جايگاه و نقش حساس دستگاه اجرائي

جاودانگي راه امام

جايگاه و نقش حساس دستگاه اجرائي

(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)

قسمت سي و پنجم

وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

در اين باره كار فراوان فرهنگي لازم است و سرمايه­گذاري كلاني براي رفع
تنگناهاي ذهني و فكري كه در اثر جنايت و توطئه شياطين غرب و شرق در طول ساليان
دراز بوجود آمده است و امت واحده و يكپارچه اسلامي را از هم جدا و متفرق ساخته است
ضروري بوده و لابدّمنه است زيرا كه دشمنان اسلام و امّت اسلامي مدّت زياد و طولاني
است كه از طرق گوناگون وارد شده و زمينه­هاي زيادي را براي تكه تكه شدن مسلمانانان
فراهم كرده و دلهاي آنان را نسبت به همديگر داراي حقد و كينه قرار داده است. در
بعضي از مناطق آن قدر فاصله ميان مسلمانان را زيادتر كرده است كه حدّ فاصل ميان
آنان از ميان مسلمانان و غير مسلمين را زيادتر كرده است كه حدّ فاصل ميان آنان از
ميان مسلمانان و غيرمسلمين بيشتر مي­باشد و با كمال تأسف طوري از هم جدا شده­اند
كه بعضي از آنها حاضرند در مقابل كفار كوتاه بيايند و با آنان آشتي و سازش نمايند
امّا با بعضي فرق مسلمين حاضر نيستند در سر يك ميز بنشينند و با هم مذاكره كنند و
اگر امروز دست جنايت كار آمريكا كشورهاي اسلامي را وادار كرده است كه در «مادريد»
و امثال ذلك با دشمن قسم خورده اسلام و مسلمين، صهيونيزم جهاني در سر يك ميز
مذاكره باشند و در سر ملك يك ملّت مظلوم ديگر و فلسطين مظلوم بحث و بررسي نمايند و
براي ديگران تصميم بگيرند و براي اين است كه مسلمانان بجان هم افتاده و از هم
فاصله گرفته­اند و اگر با هم بودند و در كنار همديگر قرار مي­گرفتند و بطور
يكپارچه در مقابل دشمن مي­ايستادند وضع اين طور نبود و اين همه ذلّت و خواري به
دنياني اسلام و امّت اسلامي تحميل نميشد و يكي از وظايف نظام اسلامي ما و وزارت
فرهنگ و ارشاد الامي كه مسئوليّت توسعه و تحكيم مباني فرهنگي نظام اسلامي را در
داخل و خارج بعهده دارد اين است كه عوامل گوناگون و ريشه­هاي اختلاف و تفرّق
مسلمانان را مورد مطالعه و بررسي قرار داده و بطور ريشه­اي نحوه برخورد با آنها و
عوامل تحكيم و تقويت مباني اخوت اسلامي را شناسائي و در استحكام آنان برنامه­ريزي
و سرمايه گذاري­هاي لازم را بعمل آورد. و چهره واقعي و حقيقي اسلام را به جهانيان
معرفي نموده و معيارهاي حق و باطل و طرفداران آنها را به مردم بشناساند و در اين
جهت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئوليّت سنگين­تري را بعهده داشته و انتظاري كه
از اين دستگاه در نظر است از دستگاههاي ديگر نمي­شود داشت. در واقع مسئوليّت
معرّفي و شناساندن سيماي نوراني و حقيقي اسلام و برنامه ريزي فرهنگي در اين زمينه
در عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي­باشد.

ظرافت و دقّت كار فرهنگي بر كسي پوشيده نمي­باشد و نقش مؤثر و سازندۀ كار
فرهنگي و تبليغي بر همگان روشن و آشكار است و بدون ترديد وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامي به تنهائي توان انجام اين همه كار سنگين را نمي­تواند داشته باشد. حتماً
بايد از نيروهاي كارآمد و كارشناس فرهنگي و هنري استفاده بعمل آمده و با سازماندهي
آنان در تبيين اصول كلّي حاكم بر فرهنگ جامعه اسلامي و انساني و شناساندن چهره زشت
و كريه و منافقانه دشمنان اسلام و بشريّت بهره­بردارري كامل بوجود آيد زيرا كه
تنها با كار اصولي و فرهنگي مي­توان ريشه­ها و پايه­هاي انقلاب و اسلام ناب را
محكم استوار ساخت و جلو نگرانيها و ناراحتي­ها را گرفت و از همين جا به روشني بدست
مي­آيد نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مقام مقايسه با ديگر وزارتخانه­ها،
مانند نقش خود فرهنگ و كارهاي فرهنگي است نسبت به كارهاي ديگر.

حضرت امام(س) در اينجا اين طور مي­فرمايندك

«و وصيت اينجانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصاً عصر حاضر كه ويژگي خاصي
دارد آن است كه براي تبليغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقيقي جمهوري اسلامي كوشش
كنند. ما اكنون در اين زمان كه دس تابرقدرتها را از كشور خود كوتاه كرديم مورد
تهاجم تبليغاتي تمام رسانه­هاي گروهي وابسه بابرقدرتها باين جمهوري اسلامي نوپا
نزده و نميزنند مع الأسف اكثر دولتهاي منطقه اسلامي كه بحكم اسلام بايد دست اخوت
بما دهند بعداوت با ما و اسلام برخاسته­اند و همه در خدمت جهانخواران از هر طرف
بما هجوم آورده­اند و قدرت تبليغاتي ما بسيار ضعيف و ناتوان است و ميدانيد كه
امروز جهان روي تبليغات ميچرخد و با كمال تأسف، نويسندگان باصطلاح روشنفكر كه به
سوي يكي از دو قطب گرايش دارند به جاي آنكه در فكر استقلال و آزادي كشور و ملّت
خود باشند خودخواهي­ها و فرصت­طلبي­ها  و
انحصارجويي­ها به آنان مجال نمي­دهد كه لحظه­اي تفكّر نمايند و مصالح كشور و ملّت
خود را در نظر بگيرند و مقايسه بين آزادي 
و استقلال را در اين جمهوري با رژيم ستمگر سابق نمايند و زندگي شرافتمندانه
ارزنده را توأم با بعض آنچه را كه از دست داده­اند كه رفاه و عيش زدگي است، با
آنچه از رژيم ستم شاهي دريافت مي­كردند توأم با وابستگي و نوكرمابي و ثناجويي و
مداحي از جرثومه­هاي فساد و معادن ظلم و فحشاء بسنجند و از تهمتها و نارواها به
اين جمهوري تازه تولد يافته دست بكشند و با ملّت و دولت در صف واحد بر ضد طاغوتيان
و ستم پيشگان زبان­ها و قلمها را به كار بگيرند».

(وصيتنامه سياسي الهي)

كار فرهنگي و تبليغاتي آن قدر مهم و وسيع است كه تنها در عهده وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامي نمي­باشد بلكه حتّي اگر بعهده آن دستگاه اجرائي هم گذشته شود بخاطر
گستردگي و وسعت زيادي كه دارد تنها از آن دستگاه خاص نبايد انتظار داشت كه بتواند
بطور كامل و كافي انجام وظيفه نمايد بلكه وظيفه­اي عمومي و جامع الاطراف است و
متوجّه تمام اشخاص و كساني مي­شود كه داراي توان علمي و قدرت بيان و قلم باشند و
لذا بر تمام عالمان متعهد و دانشمند لازم و ضروري است كه در هر جاي عالم قرار
گرفته باشند حقايق اسلامي و اصول و محورهاي نظام سياسي اسلام را در ابعاد مختلف
تبيين و تشريح  نموده و افراد جاهل و
ناآگاه را با معيارهاي ارزشي اسلام آشنا سازند و مردم را نسبت به اين اصول و
ارزشها مطلع نمايند و با كمال خوشوقتي امروز در اثر قيادت و رهبري حضرت امام(س) و
پيروزي­ها كه اسلام در اين عصر در ابعاد مختلف به دست آورده است زمينه خوب و
مساعدي را براي پذيرش حقايق و معارف اسلامي كه از ناحيه علما و دانشمندان اسلامي
مطرح مي­شود فراهم كرده است كه قطعاً اين نوع زمينه در گذشته فراهم نبوده و در
آينده هم معلوم نيست چنين وضعيت مطلوبي كه الان بوجود آمده است باقي بماند.

وقتي كه اسلام و معارف بلند آن با آن زيبائي و ظرافت و طراوت كه دارد تبيين
گردد و مردم بصورت تئوري و نظري با اين گونه حقايق و معارف آشنا گردند و در عمل هم
با همان طراوت و ظرافت و زيبائي مورد عنايت قرار گيرد و اصول و برنامه­هاي آن
بمرحله اجرا درآيد و شئون والاي آن مراعات گردد و مسئولان فكري و اعتقادي و اجرائي
در ميدانهاي مختلف فكري و اجرائي بكوشند كوچكترين نقطه ابهام و ضعفي از خود نشان
نداده و الگوي زيبائي براي پياده كردن ارائه نمايند مطمئناً انسانهاي سليم الفطره
از سراسر جهان با عشق و علاقه فراوان به سوي آن شدّ رحال نموده و طيّ منازل خواهند
كرد. و بار گران مطالعه و بررسي و تحقيق و يادگيري و مسافرتهاي راه­هاي دور و
پرپيچ و خم را بر خودشان هموار خواهند ساخت و از اين منبع نورانيت و حيات جاودانه
و شيرين اسلام ناب محمدي(ص) بهره­مند خواهند شد و اگر امروز مشاهده مي­شود در
دنياي اسلام بلكه در سراسر عالم موج آزادي خواهي بر اساس ارزشهاي الهي و اسلام
خواهي بوجود آمده و امّت اسلامي را براي بازگشت به هويّت خويش فرا مي­خواند و نسل
انقلاب و جوان را براي مقابله خونين در برابر زورمندان سلطه طلب بسيج نموده است
فقط براي اين است كه اسلام در عصر حاضر در دو زاويه از خود تحرك نشان داده است.

زاويه اوّل تحركي است كه در تبيين معارف اسلامي بالخصوص در ابعاد سياسي و
اجتماعي آن بوجود آمده است. بويژه مطالب و موضوعات و مسائلي كه در بيانات گوناگون
حضرت امام(س) مطرح شده است در واقع حيات جديد و تازه­اي به اسلام بخشيده و به صورت
نو اسلام را به جهانيان عرضه كرده است. و بهمين دليل حقد و كينه دشمنان قسم خورده
اسلام را بر عليه آن در سراسر عالم برانگيخته است.

زاويه دوّم بُعد اجرائي و كاركرد آن است. قبل از پيروزي اسلام و تشكيل حكومت
اسلامي خيلي­ها باور نمي­كردند اسلام بتواند در قالب يك نظام و حكومت مطرح شود و
در اجراء، مشكلات و معضلات را برطرف نمايد. اما همين كه ملاحظه كردند اسلام علاوه
بر اينكه از حيث نظري و تئوري داراي پايه­هاي قوي و محكمي است و از پشتوانه منطقي
برخوردار است و داراي زيبائي­هاي زيادي است در اجرا و در ميدان عمل و پياده شدن هم
همان حالت و طراوت را دارا بوده،‌ نه تنها قابل اجراء مي­باشد بلكه اگر اجرا شود و
پياده گردد انسان را در مسيري قرار خواهد داد كه به اهداف بلند و الهي و انساني كه
دستگاه خلقت براي رسيدن به آن وي را آفريده است نيز خواهد رساند. و اگر تاكنون
اسلام عزيز و مظلوم در غربت مانده است و عرفان اسلامي و فلسفه آن در عالم مهجور
شده است و حتّي در مراكز دانشگاهي كشورهاي اسلامي از فلسفه و عرفان اسلامي آن طور
كه بايد و شايد بهره­برداري بعمل آيد استفاده نمي­شود و مهمتر از همه آنها قرآن
كريم كه حبل متين خداوند است و منشأ همه عرفانها و فلسفه­­هاي بلند الهي است و
ادعيه ارزشمند و بالا كه در لسان بعضي از عرفا قرآن صاعد است در عالم هجران مانده­اند
براي اين است كه نه از جهت نظري و تئوري مناسب و بطور شايسته تبيين شده­اند و نه
از حيث اجرا و كاربردي خوب عرضه شده­اند و لذا حضرت امام(س) در تمام مراحل انقلاب
و در دوران پيروزي و بعد از آن هميشه روي اين دو بعُد تكيه مي­فرمودند. و مكرر در
مكرر تأكيد مي­كردند اگر خداي ناخواسته اين انقلاب نتواند پاسخگوي مشكلات و معظلات
فكري جوانها باشد و يا در عمل نتواند مشكلات مردم را برطرف نمايد و مجريان نخواهند
و يا نتوانند حكومت اسلام را آن طور كه مناسب شئون اسلامي است عرضه نمايند قرنها
خواهد گذشت و اسلام دوباره نخواهد توانست روي پاي خود بايستد و از انقلاب و نظام و
عدالت و مديريّت صحيح و درست سخن بميان آورد. همه موظف هستند به اين بُعد از اسلام
توجّه كامل نمايند و از عواقب خطرناك هستي و يا اجرائي و زشتي آن بهراسند.

سخن امام در اينجا چنين است:

«و مسئله تبليغ تنها به عهده وزارت ارشاد نيست بلكه وظيفه همه دانشمندان و
گويندگان و نويسندگان و هنرمندان است. بايد وزارت خارجه كوشش كند تا سفارتخانه­ها
نشريّات تبليغي داشته باشند و چهره نوراني اسلام را براي جهانيان روشن نمايند كه
اگر اين چهره با آن جمال جميل كه قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت كرده از زير
نقاب مخالفان اسلام و كج فهمي­هاي دوستان خودنمايي نمايد. اسلام جهان گير خواهد شد
و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد. چه مصيبت بار و غم انگيز است
كه مسلمنان متاعي دارند كه از صدر عالم تا نهايت آن نظير ندارد نتوانسته­اند اين
گوهر گران­بها را كه هر انساني به فطرت آزاد خود طالب آن است عرضه كنند بلكه خود
نيز از آن غافل و به آن جاهلند و گاهي از آن فراريند».

(وصيتنامه سياسي الهي)

آري دين مقدس اسلام مظهر زيبائي و جمال حضرت حق در مسير سير و حركت انسان به
سوي جمال مطلق و زيبائي لامتناهي مي­باشد و تمامي انبياء و در اين مآموريت تلاش
كردند و استقامت نشان دادند و در پايان مأموريّت خودشان جان باختند و اگر اسلام با
اين خصوصيّت عرضه شود و بعنوان مدل زندگي انسان در مقابل بشر ارائه گرد و در تئوري
اجراء‌آن طور كه هست نشان داده شود نوع انسان از هر نژادي كه باشد و در هر جاي
عالم قرار گرفته باشد و با هر فرهنگ و مليّتي انس و خو گرفته باشد در تمام زواياي
زندگيشان اسلام و تسليم شدن در مقابل حق و سلامتي و اطمينان و آرامش درون و باطن و
اعتماد به نفس و ثبات نفس و استقرار و استحكام تجلي پيدا خواهد كرد و آزادي و
آزادگي و اكرام و كرامت انساني و ارزشها و ارزش خواهي­ها و در يك كلمه زيبائي و
جمال خودش را در سطوح مختلف زندگي انسان در بعد فردي و جمعي به نمايش خواهد گذاشت
و ابصار نظاره كنندگان را خيره خواهد ساخت ليكن عيب كار اين است كه عالمان ما
معمولاً جمال عملي ندارند و در ميدان علم از خود زيبائي نشان نمي­دهند و عاملان ما
از عمق مسائل و معارف الهي بي­بهره بوده و توان تبيين آنها را ندارند يا بصورت
نامطلوب تبيين و تبليغ مي­شود و يا بصورت نامطلوب و يا غيردفاع ارائه مي­گردد و هر
دو خطري است جدّي براي اسلام و امت اسلامي.

ادامه دارد