گزارش هاى علمى پژوهشى


پيش بينى دقيق نارسايى هاى قلبى
استفاده از يك سيستم تصويربردار سريع (اسكنرScanner) (), به متخصصان قلب امكان مى دهد احتمال ابتلإ به بيمارى قلبى در افراد را محاسبه كنند.
اين دستگاه تصويربردار به دليل سرعت خود, تصاوير بسيار روشنى از قلب ارائه مى دهد كه در آنها مى توان كمترين ميزان ته نشينى رسوبات در داخل رگ هاى قلب را مشاهده كرد.
يكى از مشكلاتى كه متخصصان قلب با آن مواجه هستند, پيش بينى احتمال ابتلإ افراد به بيمارىهاى قلبى است. اگرچه عواملى مانند سابقه خانوادگى, سن, استعمال دخانيات و ميزان كلسترول خون مى توانند نشانه هايى براى تشخيص ميزان ابتلإ به بيمارى قلبى فراهم كنند, اما اين عوامل هميشه نشانه هاى دقيقى محسوب نمى شوند.
برخى آزمايش ها مانند محاسبه ويژگى هاى قلبى در هنگام اجراى نرمش هاى مخصوص و يا تزريق برخى مواد رنگى به داخل رگها و تهيه تصوير فعاليت هاى قلب مى تواند تا اندازه اى در ارائه شمائى كلى از وضعيت قلب موثر باشد. اما اين روشها, هر يك از محدوديت هايى برخوردار هستند.
استفاده از سيستم تصويربردارى سريع, علاوه بر سرعت آنها و واضح بودن, شيوه اى غير تهاجمى است و نياز به تزريق مواد رنگى به داخل رگها نيز ندارد.
در اين سيستم از طريق يك ((تفنگ الكترونى)) يك ((جريان الكترونى)) ايجاد مى شود كه اشعه ايكس توليد مى كند. استفاده از تفنگ الكترونى باعث مى شود بتوان با سرعت بيشترى به تصويربردارى پرداخت.
هفته نامه ساندى تايمز مى نويسد: ((در روش متعارف تصويربردارى سى تى تقريبا 500 ميلى ثانيه به طول مى انجامد تا تصوير تشكيل شود, كه مدت زمانى است كه قلب يك چرخه كامل داشته است.
اما در سريع ترين شكل سيستم جديد, يك تصوير در 50 ميلى ثانيه تشكيل مى شود و حتى تشكيل تصوير در 100 ميلى ثانيه نيز به وجود آمدن يك تصوير بسيار واضح منجر مى شود.
روشنى و وضوح اين نوع تصوير به حدى است كه به متخصصان قلب اجازه مى دهد ميزان رسوب هاى ته نشين شده در داخل رگها را, حتى اگر اندك باشد, مشاهده و بررسى كنند. ))

آزمايش يك روش جديد ژن درمانى براى بيمارى قلبى
محققان براى اولين بار يك روش جديد ژن درمانى در بيماران مبتلا به بيمارىهاى قلبى را آزمايش كردند.
هدف اين روش درمانى كمك به افرادى است كه از نارسايى جريان خون به عضلات قلب رنج مى برند و در تركيب با عمل جراحى باى پس نيز كارآيى دارد.
محققان دانشگاه كورنل مى گويند: اين روش درمانى يك پروتئين خاص را توليد مى كند كه به نوبه خود تشكيل عروق خونى جديد را تحريك كرده و جريان خون را به بافت قلب كه در معرض ابتلا به عارضه آترواسكروسيز يا تصلب شرائين يا بيمارىهاى ديگر قلبى قرار دارند باز مى گرداند.
پروفسور ((رونالد كريستال)) محقق برجسته اين تحقيق مى گويد: اين روش درمانى به توليد رگهاى خونى جديد شباهت دارد. ما در واقع با قرار دادن اين ژن جديد در قلب, به اين عضو مى گوئيم تا شريانهاى مسدود شده را ناديده بگيرد.
پروفسور روسنگارت كه ماه گذشته در يك آزمايش بالينى اين عامل ژن درمانى را به اولين بيمار تزريق كرد گفت: اين فرآيند به تنهايى موثر است و با روش هاى درمانى موجود براى معالجه بيمارىهاى قلبى عروقى نيز مى توان آن را به صورت توامان به كار گرفت.


تازه هايى در مورد شيوع ويروس آنفلوآنزاى مرغى
ويروس آنفلوآنزاى مرغى كه قبلا در انسان ديده نشده بود تاكنون سبب مرگ 4 تن و هراس از همه گير شدن اين بيمارى در سطح جهان شده است.
اولين قربانى شناخته شده اين بيمارى يك پسربچه سه ساله هنگ كنگى بود كه در ماه مه درگذشت و از آن به بعد سه تن ديگر نيز جان سپرده اند.

O حقايقى در مورد اين ويروس:

O نام و نوعh5n1 : اين ويروس قبلا فقط در پرندگان مشاهده شده و گونه اى از آنفلوآنزاى آ است.

O نشانه هاى بيمارى: سرفه, تب, گرفتگى عضلانى.

O نحوه حمله بيمارى: باعث ضعف تنفسى شده كه مى تواند به نارسايى چند عضو بدن بيانجامد.
كودكان كم سن و سال, سالمندان, يا افرادى كه سيستم ايمنى بدنشان در اثر خستگى يا ابتلا به ساير بيمارىها دچار ضعف و ناتوانى شده است بيشتر در معرض خطر قرار دارند.

O انتقال بيمارى: مستقيما از پرندگان به انسان. هيچ شواهدى دال بر انتقال بيمارى از طريق عطسه يا سرفه كه ويروس آنفلوآنزاى انسانى اغلب از اين طريق منتقل مى شود وجود ندارد.

O دوره كمون: يك تا چهار روز شبيه به ويروس آنفلوآنزاى انسانى است.

O واكسن : ندارد.

O معالجه: استفاده از داروىamantadine موثر است اما تنها در صورتى كه ظرف 48 ساعت بعد از آلوده شدن مصرف شود.

O بهترين دفاع: مقاومت بالاى بدن.

O شيوه هاى از بين بردن ويروس: پختن مواد غذايى در درجه حرارت بالاى 72 درجه سانتيگراد (برابر با 162 درجه فارنهايت) در اين حال يك كارشناس برجسته سازمان جهانى بهداشت هشدار داد كشتار مرغ و ساير طيور در هنگ كنگ خطر بروز موارد جديد آنفلوانزاى مرغى را كاهش خواهد داد اما بطور كل آن را برطرف نمى كند.
ديويد هيمان مدير بخش بيمارىهاى مسرى سازمان جهانى بهداشت افزود: چنانچه مرغها تنها منبع آلودگى باشند خطر بيشترى سلامت انسان ها را تهديد نمى كند.
اين ويروس اولين بار در سال 1961 در آفريقاى جنوبى مشاهده شد و نكته مهم اينجاست كه هيچ شواهدى دال بر شيوع گسترده اين بيمارى در انسان ها وجود ندارد.
اين بيمارى دست كم يك بار از انسان به انسان منتقل شده است و آن هم بيمار شدن پزشكى بود كه وظيفه مراقبت از پسرش را كه در اثر اين بيمارى جان سپرد به عهده داشت اما احتمال انتقال بيمارى اندك است.
از آن جايى كه ساير افرادى كه با اين قربانى تماس داشته اند از جمله اعضاى خانواده و مراقبان بهداشتى آلوده نشده اند اين امر نشان مى دهد ميزان انتقال بسيار كم است.
خطر ديگر مصرف مرغ هاى منجمدى است كه بطور صحيح و كامل شكمشان خالى نشده است زيرا اين ويروس قادر است در دماى بسيار پايين در روده هاى پرندگان زنده بماند.
سازمان جهانى بهداشت در حال مطالعه براى ساخت واكسن آنفلوآنزاى مرغى است اما هنوز ضرورتى براى ساخت آن احساس نمى كند. افزايش موارد ابتلا احتمالا به علت كنترل بهتر بوده است.
به گفته مسئولان بهداشتى هنگ كنگ كشتار تمامى طيور بهترين راه خلاصى از پرندگان آلوده است.
آزمايش هاى انجام شده در مركز كنترل و پيشگيرى از بيمارىها در آتلانتا بر روى 368 تماس بالقوه اولين مورد نشان داد تنها سه نفر علائم تماس با ويروس را نشان دادند.

پوست مصنوعى براى استفاده سانحه ديدگان از سوختگى
استفاده از پوست و غضروف توليد شده به شيوه هاى آزمايشگاهى و صنعتى اميد تازه اى براى درمان سانحه ديدگان از سوختگى هاى عميق پديد آورده است.
طى سال گذشته اداره مواد غذايى و دارويى ايالات متحده براى نخستين بار اجازه استفاده از دو نوع پوست توليد شده به شيوه هاى مصنوعى را براى درمان سوختگى هاى شديد از درجه سوم صادر كرده است و قرار است به زودى اجازه استفاده از غضروف هاى مصنوعى را كه در درمان زانوهاى آسيب ديده به كار مى رود, صادر نمايد.
وزارت بهداشت كانادا نيز اجازه انجام جراحى هاى پيوند پوست با پوست هاى مصنوعى را صادر كرده است.
به نوشته ماهنامه علمى ساينتيفيك امريكن در آمريكا گروهى از شركت هاى سازنده محصولات مربوط به حوزه اعضاى زنده (بيوتكنولوژى) كار توليد سلول هايى را كه در درون پليمرها جاسازى شده اند و مى توانند به ستون فقرات كسانى كه مبتلا به بيمارى اسكلروسيس هستند, عامل رشد سلسله اعصاب و نخاع را عرضه كنند, آغاز كرده اند.
به اعتقاد متخصصان تحولى كه در دهه 1988 به عنوان يك اكتشاف انقلابى در آزمايشگاه هايى پژوهشى آغاز شد, در اواخر دهه 1990 در قالب يك فراگرد صنعتى با توليد انبوه, در آستانه ورود به بازار قرار گرفته است.
پوست مصنوعى كه طى سال گذشته در موارد متعددى در مورد بيماران سانحه ديده از سوختگى هاى عميق مورد بهره بردارى واقع شده متشكل از يك شبكه منفذدار است كه از بافت هاى سلولزى بدن گاو به همراه غشائى كه از غضروف كوسه ماهى استخراج شده به وجود آمده است.
هر دو اين مواد بر روى بدن انسان آزمايش شده اند و سازگارى آنها با سيستم ايمنى بدن محقق شده است.

درمان سرطان با يون هاى پرانرژى
محققان فيزيك و سرطان اعلام كردند: تومورهاى سرطانى با استفاده از يك روش جديد درمانى و با به كارگيرى يون هاى بسيار سريع كربن به روش موثر درمان خواهند شد.
محققان ((انجمن تحقيقاتى يون هاى سنگين)) در آلمان, اخيرا اين روش درمانى را بر روى دو بيمار آزمايش كرده اند. تومورهاى مغزى اين بيماران با يون هاى كربن پرانرژى و توسط متخصصان فيزيك هسته اى كه همكارى نزديكى با محققان سرطان دارند بمباران شدند.
در اين روش درمانى سرعت يون هاى كربن تا نصف سرعت نور, در حدود 150 هزار كيلومتر در ثانيه تشديد شد. در اين سرعت يون ها مستقيما به بافت بدن نفوذ كرده و در پايان دامنه خود انرژى را به صورت بسيار متمركز آزاد مى كند.
به گفته محققان اين خاصيت امكان تإثير بيولوژى پرتودرمانى را حتى در تومورهاى بسيار عميق كه در مقابل پرتوها مقاوم هستند امكان پذير مى سازد و بافت هاى اطراف نيز از در معرض اشعه قرار گرفتن بى مورد مصون مى مانند.
محققان هم چنين اعلام كردند در اين روش براى اولين بار از يك اسكن براى پرتو درمانى استفاده شد و اين امر امكان بكارگيرى يك ميزان دقيق براى هر بيمار را فراهم مىآورد. در اين روش هم چنين دانشمندان براى اولين بار با استفاده از يك دوربين مخصوص قادر به مشاهده وبررسى پيشرفت اشعه در بدن بيماران بودند.
اولين درمان آزمايشى اين دو بيمار كه از وجود تومورهايى در پايه جمجمه خود رنج مى بردند با دقت و صحت بسيار زياد انجام شد. در نيمه دوم سال 1998 بيماران بيشترى با اين روش معاينه خواهند شد.
در طول 5 سال آينده اين آزمايشگاه قصد دارد صدها بيمار داراى تومورهاى مغزى مقاوم در برابر اشعه را درمان كند.
محققان دانشگاه هايدلبرگ و مركز تحقيقات سرطان آلمان در هايدلبرگ نيز در انجام اين روش درمانى با دانشمندان همكارى داشته اند.

روش تازه اى براى درمان ناراحتى هاى پوستى ابداع شد
استفاده از يك ماده شيميايى خاص و سپس تاباندن نور قرمز به بدن كسانى كه از بيمارى پوستى پزورياسيسPsoriasis رنج مى برند مى تواند در رفع اين عارضه نقش موثرى داشته باشد.
بيمارى پزورياسيس نوعى عارضه پوستى است كه در اثر آن لايه سطحى پوست موسوم به اپى درميسepidermis با سرعت بيش از حد عادى تكثير مى شود و بر روى خود انباشته مى گردد و لايه هاى كلفت و خارش دارى به وجود مىآورد.
خاراندن اين لايه ها موجب مى شود كه لايه هاى رويى به سرعت بريزند و بخش قرمز درونى پوست ظاهر شود. ظهور اين بخش درونى احيانا با ترشح خون و سوزش همراه خواهد بود.
تاكنون علت دقيق بروز اين عارضه شناخته نشده هرچند شواهدى در دست است كه نشان مى دهد اين بيمارى مى تواند ريشه ژنتيكى و وراثتى داشته باشد. درمان خاصى نيز تا به حال براى اين بيمارى ارائه نشده است و پزشكان معمولا انواعى از داروهاى استروئيد را تجويز مى كنند و در مواردى نيز گياه درمانى و استفاده از شيوه هاى بديل پزشكى به بيماران توصيه مى شود.
يكى از روش هاى مورد استفاده تاباندن نور ماورإ بنفش به پوست بيمار است. اما خطر اين روش در آن است كه مى تواند سبب بروز سرطان پوست و يا پيرى زودرس پوست شود. به علاوه در اين روش بافت هاى سالم و بيمار هر دو به يك ميزان در معرض تابش پرتو ماورإ بنفش قرار مى گيرند و بافت هاى سالم در اين فراگرد آسيب مى بينند.
در روش جديد كه تاكنون در مورد چهل بيمار در انگلستان با موفقيت به مورد اجرا گذاشته شده از تركيبى از نور قرمز و نور سفيد كه به طور موضعى و صرفا بر روى بخش هاى عارضه ديده تابانده مى شود استفاده به عمل مىآيد.
پزشك ابتدا نوعى اسيد حساس به نور را بر روى بخش هاى مبتلا به بيمارى مى مالد و سپس به مدت 16 دقيقه بيمار را در معرض تابش نور موضعى قرار مى دهد.
به نوشته هفته نامه ساندى تايمز آزمايش هايى كه تاكنون صورت گرفته نشان مى دهد آثار بهبود بيمارى پس از دو روز در بدن بيمار ظاهر مى شود.
مزيت بزرگ اين روش در آن است كه تاكنون هيچ نوع اثر جانبى نامطلوب در مورد آن مشاهده نشده است.

پاورقي ها: