ارزش های
اسلام وانقلاب را پاسداری كنيم
به استقبال
انتخابات مجلس شواری اسلامی (4)
مردم و
كانديدا ها
حجة الاسلام
و المسلمين محمد تقی رهبر
« و از همه̾
نمايندگان خواستارم كه با كمال حسن نيت و برادری با هم مجلسان خود رفتار و همه
كوشا باشند كه قوانين خدار نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احكام
آسمانی آن وفادار باشيد تا به سعادت دنيا و آخرت نائل آئيد . و از شورای محترم
نگهبان می خواهم و توصيه می كنم چه در نسل حاضر و چه در نسل های آينده با كمال دقت
و قدرت وظائف اسلامی و ملی خود را ايفا و تحت تأثير هيچ قدرتی واقع نشوند » .
( وصيت
نامه̾ سياسی الهی امام خمينی ( قدس سره )
)
در بخش های
پيشين مقال از اهميت مجلس و صلاحيت كانديداها ، پرهيز از اختلاف و روش حذفی و نفی
و طرد كه مع الاسف دامن گير ماست كمی صحبت كرديم . در اين بخش با نزديك شدن تاريخ
انتخابات سخن ازنقش مردم و مشاركت عمومی در اين مسئله سرنوشت ساز است و نيز
مسئوليتی كه نمايندگان در مجلس آينده دارند ، و از همين حالا بايد خود را برای
انجام آن آماده سازند .
مردم و
انتخابات
مردم خوب و
هوشيار ما كه در آزمايشات مختلف جوهره و لياقت خويش را به نمايش گذاشته اند اين
بار نيز به مسئوليت انقلابی و تاريخی خود جامه عمل خواهند پوشيد . و در انتخابات
مشاركت فعال خواهند نمود . راهپيمایی
تاريخی و پرشكوه بيست و دوم بهمن گذشته با حضور يكپارچه مردم اين تجربه̾ انقلابی
را بار ديگر به نمايش گذاشت تا بدانجا كه « بنگاه های خبری آمريكا و اروپا نيز كه
هرگز مايل به ارائه حماسه و شكوه انقلاب ما نبوده و نيستند ناگزير ، ضمن نمايش
فيلم هایی از صحنه های پر شور راهپيمایی تهران تأكيد كردند كه حضور فعال جوانان و
به خصوص بانوان در اين راه پيمایی بسيار چشم گير بوده است كه اين نشانه̾ تداوم
انقلاب اسلامی در دهه های آينده است »
.
( روزنامه̾ كيهان 24 /11/ 70 )
همچنان كه در
مقاله̾ پيشين يادآور شديم اين راهپيمائی و حضور را نبايد نشانه̾ رضايت عموی از
تمام عمل كردها دانست و چنين تصور شود كه همه چيز بر وفق مراد مردم است و وفاداری
مردم بر اساس انقلاب اسلامی ، كارگزاران امور را از چاره انديشی لازم در برابر
گرانی و مشكلات و روند نامطلوب رسانه ها و وضع اخلاقی متظاهران به فساد و عملكرد
برخی عناصر اجرائی غافل سازد . حتما مسئولين امر ، جامعه̾ خود را می شناسند و
كارگزاران سه قوه از جريان امور آگاهند و می دانند بر قشرهای مستضعف چه فشارهایی
وارد می شود و قشر چپاول گر چه سوء استفاده ها می كنند و شكاف فقر و غنا رو به
تزايد است و تظاهر به گناه و بی بندو باری در سطح جامعه بيش از پيش توسعه يافته و
روند رسانه ها و مطبوعات و مجلات روشنفكران گستاخ و ضد انقلاب و پاره ای فيلم ها و
…
و … شديدا
نيروهای حزب الل را نگران كرده و عدم
كنترل جدی قانونی از سوی نهاد های مسئول به ويژه مطبوعات و بی تفاوتی و
توجيه و سرپوش نهادن ها و بی اعتنایی به خواسته ها ، اكثريت مؤمن جامعه را رنج می
دهد و زجر كشيدگان انقلاب ، ابتذال و تجمل گرایی و فرهنگ اشرافيت را كه روز افزون
به چشم می خورد هرگز ناديده نمی گيرند …
با همه̾ اين
ها كه شرح آن از اين مقال بيرون است ، مردم به اسلام و انقلاب و راه امام و خط
ولايت فقيه پای بندند و سوگند وفاداری ياد كرده كه بر اين منافی با آن نيست كه
تذكرات لازم را به كارگزاران بدهند و به موجب « النصيحة لائمة المسلمين » آنچه را
از ديد مسئولين پوشيده است يادآور شوند و مصرانه بخواهند . و در اين ميان عالمان
دين و ژرف انديشان آگاه مسئوليت سنگين تری دارند ، چرا كه سكوت آنان در برابر آنچه
نامناسب با شئون اسلام و انقلاب می نمايد زيان های جبران ناپذيری را در پی خواهد
داشت و بد تر از همه چيز عقايد دينی را سست می كند .
باری سخن از
وفاداری مردم به انقلاب و پيمان بستن آن ها با خدا و رسول در حفظ ارزش های اسلامی
و انقلابی است . در اين مرحله مردم درك كرده اند كه اجتماع آن ها ، تشكل آن ها ،
راه پيمایی آن ها ، مشاركت آن ها در انتخابات و همكاری با مسئولين نظام تيری است
بر قلب استكبار و سردمدار جنايتكاران ، شيطان بزرگ ، آمريكای جهان خوار كه امروزه
تنها رقيب سرسخت و آشتی ناپذير خود را انقلاب اسلامی می داند كه پايه گزارش حضرت
امام خمينی ( رضوان الله عليه ) بود و تداوم بخش آن مقام معظم رهبری است و دولت و
ملت ايران بر آن پايدارند و ملل آزاده̾ جهان نيز پشتيبان و مدافع آن می باشند .
اين جاست كه
آگاهی و گذشت و فداكاری و خلوص مردم را بايد مورد ستايش قرار داد كه حساب ها را
تفكيك می كنند و آن جا كه جای گذشت و وحدت و انسجام است ، دريغ نمی ورزند .
در مسئله
انتخابات نيز آن روح بلند ملّی و اسلامی نمودار خواهد شد و با هوشياری و انتخاب
بدنبال چهره هایی خواهند رفت كه فردا در مجلس شورا حامی آرمان های انقلاب و راه
امام باشند . نمايندگانی كه به فرموده̾ حضرت امام ( قدس سره ) طعم تلخ محروميت را
چشيده باشند و چون به مقامی رسيدند خود را و مردم و خدا را فراموش نكنند . مقام و
مال و منال را به چيزی نگيرند و مصداق اين شعر سعدی نباشند كه :
دونان چو
گليم خويش بيرون بردند
گويند چه غم
گر همه عالم مردند
و بالاخره از
بند ما و من و جناح بندی و خود محوری و لجبازی رهيده باشند و تنها يك چيز را
بشناسند كه آن صراط مستقيم اسلام است و به فرموده حضرت امام : « حامی اسلام ناب
محمدی (ص) باشند » ، البته نه با دعوی كه مدعيان بسيارند ، مدعيانی كه در عمل با
رقيبشان هيچ تفاوتی ندارند .
مردم به
نمايندگانی رأی دهند كه خود آن ها را شناخته باشند نه اين كه فلان آقا آن ها را
معرفی كرده باشد . و به امضای زيد و عمرو و فلان نهاد رأی داده باشند ( كه مع
الاسف اغلب چنين است ) .
به
نمايندگانی رأی دهند كه اسلام شناس و مؤمن ، انقلابی با سابقه ، پخته و سردو گرم
روزگار ديده ، مستقل و غير وابسته و نه ديكته كننده رأی وكيل تراشان . از خود رأی
و تشخيص و انتخاب داشته باشند ، فردا كه بر كرسی مجلس نشستند وظائف اوليه را
فراموش نكنند و به موضع گيری در برابر يكديگر نپردازند و شب و روزشان را صرف تضعيف
جناح رقيب نكنند .
علی عليه
السلام فرمود :
« اقل ما
يلزمكموه ان لا تستعينوا بنعمه علی معاصيه » .
ـ كمترين
مسئوليت شما اين است كه از نعمت های خدا در جهت نافرمانی او استفاده نكنيد .
مسئوليت
پذيری در نظام اسلامی با مقام پرستی در نظام های ديگر فرق دارد . در ديگر نظام ها
مقام ابزار تحصيل خانه و اتومبيل مدرن و پول و ساير امكانات رفاهی برای خود و
حاشيه هاست . اما در اسلام چنين نيست كه نمونه̾ آن سيره̾ علی عليه السلام و در عصر
ما سيره̾ امام خمينی ( قدس سره ) بود . تحقير دنيا با همه̾ چهره هايش و فريب نفس و
وسوسه ها را نخوردن حضرت امام می فرمايد :
« لازم است
آگاه و هوشيار باشيد ، خود را بازی ندهيد كه تكليف شرعی من چنين اقتضا می كند
وظيفه شرعی من چنين و چنان است . گاهی شيطان برای انسان تكاليف و وظائفی تعيين می
نمايد ، گاهی هوها و خواسته های نفسانی به اسم وظيفه شرعی انسان را به كارهایی وا
می دارد . اين وظيفه شرعی نيست كه كسی نسبت به مسلمانی اهانتی كند از برادران دينی
بدگوئی نمايد . اين حبّ دنيا و حبّ نفس است .
اين تلقينات
شيطان است كه انسان را به اين روز سياه میكشاند . اين تخاصم تخاصم اهل نار است «
ان ذلك تخاصم اهل النار » .
( جهاد اكبر ـ ص 38 )
علی عليه
السلام فرمود :
« لا يكون
الصديق صديقا حتی يحفظ اخاه في ثلاث : في نكبته وغيبته و وفاته » .
ـ تنها كسی
دوست و برادر ايمانی است كه برادرش را در سه حالت حفظ كند : در مشكلات و نكبت ها و
در غياب او و مردن او .
اين است
اخلاق اسلامی برای توده های مسلمان ، تا چه رسد به كسانی كه می خواهند به حلّ و
فصل امور اسلام و مسلمين بپردازند .
اگر بنا باشد
برای كسب عنوان آن گونه به رقابت برخيزند كه يكديگر را نفی و حذف كنند و مورد
اتّهام قرار دهند چگونه می توانند اهل حلّ و عقد باشند آزادانه در تدبير امور
بكوشند ؟ و چگونه می خواهند اعتماد جامعه را جلب كنند ؟
كسی كه می
خواهد تصدی پستی كند بايد به ياد اين سخن اميرالمؤمنين عليه السلام باشد كه فرمود
:
« اما والذی
فلق الحبة و برء النسمة لولا حضور الحاضر و قيام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله
من العلماءان لا يقارّوا علی كظة ظالم ولا سغب مظلوم لا لقيت حبلها علی غاربها و لسقيت
آخرها بكأس اولها و لا لفيتم دنيا كم هذه از هد عندی من عفطةعنز » .
ـ سوگند به
خدائی كه دانه را شكافت و جان ها را آفريد ، اگر نبود حضور بيعت كنندگان و حجت بر
من تمام نمی شد و آن چه خدا از عالمان عهد و پيمان گرفته كه پرخوری ظالم و گرسنگی
مظلوم را تحمل نكنند رشته خلافت را بر مهارش می افكندم و جام پايانش را با جام
اولينش می نوشيدم و می ديديد كه دنيای شما در نظر من به پشيزی ارزش ندارد .
مسئوليت
پذيری در اين نظام سر و دست شكستن و رقابت و حذف و موضع گيری ندارد آن كس كه خالصا
لوجه الله قصد خدمت دارد و شايستگی در خود می بيند و احساس وظيفه می كند به
ميدان می آيد و آن كس كه بهتر از خود را
سراغ دارد ، نبايد خود را در معرض تصدّی پستی قرار دهد . مسئله انتخابات و
نمايندگی مجلس نيز از اين قاعده مستثنی نيست .
آن همه
تعاليمی كه امام ( قدس سرّه ) در طول سال های طولانی به مردم و مسئولين داد نبايد
فراموش شود . حضرت امام ، از يك سو مردم را به حضور در صحنه فرا می خواندند و آن
را يك تكليف الهی می دانستند و از سوی ديگر به كانديداها و مجلسيان توصيه اكيد
داشتند كه حفظ برادری را بكنند و آرمانشان خدمت به اسلام و كشور و مستضعفين جامعه
باشد .
به اميد آن
كه آن دوستی ها فراموش نشده باشد .
و به اميد
اينكه ملت بزرگ در اين امر حياتی و مهم كه آينده̾ انقلاب را رقم می زند به مسئوليت
شرعی خود عمل كنند و كانديداها و منتخين از زير بار سنگين مسئوليت رو سفيد به
درآيند . و السّلام