پاسخ به نامه ها

پاسخ به نامه ها

* تبریز- برادر.ع.ک.ب. 113

1-    قضای نماز و روزه پدر که بر پسر بزرگ واجب است بعنوان
مجازات نیست که گفته شود چرا او جرم پدر را متحمل شود بلکه بعنوان ادای حق پدری
است و او مکلف نیست خود مباشرت کند بلکه می‌تواند برای این کار کسی را اجیر نماید.

2-    حق الناس را باید به طرح برگردانید یا از او رضایت بخواهید.
کار کردن برای او یا صدقه دادن بجای او با فرض دسترسی به خودش باید با موافقت او
باشد ولی در پرداخت حق لازم نیست او بداند از چه بابت است.

* بابل- برادر
مهدی.م

برای رفع لکنت زبان به پزشک اعصاب مراجعه کنید و بهرحال این ناراحتی مانع درس
خواندن نیست.

* تهران- خواهر زهره آزادگان 57

1-    اگر اطمینان دارید روزه گرفتن با فاصله برای شما ضرری ندارد
به همان نحو روزه بگیرید و باقیمانده را در طی سال قضا کنید و کفاره بر شما نیست.

2-    هر چیز نجس حرام است ولی هر حرام نجس نیست.

3-    نماز جماعت آن افراد باطل نیست.

4-    آمین یعنی دعایم را استجابت کن.

* استان مرکزی-
خواهر م.ش.س

تا او صریحا ً منکر خدا و ضروریات دینی نشده پاک است و شما نباید از عقیدۀ او
تحقیق کنید که دچار مشکل شوید در رابطه با زمینهای مذکور اطلاعی نداریم و باز هم
شما وظیفه تحقیق و تجسس ندارید بحسب ظاهر خانه آنها محکوم به حلیّت است.

* رودسر- برادر کا.ر.خ

با هر کدام مایل باشید می‌توانید ازدواج کنید. برای آن نگاههای نامشروع
عذرخواهی لازم نیست توبه لازم است.

* اندیمشک برادر س.خ

بازی کردن با ورق (پاسور) حتی برای سرگرمی حرام است.

* سوسنگرد- برادر فضل الله صرّامی

اشکال شما در مورد مقاله (شجاعت و تهور) در شماره 54 این است که نوشته
ایم:«بسیاری از برادران تنها به این دلیل جان خود را از دست داده اند که نکات
امنیتی را رعایت ننموده…» نوشته اید این تهمت است و… ظاهرا ً شما کلمه بسیار
را با اکثر اشتباه گرفته اید.

اگر بگوئیم اکثر برادران چنین اند صحیح نیست ولی اگر گفتیم بسیار یعنی تعداد
آنها فی نفسه کم نیست بلکه زیاد است ولی معنای آن این نیست که اکثر برادران چنین
اند اگر مثلا ً 100 نفر به این طریق شهید شوند کلمه بسیار صحیح است.

* اسلام آباد- برادر الله مراد کسانی

1-    سؤال شما در مورد کسانی است که در تشییع جنازه شهید یا غیر
شهید صورت خود را می‌خراشند آیا این کار جایز است. در پاسخ، شما را به مسألۀ 634
رساله توضیح المسائل ارجاع می‌نمائیم:«جایز نیست در مرگ کسی صورت و بدن را بخراشد
و بخود لطمه بزند» در بعضی از موارد این کار موجب کفاره است که در رساله‌ها ذکر آن
آمده است.

2-    پول ریختن بر جنازۀ کسی که در تصادف فوت شده که مرسوم است
گناه ندارد.

3-    ازدواج دائم مرد مسلمان با زنان اهل کتاب احتیاطا ً جایز
نیست.

* خواهر مهین.
الف ب د. 205

1-    گناه نیست ولی بر زن لازم نیست اجابت نماید.

2-    حضور زن حائض در مراسم دعای کمیل و توسل و امثال آن اشکال
ندارد مشروط بر آن که در مسجد مکث نکند. اگر مراسم در جای دیگر است اشکالی نیست.
دعای کمیل را می‌تواند بخواند بجز آیه (افمن کان مؤمنا ً کمن کان فاسقا ً
لایستوون) که در ضمن دعای کمیل آمدن است زیرا این آیه از سوره سجده است.

* سبزوار-
خواهر. بیزه ای    

به احتیاط واجب نباید انسان به موی نامحرم که از او جدا شده است نگاه کند
(تحریرالوسیله جلد 1 صفحه 243).

* تهران- خواهر. رویا. ا. ی

به نظر ما هیچ دعائی وجود ندارد که انسان بطور قطع بگوید حتما ً به وسیله آن
حاجت انسان برآورده می‌شود. زیرا بسیاری از حاجات ما قابل برآورده شدن نیست ولی ما
نمی‌دانیم و صلاح خود را نیز نمی‌دانیم. ما وظیفه داریم حاجات خود را از درگاه
خداوند بخواهیم و دعا بدون شک آثاری دارد حتی اگر آن حاجت ما برآورده نشود نباید
از تأخیر یا برآورده نشدن حاجت ناراحت شویم زیرا بدون شک آن تأخیر و عدم استجابت
به صلاح ما است و ما می‌دانیم.

* برادر- الف. با. تا

1-    آن آب پاک است و خروج آن روزه را باطل نمی‌کند.

2-    در کفاره باید خود غذا داده شود و دادن پول کافی نیست و
حداقل غذا نان، گندم، آرد و امثال آن است و باید به 60 نفر داده شود تکرار آن به
یک یا چند نفر کافی نیست و اگر فقیر افراد تحت تکفل داشته باشد اگر مطمئن باشید به
آنها آن غذا را می‌دهد می‌توانید آنها را به حساب بیاورید.

3-    افطار در روز 21 ماه رمضان با دیگر روزها فرقی ندارد.

* کرمان- برادر
رضا. ف. ر. م

1-   
حرام نیست ولی
زیانبار است.

2-   
می‌توانید با او
ازدواج کنید.

3-   
غنائم جنگی را باید
به مسئولین مربوطه بدهید.

4-   
به نظر ما تقلید در
این زمان منحصر به حضرت امام است.

* قم- خواهر ن.
ب

بی‌احترامی به پدر و
مادر سبب نمی‌شود که بکلی اثر اعمال خوب از بین برود تا برای شما انگیزه ای برای
ترک آن باشد. وانگهی چرا بعکس، این تفکر انگیزۀ احترام آنان نشود؟ آیا نمی‌دانید
که احسان و نیکی دربارۀ پدر و مادر در دنیا و آخرت موجب سعادت و خوشبختی است و
ایذاء و ناراحت کردن آنان نیز در هر دو جهان موجب فلاکت و بدبختی است؟!

* تهران- خواهر مریم

همان گونه که تاکنون
با پدر و برادر رفتار کرده اید ادامه دهید و از برادر بیش از پیش اجتناب کنید. تا
حدودی که نوشته اید نمی‌توان حکم به نجاست آنها کرد ولی سعی کنید هر چه زودتر با
ازدواج از آن خانه خلاص شوید.

* ابهر- ط. م. ف. ش
22

1-   
منظور از تکوین
واقعیتهای جهان هستی است و ولایت تکوینی قدرت تصرف در جهان هستی است و تشریع عبارت
از قانونگذاری و تعیین راه و رسم زندگی انسان و ولایت تشریعی نوعی سلطه و قدرت
اعتباری است که به یک انسان داده می‌شود و حدود آن بحسب موارد مختلف است.

2-   
ناکثین یعنی پیمان
شکنان و منظور طلحه و زبیر و عایشه و اتباع آنها هستند که بیعت امیرالمؤمنین (ع)را
شکستند و با او به جنگ برخاستند و قاسطین یعنی تجاوزگران و منظور معاویه و اصحاب
او هستند و مارقین یعنی آنانکه از دین خارج شدند و منظور خوارج است که با
امیرالمؤمنین (ع)در نهروان جنگیدند.

3-   
عدالتی که واجب است
میان دو همسر رعایت شود این است که حقوق هر دوی آنها به دقت مورد توجه قرار گیرد
ولی عدالت مستحب این است که حتی در مسائلی که از حدود حق آنها فراتر است نیز رعایت
مساوات شود ولی دوست داشتن یکی بیش از دیگری اشکال ندارد و اصولا ً یک امر اختیاری
نیست.

* اصفهان- خواهرم. م. ب. ا. 227

شما اشتباه می‌کنید
پدر و مادر شما را دوست دارند و سعادت شما را می‌خواهند ولی در اثر کم اطلاعی نیاز
فرزند نوجوان خویش را نمی‌دانند. نگران نباشید افسردگی و میل به تنهائی و احساس
کمبود محبت مقتضای این سن و سال است و به زودی سپری خواهد شد و آنگاه به زندگی
لبخند خواهید زد و بر این افکار کودکانه امروز خویش می‌خندید زندگی همه در گلدوزی
و خیاطی خلاصه نمی‌شود. مطمئن باشید آیندۀ سعادتمندی خواهید داشت ان شاءالله.

* بافق یزد- برادر س.
م. الف

1-   
آبی که از لوله شهر
می‌آید و به قول شما رنگ آن مانند شیر است مطلق است و اشکالی ندارد وسوسه به خود
راه ندهید.

2-   
آب دوش حمام اگر متصل
به کر باشد در حکم کر است و اشکالی از نظر قطره قطره شدن ندارد.

3-   
نجاست پس از سه واسطه
سرایت نمی‌کند و این مطلب در تحریرالوسیله حضرت امام آمده است.

* سمیرم- برادر علی اصغر افشاری

مسافر باید نماز را
شکسته بخواند و اگر عمدا ً تمام بخواند باطل است.

* سبزوار- برادر علی
اکبر سعادتی فر

منظور از آیه 53 سوره
زمر این نیست که حتما ً خداوند همه گناهان بندگان را می‌بخشد زیرا اگر چنین باشد
دیگر هیچ رادع و مانعی برای گناهکاران باقی نمی‌ماند و خداوند فرموده است (نبئ
عبادی انی اناالغفور الرحیم و ان عذابی هوالعذاب الالیم) به بندگانم اعلام کن که
من آن تنها آمرزنده مهربانم و عذاب من آن تنها عذاب دردناک است. بنابراین معنای
آیه این است که همۀ گناهان قابل بخشش است و طبق آیات دیگر عفو از گناه یا در مورد
توبه است یا به دلیل اعمال صالح انسان یا شفاعت یا ترک گناهان بزرگ.

* تهران- برادر م. د.
خ

تنها چیزی که لازم
است به شما تذکر داده شود این است که بیش از حد به خود بدبین و بی‌جهت متنفرید.
گرچه آن عمل حرام است ولی این اندازه که شما برای آن ضرر و مشکلات تصور کرده اید
که البته در بعضی نوشتجات آمده است صحت ندارد و باید سعی کنید که از آن دور شوید
ولی ناامید و منزجر از زندگی نشوید. باز هم تکرار می‌کنیم عادتی است زشت و گناه و
مضر ولی این همه نگرانی که از آن دارید نابجا است.

* ملایر- برادر م. م.
ر. ا

به پزشک بیماری های
مجاری ادرار مراجعه کنید.

* تهران- خواهر زهرا
م. الف

به پزشک زنان مراجعه
کنید راه حل دارد. مأیوس نشوید و اگر پزشک قادر به معالجه نبود می‌توانید پیشنهاد
ازدواج را رد کنید.

چرا خودکشی کنید؟!
ضمنا ً ازدواج با این وضع اشکالی ندارد. اگر توضیح بیشتر خواستید آدرس مطمئن بدهید
و نترسید.

* جبهه سومار- برادر
ک ی م غ

ازدواج دائم مرد
مسلمان با زن مسیحی بنابر احتیاط واجب جایز نیست و شما باید از او بطور کلی صرف
نظر کنید.

* منطقه غرب کشور-
برادر ب. م. 903/ 24 

آن ازدواج جایز نیست.

* اصفهان- برادر ی.
هـ م

1-   
چنان خطری ندارد
نگران نباشید.

2-   
لازم نیست به آن
مقدار باشد اگر یک ذره باشد ازدواج باطل است.

* تهران- برادر
م. ع. 5555

شما کاملا ً طبیعی
هستید نگران نباشید.

* جبهه جنوب- فاو-
برادر س ج ک

آدرس بدهید با توضیح
بیشتر تا پاسخ خصوصی داده شود.

* تهران- خواهر م. م.
ن. خ

آدرس بدهید با توضیح
بیشتر تا پاسخ خصوصی داده شود.

* منطقه جنگی- برادر
ک- د- 118

شما در آن امر دخالتی
نکنید.

* اهواز یا ایذه-
برادر ب. ص. ن

1-   
ازدواج با زن شوهردار
حرام و باطل است چه موقت چه دائم. عجیب است که چنین امر واضحی را می‌پرسید.

2-   
کسی که چیزی را از
کسی برده تا عین آن باقی است باید خود آن را برگرداند.

* منطقه عملیاتی- برادر محمد. ف

ازدواج شما با نوۀ
همسر پدر از شوهر سابقش اشکالی ندارد.

* اصفهان- برادر احمد
علی- ش- 22555  

آن کار گناه است از
آن بپرهیزید.

* تویسرکان- برادر ق-
م- ف- 111

اگر پدر دختر موافق نیست از این مورد صرف نظر کنید.

* قزوین- برادر ت. ب

ما پزشکی که پاسخ سؤال شما را بگوید نداریم. شما باید بدون تأخیر به پزشک
مراجعه کنید.

* جبهه بوستان- برادر ل- پ- 12

توبه کنید و با ازدواج خود را از گناه نگهدارید شما سالمید و نگرانی نیست.

* اهواز- برادر م- جی- 20

آری! گناه هر چه بزرگ باشد با توبه قابل بخشش است امیدوار باشید.

* مازندران- برادر پ- خ- م 3

توبه کنید و امیدوار باشید گناه هر چه بزرگ باشد رحمت الهی که حد و مرز ندارد
و بزرگتر است. خودکشی نکنید که خود گناهی بزرگ است و خود را به دادگاه معرفی نکنید
توبه کافی است توبه عبارت از اظهار پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه، و درخواست عفو و
جبران گذشته است.

* مراغه- برادر ا. د. ن

شما سالمید ازدواج کنید و نگران نباشید.

* مشگین شهر- برادر اسدالله ع. ز

ازدواج شما با او شرعا ً و قانونا ً هیچ مانعی ندارد.

* کرج- برادر رضا ف. ل

با او ازدواج کنید و راز خود را به کسی نگوئید.

* لامرد- برادر الف. ب

1-    کسانی که سالها خمس نداده اند و سالی تعیین نکرده اند باید
به یک نماینده امام مراجعه کنند و در مورد معامله هائی که واقع شده و خمس بر ذمه
آنها بوده و هست و مقداری که اکنون امکان پرداخت آن را دارند به نحوی مصالحه
نمایند.

2-    شما باید میان دو خانواده اصلاح کنید و سعی کنید آن کار خیر
صورت بگیرد. تعیین مهر باید با توافق پسر و دختر باشد پدر دختر فقط در اصل ازدواج
حق اظهار نظر دارد و نباید در تعیین مقدار مهر دخالت کند. و بهر حال دلیلی برای
تنفر شما از همسرتان و تلافی کردن و طلاق دادن نیست از خدا بترسید و این کار را
نکنید.

3-    علاقه و محبت یک امر اختیاری نیست واضح است که اگر پدر و
مادر به فرزند اظهار علاقه نکنند او نیز علاقه ای نخواهد داشت ولی وظیفه شما در
برابر آنها احترام و مهربانی و سعی در کسب رضایت آنها است زحمات شبانه روزی آنها
در تربیت و نگهداری خود را فراموش نکنید.

* همدان- برادر
م. ص. 15

گناه گذشته با توبه پاک می‌شود و مانع پیشرفت معنوی و سعادت اخروی شما نیست
همین راهی را که پیش گرفته اید ادامه دهید و از خداوند کمک بخواهید در رابطه با آن
دو نفر هیچ کاری انجام ندهید و آنها را به خدا واگذار کنید.

* سمنان- برادر ف. ل. ص. س

مناط وضع فعلی ایشان است همه کس گناه می‌کند اگر اکنون وضع ایشان رضایتبخش است
بهتر است از گذشته صرف نظر کنید در عین حال شما آزادید و می‌توانید او را رها
کنید.

* تهران- برادر ل. م

شما اکنون یک مرد تمام عیار هستید و می‌توانید مستقل زندگی کنید و نیازی به
پدر ندارید. انتقام شما، مجوزی ندارد و گذشته از گناه موجب گرفتاری در دنیا نیز
خواهد بود.

* برادر ح. ف

حالتی را که مشاهده می‌کنید برای جوانی در سن شما کاملا ً طبیعی است و آن آب
که مشاهده می‌کنید مذی است.

* جبهه میمک- برادر علی م. ت

برادر! این چه منطق غلطی است می‌گوئید در محل ما رسم است که اگر دختر پسر عمو
داشته باشد حق ندارد با دیگری ازدواج کند مگر با اجازه او! مگر شما دینی غیر از
اسلام دارید. در اسلام برای هیچ کس ولایتی بر دختر نیست بجز پدرش آن هم در حدود
مصلحت دختر و اگر از آن تجاوز کرد ولایتش سلب می‌شود. شما به هیچ وجه حق ندارید در
ازدواج او دخالت کنید. فقط در صورت تمایل او و موافقت پدرش می‌توانید ازدواج کنید.

* شیراز- برادر ی. س. ح

اگر همان هم نبود اشکالی نداشت نگران نباشید.

* برادر م- 308- الف

1-    تنها رضایت پدر دختر شرط است.

2-    ازدواج با دختر شوهر خواهر از زن دیگر جایز است.

* ایلام بخش
چوار- برادر ظ- ح- 114

آن حوله را به فقیری از جانب صاحبش صدقه بدهید و آن وسائل را به جهاد سازندگی
برگردانید.

* کرمان- خواهر م- ف- و 420

1-    توبه کنید خداوند می‌بخشد ان شاءالله.

2-    آنجا که ممکن است، از انقلاب دفاع کنید و اگر ممکن نیست با
آن گونه افراد صحبت نکنید و اگر در جائی از اسلام و انقلاب بدگوئی شد و نتوانستید
دفاع کنید از آن مجلس برخیزید. خداوند مکرر در قرآن این دستور را فرموده است از
جمله آیه 140 سوره نساء ô‰s%ur tA¨“tR öNà6ø‹n=tæ ’Îû É=»tGÅ3ø9$# ÷br& #sŒÎ) ÷Läê÷èÏÿxœ ÏM»tƒ#uä «!$# ãxÿõ3ム$pkÍ5 é&t“öktJó¡ç„ur $pkÍ5 Ÿxsù (#r߉ãèø)s? óOßgyètB 4Ó®Lym (#qàÊqèƒs† ’Îû B]ƒÏ‰tn ÿ¾ÍnΎöxî 4 ö/ä3¯RÎ) #]ŒÎ) óOßgè=÷VÏiB 3 ¨bÎ) ©!$# ßìÏB%y` tûüÉ)Ïÿ»uZßJø9$# tûï̍Ïÿ»s3ø9$#ur ’Îû tL©èygy_ $·èŠÏHsd .

خداوند در قرآن به شما دستور داده است که اگر شنیدید افرادی آیات خداوند
(قرآن) را انکار نموده و مسخره و استهزا می‌کنند با آنها ننشینید تا به سخنی دیگر
مشغول شوند که اگر با آنها به نشستن ادامه دهید شما نیز مانند آنها خواهید بود.
خداوند منافقان و کافران را در جهنم یک جا جمع خواهد کرد. و به همین مضمون است آیه
68 سوره انعام.

3-    برادر را نصیحت کنید اگر گوش نکرد تکلیفی بر شما نیست.

4-    بدون مشورت با پدر و مادر به آن کار اقدام ننمائید.

* یاسوج- برادر
ج. م. ن

اشکالی ندارد.

* زرند کرمان- برادر- ن. م. خ

بهائی نجس است و خوراکی که دست او با رطوبت با آن تماس داشته باشد نجس و حرام
است. اگر فامیل شما بهائی است از رفت و آمد با او اجتناب کنید او منحرف است و
نباید با او معاشرت نمائید.

* زرند کرمان- برادر ع. ج. ک

توبه عبارت است از پشیمانی از گذشته و تصمیم بر ترک آن و درخاست عفو و آمرزش
از خداوند متعال و پرداختن حقوق دیگران و ادای واجبات متعلق به گذشته نظیر قضا در
مورد نماز و قضا و کفاره در مورد روزه و امثال آن.

* تهران- خواهر ن. الف

1-    در مورد روزه هائی که در ابتدای تکلیف به دلیل سهل انگاری و
لاابالی بودن خانواده و عدم اطلاع شما از حکم شرعی خورده اید فقط قضا واجب است و
کفاره واجب نیست.

2-    سعی کنید با گذاشتن ساعت شماطه دار برای نماز صبح بیدار
شوید و اگر بیدار نشدید گناهی بر شما نیست و قضای آن را هر وقت بجا آورید کفایت می‌کند.

3-    در علاقه خود نسبت به افراد افراط نکنید.

* تهران- خواهر
ب. ب. ز

اگر توبه جدی و واقعی باشد کافی است و کفاره ای لازم نیست.

* کاشان- خواهر م- ت- م

شما هنوز در اول راهید و دیر نشده است برگردید و این کارهای زشت را رها نموده
و توبه کنید اگر مشکلی از آن قبیل پیش آمد مادر را در جریان قرار دهید.

* تهران- نارمک- برادر بی نام و نشان

هیچ کس نمی‌تواند به طور حتم بگوید که توبه چه کسی پذیرفته می‌شود یا نمی‌شود
بهرحال باید هم امیدوار بود و هم ترسان. شما نیز می‌توانید به لطف خداوند امیدوار
باشید. در رابطه با روزه هائی که استمنا کرده اید باید هم قضا کنید و هم بنا بر
احتیاط واجب کفاره جمع بدهید یعنی برای هر روز هم شصت مسکین را غذا بدهید و هم شصت
روز روزه بگیرید ولی اگر نمی‌دانستید این عمل روزه را باطل می‌کند و توجه به سؤال
نداشتید کفاره واجب نیست.

* قم- خواهر ز. حسینی

بسیارند انسانهائی که به آرزوهای خویش نمی‌رسند و این نباید موجب شود که از
زندگی سیر شوید. شما می‌توانید در هر حال و وضعی که هستید برای جامعه مفید باشید.
هنوز هم دیر نشده است و رسیدن شما به آرزوی مشروع خویش ممکن است عجله نکنید.

* بابلسر- خواهر ا. س

1-    اگر در رکعت دوم اشتباها ً بجای حمد، سبحان الله گفتید و
قبل از رکوع متوجه شدید باید دوباره حمد و سوره بخوانید و اگر پس از ورود به رکوع
متوجه شدید نماز صحیح است ولی کاری که شما کرده اید اشکال دارد.

2-    با پسر نامحرم به هیچ عنوان دوستی نکنید و نامه ندهید. دین
و ایمان و آبروی خود را نگه دارید.

3-    صحبت کردن با مرد نامحرم حرام نیست ولی زن نباید صدای خود
را نازک کند یا سخن تحریک آمیز بگوید.

* بیرجند- برادر
محمد خضری

در رابطه با مطلبی که در مورد جناب حمزه سیدالشهدا (ع)در مجله شماره 54 در
مقاله شجاعت و تهور آمده است منظور از آن عبارت این است که آن جناب در موقع جنگ
کمتر متوجه اطراف خود بود و همچنان با سرعت در تحرک بود و دشمن را تار و مار می‌کرد
این بود که دشمن می‌توانست او را غافلگیر کند و این حقیقتی است که در تاریخ ذکر
شده و خدشه ای در شخصیت و عظمت و ایمان آن حضرت وارد نمی‌سازد.

* تهران- ش- برادر الف. م. ر

با آن دختر ازدواج نکنید.

* اصفهان- برادر حسین. گ

سؤال شما در این مورد است که از ابتدای تکلیف تا بحال روش غسل کردن را اشتباه
فهمیده اید وبه ترتیب مذکور در رساله غسل نکرده اید پاسخ این است که همه غسلهای
گذشته به آن نحو باطل است و باید نمازها را قضا کنید.

* تهران- برادر ش- ن- 1008

1-    هرگز راز خود را به کسی نگوئید.

2-    در دوستی با دیگران افراط نکنید.

3-    آن دختر مناسب شما نیست.

4-    مأیوس نباشید و مطمئن باشید آن مسائل تأثیری در سلامتی شما
نداشته.

* گلپایگان-
برادر ح. الف

شما معذورید نگران نباشید.

* اهواز- برادر عبدالحسین راضی نژاد

در رابطه با مطلبی که در شماره 55 صفحه پاسخ به نامه ها آمده است لازم بتوضیح
است که حضرت امام دام ظله در حاشیه عروه مسأله 12 از احکام قرائت تصریح فرموده اند
که در تسبیحات اربعه بار اول واجب و دو بار دیگر مستحب است و این مطلب با مسأله
1241 رساله توضیح المسائل منافات ندارد زیرا آن مسأله مربوط به سهو است.

* کرج- خواهر ز. ح

با پسرخاله نباید رابطه داشته باشید تا سؤال از قطع آن بشود. سلام نکردن شما
به او هیچ اشکالی ندارد او نامحرم است و باید حدود شرعی را رعایت کنید.

* یاسوج- برادر ن. ج

کتاب نظام حقوق اجتماعی زن در اسلام نوشته استاد شهید آیه الله مطهری را
بخوانید.

* دزفول- برادر اُ. ر

به پزشک بیماریهای عصبی مراجعه کنید.

* برادر ش- ص- ا (1437- 4)

اگر از هدایت آنها مأیوس هستید تنها راه حل دوری از آنها است.

* برادر حسین معترف

چربی صورت مانع وضو نیست مگر این که بصورت یک جرم بر پوست باشد که احتمال داده
شود مانع رسیدن آب به پوست است.

* همدان- برادر محمد حسین گ. ر

در وضعی که شما دارید و باید مشغول خدمت سربازی باشید بر پدرتان واجب است که
در صورت قدرت، نفقه شما و فرزندانتان را بپردازد. بنابراین برادر حق ندارد اعتراض
کند.

* مرودشت- برادر ب. ث

در چنین وضعی شما می‌توانید برای زندگی از آن خانه جدا شوید ولی با مادرتان
قطع رابطه نکنید و همیشه او را احترام و با او خوشرفتاری داشته باشید.

* ارومیه- برادر بهروزق. ج 2

1-    ابتداء ً بر شما نفقه همسر واجب است. نفقه او بر نفقه پدر و
مادر نیز مقدم است و پس از او نفقه پدر و مادر و فرزندان در یک درجه است بمقدار
توانائی باید به همه برسید و بیش از آن تکلیفی ندارید.

2-    برای رفع لاغری باید به پزشک مراجعه نمائید.

3-    علائمی ندارد و همان که دیده اید کافی است.

* تهران- برادر
محمد. ع. پ. ط

1-    این نهایت بی‌شرمی است که شما که بزرگتر و به اصطلاح مرد
هستید و حتما ً به عقل و شعور و ایمان خود هم می‌بالید گناه خود را کوچک می‌دانید
و از خداوند توقع بخشش به یک استغفرالله دارید ولی گناه او که از شما کوچکتر و به
اصطلاح ناقص العقل است به رخ او می‌کشید و به همین دلیل از چشم شما افتاده است.
چقدر انسان خودخواه و خودپسند است؟! اگر با او ازدواج نکنید با ندای وجدان خود چه
می‌کنید؟ 

2-    از ادامه آن وضع به شدت اجتناب کنید. توبه کافی است و
عذرخواهی لازم نیست.

* شیراز- براد
م. ب *تنکابن- برادر م. ر. خزاعی * فاضل آباد گرگان- برادر علی امینی * اصفهان-
برادر م. ب * باختران- برادر ابراهیم فلاحی * الیگودرز- برادر فضل الله مبشری *
نجف آباد- برادر حمزه بهشتی * قزوین- برادر م. ح. د * قم برادر- احمد معصومی *
برادر کاظم. الف * پلشت ورامین- برادر فرج ا. هـ. پ. ی * شهرری- برادر م. ص *
مشهد- برادر م. انصاری

سؤالات خود را از دفتر استفتاء امام به آدرس قم- دفتر استفتاء امام بپرسید.

* مشهد- برادر محمد. ج * منطقه عملیاتی جنوب- برادر ج. ر * تهران- برادر ج. ف.
ج. ف 4444 * جبهه غرب- برادر م. ج. ک * مرودشت- برادر ح. س. م * مشهد- برادر ف.
نجفی * مشهد- برادر محمد علی عارفی. س. د. ج * سنقر- خواهر س. ف. ز. 28 * تهران-
برادر. 1. س. د- 11 * خوزستان- برادر. خ. غ. 245 * دزفول- خواهر ح. ط * چالوس-
برادر شهرام صادق کوهستانی * آران- برادر م. م. ن * ماسال- برادر شهریار. ج *
اهواز- برادر ف- ح 53 * اصفهان- برادر سعید 999 * گیلانغرب- برادر 17- جهاد- 9 *
اسلام آباد غرب- برادر ا. ن * اهواز- برادر ب. ی. ت * جبهه جنوب- برادر س. م. م.
1162 * اهواز برادر ع. ج * خبوشان- برادر- ن- ر- ح- 33 * دامغان- برادر و. ی. 555
ب. ی * تهران- برادر احمد علی سریری * قم- برادر س- ک- ا- ح- 24 * داراب- ن- ژ- ق-
ل- 28 * شفت- نصیر محله- خواهر پ * قم- خواهر سمانه میردادی- ص * آبادان- برادر
منصور- 4 * بوشهر- برادر پیشوا. 72. ک. ب * قزوین- برادر جعفر جباری

لطفا ً نام کامل و آدرس دقیق پستی خود را با ذکر مجدد سؤال بدهید تا پاسخها
بصورت خصوصی ارسال شود.

* هفت تپه- برادر احمد عامری * اراک- برادر ضیغمی * اصفهان- برادر سید محمد
حسین وکیل زاده * کاشمر- برادر جهاد گرم- 112 * جیرفت- برادر مراد محمدی * نجف
آباد- برادر ابراهیم سلحشور * تویسرکان- خواهر م. ب

از نامه ها، محبتها، اشعار، پیشنهادها و انتقادهای ارزنده شما تشکر می‌کنیم و
امیدواریم همواره ما را مورد لطف قرار دهید.