رهنمود های مقام معظّم رهبری

مقام
معظم رهبرى حضرت آيت الله خامنه‏اى

 

پى ريزى تشكيلات عظيم سياسى بر مبناى دين حق، در
ايران اسلامى – كه از كم نظيرترين حركتها در طول تاريخ است – بى‏شك بدون حضور امام
عظيم‏الشأن(ره) امكان پذير نبود. امام در سايه مجاهدت و تهذيب نفس و اتكال به خدا،
اين بناى عظيم را پى‏ريزى كرد و آمريكا و شاه را بر زمين زد و بر همه توطئه‏هاى
دشمنان فايق آمد.

امام، واقعاً يك حكيم بود، زيرا حقايقى را كه
بناى زندگى بر آنها استوار شده است به روشنى مى‏ديد و آنها را بيان مى‏كرد و اين
همان حكمت است و آن چيزى است كه خداوند به هر كسى بخواهد مى‏دهد و امام استحقاق
حكمت الهى را پيدا كرده بود.

در جهان امروز اكثر سردمداران قدرت، اسير
لذّت‏ها و خوش‏گذرانى‏هاى ناپايدار دنيا هستند و به همين لحاظ انسان‏هايى كوچك و
حقير محسوب مى‏شوند. اما در دنيايى با اين همه حقارتها، خداوند متعال انسانى شبيه
انبياء الهى را، به مدت ده سال در رأس كشور اسلامى ايران قرار داد. از اين رو
ابعاد اين مسأله مهم، بايد به روشنى براى مردم ايران و جهان تبيين و تحليل شود.
1373/3/5

ملت ايران، امروز با نظام اسلامى كه به تدبير
امام بزرگوار از حقايق قرآن كريم و دين استخراج شد و به اجرا درآمده به ولايت
اميرالمؤمنين حضرت على(ع) تمسك كرده است و كارگزاران و مسؤولان نظام بايد با رعايت
كامل ارزشهاى اسلامى در مسائل مربوط به جامعه و نظام و تحكيم ارتباط فردى خود با
خدا، تمسك به ولايت را هر چه بيشتر و كاملتر كنند. زيرا در سايه آن جامعه اسلامى
عزيزتر، ملت اسلام قويتر و پيشرفتهاى ما در همه مناطق حيات روز افزونتر خواهد شد.

تلاشها، مجاهدتها و مرارتهاى امام عظيم‏الشأن و
ملت رشيد ايران، طى 15 سال دوران اختناق در جهت اين هدف بود، كه حكومت اسلامى
تشكيل شود و در جاى خود قرار بگيرد و بخشى از دنياى اسلام را از شريعت اسلامى
سيراب كند؛ يعنى اقامه دين و برپا داشتن حكومت حق يك فريضه است كه قابل مقايسه با
ديگر احكام فرعيه فقهى نيست و اقامه حج اسلامى و نبوى و به جا آوردن حجى بر اساس “قياماً
للناس” و “منافع للناس” نيز يك واجب سياسى است، كه همه بايد براى آن تلاش كنند و
مسأله برائت در حج، كارى در جهت اين هدف بزرگ است.1373/3/11

 مجلس شوراى اسلامى، اگر
چهار خصوصيت داشته باشد در جايگاه حقيقى خود قرار خواهد داشت. البته امروز تا آن
جايى كه مشاهده مى‏كنيم مجلس اين خصوصيات را دارد، لكن مى‏توان آنها را هر چه
بيشتر كرد و مراقب آنها بود. اين چهار خصوصيت عبارت است از: احساس مسؤوليت،
استقلال، شجاعت و فرزانگى و به كار گرفتن فكر و علم و تخصص.

اگر مشروطيت به همان صورتى كه علما مى‏خواستند
پيش مى‏رفت، كشور ما در 50 سال دوران پهلوى كه حساسترين مقاطع تاريخ جهان بود، از
قافله تمدن عقب نمى‏ماند. ما پنجاه سال ضرر كرديم. ما ملت ايران به خاطر تسلط آن
قلدر بى‏سواد و خاندان و فرزندان و كسان و همراهانش و به خاطر تسلط قدرتهاى مسلط
بر اين كشور – كه در اين نيم قرن آخر قبل از پيروزى انقلاب، انگليسيها و بعد هم
آمريكائيها بودند – و به خاطر كوتاهى مجلس ضرر كرديم.1373/3/12

 × شاخصه درك سياسى هر
انسان، در قدرت تحليل و پيش‏بينى سياسى اوست و حضرت امام به لطف و هدايت الهى در
حد تمام و كمال از قدرت تحليل و پيش بينى سياسى برخوردار بودند.1373/3/5