انتظار از مجلس چهارم

ارزش
های اسلام و انقلاب را پاسداری كنيم

انتظار
از مجلس چهارم

«
مسئله انتخابات يك امتحان الهی است كه گروه گرايان را از ضوابط گرايان ممتاز می
كند و مؤمنين و متعهدين را از مدعيان جدا می نمايد » .

«
مجلس خوب همه چيز را خوب می كند و مجلس بد همه چيز را بد می كند ».

                                                                   
( صحيفه نور ـ ج 18 ص 232 )

حجة
الاسلام و المسلمين محمد تقی رهبر

با
پايان گرفتن مرحله اول انتخابات و ماجراهايش ، مجلس شورای اسلامی در آستانه̾ شكل
گيری است.

مجلس
چهارم وپژگی هایی دارد كه مجالس دوره های پيشين نداشت ، اين مجلس نخستين مجلسی است
كه در غيبت امام راحل ( رضوان الله عليه) تشكيل می شود و از اين نقطه نظر نياز به
خود مديری ، تحمل ، صبر و سعه̾ صدر هر چه بيشتر دارد . انتخابات اين دوره از همان
آغاز همراه با تنش ها و موضع گيری هایی بود كه در گذشته بدين شكل نبود گر چه طبع
انتخابات رقابت است و اين در هر نوع انتخاباتی اجتناب ناپذير می باشد ، امّا آن چه
گذشت چيزی فراتر از يك رقابت سالم بود و به هر روی ممكن است زمينه های روانی آن در
روند كار مجلس تأثير نهد .

اما
در ظلّ عنايات الهی و توجّهات امام عصر ارواحنا له الفداء و درسايه رهنمودهای مقام
معظم رهبری و سعه̾ صدر جناح ها و نمايندگان و فداكاری و خود سوزی از هر سوی ، اميد
می رود كه مصالح اسلام و نظام بر مصالح گروهی مقدم داشته شود و جنگ روانی جای خود
را به صلح و صفای معنوی ببخشد و طمع دشمنان اسلام را كه چشم به اختلافات دوخته اند
به يأس و حرمان مبدل سازد . و كسانی كه انتخاب نشده اند و هر جناحی كه به اعتقاد
خود حقش ادا نشده ، با كفّ نفس و صبر و تحمل و حسن نيت دين خود را به اسلام و
انقلاب از هر طريق ممكن ديگر ايفا كند و عقده ها را از دل بيرون بريزد كه مسئله ما
و من ها چندان شايان اهميت نيست .

آقايان
اين سخن مرشد و مربی بزرگ خود حضرت امام خمينی قدس سره را همواره به ياد داشته
باشند كه فرمود :

«
ميزان در نظر همه ارزش خدمت باشد نه خدای نخواسته تحصيل مقام . و شما می دانيد در
جمهوری اسلامی مقاماتی كه در رژيم های ديگر مطرح است و برای تحصيل آن دست به همه
نوع فعاليت مشروع يا غير مشروع می زنند مطرح نيست و اساسا اين مقامات ارزشی ندارد
مگر آن كه خدمت به خدا و خلق خدا باشد . شما ها تابع آن بزرگ مرد تاريخ صلوات الله
عليه هستيد كه درباره حكومت آن كلام را فرمود » .                                                 
( صحيفه نور ـ ج 18 ص 232 )

اشاره
به سخن علی عليه السلام است كه در ميدان جنگ نشسته و كفش خود را وصله می زد و چون
ابن عباس آمد و گفت : يا اميرالؤمنين ! برخيزيد و به كار لشكر رسيدگی كنيد ، شما
رهبر مسلمين هستيد ، نبايد در چنين لحظاتی به وصله و پينه̾ نعلين خود بپردازيد !!

آن
حضرت رو به ابن عباس كرده و فرمودند : « اين نعلين كهنه چقدر ارزش دارد ؟!

ابن
عباس گفت : يك يا دو درهم ! حضرت فرمود : حكومت در نظر من به قدر اين ها ارزشی
ندارد ، اگر نتوانم داد مظلومی را از ظالمی بستانم … » .

اين
منطق مولای متقيان و امير مؤمنان عليه الصلوة و السلام و آن هم سخنان امام ، اسوه̾
فضيلت و تقوی ، و اين ها مطالبی است كه هزاران بار برای مردم گفته ايم و نوشته ايم
. اما پای عمل كه به ميان می‌ آيد قلم را سر می كشد !!

مگر
خدمت منحصر به وكالت و وزارت است و نام و يا عنوان ، و جای ديگر نمی توان به اسلام
و مردم مستضعف خدمت كرد ؟!

بنابراين
اگر باورمان باشد كه روح عمل اخلاص و توجه به خداست و تنها عمل خالص است كه رشد می
كند و با اضعاف مضاعف تأثير جاودان از خود باقی می گذارد ،‌عقده ها را از دل بيرون
می ريزيم خصومت ها را به كناری می افكنيم و با برخورد منطقی و صادقانه دست در دست
يكديگر می نهيم و به حلّ مشكلات كشور و نظام می پردازيم ، همان گونه كه مردم عمل
می كنند و با همه̾ نارضايتی ها كه دارند پای تكيلف شرعی كه به ميان می آيد در جبهه
و جنگ ، انتخابات ، و راه پيمایی و ديگر صحنه ها حضور پيدا می كنند ، كه اين حضور
نبايد مسئولان را مغرور كند و آن نشانه̾ رضايت عمومی از مسائل جاری بدانند و از
تلاش در جهت جلب رضای مردم كه در آن رضای خدا است دست بردارند و در صدد اصلاح آن
چه مردم را رنج می دهد برنيايند .

و
از سوی ديگر اگر جناحی موفق به كسب آراء بيشتر شد غرور و قدرت او را نگيرد ، از
اين كه اكثريتی را بدست آورده حساب غالب و مغلوب برای خود باز نكند و به حرف رقيب
گوش كند و با واقع بينی به مسائل بنگرد كه هميشه اكثريت حرف اوّل را نمی زنند و
ملاك واقعيت است و ارزشمندی حقيقت كه فرهنگ اسلامی ما بدان گواهی می دهد . ملاك ما
اقل و اكثر نيست ، بلكه ملاك كاوش برای درك واقع و دستيابی به يك راه حلّ درست و
سنجيده است . ای بسا يك فرد در يك جمع حرف حق را بزند كه در اين صورت به حرف او
بايد گوش داد نه اين كه با هياهو اورا از صحنه بدر كرد . باب مجادله منطقی و
مباحثه علمی بايد گشوده باشد و اين به عنوان مخالفت خوانی تلقّی نگردد . همان گونه
كه حضرت امام بارها بر آن تأكيد ورزيدند :

«
همان طور كه بنای اهل علم است كه در هر مسئله ای دقت می كنند، جستجو می كنند و
مباحثه می كنند ، مجادله می كنند ، در اين مسائل هم بايد اين طور باشد كه سر و ته
مطلب به طور كافی مورد بررسی قرار بدهند ، مورد دقت قرار بگيرد و با دقت و با همت
زياد مسائل مطرح بشنوند ، در مجلس كه آمد يك مسئله پخته̾ از حيث جهات مختلف باشد
كه راه گشا باشد برای اين كشور و مشكلات اين كشور … و اين رويه رويه ای است كه
اگر انشاء الله باقی بماند مطمئن باشيد كه مجلس با قوّت خودش وقتی كه باقی بماند
دولت هم اصلاح می شود و ساير قوائی كه در ايران هستند ، آن ها هم اصلاح می شوند
يعنی كج روی نمی شود » .

                                                                  ( صحيفه نور ـ ج 18 ص 2
ـ 3)

اساسا
معقول نيست در مجلس قانون گذاری تنها يك گروه صاحب رأی باشد ، چنين مجلسی مرده و
بی روح است و اگر تصميمات از پيش اتخاذ شده بدون بررسی تصويب گردد در آن صورت
فرمايشی خواهد بود ، نه شورایی .

بنابراين
بايد هر موضوعی از ديدگاه های مختلف و با نظرات متفاوت و بی طرفانه و در شعاع
تعاليم و مبانی اسلام و قانون اساسی و سياست انقلاب ، مورد بحث و مناظره̾ معقول و
سالم قرار گيرد و با گذشتن از كانال های قانونی به تصويب نهایی برسد . چنين مجلسی
در شأن جمهوری اسلامی است كه انشاء‌ الله در عمل چنين خواهد بود . چرا كه به
فرموده̾ حضرت امام :

«
حكومت ، حكومت اسلام و مردم است و مجلس از مردم است و رأی نيز از آن مردم است و
احدی تحت فرمان مقام يا مقاماتی نيست » .

                                                                 
( صحيفه نور ـ ج 18 ص 233 )

مسئله
ديگر ، تفاهم و همدلی و همسوئی نمايندگان با يكديگر و مجلس با ديگر نهاد های‌
جمهوری اسلامی است يعنی هماهنگی سه قوه̾ مقننه ، مجريه و قضائيه به فرموده̾ حضرت
امام :

«
مهم اين است كه مجلسی ها با هم و با دولت و ساير مقامات تفاهم داشته باشند و مجلسی
كه اساس يك كشور است بايد محلی برای بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و
استيضاح حق مجلس است اما برخورد با مختلف با آرامی و طرح مسائل اخلاقی بهتر رفع
اختلاف می كند تا با الفاظ نيش دار و مقابله كردن با يكديگر » .                                                  
( صحيفه نور ـ ج 18 ص 59 )

نكته̾
مهم كه حضرت امام بر آن تأكيد ورزيده اند و در عمل انشاء الله چنين بايد باشد ،
برخورد سالم اخلاقی و اسلامی است چرا كه مجلس تركيبی است از برگزيدگان ملت و
منتخبين مردم ، آن هم در فضای انقلاب اسلامی ، نه ليبرالی و ستم شاهی ، مجلسی كه
عصاره̾ الله اكبر ها و ايثار ها و شهادت ها و اسارت ها و شب زنده داری ها و
فداكاری های مؤمنان خالص ملت به ويژه دردمندان و خداجويان گمنام است كه به
نمايندگان خود چشم دوخته اند تا آن ها چگونه عمل می كنند و با چه شيوه و شيمه ای
برخورد می‌ نمايند و به نقد و ايراد گفته ها می پردازند . آيا تملك نفس دارند ؟
آيا برخويشتن مسلط اند ؟ آيا توقعات و انتظارات مردم را ارج می نهند ؟ پوستين
شبانی را به ياد می‌ آورند و يا خود را نيز فراموش می كنند ؟!

بی
شك رفتار مجلسيان برای ديگران از يك سو الگو و سرمشق است و از سوی ديگر دلگرم
كننده و اعتماد بخش برای ملت و اين در سرنوشت كل جامعه تأثير دارد و خدا نخواهد كه
اين اصل اخلاقی خدشه دار شود ، همه چيز زير سؤال خواهد رفت و هيچ چيز در نظام ما
خطرناك تر از بی اعتمادی مردم به مسئولانشان نيست چرا كه سرمايه اصلی نظام ما
اعتماد است و  باز هم اعتماد … اعتمادی
كه بارها به نمايش گذاشته اند و ما نبايد از آن غفلت ورزيم .

علاوه
بر اين ، اگر اصل ياد شده خدشه دار گردد ، كسی جز دشمنان اسلام و انقلاب و كشور را
شادمان نخواهد كرد و آن ها طمع به آينده خواهند بست و بر توطئه ها خواهند افزود .

بنابراين
توصيه حضرت امام قدّس سرّه بايد همواره مدّ نظر باشد كه :

«
مجلس اسلامی بايد ملّت و ديگران را ارشاد كند چون مسائل به خارج منعكس می گردد و
تأثير روی مردم می گذارد ، از اين جهت مسئوليت مجلس به عنوان يك مرشد و هدايت
كننده برای مردم زياد است » .        (
صحيفه نور ـ ج 18 ص 153)

انتظار
از مجلس

و
امّا مسئوليّت مجلس و خطّ مشی آينده آن ، از مجلس چهارم انتظار است كه همچون مجالس
پيشين در خطّ ولايت فقيه و همراه رهبری ثابت و استوار و با وحدت كلمه به راه خود
ادامه دهد و در تحكيم هر چه بيشتر اصل خدشه ناپذير ولايت امر كه ستون فقرات انقلاب
و حكومت اسلامی است كوشا باشد ، چه در غير اين صورت هيچ چيز ديگر ثابت و استوار
نخواهد بود، و اين حقيقت را همه̾ مجلسيان بايد دقيقا توجه كنند .

از
مجلس چهارم انتظار است ، خطّ امام را كه راه هميشگی تاريخ ما و مستضعفان جهان و
نفی كننده̾ هر نوع سلطه̾ استكباری و در رأس آن آمريكای جهان خوار است ادامه داده و
اصل حمايت از مستضعفان جهان و محرومان مسلمان و مجاهدان در راه شرف و كرامت اسلامی
را بيش از پيش قوت بخشد و صلابت و ساز ناپذيری انقلاب اسلامی را از هر زمان قوی تر
به نمايش گذارد .

از
مجلس انتظار است كه طرح های جدی و عملی در جهت حمايت از قشرهای محروم و جلوگيری از
اسراف و اتراف و تكاثر و سرمايه داری لجام گسيخته ، به تصويب رساند و مجال ندهد
اشرافيت و تجمل كه نشانه هایش به چشم می خورد و بلای خانمان سوز برای كشور است
حاكم گردد و مصرف گرائی و رفاه جای صبر و رياضت و تحمّل و صلابت و قناعت را پر كند
و قشر های سود پرست بر مقدرات توده های محروم و بی خانمان حاكم گردد و وابستگی
اقتصادی به جهان سرمايه داری استقلال كشور را در معرض تهديد قرار دهد و در عين حال
از طرح های اصلاحی جهت باز سازی و بهبود وضع اقتصادی صنعتی كشور و تأمين خدمات
عمومی عادلانه برای توده̾ ملت حمايت و جانبداری نموده ، عدالت اجتماعی را برای
همگان سرلوحه̾ كار خود قرار دهد و به فرموده حضرت امام در پيام برائت :

«
آن چيزی كه روحانيون نبايد هرگز از آن عدول كنند و نبايد با تبليغات ديگران از
ميدان بدر روند حمايت از محرومين و پابرهنه ها است چرا كه هر كسی از آن عدول كند
از عدالت اجتماعی اسلام عدول كرده است » .

از
مجلس چهارم انتظار است با تورم و گرانی روز افزون كه عامل رنج و سرخوردگی توده های
ملت می گردد جدا به مقابله برخيزد و در صدد اصلاح هر گونه اشتباهی كه بار سنگين
گرانی و تورم را بر گرده̾ محرومان فرود می آورد ، بر آيد و از فشار های مالياتی و
عوارضی كه از سوی برخی عناصر اجرائی وضع و به اجرا در آمده و برای قشر های كم در
آمد كمرشكن و غير قابل تحمل و موجب سلب اعتماد از مسئولين است جدا جلوگيری كند و
مجال ندهد سير تصاعدی تورم و گرانی و عوارض و ماليات های سنگين و عمل كرد شهرداری
و امثالش پايگاه اعتماد مردمی را نسبت به دولت و نظام متزلزل سازد كه مسامحه̾ در
اين كار زيان های جبران ناپذيری به بار خواهد آورد و به اين مطلب هر سه قوه می
بايست عطف توجه كنند .

از
مجلس چهارم انتظار است در جهت مبارزه با فساد و ابتذال و آزادی های بی قيد و شرط
عناصر فاسد و مطبوعات وابسته به ليبرال ها و پس مانده های رژيم پيشين كه اخيرا
جانی دوباره گرفته اند و در غالب مطبوعات ، فيلم و هنر و تجمل و بد حجابی و دهن
كجی به ارزش ها مقاصد شوم خود را به اجرا در می آورند و از سعه̾ صدر مسئولين و با
بهتر بگوئيم بی برنامه گی‌ و ضعف برخورد ها ، سوء استفاده می كنند ، طرح های
انقلابی و جدّی تهيه و به تصويب رسانند و نيز در پاك سازی محيط آموزشی و اجتماعی
از پاره ای مروجان فساد با برخورد قاطعانه پافشاری كنند ، چه در غير اين صورت آن
چه ملت شريف به پای آن صد ها هزار قربانی داد به دست فراموشی سپرده می شود و تهاجم
سازمان يافته فرهنگی به شكلی خزنده نظام اجتماع و انقلاب را از درون می پوساند و
نقشه های دشمنان اسلام كه امروز جنگ را در اين صحنه كشانده اند با غفلت و بی توجهی
ها به اجرا در می آيد و هنگامی بيدار می شويم كه سرمايه انسانی و ارزش های معنوی
نسل جوان را از دست داده ايم و خدای نخواسته تكرار تاريخ تلخ گذشته ها را شاهد
خواهيم بود و در آن صورت راه بازگشتی نخواهيم داشت .

بدون
ترديد برای اجرای عدالت و جلوگيری از سوء استفاده̾ زالو صفتان اقتصادی و پر كردن
شكاف موجود فقر و غناء و مبارزه̾ با تورّم و گرانی و خنثی كردن توطئه های طراحی
شده از سوی دشمنان سوگند خورده در نشر فساد و سقوط اخلاقی نسل موجود و نسل های
آينده و محدود كردن آزادی های نا معقول و برخورد با ابتذال اخلاقی و بی تعهدی
مطبوعاتی و بد آموزی های به اصطلاح هنری و تبليغاتی از طريق فيلم و سينما و هنر و
رسانه های عمومی و نقد و اصلاح و كنترل و هدايت نهاد های فرهنگی ، هوشياری كامل و
طرح های مناسب و قوانين قاطع می خواهد كه عنصر اصلی آن در دست مجلسيان است و ده ها
مسئله ديگر كه عقلاء قوم حتما بدان توجه دارند و به جای پرداختن به مسائل تفرقه
انگيز بايد توجّهشان را بدان معطوف سازند .

انتظار
است نمايندگان مجلس به اين مسائل بيانديشند و به جای تضعيف و برخورد و تسويه حساب
ها مصلحت اسلام و انقلاب و ميهن اسلامی را بر مصالح گروهی جناحی مقدم دارند كه
انشاء‌ الله چنين خواهد بود . و رضای خدا و پيامبر و اولياء دين و امام عصر ـ
ارواحنا فداه ـ و شادمانی روح مطهر امام راحل و رضايت خاطر ايثارگران كه صاحبان
اين انقلابند و نيز عظمت مجلس و عزت نمايندگان و اعتبار نظام و آرامش افكار وجدان
عمومی تنها از اين طريق ميسر است و بس . ( و ما علی الرسول الا البلاغ ) .