استفتائاتى از مقام معظم رهبرى

 

 

س – در دانشکده پزشکى دانشگاه تهران در واحد تشریح، اجساد مرد تشریح مى‏شوند. دانشجوى دخترى که در حال تشریح کردن جسد مرد است، ضرورتى ندارد تنه جسد را هم ببیند در حالیکه بخاطر جهل نسبت به مسأله اغلب پوشش جسدها بیشتر از حدّ ضرورت کنار برده مى‏شود و یا در جائیکه ضرورتى براى لمس نیست دانشجویان دختر نمى‏دانند که نباید بدن مرد را لمس کنند. تکلیف خود را در قبال جاهلان به این حکم که از دفتر مقام رهبرى سؤال کردم گفتند به استادتان بگوئید تا آگاهى لازم را به دانشجویان بدهند. (چون جسدها و کلاسها معمولاً به صورتى نیست که خودم به همه اطلاع دهم) اگر لازم مى‏دانید تقاضا دارم حکم نگاه به جسد مرد و لمس آن را که در موارد غیر ضرورت توسط دانشجویان دختر حرام است به صورت کتبى در اختیارم گزارید تا از طریق نماینده ولى فقیه در دانشگاه حکم به استادان مربوطه اعلام گردد.

سپاسگزار مى‏شوم اگر حکم موارد غیر ضرورى را آنطور که اشاره شد مکتوب فرمائید؟

بسمه تعالى

ج – نظر زن بر بدن مرد نامحرم بجز سر و گردن و دستها و همچنین لمس بدن مرد نامحرم بر زن شرعاً حرام است، مگر در موارد استثنائى ضرورت، آنهم فقط همان مقدارى که ضرورت اقتضاء مى‏کند.

 

س – با سلام بر محمّد و آل محمّد(ص) لطفاً بفرمائید. در صورتى که شخصى خمس اضافه در سال مالى پرداخت کرده است آیا مى‏تواند در سالهاى بعد آن مبلغ را بابت خمس حساب نماید؟

بسمه تعالى

ج – اگر پول پرداختى بابت خمس اضافى در دست گیرنده در سال بعد موجود نباشد نمى‏تواند آنرا بابت بدهى خمس سال آینده حساب نماید.

 

س – کسى که سال خمسى اش نزدیک است و یکباره پول هنگفتى که مورد نیاز است به دست مى‏آورد (از محل بیمه و رهن منزل) آیا براى این پول مى‏تواند یک سال خمس جدا در نظر بگیرد یا باید در سال خمس که نزدیک است خمسش را بدهد؟

 

بسمه تعالى

ج – با مجموع درآمد همان سال خمسى رویهم حساب مى‏شود و در زائد بر مؤنه خمس دارد، ولى پول بابت رهن منزل اگر منزل خود را اجاره داده و از مستأجر پولى به اسم رهن گرفته، آن پول در واقع قرض است که تا اقساط آنرا نپرداخته خمس ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *