س – اخیراً شنیده شد که نظر مبارک در باب کسیکه نمازش را به جماعت خوانده است این است که اعاده آن نماز به جماعت دیگر اماماً و مأموماً وجهى ندارد، خواهشمند است در این خصوص و اینکه اگر جماعت دوم از جهاتى رجحان داشته باشد آیا حکم همین است یا خیر، نظر مبارک را امر به ابلاغ فرمائید.
بسمه تعالى
ج – نمازى که فرادا خوانده مىتواند با اقتداء به امام جماعتى اعاده نماید، و نمازى را که براى جماعتى امامت کرده مىتواند یک بار دیگر براى جماعت دیگر امامت کند، در غیر این دو صورت اعاده وجهى ندارد هرچند جماعت دوم داراى رجحانى باشد.
س – مقدار فاصله زن با مرد از طرف جلو با فرض تقدم زن براى نماز چه مقدار است؟
بسمه تعالى
ج – با فاصله ولو به مقدار حداقل یک وجب نماز صحیح است هر چند زن مقدّم باشد.
س – حکم اداء دَین پس از مدت طولانى با فرض تحقق تفاوت قدرت خرید و مطالبه مابهالتفاوت از طرف مُقرض چیست؟
بسمه تعالى
ج – اگر دَین پول باشد، در مقدار تفاوت فاحش قدرت خرید احوط تصالح است.
س – لطفاً شرایط و حکم شخص کثیرالسفر را بیان فرمایید.
بسمه تعالى
ج – مجرد کثرت سفر موضوع حکم شرعى نیست، اگر براى شغل خود بین محل سکونت و محل کار تردد مینماید، در صورتیکه اینچنین سفر مکرّر شود و ده روز در یک جا نماند، نماز و روزهاش در محل کار و بین راه و محل سکونت تمام است.
س – گاهاً ما نظامیان براى مدت طولانى بنا به دستورات نظامى مىبایست در محلى خارج از وطن خود اقامت کنیم که این مدت در برخى موارد به کل ۳۰ سال خدمت موظفى نیز، به طول مىانجامد، و در ابتداى امر نیز تشخیص اینکه چندین سال در آن مکان به جهت شغل خود، حضور خواهیم داشت نامعیّن و نامشخص است حال آیا این گروه نظامیان با شرح فوق در محل اشتغال به کارشان نیازمند قصد اقامت هستند؟
بسمه تعالى
ج – ماندن در محل کار ولو به مدت طولانى موجب ترتّب حکم وطن نیست بلکه در صورت سفر از محل کار، در برگشت نیاز به قصد امامت دارند.
س – در فرض فوق نیز گروهى از همکاران، محل اقامت شان در شهرى واقع شده است که با شهر محل کارشان، بیش از مسافت شرعى فاصله است و هر روز جهت کار بین دو شهر که هیچکدام آن دو شهر نیز وطن او نمىباشد تردّد مىنماید، حکم نماز و روزه این گروه در شهر محل کار، شهرستان محل سکونت، و بین آن دو شهر چیست؟
بسمه تعالى
ج – با فرض اینکه بین محل کار و محل سکونت تردّد مکرر دارند و ده روز در یک جا نمىمانند، نماز و روزه شان در محل کار و بین راه و محل سکونت تمام است.
س – کسى که حساب سال ندارد الآن که مىخواهد محاسبه کند پول بازنشستگى موجب خمس مىشود؟
بسمه تعالى
ج – پول بازنشستگى از درآمد سال دریافت محسوب است و در زائد بر مؤنه آن سال خمس دارد.