پاسخ به نامه ها


سوال:
خط امام يعنى چه؟ و آيا كسانى كه در تقسيم بندىهاى سياسى جزو خط امام نيستند, مخالف خط حضرت امام حساب مى شوند؟
(بندرعباس, زائر على.د)
پاسخ:
خط امام; يعنى پذيرش و حركت در مسير ديدگاههاى حضرت امام خمينى. امام آفتابى است كه بر عالم تابيده و باران رحمتى است كه بر عالم و آدم باريده, هر مسلمانى در سراسر جهان كه دل در گرو دين دارد و در گفتار و رفتار, احكام نورانى دين را تنها راه نجات بشريت مى داند و هم و غمش يارى دين خدا و دشمنى با دشمنان اوست و در فكر كمك به محرومان و مستضعفان است, او پيرو خط امام است.
خط امام; يعنى خط اسلام ناب محمدى(ص), يعنى خط پيروى از ولايت مطلقه فقيه, يعنى خط ستيز با استكبار جهانى و سرمايه دارى و نظام پوشالى غرب, خط امام يعنى خط جهاد و شهادت و ايثار, و چشم و چراغ دانستن خانواده هاى شهدا و ولى نعمت شمردن امت حزب الله. يعنى خط صداقت و شرافت, ايمان و عرفان و تعبد و ولايت. با همين معيارها مى توان خط امام را از غير آن تميز داد.

سوال:
اين جانب, سال آخر متوسطه هستم, استعدادم هم الحمدلله خوب است و به احتمال زياد در كنكور قبول مى شوم ولى خواستگار مناسبى دارم. متدين است و تحصيل كرده, اگر قبول كنم, ممكن است به خاطر مسائل عروسى و بعد خانه دارى و امثال آن, موفق به ادامه تحصيل نشوم و اگر قبول نكنم بر خلاف حديث شريف رفتار كرده ام كه مى فرمايد: ((هر كس به خواستگارى نزد شما آمد و دين و اخلاق او را پسنديديد به او زن بدهيد)) لطفا بفرماييد چه بايد كرد؟
(تهران, مريم. م)
پاسخ:
در صورتى كه خواستگار شما موافق ادامه تحصيلتان باشد, مى توانيد عقد كنيد و درستان را هم ادامه دهيد ان شإالله مشكلى پيش نمىآيد. و اگر با مسإله اى كه مانع ادامه تحصيل است مواجه شديد, مرخصى تحصيلى بگيريد, ولى به هر حال, ازدواج مقدم است و اهميت دارد چون شما پس از پايان تحصيل هم بالاخره بايد ازدواج كنيد, و به هر ميزان در اين كار خير سبقت گرفته شود, هم براى سلامت نفس و تقويت ايمان سودمند است و هم براى بهداشت روانى و شادابى زندگى و تندرستى فرزندان. بر خدا توكل كنيد ما نيز براى موفقيت شما دعا مى كنيم.

سوال:
من مقلد مرحوم آيه الله العظمى اراكى بودم, پس از رحلت ايشان, براساس اظهار نظر تعداد زيادى از مجتهدين و علماى قم و شهرستان ها, به مقام معظم رهبرى عدول كردم ولى متإسفانه رساله ايشان تاكنون به دستم نرسيده چه بايد بكنم؟
(كرمان, سيد باقر.هـ)
پاسخ:
مقام معظم رهبرى بقا بر تقليد ميت را در جميع مسائل جايز مى دانند, حتى در مسائلى كه تقليد در زمان حيات آن مجتهد از او تقليد نكرده است. بنابراين شما مى توانيد طبق فتواى ايشان بر تقليد مرحوم آيه الله العظمى اراكى باقى بمانيد و مسائل جديدتان را هم از دفتر استفتإ معظم له در تهران يا قم سوال كنيد, در ضمن ((اجوبه الاستفتإات)) كه در واقع رساله ايشان است به فارسى ترجمه شده, مى توانيد از كتاب فروشى ها تهيه كنيد.

سوال:
1ـ آيا مى شود از مجتهد ديگرى غير از هفت نفرى كه از طرف علماى قم به عنوان مرجع معرفى شده اند تقليد كرد؟
2ـ اگر بين فتواى مرجع تقليدى و مقام رهبرى, اختلاف باشد, تكليف مقلدان آن مرجع چيست؟
(جهرم, بهروز, ف)
پاسخ:
1ـ اگر صلاحيت مرجعيت كس ديگرى هم از طرق شرعى كه در رساله ها آمده است, ثابت شود, مى توان از او تقليد كرد ولى بايد توجه داشت كه صرف نوشتن توضيح المسائل دليل بر داشتن شرايط مرجعيت نيست و در تشخيص مرجع و اعلم بايد به كارشناسان دينى مراجعه كرد.
2ـ در صورت اختلاف در فتوا, در مسائل غير حكومتى, هر كس از مرجع تقليد خودس تقليد مى كند ولى در مسائل حكومتى همه بايد از ولى فقيه تبعيت كنند.

سوال:
لطفا توضيح دهيد كه چرا امام خمينى ـ رحمه الله عليه ـ حكومت دموكراتيك اسلامى را نپذيرفتند و فرمودند: ((جمهورى اسلامى نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد)) مگر اسلام مخالف دموكراسى است؟
(شيراز, مهران چمن خواه)
پاسخ:
مفاهيم سياسى مانند اصطلاحات هر علم ديگر داراى بار معنايى خاصى هستند. فلسفه و انديشه سياسى اسلام در باب حكومت, امامت و ولايت است كه در عصر غيبت از آن به حكومت اسلامى يا ولايت فقيه تعبير مى كنند; يعنى نظام حكومتيى كه مشروعيت و حق حكومتش را از خالق انسان گرفته و قلمرو اختيارات و وظايف حاكم اسلامى و مردم و حقوق متقابل اين دو را شريعت مقدس بيان فرموده است. اما حكومت دموكراتيك يعنى حكومتى كه حق حكومتش را از انتخاب كنندگان گرفته است و فراتر از آراى آنها, مرجع ديگرى به رسميت شناخته نشده به عبارت ديگر همان تعريف قديمى دموكراسى يعنى حكومت مردم بر مردم, چه در شكل سنتى آن يعنى نظام چند حزبى يا در قالب سيستم دو حزبى كه ديدگاه كارل ريموند پوپر است و اكنون در آمريكا و انگليس به اين شيوه عمل مى شود. بنابر اين حكومت دموكراتيك اسلامى اولا: اصطلاحى جعلى است و در فلسفه سياسى چنين عنوانى وجود ندارد, ثانيا: اگر هم گفته شود مفهومى التقاطى است كه نه اين است و نه آن, متإسفانه حتى برخى از خودىها هم متوجه نيستند كه حكومت اسلامى, نظامى حكومتى در قبال ساير نظام هاى حكومتى عالم است و هويتى مستقل و مغاير با آنها دارد يعنى با اين كه در نظام حكومتى دينى حتى ولى فقيه هم به اصطلاح با دموكراسى غير مستقيم انتخاب مى شود, و مقبوليت نظام در صورتى است كه مردم آن را پذيرفته باشند ولى مشروعيت و حق حكومتش از ناحيه امام زمان(عج) است.

سوال:
1ـ انجام كارهايى مانند شعبده بازى و تردستى رايج در برنامه هاى تلويزيون و مراسم هاى جشن و شادى جايز است يا خير؟
2ـ رقصيدن زن در مراسم عروسى در بين ديگر زنان اشكال دارد يا خير؟
3ـ چنانچه يك زن احتمال دهد فيلم و يا عكس گرفته شده از او در عروسى خود يا اقوام نزديك مورد مشاهده نامحرم قرار مى گيرد آيا بايد از رقصيدن و بى حجابى خوددارى كند؟(گرمسار: م.م)
پاسخ:
1ـ شعبده و تردستى اگر براى فريب باشد جايز نيست.
2ـ رقص در هر حال مورد اشكال است به جز رقص زن براى شوهر خود.
3ـ اگر زن يقين داشته باشد نامحرم او را مى بيند بايد خود را بپوشاند وگرنه لازم نيست.

كرمان : خواهر م. ب. م. ت. الف
شما بيش از حد مبالغه كرده ايد. ممكن نيست كودكى به آن سن و سال اين همه گناه داشته باشد و هر چه باشد مستوجب اين همه يإس و نوميدى نيست. به هر حال هر چه باشد با توبه قابل جبران است. و در مورد ازدواج, دليل باطل بودن عقد را ننوشته ايد تا اظهار نظر شود. وظيفه اى در مورد گذشته نداريد به جز توبه و انجام واجبات گذشته اگر ترك شده است. مطمئن باشيد تصورات شما درباره گذشته خودتان نادرست است.

يزد, برادر يزدانى راد
مرقوم فرموده ايد: ((لازم است در مقابل شاهان ستمگر شاهان عادل و آزادى خواهى را چون انوشيروان ساسانى و كوروش هخامنشى قرار دهيم تا باعث افتخار مملكت خود شويم نه اين كه مملكت خود را بدون تمدن نشان بدهيم و بگوييم ايران فقط پس از حمله اعراب به ايران آباد و با تمدن گشته است)).
در اين كه ايران كشورى با تمدن و قدمت درخشان تاريخى است, جاى گفت و گو نيست و اتفاقا علت پذيرش اسلام و تشيع و جانبازى ايرانيان در دفاع از حريم ولايت, فرهنگمند بودن اين مردم بزرگوار است ولى اين مطلب هيچ ربطى به شاهنشاهان ندارد, اگر به منابع دست اول تاريخ ايران مراجعه كنيد, درخواهيد يافت كه نه كوروش آن چنان بوده است كه در كتاب هاى درسى رژيم فاسد پهلوى القا مى كردند و نه انوشيروان عادل, و بى استثنا تمام شاهان فاسد بوده اند. بلى اگر خود شاهان را با هم مقايسه كنيد, كوروش و داريوش به مراتب بهتر از شاهان ذليل قاجار و بى كفايت پهلوى هستند كه با قراردادهاى ننگين بخش هايى از سرزمين ايران را از پيكرش جدا كردند. و بهتر است بدانيد حتى بسيارى از مستشرقين گفته اند: جذبه معنوى اسلام, ايران را فتح كرد; نه شمشير اعراب.

تهران, برادر كامران الف
سوال فرموده ايد ((چگونه ممكن است دو جريان با دو شعار متضاد با هم ائتلاف كنند, يكى سياست موسوم به تعديل را سم مى داند و يكى معتقد است راه نجات است. اين دو چگونه قابل جمع هستند؟))
با توجه به اين كه اين جريان ها داراى مطبوعات و سخنگو هستند, شما مى توانيد ديدگاهتان را براى آنها ارسال كنيد و از نمايندگانشان پاسخ بخواهيد.

زرند ساوه, برادر شعبان على دلپسند
نسخه دوم مقاله حضرت عالى واصل شد لطفا در مكاتبات بعدى, نسخه اصلى را ارسال فرماييد.

فريدون شهر, برادر ابراهيم كلب على
دليل شيعيان درباره كيفيت وضو گرفتن, روايات ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ است براى پاسخ به بقيه سوالات اعتقادى به ((تفسير نمونه)) و براى سوالات تاريخى به ((فروغ ابديت)) مراجعه فرماييد.

تهران, خواهر مريم كاظمى
معمولا پاسخ سوالاتى در مجله چاپ مى شود كه يا داراى فايده همگانى باشد يا نويسنده نامه, آدرس ننوشته و تنها راه مكاتبه از طريق درج در مجله است, يا اين كه پاسخ بسيار كوتاه باشد, ولى بيش از 90 درصد پاسخ هابه صورت خصوصى و به آدرس خوانندگان ارسال مى شود.

تهران, موسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان
ضمن ارسال خبرنامه داخلى شماره 5, خواسته اند كه در مجله اشاره به اين موسسه و كودكان تحت پوشش آن بشود و نوشته اند كه اين موسسه خيريه محتاج هرگونه پشتيبانى افراد خير جامعه است ما نيز براى اين عزيزان آرزوى موفقيت داريم.

بيرجند, كتاب خانه مسجد الرضا(ع)
متإسفانه كتاب هاى مورد درخواست شما در اختيار مجله نيست.

محضر انور گل آقا و اصحاب و اذناب
شرح مذاكرات در گوشى آبدارخانه, در خصوص سيصد شمارگى هفته نامه گل آقا, عزل وصول بخشيد, ضمن تبريك, موفقيت آن جنابان را در عرصه مطبوعات گل آقايى از خداى بزرگ خواستاريم. ايام عزت مستدام باد.

اصفهان: برادر شاهد, ن دانشجوى فوق ليسانس الهيات
مقاله كوتاه ((نظرى به انقلاب حضرت مهدى(عج))) دريافت شد با تشكر, منتظر آثار پربارتر شما هستيم.

فرماندارى شهرستان قوچان
مرقوم داشته اند كه بزرگداشت مقام حضرت آيه الله آقانجفى قوچانى در شوراى اجتماعى شهرستان ياد شده به تصويب رسيده و مقدمات كار براى برگزارى مراسم يادمان آن فقيد بزرگوار در آينده فراهم شده است, ضمن تقدير از اين اقدام پسنديده, لازم به ذكر است كه مرحوم آقانجفى از مولفان انديشمند بوده اند كه آثار و تإليفاتشان به 11 جلد مى رسد كه معروف ترين آنها: ((سياحت شرق)) است كه درباره زندگى نامه و سفرنامه معظم له مى باشد و ((سياحت غرب)) كه در باب سرنوشت ارواح بعد از مرگ است.

تذكرات:
1ـ در شماره 182 بهمن 1375, مقاله ((امام خمينى (ره) در پژوهشهاى غربى)), ص 28, عبارتCharismatic Leadership) ), روش رهبرى افسونگر ترجمه شده بود, ولى درست آن ((روش رهبرى با جذبه روحانى)) صحيح است كه بدين وسيله اصلاح مى شود و از جناب دكتر ملايرى به خاطر تذكر متشكريم.
2ـ هم چنين در همان شماره, با عنوان مفاتيح ترنم, ص46, شعر ((شب قدر, شب على(ع))) از آقاى احمد مضطرزاده و شعر ((زيستن)) از آقاى على رضا فولادى است.
3ـ طرح روى جلد شماره 182, از آقاى محسن زمانى است.
پاورقي ها: