پاسخ به نامه ها

پرسشها و پاسخها

 سؤال:

 1- در گذشته و حتى امروزه
مسايلى از قبيل سحر و جادو وجود داشته و دارد و بنا به احكام اسلامى، آنها حرام
مى‏باشند، امّا امروزه مسايلى جدا از سحر و جادو در باب پرورش روح و دستيابى به
قواى روانى مطرح است؛ مثلاً احضار ارواح، دستيابى به شرايطى كه انسان بتواند به
طور اختيارى روحش را به مكانهاى مختلف بفرستد، هيپنوتيزم، آينده‏نگرى، فكر خوانى و
ارتباط فكرى از راه دور و… حكم اسلام در مورد اين گونه مسايل چيست و آيا پيگيرى
اين مسايل شرعاً صحيح است؟

 2- در حال حاضر نماز و دعا و
قرآن به صورت عربى تلاوت مى‏شوند و بسيارى از افراد كه به عربى مسلّط نيستند از
درك مفاهيم عاليه آن باز مى‏مانند، در صورتى كه اگر همان تلاوتها به فارسى مى‏شد
تكانهاى روحى فراوانى به وجود مى‏آمد. آيا مى‏شود آنها را به فارسى خواند و اگر
پاسخ آرى است آيا به همان اندازه كه عربى خوانده مى‏شوند انسان از ثواب آنها
برخوردار مى‏شود؟

 3- با توجه به اين كه حدّ اكثر
چهار همسر در اسلام براى مرد جايز است آيا ازدواج موقّت و متعه هم مشمول اين قانون
است يا خير؟

 (تهران: م .م)

 پاسخ:

 1- به فتواى حضرت امام”ره” در
تحريرالوسيله همه آن كارها و يادگرفتن آنها حرام است.

 2- نماز حتماً بايد به عربى
خوانده شود وگرنه باطل است و فقط دعا در ضمن آن به غير عربى اشكال ندارد و امّا
خواندن ترجمه قرآن و دعا در غير نماز اشكال ندارد ولى ظاهراً ثواب خواندنِ عربى آن
را ندارد و بدون شك تلاوت قرآن و خواندن دعاى مخصوص به حساب نمى‏آيد و لذا اگر نذر
كرده باشد سوره‏اى از قرآن يا – مثلاً – دعاى كميل را بخواند خواندن ترجمه آن كافى
نيست.

 3- خير، مشمول آن نيست و
ازدواج موقت محدود نيست.

  × ×

 × خمينى شهر: برادر ح .
رضايى

 1- بخار ادرار نجس نيست.

 2- در تشهّد اوّل بعد از صلوات
مستحب است گفته شود (وَ تَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ) ؛يعنى خدايا
شفاعت او (پيامبر) را بپذير و رتبه‏اش را برترى ده.

 × تهران: خواهر معصومه. ع

 باز هم به هر مناسبت به او
تذكر بدهيد و مأيوس نشويد و در دوستى با او هم افراط نكنيد.

 × گرمسار: برادر م. س

 1- شما سالميد و آن حالت
كاملاً طبيعى است و غسل هم ندارد.

 2- اين وسوسه شيطان است تا
يقين قطعى پيدا نكرده‏ايد، نبايد دوباره وضو بگيريد.

 3- تا مى‏توانيد از نگاه به
نامحرم اجتناب نماييد حتى اگر بدون قصد لذّت يا خوف فريفته شدن باشد.

 4- اگر عين نجاست زايل شود پاك
است هر چند رنگ يا اثر آن باقى بماند.

 × بروجن: خواهر م. ح

 اتفاقى كه براى شما پيش آمده
است دليل عدم پايبندى يا عدم اطلاع از احكام اسلام در رابطه با معاشرتهاست و چون
نوشته‏ايد كه خانواده شما در حدّ بالايى متعهّد و پايبند به احكام شرعند پس حتماً
منشأ آن عدم آگاهى است. لابد شما خيال مى‏كنيد نامحرمان فاميل با ساير نامحرمان
فرق دارند و مثلاً شما مجاز هستيد با پسر عمو و پسرخاله و امثال آنها ارتباط و
اختلاط داشته باشيد و شوخى كنيد و تفريح نماييد ولى با نامحرمان ناآشنا نبايد
اختلاط كنيد كه گناه است. ولى چنين نيست و نامحرمان فرقى ندارند و شما بايد در
معاشرت خود رعايت همه مسايل را با نامحرمان فاميل بنماييد. بنابراين از ابتدا آن
گونه اختلاط كه منجر به آن گونه مسائل شده است مجاز نبوده و اگر اين اختلاطها و
معاشرتها كنترل نشود نتيجه طبيعى آن همان است كه شما ملاحظه كرديد، تازه به دليل
تعهد و پايبندى در وسط راه سرازيرى خود را به پناهگاهى رسانديد و از شرّ شيطان خود
را رهانيديد و چه بسيارند آنان كه از همين راههاى پيش پا افتاده به دام مى‏افتند و
در منجلاب فساد و تباهى غوطه‏ور مى‏شوند. اكنون براى جبران گذشته و پيش‏بينى آينده
با پدر و مادر خود مشورت كنيد تا راه صحيح و معقول براى مسأله پيدا شود.

 × تهران: م . خ (سديد)

 اگر متوجه مسأله بوده‏اند و
مى‏دانسته‏اند كه گناه است، عدّه واجب نيست و به هر حال ازدواج دوباره آنها اشكالى
ندارد.

 × م . ك. ز 717

 از دفتر استفتا مرجع تقليدتان
بپرسيد.

  × ×

 × فيروز آباد: برادر ر.ى گرمسار:
برادر الف. 124 شيراز: برادر ر.م مرند: م . ر. ى لطفاً آدرس بدهيد.