رهنمود های مقام معظّم رهبری

مقام
معظم رهبرى، حضرت آية اللّه العظمى خامنه‏اى

 

 { ماه رمضان فرصت خوبى
براى خودسازى است. ما همان ماده خام هستيم كه اگر روى خودمان كار كرديم و توانستيم
اين ماده خام را به شكلهاى برتر تبديل بكنيم، كار لازم را در زندگى انجام داديم.
هدف حيات همين است. واى به حال كسانى كه روى خودشان كارى از لحاظ علم و عمل نكنند
و همان جور كه وارد دنيا شدند به اضافه پوسيدگيها، ضايعات، خرابيها و فسادها – كه
در طول زندگى براى انسان پيش مى‏آيد – از اين دنيا بروند. مؤمن بايد بطور دائم،
روى خودش كار بكند.71/12/4

 { نماز در عرصه تكاپوى
لايزال و ناگزيرى كه بشر بدان مأمور بلكه مطبوع گرديده است، بزرگترين فريضه و
مؤثرترين ابزار است.

 { اين كه در قرآن و سخن
والاى پيامبر خاتم‏صلى الله عليه وآله وسلم نماز بازدارنده از فحشا و منكر و معراج
مؤمن و تقرّب دهنده پرهيزكار و در يك سخن؛ بهترين نهاد دين معرفى شده و پيامبر
مكرّم آن را روشنى چشم خويش خوانده است بايد ما را در فهم عظمت نماز به تأمّل و
ژرف‏نگرى بيشتر بكشاند. روح نماز ياد خدا و خشوع و حضور در برابر اوست و اين كلمات
و اعمالى كه با تعليم الهى بر مكلّف واجب گشته است بهترين قالب براى آن روح و
نزديكترين راه به آن سرمنزل مقصود است.72/6/17

 { نشانه‏ها و شاخصهايى هست
كه هرگاه و هرجا ديده شوند مى‏توان گفت، حق نماز، گزارده شده است: نخست همگانى شدن
نماز است. ناسپاسى بزرگى است كه كسى در محيط اسلامى به سر برد و نماز را كه برترين
وظيفه هر مسلمان است، به جا نياورد… نشانه ديگر، نيكو به جاى آوردن نماز است؛
يعنى با توجه به معنا و مفهوم كلمات نماز و همراه با خشوع و حضور و اين روح نماز
است كه بدون آن، نماز كالبدى است بى‏جان و اگرچه ساقط كننده اقل تكليف، ولى نه
برآورنده هدفها و مقاصد تشريع… نشانه ديگر، آبادى مساجد و افزايش نمازهاى جماعت
است و اين به معناى بروز بركات نماز در سطح همكارى و همدلى اجتماعى است… نشانه
ديگر، مطرح شدن نماز در عرصه مطالعات و تحقيقات علمى است همان طور كه بحث فقهى
درباره نماز و مقدمات آن، طولانى‏ترين مباحث فقهى در حوزه‏هاى علميه را تشكيل
مى‏دهد، بحث كلامى و عرفانى و اجتماعى نماز نيز بايد سلسله مهمى از مباحث دينى مطرح
در سطح جامعه را پديد آورد… نشانه ديگر آن است كه در همه جاها و ساختمانهاى
عمومى و دولتى، نمازخانه‏اى در خور ديده شود و نمازگزاردن در همه جا براى همه،
كارى در دسترس به شمار آيد. نشانه ديگر آن است كه بزرگان جامعه و كسانى كه چشمها
به آنها دوخته شده و انگشتها آنها را نشانه كرده است، در مراكز همگانى نماز ديده
شوند و نمازخانه‏هاى مراكز عمومى، ويژه آدمهاى بيكار يا فرودست شمرده نشود.72/6/12

 { بى‏شك اين فريضه ]نماز[ نيز با همه اتكالش به عامل
درونى؛ يعنى توجه و ذكر و حضور، همچون ديگر واجبات دينى، ناظر به همه عرصه زندگى
انسان است و نه به بخشى از آن؛ يعنى زندگى فردى و شخصى هر كس و آن جا كه پاى
فعاليت و نشاط دسته جمعى افراد جامعه به ميان مى‏آيد، نماز همچون گرمترين و
پرشورترين عبادت دسته جمعى، نقش بزرگى را بر عهده مى‏گيرد، مظهر اين خصوصيت، همين
نمازهاى جماعت پنجگانه و نماز جمعه و نمازهاى عيد است…1373/6/12

 

 

مهمانى
خدا

 

“ضيافت خدا در ماه رمضان يك شعبه‏اش روزه است… و يك كار مهمش كه
مائده غيبى و آسمانى است قرآن است. شما دعوت شده‏ايد به مهمانى خدا و شما در ماه
رمضان مهمان خدا هستيد. مهماندار شما، شما را وادار كرده است به اين كه روزه
بگيريد. اين راه‏هايى كه به دنيا باز است و شهوات هست و اينها را اينها را سدش
كنيد تا مهيّا بشويد براى “ليلةالقدر” ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارك رمضان
كه مردم مهيا بشوندبراى ورود در ماه مبارك رمضان و ورود در”ضيافت اللّه”.”

 “اين ادعيه در ماه مبارك
رجب و خصوصاً در ماه مبارك شعبان اينها مقدمه و آرايشى است كه انسان به حسب قلب
خودش مى‏كند براى اين كه مهيا بشود برود مهمانى، مهمانى خدا، مهمانى‏اى كه در آن
جا سفره‏اى كه پهن كرده است قرآن مجيد است و محلى كه در آن جا ضيافت مى‏كند مهمش
“ليلة القدر” است و ضيافتى كه مى‏كند ضيافت تنزيهى و ضيافت اثباتى و تعليمى. نفوس
را از روز اول ماه مبارك رمضان به روزه، به مجاهده، به ادعيه مهيا مى‏كند تا برسند
به آن سفره‏اى كه از آن بايد استفاده كنند و آن “ليلة القدر” است كه قرآن در آن نازل
شده است. اين ضيافت الهى، انسان را منقلب بايد بكند از اين جهت حيوانى به آن جهت
واقعى، انسانى؛ از آن ظلمتهايى كه اطلاع به آن داريم منقلب كند انسان را به آن
نورهايى و آن نورها به نور مطلقى كه همه عالم تبع اوست.”59/4/21

 “من باز هم عرض مى‏كنم با
آقايان كه ماه مبارك رمضان است و درهاى رحمت خداى تبارك و تعالى به روى همه
گناهكاران باز است و شما تا دير نشده است در اين ماه رمضان خودتان را اصلاح كنيد،
ما همه بايد خودمان را اصلاح كنيم، ما هيچ كداممان يك آدم درست حسابى نيستيم. پناه
به خدا بايد ببريم و خودمان را اصلاح كنيم و با اين جريانى كه خروشان و درياى مواج
آدمهاى متعهد است ما با آنها خودمان را در همان جريان بگذاريم. جريان مخالف سيل
انسان را خُرد مى‏كند جريان مخالف موجهاى شكننده دريا انسان را از بين
مى‏برد.”60/4/13

 “آن چيزى كه انسان را به
ضيافتگاه خدا راه مى‏دهد اين است كه غير خدا را كنار بگذارد و اين براى هر كس
ميسور نيست، براى افراد انگشت‏شمارى كه در رأس آنها رسول الله است ميسور بوده. آن
توجّه قلبى به مبدأ نور و اعراض از ماوراى او، او را لايق كرد به ضيافت اللّه و
لايق كرد براى اين كه قرآن يكمرتبه به طور بسيط در قلب او وارد بشود. ليله مباركه
يكى از احتمالاتش بنيه خود رسول اكرم است كه مشكات نوراللّه است و احتمالات ديگر
هم هست. مهم ادراك اين معناست كه مراتب كمالات انسان براى ورود در ضيافت خدا زياد
است و بايد از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانى است كه توجه به غير نداشتن و
غيرى را نديدن و جز خدا نديدن و توجه به هيچ چيز غير از او نداشتن.”62/3/21

 “توجه بكنيد كه ماه مبارك
را به آدابش عمل بكنيد؛ يعنى آداب روحى‏اش. فقط دعا نباشد، دعا به معناى واقعى‏اش
باشد. خواندن خدا و تذكّر خدا به معناى واقعى، آن تذكّرى كه نفوس را مطمئن مى‏كند،
آن ذكرى كه “بذكراللّه تطمئن القلوب” ياد خدا واقعاً و حاضر ديدن خدا را در همه
جا. ماه مبارك را به تذكر خدا، به ذكر خدا و به رحمتهاى خدا كه به شما عنايت كرده
است شكرگزارى كنيد و ذكر خدا را بگوييد… .

 اميدوارم كه ان شاءاللّه
اين ماه مبارك رمضان به همه شما مبارك باشد. و مبارك بودن به اين است كه بنابر اين
بگذاريد كه به تكاليف خدا عمل كنيد. در اين ماه مبارك دعا كنيد كه خداى تبارك و
تعالى شما را موفق كند به اين كه در اين خدمتى كه متكفّل او هستيد، مطابق رضاى او
عمل كنيد. از خدا بخواهيد كه ما را از عنايت خودش محروم نفرمايد. و اين ضيافت خدا
را قدر بدانيد. اين ضيافت خيلى لطافت و ظرافت دارد، اين را بايد قدر بدانيم
ما.”63/3/9