پاسخ به نامه ها


O سوال:
1ـ گفتن اذان و اقامه قبل از نمازهاى يوميه و نمازهاى عيد فطر و نماز ميت چه حكمى دارد آيا واجب است؟ اگر واجب است كسى كه تاكنون براى نمازهاى يوميه خود اذان و اقامه نگفته است وظيفه اش چيست؟
2ـ در مورد فشار قبر آيا براى هر انسانى وجود دارد؟ آيا در مورد فشار قبر روايت و حديث داريم؟ آيا براى همه انسان ها يكسان است؟(يزد سيد م ـ ف)
پاسخ:
1ـ اذان و اقامه قبل از نماز يوميه مستحب است و واجب نيست و براى نمازهاى ديگر مستحب هم نيست.
2ـ ظاهرا منظور از فشار قبر, عذابى است كه در عالم برزخ بر انسان به دليل گناهان يا رفتار او وارد مى شود و اگر انسان نيكوكار باشد و با مردم و به خصوص اهل خانه اخلاق خوب داشته باشد و از گناهان بزرگ اجتناب كند اميد است عذابى بر او نباشد.


O سوال:
1ـ اگر كسى شك كند (در پايان نماز) كه تشهد خوانده يا نه, آيا نماز صحيح است يا خير؟
2ـ آيا خط گرفتن ريش با تيغ, همان حكم تيغ زدن تمام صورت را دارد يا حكمى ديگر؟
3ـ آيا اگر كسى به علت ناتوانى جسمى در پاهاى خود, نشسته در نماز جماعت شركت كند و نشسته نماز جماعت بخواند نمازش صحيح است؟
4ـ اگر شخصى زادگاهش روستا باشد و هنوز قسمتى از وسايل زندگى وى آن جا باشد و سالى دو سه بار به آن جا برود, اما اقامتش در شهر باشد, آيا در روستا بايد نمازش را تمام بخواند يا شكسته؟ حال اگر به شهر ديگرى براى تحصيل يا خدمت سربازى رفت حكم نماز او در آن شهر چيست؟
(احسان آهنى ـ بيرجند)
پاسخ:
1ـ نماز صحيح است.
2ـ اشكال ندارد.
3ـ صحيح است.
4ـ اگر از زادگاهش اعراض نكرده است نمازش در آن جا حتى اگر به مقدار يك نماز بماند تمام است و منظور از اعراض اين است كه ديگر هرگز نخوهد آن جا را مسكن خود قرار دهد. و اما شهر تحصيل و محل خدمت و مانند آن اگر تصميم بر ماندن دائم در آن جا نداشته باشد وطن نيست و تا قصد ده روز ماندن را نكند نماز شكسته است. البته اين نظر حضرت امام(ره) است.


O سوال:
آيا ديدن فيلم ويديويى از جمله فيلم هاى هندى يا ايرانى كه در آن ها خوانندگى هم دارد در جايى كه نامحرم نباشد و تنها زن و شوهر باشند اشكال دارد؟ گوش كردن ترانه در صورتى كه تنها باشند و نامحرم نباشد چطور؟(ف, م. قم)
پاسخ:
حرام است.


O سوال:
1ـ آيا كسى كه اخيرا مستطيع شده است و فعلا هم امكان ثبت نام و رفتن به مكه واجب وجود ندارد, لازم است از بازار آزاد با قيمت گزاف فيش مكه را تهيه كند و يا اين كه تا موقع ثبت نام صبر كند.
2ـ برادران اهل تسنن در نماز پس از قرائت سوره حمد ((آمين)) و شيعيان ((الحمدلله)) مى گويند علت چيست كه گفتن ((آمين)) آنها نماز را باطل مى كند ولى ((الحمدلله)) نماز را باطل نمى كند.
3ـ آيا مرد يا زن از نظر شرعى براى جلوگيرى از بچه دار شدن مجاز هستند به روش هايى كه اكنون تبليغ مى شود خود را عقيم كنند.(احمد, ص. استهبان)
پاسخ:
1ـ اگر متمكن از خريدن فيش آزاد است بايد بخرد و به مكه برود و اگر متمكن نيست صبر كند.
2ـ حكم شرع است.
3ـ عقيم كردن به فتواى حضرت امام جايز نيست.

ميبد يزد: برادر ر, ح
1ـ زمانى را كه يقين داريد علائم بلوغ پيدا شده است مبدإ تكليف بايد به حساب بياوريد و نماز و روزه اى را كه فوت شده يا باطل بوده است قضا كنيد. و در مورد گناهان گذشته توبه نمائيد و اما اموال مردم اگر تلف كرده باشيد يا به هر دليل ضامن باشيد بايد بپردازيد و فرقى در اين جهت بين قبل از بلوغ و بعد از آن نيست.
2ـ به هر جا كه اطمينان داريد فتواى ايشان را مى دانند مى توانيد مراجعه و استفتا نماييد و تذكر بدهيد كه فتواى مرحوم آيه الله العظمى اراكى را مى خواهيد.
3 و 4 ـ اگر حق الناس از قبيل غيبت و توهين باشد توبه كافى است.
5ـ عذر خواهى لازم نيست.
6ـ كتمان آن قضيه نه تنها اشكال ندارد بلكه لازم است.
7ـ ظاهرا آن ها از آن كتاب ها اعراض كرده اند, بنابراين چيزى بر شما نيست.

حصارك كرج: برادر م , د
1ـ توبه عبارت است از تصميم بر ترك گناه و درخواست عفو از خداوند و باز هم اگر توبه كنيد قبول است ان شإالله.
2ـ بايد با تحقيق از اهل خبره مورد اعتماد به احتياط واجب از اعلم مجتهدين تقليد كنيد.
3ـ اگر خون در بدن يا لباس به اندازه يك سكه دو ريالى باشد نماز صحيح است و اگر بيش تر از آن است بايد تطهير شود و اگر ممكن نيست در مورد بدن نماز صحيح است ولى در مورد لباس بايد آن را خارج سازد مگر اين كه بجز آن لباس نداشته باشد و ناچار به پوشيدن آن باشد.
4ـ بايد آن كفش ها را به فقير بدهد.
5ـ با غسل جنابت هر مقدار نماز بخوانيد صحيح است.
6ـ روزى را كه يقين داريد موى زبر بر زهار روئيده است مبدإ سن تكليف قرار دهيد و نماز و روزه هايى را كه يقين داريد فوت شده يا نادرست انجام داده ايد قضا كنيد. قصد قربت محقق است و كفاره در مورد روزه ها واجب نيست و در مورد قضا لازم نيست قصد روز خاص را بكنيد و در قضا كردن آن ها عجله لازم نيست ولى تإخير به گونه اى كه تسامح در اداى تكاليف باشد هم جايز نيست, به نحوى قضا كنيد كه در زحمت و حرج نيفتيد.

خواهر ژ , ر:
1ـ براى علاج وسوسه چاره اى بجز بى اعتنايى به آن نيست. براى كسى مانند شما لازم نيست يقين حاصل شود, همين كه به مقدار معمول آب بريزيد كافى است. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم با يك صاع آب (حداكثر 3 ليتر) غسل مى كردند.
2ـ اگر خون باشد هرچند كم رنگ حيض است و اگر احتمال مى دهيد از زخم باشد بايد وارسى كنيد اگر خون از طرف چپ باشد حيض است وگرنه زخم است.
3ـ چربى بدن مانع غسل و وضو نيست.

سمنان: ج. م. م
1ـ افكار بد موجب بطلان نماز يا وضو نيست به اين وسوسه ها اعتنا نكنيد.
2ـ بيش از حد معمول آب نريزيد و اگر شك شما ناشى از وسوسه است به آن اعتنا نكنيد, و وسوسه همين است كه در جايى كه معمولا يقين پيدا مى شود يقين نمى كند.

دامغان: برادر سيد حسن, م
1ـ فاسق زمانى عادل مى شود كه از فسق خود توبه كند و داراى ملكه عدالت شود.
2ـ اگر در اثر اخلاق بد گناهى مرتكب نشود مى تواند عادل باشد.
3ـ اگر به قدرى شير بخورد كه حرمت حاصل شود عقد باطل مى شود ولى باز هم آن زن بر پدر كودك حرام است و محرم است.

بوشهر: برادر احمدى
1ـ احسانى كه الان به پدر و مادر مى كنيد جبران كار گذشته را مى كند ان شإالله.
2ـ در ازدواج نبايد ملاحظه اين شوون بشود.

اصفهان: خواهر ف, كريمى
به نظر ما به صلاح شما نيست كه در امر ازدواج خود سختگيرى كنيد, تا زمان مناسب آن بگذرد. البته بايد دقت كافى بشود ولى تإخير زياد روا نيست.

جديدترين آثار مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه به دفتر مجله اهدإ شده است:

O چاپ اول: گفت و گوهاى فلسفه فقه (واحد فقه و حقوق مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى); مصونيت قرآن از تحريف (آيت الله محمد هادى معرفت, مترجم محمد شهرابى); اسلام و دفاع اجتماعى (سيد محمد على احمدى ابهرى); هزار و يك كلمه جلد سوم (آيت الله حسن زاده آملى)

O چاپ دوم: يك صدف از هزار (مرتضى دانشمند); سجده دل (افشان صالحى) شيخ بهايى در آيينه عشق (اسدالله بقايى); سرزمين اسلام, شناخت كشورهاى اسلامى (غلامرضا گلى زواره); على, آيينه عرفان (سيد اصغر ناظم زاده قمى)

O چاپ سوم: هنر در قلمرو مكتب (جواد محدثى);

O چاپ چهارم: قصه حضرت يوسف (مهدى مستقيمى)

O چاپ پنجم: نگاهى كوتاه به زندگانى زينب كبرى سلام الله عليها (سيد هاشم رسولى محلاتى)

O چاپ چهاردهم: همه بايد بدانند (ابراهيم امينى)
پاورقي ها: