نيايش تائبان


بار خدايا! گناهان, جامه ذلت مرا در پوشانده اند و دورى از تو, تن پوش بينوايى بر تنم كرده است و بزرگى جناياتم, قلبم را ميرانده است, پس با توبه اى از سوى خود, دلم را زنده گردان, اى اميد و اى مقصود من و اى خواسته و آرزوى من! سوگند به عزتت كه براى گناهانم جز تو آمرزنده اى نمى يابم و براى شكستگى ام, غير تو جبران كننده اى نمى بينم. با خوارى تمام, نالان به درگاهت روى آورده ام و با ذلت و افتادگى در برابرت, تو را قصد كرده ام. اگر مرا از درگاه خويش برانى, به چه كس پناه برم و اگر مرا از حضور خود دور سازى از كه پناه جويم! آه كه چه تإسف بار است, شرمسارى و رسوايى من و آه كه چه اندوه زاست زشت كردارى و بدكارى من!
از تو مى طلبم, اى آمرزنده گناه بزرگ و اى جبران كننده استخوان شكسته, كه گناهان مهلك مرا ببخشايى و زشتى هاى پنهانى ام را بپوشانى و در صحنه قيامت, از نسيم روح افزاى بخشش و آمرزشت, محرومم نسازى و از نيكويى گذشت و پرده پوشى ات بى بهره ام نگردانى.
پروردگارا! بر[ كوير] گناهانم ابر رحمت خويش را سايه بان ساز و بر[ خشك دشت] عيب هايم, باران رإفت خود را فرو فرست!
خداى من! آيا بنده گريزان, جز به آستان مولايش باز مى گردد! و آيا بنده را از خشم مولا, كسى جز خود وى پناه مى دهد!
خدايا! اگر پشيمانى از گناه, توبه است; پس سوگند به سرافرازى تو كه من از پشيمان هايم!
و اگر استغفار از گناه, باعث محو گناه است; پس هر آينه من از استغفار كنندگانم و تو راست كه پس از خشم به لطف باز آيى !
پروردگارا ! تو را به قدرتى كه بر من دارى, توبه ام را پذيرا شو و به آن بردبارى كه در برابر گناهانم نشان مى دهى, از من درگذر و به علمى كه به كارهايم دارى, به نرمى با من رفتاركن !
خدايا! تويى كه به روى بندگانت درى به سوى عفو خود گشوده اى و آن را توبه ناميده اى; پس[ در كتاب خود] فرموده اى: به سوى خدا توبه كنيد, توبه اى خالص! اينك پس از گشايش در توبه, چه عذرى خواهد داشت, آن كس كه ورود به آن را ناديده مى گيرد!
خداوندا! اگر گناه بنده تو بسى زشت است, بايست كه عفو تو بسى زيبا باشد!
خدايا! من نخستين كسى نيستم كه تو را عصيان كرده است, ليكن تو از او در گذشته اى و چون به آستان كرمت پاى نهاده است, به وى احسان فرموده اى. اى فريادرس بيچارگان و اى برطرف سازنده زيان ها و اى بزرگ احسان و اى آگاه به هر چه كه نهان است و اى كسى كه نيكوست پرده پوشى ات, جود و كرمت را به درگاهت شفيع آورده ام و در برابرت به محبت و دلسوزىات توسل مى جويم, پس دعاى مرا بپذير و از اميدهايى كه به ذات پاك تو دارم, محرومم نگردان و توبه ام را قبول فرماى و با رحمت و بخشش خود خطاهايم را محو گردان, اى مهربان ترين مهربانان !
(ترجمه مناجات التائبين)
پاورقي ها: