پاسخ به نامه ها


O سوال:
1ـ آيا وضو قبل از وقت نماز به نيت همان نمازى كه در پيش داريم باطل است؟
2ـ اگر پسرى قبل از ازدواج همسر خود را نديده باشد و به همين علت با كراهت زياد عقد كند و دختر هم به احتمال زياد همين طور باشد و بعد از ازدواج هم زياد ميلى به هم نداشته باشند آيا عقد باطل است؟
3ـ آيا در جهان آخرت هيچ احتمال دارد كه خدا به بنده ذيحقى پاداشى بدهد تا از حق خودش از ديگرى بگذرد يا نه؟
(ميبد يزد: على,ر)
پاسخ:
1ـ اشكال ندارد.
2ـ اگر كسى يكى از آن ها را بر ازدواج اكراه كرده باشد يعنى با تهديد وادار به قبول شده باشد عقد باطل است در غير اين صورت عقد صحيح است هرچند تمايل چندانى به همديگر نداشته باشند.
3ـ آرى.


O سوال:
1ـ اين جانب حدود دو ماه پيش با دختر دائى ام ازدواج كرده ام, نكته اى كه مرا آزار مى دهد اين است كه پدر دختر مهريه اش را فقط يك جلد كلام الله مجيد قرار داده است و من احساس مى كنم كه در حق اين دختر ظلم كرده ام. سوالم اين است كه آيا مى توانم با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مهريه اى براى او تعيين كنم يا خير؟
2ـ يا انسان مى تواند چنان چه از پدر زن خود طلبى داشته باشد اين طلب را از كل مهريه كسر كند يا نه؟
(بندرعباس: محمد,م)
پاسخ:
1ـ اگر مهر با توافق همسرتان بوده است همان بر ذمه شماست و تغيير مهر معنى ندارد ولى اگر ايشان موافق نبوده است و پدرش را هم وكيل در تعيين مهر نكرده است مستحق مهرالمثل است يعنى مهر دخترى مانند او از همه جهات در عرف محل, ولى احتياط واجب از نظر حضرت امام ـ قدس سره ـ اين است كه در اين مورد مصالحه شود و بر مهر معينى توافق شود.
2ـ طلب شما از پدر دختر هيچ ربطى به مهر او ندارد.


O سوال:
1ـ اگر دمپايى يا كفش كسى را بدون اطلاع بپوشيم و وضو بگيريم آيا وضوى ما صحيح است؟
2ـ اگر بخواهيم قضاى نماز عصر را بخوانيم ولى بدون توجه نيت قضاى نماز مغرب يا عشإ بكنيم و بعد در بين نماز متوجه شويم چه بايد بكنيم؟
3ـ اگر نماز جماعت به وقت ادا نشود, نماز فرادى اول وقت ثواب بيش ترى دارد يا نماز جماعت بى وقت؟
4ـ آيا تغيير مرجع تقليد دادن شرايطى دارد؟(بندر بوشهر ـ م,ر)
پاسخ:
1ـ وضو صحيح است.
2ـ اگر قصدتان نماز عصر بوده و به اشتباه نام ديگرى را ببريد اشكال ندارد.
3ـ نماز جماعت ثوابش بيش تر است ولى طبق نظر بعضى از فقها درك فضيلت وقت مهم تر است.
4ـ بايد تقليد از اعلم كنيد.

تهران خواهر مرضيه, م
به نظر ما اين گونه افراد كه مدعى ارتباط با امام زمان سلام الله عليه هستند دروغ گو و دجال اند و خود آن حضرت اين مطلب را به وسيله آخرين نماينده خود اعلام نموده اند و ذكرى هم كه او به شما سفارش كرده واقعيت ندارد. البته خدا را به حق حضرت زهرا عليها سلام و پدر و شوهر و فرزندانش قسم دادن خوب است ولى آن ذيلى كه ذكر كرده بى معناست و عدد را از خود ساخته است. بايد از اين گونه افراد دورى كنيد بلكه مسئولين دانشگاه را در جريان قرار دهيد كه جلوى انتشار فساد گرفته شود. موارد متعددى از اين قبيل پيدا شدند كه جوانان را فريب دادند و بعضى از آن ها اعدام شدند. به نظر ما راه صحيح براى مشكل شما اين است كه به نحوى به آن شخص بفهمانيد كه باز هم رسما به خواستگارى شما بيايد و خودتان با صراحت به پدر و مادر بگوييد كه با ازدواج با او موافقيد و برادر هم حق دخالت ندارد, البته اگر واقعا مطمئنيد كه به صلاح شماست وگرنه بهتر است به مصلحت انديشى پدر احترام بگذاريد زيرا او بدون شك خيرخواه شماست و ازدواج هم براى شما دير نشده است. به هر حال اگر مطمئنيد ازدواج با او به مصلحت شماست به پدر يا مادر اعلام كنيد.

ورامين برادر مردانى:
1ـ خرافات است.
2ـ خبر دادن از بعضى حوادث به وسيله هيپنوتيزم و امثال آن واقعيت دارد.
3ـ مرد حق ندارد به دليل باسواد بودن يا شهرى بودن از همسر خود بيش از آن چه شرع وظيفه قرار داده بخواهد. وظيفه زن تإمين نظم خانه و خدمت مرد نيست بلكه وظيفه او فقط اجابت مرد در خواسته هاى جنسى اوست و مرد بايد در مقابل, همه نيازهاى زن را برآورده كند حتى اگر نياز به خدمت كار داشته باشد بايد تهيه نمايد. اگر مرد بخواهد حقوق شرعى خود را مطالبه كند حقوق شرعى زن بيش تر و مهم تر است و مردان معمولا از عهده آن برنمىآيند. بهتر همان است كه با ملاطفت و مهربانى با او زندگى كند و در كار خانه و مشكلات زندگى با او شريك باشد.
4ـ اگر آن شخص اظهار صفات زشت درونى خود را نكند و عملا كارى بر اساس حسد انجام ندهد از نظر شرعى مشكلى ندارد ولى از نظر اخلاقى بايد سعى كنددر خود اين حالات را برطرف سازد و راه آن توجه به نعمت هايى است كه خداوند به او ارزانى داشته است. اگر انسان به اين نعمت ها و به عمل خود كه به جاى اين همه لطف مستحق عقوبت است توجه كند شايسته است كه بر آن چه دارد شكرگزار باشد و از حسد نسبت به ديگران و موقعيت هاى آنان دور شود.
5ـ اطلاع انبيا و ائمه از غيب در اثر الهام و وحى خداوند است وگرنه خود اطلاعى ندارند و اما ديگران از راه هاى طبيعى به آن چه بر ديگران پوشيده است مى رسند و خبر مى دهند و آن گونه اطلاعات براى آن ها ديگر غيب نيست مانند كسى كه با دوربين از راه دور خبر از حادثه اى مى دهد كه ديگران كه دوربين در اختيار ندارند آن را نمى بينند اين خبر از غيب نيست. و اما اين كه خدا غيب مى داند به اين معنى است كه هيچ چيز از او غايب نيست و نسبت به او غيب معنى ندارد.
6ـ خدا هر كسى را طبق حجتى كه بر او تمام كرده مورد بازخواست قرار مى دهد و مسلما آن چه از يك فرد در خانواده مسلمان متوقع است از يك فرد در خانواده كافر متوقع نيست ولى هر كس به نحوى حجت بر او تمام است.

آمل برادر موسى ر:
1 ـ مستند مسايل فقهى در رساله هاى عمليه نوشته نمى شود بلكه در كتاب هاى استدلالى درج شده به آن ها مراجعه كنيد.
2ـ طبق بعضى روايات نماز رو به عكس بلكه در جايى كه عكس نصب شده است كراهت دارد.
3ـ نگاه به عكس هاى مستهجن با شهوت و لذت يا با خوف كشيده شدن به گناه جايز نيست.
4ـ براى رها شدن از وسوسه بايد به شك هاى ناشى از آن اعتنا نكنيد, غسل را مانند معمول انجام دهيد و لازم نيست يقين كنيد كه آب به همه جاى بدن رسيده است زيرا يقين براى شما از راه طبيعى و معمولى حاصل نمى شود.


جديدترين آثار مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه به دفتر مجله اهدإ شده است:
شرح فصوص الحكم: تحقيق آيه الله حسن زاده آملى.
نشانه هايى از او: آيه الله سيد رضا صدر.
مربى نمونه: آيه الله جعفر سبحانى.
نظام اخلاقى اسلام: آيه الله جعفر سبحانى.
ترجمه و شرح المكاسب جلد اول: محى الدين فاضل هرندى.
رساله احكام براى نوجوانان: مطابق با فتاواى آيه الله العظمى بهجت.
پرسشنامه علوم قرآنى: حسين جوان آراسته.
پژوهشى در اسراف: سيد مهدى موسوى كاشمرى.
اسلام و حقوق كودك: دكتر احمد بهشتى.
25 اصل از اصول اخلاقى امامان عليهم السلام: محمد تقى عبدوس, محمد محمدى اشتهاردى.
آئينه آفتاب: احمد لقمانى.
تفسير سوره فاتحه الكتاب: استاد سيد جلال الدين آشتيانى.
شبى كه به خوابم آمدى: سيد سعيد هاشمى.

پاورقي ها: