام بخواهند ایجاد تفرقه کنند ، چرا که اصلا حرکتی نبود که بخواهند تفرقه و تشتت ایجاد کنند ، اما پس از پیروزی انقلاب باتوجه به اینک دارند می بینند مسلمانها به یک سمت و جهت حرکت می کنند و حج دارد معنایی پیدا میکند غیر از آنچه که در سابق بوده ،‌مستکبرین دشمنان اسلام و در راس همه آمریکا به این فکر می افتد که با هر وسیله ای هسن تخم نفاق رادر بین مسلمین بپاشد و اجازه ندهد که این شعور جدید رشد پیدا کند .
این حرکت سیاسی دقیقا آن توطئه ها راهم خنثی می کند ، برای اینکه وقتی میبینند مردم ایران که اساسا قرآن و زبان پیغمبر اسلام ، زبان انها نیست و ایران دربین کشورهای عرب یک چیز جدایی تلقی می شود و تبلیغات هم علیه ایرانیها شده است از اینکه اینها مجوس هستند ! و مشرکند و اصلا ایمان ندارند چنین ملتی به حج آمده ، ترک هم آمده ، آنهایی که از کشور های اروپایی آمدند مسلمانند ، آنها هم با اینها شده اند، می بینند که از همه ملیتها و اقوام ،همه آمدند باهمه اختلافاتی که بین خودشان دارند به لحاظ نژاد و زبان و فرهنگ و یاسیستمهای حکومتی که درآن کشورها هست ، اما علیرغم همه آن تشتت ها ، اصول مشترکی دارند، خود این حرکت با این شعارها نمایش و حدت و بدنبالش قدرت این وحدت اسلامی است که همه مسلمانها یک شعار را مطرح می کنند . این خودش به همه مسلمانها الهام میدهد که شما امت واحده هستید، علیرغم اینکه آن ترک است آن فارس است ، آن عرب است ، آن از افریقا است آن از آسیا آمده ، آن یکی از اروپا آمده الآن همه علی رغم این تشتت ها ، یک زبان واحد هم دارند .و آن زبان اسلام است و یک شعار هم دارند و آن شعار علیه مشرکین است .
بنابراین خود این حرکت چنان و حدتی را الهام می دهد که زمینه بذر نفاق را از بین می برد .
باید توجه بدهیم که امروز استکبار بشدت دنبال این هست که تفرقه اندازی بکند و راهپیمایی دراین شکل مخصوص ضمن اینکه قدرت نیز جلوگیری می کند .
راهپیمایی بهترین مثالش همان سیلی است که وقتی آبها از این جویهای کوچک حرکت می کنند و در یک نهر عظیم قرار میگیرد و بهم پیوسته می شود ، یعنی و قتی سیل حرکت می کند دیگر چیزی جلوش رانمی تواند ببندد . جمعیت و قتی که در یک نهر عظیم در یک راهپیمایی قرار می گیرد واقعا هیچ قدرت نظامی هم نمیتواند جلوی سیل جمعیت را بگیرد .
وقتی که در راهپیمایی ، بعضی جاها احساس می شد که پلیس می آید با یک شیوه های زیگزاگ زدن و تشکیل یک اشکالی مثل جمعیت رامی خواهد از هم جدا بکنند ، فکر هم می کند که این آرایش ، به آسانی می تواند جمعیت را از هم تجزیه کند و راهپیمایی را خراب کند و لکن قدرتی در این جمعیت هست که شاید از اختیار افراد هم دیگر بیرون میرود که سدر یک تکانی که می خورند اصلا تمام آن آرایشها به هم می ریزد ، و جمعیت باز راه خود را ادامه می دهد .
شما می بینید حتی در سال گذشته که موفقیت پلیس یک مقدار زیاد بود ، باز هم نتوانستند جلوی راهپیمایی را بگیرند یعنی وقتی تصمیم این بود که از مرکز اجتماع تا مسجد الحرام جمعیت برود ، این جمعیت رفت تا مسجد الحرام رسید درحالی که پلیس نگذاشت سخنرانی انجام بگیرد اما خود راهپیمایی و اجتماع رانمی توانست جلوش را بگیرد و جمعیت به مسجد الحرام رسید و شعارهایش را داد و بالاخره آن و ظیفه ای راکه بر عهده اش بود انجام داد .
راهپیمایی موضوعیت دارد
خود راهپیمایی اساسا موضوعیت دارد ، یعنی بهترین شکل قدرت نمایی مردمی است که غیر مردم هم هیچ در آن نمی تواند دخالت داشته باشد .
اثر دیگر راهپیمایی شکستن آن قدرت پوچ و بی محتوای پلیسی است در برابر قدرت مردم اگر مردم اجتماع نکرده باشند و به حالت پراکنده د رخیابان قدم بزنند ، صد نفر نیروی نظامی آرایش دیده ومنظم اگر در خیابان حرکت بکند ،و یکمقدار هم بحالت رژه بروند همه دلها را تکان می دهد و میلرزاند و همه احساس می کنند که اینها یک قدرتی هستند ! اما وقتی در برابر همین صد نفر ، ده هزار نفر جمعیت حرکت بکنند نظمیان چنان تحقیر می شوند که هیچ حرکتی بجز راهپیمایی ، صولت و قدرت پوشالی پلیس را در برابر مردم نمی شکند و این یکی از آثار بسیار مثبت و سازنده راهپیمای است که مردم کشورهای دیگر هم احساس می کنند اگر یک سخن مشترک داشته باشند و همه متحدا بخواهند آن حرف رابزنند ، هیچ قدرتی از قدرتهای پلیسی نمی تواند در برابرش مقاومت کند .
از طرفی دیگر ، این حرکت مردمی به این صورت ، گاهی پلیس را هم تحت تاثیر قرار میدهد و د رهمانجا هم پلیس تغییر عقیده می دهد .
راهپیمایی آثار بسیار پربرکتی دارد که که اگر این ابعاد و زوایایش رابشکافیم ، راهپیمایی بعنوان یک وسیله نباید تلقی شود . خود راهپیمایی یک حرکتی است که اصالت دارد ، نه بعنوان ابزاری برای رسیدن به یک هدف . درخود مردم ایجاد جرأت و جسارت می کند . همان مردمی که در راهپیمایی جمع شدند ،بل از آن اجتماع خودشان هم نمی دانند که چقدر قوی و قدرتمندند . راهپیمایی است که به مردم این باور را می دهد که به قدرت خودشان ایمان پیدا کنند .
خنثی کننده تبلیغات سو ء
درتمام دنیا تبلیغات سو علیه انقلاب و مردم ایران میبینید چقدر وسیع و عظیم است . اگر جمهوری اسلامی هر جقدر بخواهد سرمایه گذاری کند برای خنثی کردن این تبلیغات ، باندازه حرکتی که درحج انجام می گیرد نمیتواند کار بکند . ببینید چه حرکتی می تواند این تبلبغات سو را در دنیا خنثی کند که می گویند مردم ایران نسبت به انقلابشان بی علاقه شدند : و از امام آن اطاعت گذشته را ندارند ! چه کاری می توانند مردم ایران بکنندکه به دنیا نشان بدهندکه همچنان مثل روز اول به انقلابشان علاقمندند و اطاعت از امام می کنند ،بهتر از این کاری که درحج انجام میشود . مردم هم که انتخاب نشده اند بلکه از روستاها و شهرها ، زن ،مرد ،باسواد ،بی سواد ،کوچک ،بزرگ ،و همه اقشار برای حج آمده اند، هر کسی بر اساس استطاعتش و امکاناتی که همه ساله برای دولت هست می آید . این مردم در یک چنین کشوری بمحض اینکه عحرکتی را احساس می کنند که درجهت تداوم انقلاب است درآن شرکت می کنند یعنی صد هزار نفرکه رفته عربستان جز آنهایی که عذرهای شرعی ، عرفی و عقلی دارند همه شرکت می کنند این نشان دهنده این است که همه مردم ایران بدون استثنا به انقلابشان علاقمندند و این همان مردمی هستند که در دنیا تبلیغات شده که بچه های مردم راسر می برند ! اعدامهای دسته جمعی می کنند اینها بچه های کدام مردمند ! پس چرا اینطور همه در یک راهپیمایی که مورد توجه امام است شرکت کرده اند ؟ و نیز در دنیا تبلیغ می کنند که علما نسبت به انقلاب دو دسته شدند ، یک عده موافقند و یک عده مخالف! همه این تبلیغات راچه چیزی بهتر از این خنثی می کند که در حج ما نزدیک به ۲ هزار روحانی داریم که ۱۰۰۰ نفرشان روحانیون خود کاروانها هستندو حد اقل هزار نفر روحانی روحانی هم بعنوان زائر می آیند به حج ، و این روحانیون هم از شهرهای مختلف ایران ، از شخصیتهای سیاسی اجتماعی هستند و همه انها شرکت میکنند ، چه چیز بهتر از این نشان دهنده این است که علمای ایران همه طرفدار انقلاب و علاقمند به امام هستند .
این راهپیمایی بهترین و سیله ای است کهک مردم ایران از اعتبار و حیثیت خود دفاع می کنند . البته این راهپیمایی به این منظور اننجام نمیشود اما وقتی یک کاری نیک و خوب بر اساس دستور قرآن و خدا انجام می شود ، خود بخود این آثار مثبت را دارد . این حرکت سیاسی ، از این قبلی آثار آنقدر زیاد داردکه اگر کسی بخواهد ابعاد و آثار این قضیه را بررسی کند، خیلی بیشتر از آن چیزی است که من برای شما شمردم.
ایجاد موج در سایر کشورها
این مرکز محمعی است که الهام می دهد به همه کشورهای اسلامی ، و به حرکتهای اسلامی ضد استکباری د رکشور های اسلامی شتاب بیشتری خواهد داد و راه و روش به آنها نشان می دهد ، جرات و جسارت می دهد و به همه آنها امید می دهد . هر کشوری آزادیخواهان و طرفداران اسلامش احساس عدم تنهایی یک نیروی جدیدی به آنها می دهد .
بنابراین بهترین شیوه برای اعلام مواضع سیاست خارجی اسلام که او لین خصلتش برائت خداو رسول از مشرکین است ،همین راهپیماییها است و قطع نظر از اینکه یک وظیفه دینی انجام میشود ، این اثار راهم داردکه بعضی از آثارش هم این است که دولتهای کشورهای اسلامی که وابسته اند به قدرتهای استکباری ، اینها یا ناگزیر باید جهت خودشان راتغییر دهند و در مسیر ملت قرار بگیرند و یا اینکه دربرابر حرکت مردمی مواضع خودشان را آشکار کنندو ماهیت وابستگی خود رابه استکبار اعلام نمایند.
باحرکتی که حجاج درحج انجام میدهند ، براحتی ماهیت رژیم عربستان و رژیم سایر کشورهای مرتجع را افشا کرد برای اینکه اینها همه می خواهند بگویند که ماضد اسرائیل هستیم در حالی که دولت عربستان فریاد مرگ بر اسرائیل را درحج سرکوب میکند ! پس با این حرکت ،مواضع مردم اعلام می شود و این دولتها هستند که یا باید همین مواضع را قبول کنند یا در مقابلش اگر بایستند ماهیتشان طبعا افشا خواهد شد و پس از آن در برابر مردم قرار می گیرند ومردم هم با آن رشدی که پیدا کرده اند ، بر علیه اینچنین حکومتها قیام خواهند کرد و سرنوشت خود را خود بدست خواهند گرفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *