بنياد شهيد انقلاب اسلامى با هدفى مقدس


به بهانه 22 اسفند سالگرد تإسيس بنياد شهيد انقلاب اسلامى به فرمان امام خمينى (قدس سره)

مبناى آفرينش انسان نزديك شدن به ذات اقدس حضرت باريتعالى از طريق معرفت و پرستش اوست و شهادت رفيع ترين قله پرستش است كه انسان با گذشتن از تمام هستى خود براى رسيدن به خداى هستى برمى گزيند پس شهادت اوج كمال انسان و برترين خوبى ها و سرچشمه همه فضيلت هاست و تإسيس جمهورى اسلامى از ثمرات اين شجره طيبه است و عزت و كرامت امت اسلامى در زمان حال و آينده در گرو ادامه و استمرار اين فرهنگ است زيرا شهدا سراپا عامل محض و عشق مطلق مى باشند. آنان حجاب پرده جهان را دريده و پرده هاى تيره رنگ و غبارآلود را برچيده منظرشان و جايگاهشان خطاب ((فادخلى فى عبادى وادخلى جنتى)) و پاداششان ((و جزاهم بما صبروا جنه و حريرا متكئين فيها على الارائك لايرون فيها شمسا و لا زمهريرا)) گشته است.
و خدايشان پاداش مقاومت را بهشت سرسبز و بر اريكه هاى رفيع و كرسى هاى زبرجدى جاى داده, چه دور از هرگونه گرماى آزار دهنده خورشيد يا سرماى سوزان زمهرير قرار داده است.
اگر عارف كامل آن پير خرد از او تعبير عقل نمود, شايد شايسته ترين تعبيرها باشد. شهيد با انتخابش سراسر وجود هستى اش را عقل نموده و از خودش مجرد شده. عالم مجردات از عوالم قدسى است, عالم قرب است, مقام فوز و وصول به حق است به همين دليل در آن روايت از قول پيامبر اكرم(ص) مى فرمايد: شهدا با پيامبران الهى بر سر سفره مائده هاى بهشتى مى نشينند. به قول امام راحل((ره)) كه مى فرمايد: ((الفاظ و عبارات توان توصيف آنان را كه از بيت مظلم طبيعت به سوى حق تعالى و رسول اعظمش هجرت نموده و به درگاه مقدسش بار يافته اند, ندارد)) و مى فرمايد: خون سلحشوران كوخ نشين, كاخ هاى ستم را درهم كوبيد. و به همين دليل هميشه كاخ نشينان ستمگر و ستم پيشه در كمين مظلومان تاريخ هستند اما زهى خيال باطل, ديگر وارثان خون هاى پاك و همرزمان قهرمان و چالاك شهيدان, مفقودان, جانبازان, آزادگان و اسيران چنين مجالى را به اين سيه روزان نخواهند داد و اينك اينها همه مى دانند كه چه رسالتى بر دوش و چه پيمانى بر عهده خويش دارند.
با توجه به اشاره فوق ضرورت تإسيس نهادى مثل بنياد شهيد تغافل ناپذير بود كه در واقع تإسيس اين نهاد مقدس در سال 1358 به فرمان حضرت امام خمينى(س) به روشنى تبلور منزلت, و نشانه و اهميت ارزشى است كه انقلاب اسلامى براى مقام جهاد و شهادت و همه ايثارگران و فداكارانى كه در راه اسلام جانفشانى مى كنند قائل مى باشد. اين منزلت و نقش بنيادين آن در فرهنگ اسلامى, ضرورت استمرار و تعميق فرهنگ جهاد و شهادت در باور و فرهنگ جامعه را امرى اجتناب ناپذير مى سازد از اين رو فعاليت و خدمات بنياد شهيد انقلاب اسلامى در همه اشكال بر مبناى پى ريزى و تعميق چنين فرهنگى يعنى ((جهاد و شهادت)) استوار مى باشد.
بنياد شهيد انقلاب اسلامى به فرمان حضرت امام خمينى(ره) با هدف:
احيإ, حفظ و ترويج فرهنگ شهادت و شهادت طلبى و پراكندن عطر شهادت در جامعه.
زنده نگهداشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان.
تجليل و تكريم از خانواده هاى معظم شهدا.
شكل گرفت و در اين راستا ضرورت بزرگداشت و احياى ياد و نام شهيدان در جامعه به عنوان تجسم عينى شهادت و حفظ و كرامت و جلالت خانواده هاى شهيدپرور شاهد, اين گل هاى معطر بوستان شهادت و ايثار به عنوان راهبردهاى اساسى معطر ساختن جامعه اسلامى به عطر شهادت مطرح گرديد, و بنابراين موضوع كار بنياد عبارت است از: شهادت, شهيد و خانواده شهيد و قلمرو آنها در رابطه با پراكنده كردن عطر ((شهادت)) در كل جامعه و در مورد شهيد تمامى ((شهداى اسلام)) و در مورد خانواده شهيد ((تمامى شهداى انقلاب اسلامى)) است.
بر اساس اين مبانى و اهداف مذكور بنياد شهيد انقلاب اسلامى توانسته راهبردهاى ذيل را اتخاذ و بر آن اساس در جهت ايفإ نقش و انجام رسالت و مسووليت خود به كارنامه درخشانى نايل آيد گرچه براى رسيدن به غايت مطلوب تلاش و فعاليت هاى مستمر و مضاعف همچنان بايد استمرار يابد.
بنياد شهيد به عنوان يك نهاد فرهنگى است كه حتى خدمات اجتماعى و معيشتى اين نهاد با وجهه فرهنگى انجام مى شود.
بنياد شهيد علاوه بر وظايفى كه رإسا عهده دار آن است يك نهاد هدايتگر, سياستگزار, برنامه ريز و نظارت كننده است كه وظيفه دارد نظام و جامعه اسلامى را در جهت تحقق اهداف فوق بسيج كند.
تمام خدمات فرهنگى, آموزشى و معيشتى بنياد به خانواده هاى معظم شاهد با توجه به سياست خوداتكايى اين خانواده هاى عزيز ارائه مى شود و حفظ و گسترش و تعميق روحيه خوداتكايى و عزت نفس در خانواده هاى محترم شاهد دستيابى به اهداف والاى بنياد را عملى تر مى سازد.
در راستاى تحقق فرامين حضرت امام خمينى(س) و با توجه به اين رهنمود كه فرمودند ((بنياد شهيد از همه بنيادها افضل است براى اين كه شهيد از همه افراد افضل است)). ((خدمت در بنياد شهيد در رإس خدمتهاست)). لذا انتخاب سياست هاى كارآمد, منسجم و هماهنگ از اولويت هاى كارى اين نهاد مقدس است كه بدان پرداخته است و بر اين اساس بينش نيروها در بنياد و افزايش روحيه معنوى, الهى و ارزش گرايى و كار در بنياد به قصد تقرب و عبادت يك سياست اجتناب ناپذير است كه اين نهاد مقدس خود را مكلف به آن مى داند تقوى مبناى مسووليت ها قرار گرفته و علاوه بر شرايط عمومى احراز مبناى اصلى را تقوى دانسته است. هم چنين دانش نيروها و ارتقإ كيفى نيروهاى موجود با بهره مندى از آموزش هاى ضمن خدمت و صرفه جويى در هزينه هاى سازمانى بنياد به مصداق ((المومن قليل المونه و كثير المعونه)) از ديگر راهبردهاى اين نهاد مى باشد.
اصلاح در نحوه ارائه خدمات, قانونمندى و رعايت عدالت, مكتوم نگه داشتن خدمات معيشتى و تإكيد بر فعاليت هاى فرهنگى و اجتماعى و نيز استفاده بهينه از منابع اقتصادى از راهبردهايى است كه افضليت اين نهاد مقدس را تضمين مى كند و لذا است كه بر اساس اهداف, مبانى و راهبردهاى مذكور, بنياد شهيد توانسته در قبال شهادت, شهدا و خانواده معظم شهدا وظايفى را كه تبيين و ترسيم شده انجام دهد و عليرغم تنوع كارى با تشكيلات مناسب و كارآمد با ويژگى هايى كه اشاره شد و با نيروهاى مخلص و متقى با اهتمام لازم, وظايف محوله را انجام مى دهد كه در رإس اين نهاد نماينده ولى فقيه و رياست بنياد شهيد و در ستاد معاونت هاى فرهنگى ـ پژوهش و تبليغات, تعاون و امور مجلس و ادارى, مالى و برنامه ريزى با ادارات كل مناسب و مورد نياز هر حوزه و سازمان هاى وابسته از جمله دانشگاه شاهد ـ گروه سيماى شاهد ـ سازمان پزشكى شفا ـ شركت سرمايه گذارى شاهد ـ سازمان اقتصادى كوثر ـ سازمان مجتمع هاى فرهنگى, سياحتى كوثر ـ سازمان اموال و املاك با طراحى سازمان معين و در استان ها و شهرستان ها ادارات كل بنياد شهيد استان ها و ادارات بنياد شهيد انقلاب اسلامى شهرستان ها در ابعاد و اشكال مختلف در خدمت فرهنگ شهادت, شهدا و خانواده مكرم شاهد مى باشند.
در اين جا لازم است به تشريح اهم وظائف و اقدامات اين نهاد مقدس بپردازيم تا انطباق اهداف با وظايف و فعاليت ها را دريابيم زيرا نيك واقفيم كه آشنايى با فعاليت هاى بنياد شهيد انقلاب اسلامى و وظايفى كه عهده دار است به كل جامعه و نظام ارتباط پيدا مى كند. به خاطر اين كه حراست و ترويج فرهنگ شهادت و تجليل از مقام شامخ شهدا و زنده نگهداشتن نام و ياد و آرمان الهى اين انسان هاى وارسته و ايثارگر و تجليل و تكريم از اهل بيت شهداى والامقام از وظائف آحاد مردم و نظام اسلامى مى باشد.

اهم وظايف بنياد شهيد انقلاب اسلامى
الف ) در قبال شهادت:
1ـ تبيين مفهوم و فلسفه شهادت و ايثار و برنامه ريزى و گسترش تحقيقات در اين زمينه.
2ـ برنامه ريزى و تلاش به منظور احيإ و ترويج فرهنگ شهادت و ايثار و پراكنده كردن عطر شهادت در جامعه به عنوان بالاترين ارزش الهى با بسيج كليه تشكيلات و امكانات نظام و جامعه اسلامى به ويژه نهادهاى فرهنگى, هنرى, آموزشى و مطبوعاتى.
3ـ تحقيق و شناسايى عوامل و موجبات تقويت كننده فرهنگ شهادت طلبى و برنامه ريزى در جهت ترويج آنها و كشف موانع و عوامل بازدارنده و تضعيف كننده فرهنگ شهادت و تلاش براى افشإ و ازاله آنها.

ب ) در قبال شهيد:
تجليل و تكريم از مقام والاى شهدإ و زنده نگهداشتن ياد و نام آنان با بسيج امكانات و تشكيلات نظام و جامعه اسلامى, از راه هايى هم چون:
1ـ معرفى آثار فرهنگى, ادبى, هنرى وصايا و سيره معنوى و فضايل پسنديده آنان و تعبيه جذاب اين آثار در صحنه فرهنگ و ادبيات و كتب آموزشى و درسى.
2ـ ايجاد موزه هاى شاهد به منظور حفظ و نگهدارى آثار برجسته آنان.
3ـ برگزارى مراسم سالگرد شهدإ با الهام از مكتب عاشوراى حسينى.
4ـ برنامه ريزى و تلاش به منظور تحقق بيان عرفانى, الهى حضرت امام خمينى(س) كه ((تربت پاك شهيدان است كه تا قيامت مزار عاشقان و عارفان و دل سوختگان و دارالشفاى آزادگان خواهد بود.)) و تلاش در جهت حفظ منزلت و محوريت مزار شهدإ به عنوان مركز مراسم مذهبى رسمى ومردمى و حفظ و نگهدارى گلزار شهدإ با همكارى و مشاركت شهردارىها و سازمان هاى ذيربط.
5ـ آراستن فضاى فيزيكى كشور به زينت ياد, نام و چهره و آثار شهدا و نامگذارى معابر و ميادين و اماكن دولتى و عمومى به نام آنان.

ج) در قبال خانواده شاهد:

O 1ـ پيگيرى امور فرهنگى تربيتى و آموزشى فرزندان شاهد و زمينه سازى رشد و تعالى روحى, اخلاقى و تخصصى آنها به منظور پذيرش مسووليت هاى اجتماعى و به دست گرفتن ((امور جامعه)) از طريق:
تهذيب و كسب معنويت اسلامى و ارتقإ معرفت دينى و بهره ورى استعدادهاى الهى آنان.
تقويت اراده و روحيه تلاش و مجاهدت و خوداتكايى در آنان.
تلاش در جهت ايجاد تسهيلات لازم براى ارتقإ علمى, تحقيقى, آموزشى و مهارتى فرزندان شاهد به منظور حصول به مدارج عاليه تحصيلات و اداره آنها از كودكستان تا دانشگاه به بهترين وجه با همكارى مراجع ذيربط.
تقويت روحيه خدمت مستمر به اسلام ناب محمدى(ص) و حمل بار امانت شهدا.
تقويت روحيه مبارزه با كج فكرىها, تحجرها و مقدس مآبيها و اسلام امريكايى و مرفهين.

O 2ـ تلاش به منظور بسيج جامعه و نظام اسلامى در ارج گذارى و تكريم از خانواده هاى معظم شاهد به عنوان الگوهاى متعالى جامعه.

O 3 ـ تلاش مستمر در تحكيم ارتباط معنوى خانواده ها با شهداى گرانقدر انقلاب اسلامى و آرمان هاى مقدس آنها و آماده نمودن آنان براى ((حمل بار امانت)) و پاسدارى از ((ميراث عزت و راه و رسم فداكارى)) شهيدان و حضور در صحنه هاى دفاع از ارزش هاى متعالى اسلام.
در رابطه با انجام وظائف مذكور لازم است اهم اقدامات و فعاليت هاى بنياد شهيد انقلاب اسلامى تبيين شود.
جمع آورى, تنظيم و تدوين وصايا, زندگينامه و آثار بيش از 100 هزار تن از شهداى گرانقدر و طراحى و پياده نمودن رايانه اى ممكن اين وصايا و آثار ارزشمند.
تدوين و انتشار آثار شهيدانى از جمله آثار منظوم شهدا و كتب و مجلات و نشريات متعدد كه در خدمت اهداف مرتبط با شهادت و شهدا هستند.
تشكيل موزه شهدا و گردآورى و حفظ و عرضه اين آثار در موزه كه از خرداد 1375 تا بحال منجر به بازديد 92078 نفر شده است.
اقدام در جهت طرح هاى پژوهشى متعدد در عناوين مربوط به ايثار و شهادت به طورى كه تاكنون تحقيق و پژوهش در بيش از 14 عنوان طرح انجام شده است از جمله طرح شهيد و شهادت از ديدگاه قرآنى و معصومين, طرح تهيه و تدوين كتاب شناسى شهيد و شهادت, طرح سرگذشت پژوهشى ويژه فرماندهان دفاع مقدس و… .
برگزارى كنگره ها, يادواره ها, يادبودها و مراسم مربوط به بزرگداشت شهدا و نيز برگزارى نمايشگاه چاپ و پوستر و طراحى و نقاشى تابلوهاى فلزى, نقاشى و طراحى روى ديوار و ديوارنويسى.
تإسيس دانشگاه شاهد در سال 1368 در اجراى فرمان تاريخى مورخ 1365/1/6 حضرت امام (ره) كه اساسنامه آن در تاريخ 69/8/29 توسط شوراى عالى انقلاب فرهنگى به تصويب رسيد. در حال حاضر 2431 نفر دانشجو در 8 دانشكده اين دانشگاه در 24 رشته تحصيلى مشغول به تحصيل مى باشند كه حدود 55% دانشجويان اين دانشگاه را فرزندان شاهدو 45% ديگر را دانشجويان غير شاهد تشكيل مى دهند و تاكنون 617 نفر فارغ التحصيل شده اند. علاوه بر فعاليت هاى آموزشى, علمى و اقدامات جارى فعاليت هاى ويژه اى مانند تإسيس مركز مشاوره ـ فعاليت هاى قرآنى ـ فعاليت هاى مربوط به ترويج فرهنگ شهادت ـ اردوهاى خاص ـ فعاليت هاى تحقيقاتى و انتشاراتى و طرح جامع دانشگاه نيز از اقدامات قابل توجه و شاخص مى باشد.
تإسيس گروه سيماى شاهد در سال 1365 به منظور رشد استعداد و خلاقيت فرزندان شاهد و ارتقإ سطح فرهنگى خانواده هاى معظم شاهد, تجليل از مقام شهيد, معرفى اسوه هاى شاهد و حمايت معنوى از خانواده هاى معظم آنان, تلاش در تبيين و تبليغ فرهنگ شهادت و ارائه هنرى و جذب مصداق هاى ارزشى فرهنگ شهادت در خلق و خوى و رفتار شهداى بزرگوار انقلاب و جنگ تحميلى و تلاش در جهت ايجاد فضايى سالم در جامعه هنرى و فيلمسازى از ديگر فعاليت هاى مهم مى باشد كه اين گروه از بدو تإسيس تاكنون بالغ بر 35 هزار دقيقه برنامه تلويزيونى و سينمايى تهيه, توليد و پخش نموده است كه برخى از فيلم هاى توليدى آن مشخصا مورد تشويق و قدردانى مسوولين خصوصا مقام معظم رهبرى قرار گرفته است.
علاوه بر فيلم ها و سريال هاى متعددى كه از جمله چكمه, تيك تاك, تا مرز ديدار, باز باران, توئى كه نمى شناختمت, جاى امن, گزل, زير سايه كنار, كوچه و موزه و… و سريال هاى گل پامچال و سيمرغ پخش شده است فيلم ها و سريال هاى متعدد ديگرى مانند سريال سرداران بزرگ جنگ, سريال شهيد بابايى, سريال توفان شن و سريال شهيد فهميده و سريال شهيدرجايى در دست تهيه و اقدام مى باشد. هم چنين مجموعه ((ره يافتگان وصال و برنامه ميثاق)) از ديگر برنامه هاى جارى اين گروه مى باشد.
فعاليت هاى طرح شاهد به منظور تحقق فرمان حضرت امام خمينى(ره) و اهتمام در امور فرهنگى و تحصيلى فرزندان شاهد در غالب 750 مدرسه شاهد و طرح پراكنده و 49 مدرسه ايثارگران ويژه بزرگسالان با تعداد 86514 نفر دانش آموز و نيز 18194 نفر دانشجو در دانشگاهها از جمله دانشگاه شاهد انجام مى شود. تشكيل 121 كانون فرهنگى ـ تشكيل كلاس هاى آموزش قرآن, حفظ ـ قرائت و مفاهيم و شركت 73558 نفر در اين كلاس ها و چاپ 9 جلدكتاب آموزش قرآن ـ برگزارى جشنواره ها و مسابقات قرآنى ـ ادبى ـ هنرى ـ ورزشى ـ تشكيل كلاس هاى مختلف آموزشى عقيدتى ـ احكام ـ هنرى ـ فنى, حرفه اى ـ تقويتى و علمى, برگزارى اردوهاى مختلف كشورى, استانى و شهرستانى ـ برگزارى سفرهاى زيارتى همسران و والدين محترم شاهد ـ فعاليت هاى مددكارى و ديدار از خانواده محترم شهدا به منظور تجليل و تكريم و صيانت از اين خانواده هاى معظم ـ تإسيس مراكز مشاوره به منظور ارائه خدمات مشاوره اى ـ برگزارى كلاس هاى آموزش خانواده و نيز فعاليت هاى هنرى در زمينه خط و نقاشى (هنرهاى تجسمى), تئاتر و سرود با هدف پرورش استعدادهاى هنرى فرزندان شاهد و آموزش مكاتبه اى و فعاليت هاى تربيت بدنى و ورزشى از مهمترين اقدامات بنياد در امور فرهنگى مى باشد. با توضيح اين مطلب كه در اينجا صرفا به بيان اقدامات فرهنگى بنياد اكتفا شده آن هم به صورت فشرده و اختصار و به ساير فعاليت ها در ابعاد ديگر اشاره نگرديده است.
اميد است كه با استعانت و استمداد از درگاه باريتعالى و ارواح طيبه شهدا همگان در حفظ و حراست از دست آوردهاى مهم انقلاب عظيم اسلامى و شهدا و ارزش هاى اين نظام موفق و مويد باشند.
پاورقي ها: