دانستنيهايى از قرآن


معامله با سود قطعى

((ان الله اشترى من المومنين إنفسهم و إموالهم بإن لهم الجنه, يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون و يقتلون, وعدا عليه حقا فى التوراه والانجيل و القرآن, و من إوفى بعهده من الله, فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم))
(سوره توبه, آيه111)
خداوند جان و مال مومنان را به بهاى بهشت مى خرد. آنان در راه خدا جهاد مى كنند, مى كشند و كشته مى شوند, اين وعده قطعى است بر خدا و عهدى است كه در قرآن و تورات و انجيل ياد كرده و چه كسى وفادارتر از خدا به پيمانش است; پس اى اهل ايمان, در اين معامله شمارابشارت بادكه اين رستگارىوپيروزى بزرگى است.
در اين آيه شريفه, خداوند مردم را به يك تجارت سودمند, با ضمانت كافى, دعوت مى كند. و تمام ويژگى ها و خصوصيات يك معامله بازرگانى در آن موجود است. فروشنده, مشترى, كالا و قيمت.
فروشنده: مومن
خريدار: خدا
كالا: جان و مال
بها: بهشت
واسطه فروش: پيامبر
از لطايف قرآن است كه خداوند حقايق بلند را به درجه امور معمولى دنيوى پائين مىآورد تا تمام مردم بتوانند آن را درك كنند. يكى از اين حقايق بلند و والا مرتبه, جهاد و پيكار با دشمنان دين است كه در اين آيه, خداوند كشتن دشمنان دين و كشته شدن را معامله قطعى با خودش تلقى مى كند, و تفاوتى كه اين معامله با معاملات دنيوى دارد, اين است كه سود در اينجا قطعى است, چون ضامن خدا است و خود عهد كرده و در تمام كتاب هاى آسمانيش بر اين عهد و پيمان تإكيد نموده است.
بشارت باد مومنان خداجويى كه با خداوند معامله كردند, جان و مال خود را در طبق اخلاص گذاردند و با دشمنان خدا كارزار كردند و از جان و مال خود گذشتند و سودمند و روسفيد از معامله خارج شدند.
از ويژگى هاى معاملات بازرگانى اين است كه طرف مقابل, سفيه و يا ديوانه نباشد و به اختيار خود, نه به زور و اجبار معامله كرده باشد. و راستى در طول سال هاى جهاد و نبرد ملت مسلمان ايران با دشمنان خدا و دين, چه قبل از پيروزى و چه پس از آن, جوانانى عاقل, هشيار, با ايمان و با اختيار خود به مصاف دشمن رفتند و آن همه رشادت ها و شجاعت ها آفريدند و كشور اسلامى را از شر آنان نجات دادند و امنيت را به ملت بازگرداندند. آنان را بشارت باد به بهشت برين و رضوان پروردگار ((و رضوان من الله إكبر)).
اگر در روز 12 فروردين نظام مقدس جمهورى اسلامى تثبيت شد و حكومت اسلامى در ايران استقرار يافت و اگر امروز نفوذ دشمن در ايران قطع شده و مردم در آسايش و امنيت به سر مى برند, همه از اين مجاهدت ها بوده است, و اگر روزى خداى ناكرده, وضعيتى پيش آيد كه امنيت جمهورى اسلامى به خطر افتد, همان جوانان با ايمان, با همان شور و شوق, به مقابله و پيكار با دشمنان برمىآيند و همان معامله شيرين با خداوند تكرار مى شود, و نه تنها جوانان ايران از چنين معامله اى ترس و واهمه ندارند كه براى رسيدن به آن نعمت جاويدان و كسب خشنودى الهى, روزشمارى نيز مى كنند. البته بدان معنى نيست كه ملت ايران خواهان جنگ و ستيزند ولى هرگز اجازه نمى دهند مستكبران و ابر جنايتكاران با سرنوشتشان بازى بكنند و لذا همواره در صحنه اند و گوش به زنگ خطر دارند.
خداوند ان شإ الله كشور امام زمان(عج) را از شر دشمنان -داخلى و خارجى نگه دارد و كيد و مكرشان را به خودشان بازگرداند. آمين رب العالمين.
پاورقي ها: