پاسخ به نامه ها

 

پاسخ به نامه ها

 


 

O سوال:
1ـ بنده از همسرم كه فرد مومن و نمازگزار است سوال كردم كه آيا بدون اجازه پدرم مى توانم چيزى از مغازه يا منزل آنها بردارم؟ ايشان گفت: فرزند سهمى در منزل پدر دارد لذا مى تواند چيزى بدون اجازه بردارد بنده هم با علم به بدون اشكال بودن گاهى چيزهايى برداشته ام حالا آيا مرتكب گناه شده ام با توجه به اين كه نه توان مالى دارم كه جبران كنم و نه موقعيت جلب رضايت آنها را, وظيفه ام چيست؟
2ـ پدرم مردى حريص است, با اين كه پول و ثروت كافى دارد هرگز از لحاظ مالى يا به عنوان عيدى (كادو) به ما كمكى نمى كند لذا مادرم گاهى به مناسبت ها بدون اجازه پدرم به ما كادو يا عيدى مى دهد آيا اين كار او گناه است؟ اگر حلال نيست حكم اين كه با اموال شوهرم مخلوط شده چيست؟
3ـ اين جانب در نمازهاى خود گاهى بعد از نماز احساس مى كنم يك يا دو ركعت اضافه خوانده ام وظيفه ام چيست؟ (تبريز منزل بهروز…)
O پاسخ :
1ـ بايد مثل آن جنس ها و اگر پيدا نمى شود قيمت آنها را برگردانيد هرچند متوجه نشوند از كجا آمده است.
2ـ گرفتن آن اشيإ نيز حرام است و ضامنيد بايد برگردانيد.
3ـ شك بعد از نماز اثرى ندارد.

O سوال:
1ـ شخصى كه براى مردم تعويضات و دعا مى دهد و مردم به او اعتماد كرده و مراجعه مى كنند آيا به اين فعل مى شود اسم سحر و يا جادو گذاشت؟
2ـ آيا مزد گرفتن براى چنين عملى جايز است يا خير؟ و اگر تعويض گيرنده يا مراجعين خودشان مزد بدهند و شخص قبول كند چه حكمى دارد؟
3ـ اگر كسى ميهمان شخص مذكور شد آيا از غذايى كه از همان پول تهيه شده مى تواند استفاده كند يا نه؟
4ـ اگر شخص به يك عمل حرام عادت داشته باشد و حرمت آن را بداند اگر توبه كند سپس توبه خود را نقض كند و اين كار چندين بار تكرار شود آيا توبه آخر او پذيرفته مى شود؟
5 ـ اگر شخص گناه كار براى ترك گناه خود جرم تعيين كند آيا عمل به جرم واجب مى شود يا خير؟ در صورتى كه واجب شود, در مقابل آيا از گناهانش كاسته مى شود؟
6ـ اگر شخصى سالهاى طولانى به عمل حرام (سحر و جادو) عادت داشته اگر در آخر عمر توبه كند اين توبه پذيرفته مى شود؟
(دامغان :محمدكاظم ـ ح)
O پاسخ:
1ـ سحر نوشته يا كارى از اين قبيل است كه در بدن يا قلب يا عقل كسى تاثير مى گذارد و اما دعا اگر از قرآن يا روايات باشد سحر نيست.
2ـ اگر سحر باشد خود آن و مزد آن حرام است و اگر نباشد و دعا باشد اشكال ندارد.
3ـ اگر بداند غذا با عين پول حرام تهيه شده خوردن آن جايز نيست.
4ـ اگر در وقت توبه تصميم بر ترك گناه داشته باشد اميد است قبول شود و گرنه توبه نيست.
5 ـ اگر تعيين جرم براى گناه به صورت نذر يا قسم يا پيمان باشد و نام خدا را ببرد و صيغه را به هر زبان بگويد واجب است عمل كند وگرنه واجب نيست و اما گناه با توبه پاك مى شود.
6 ـ اميد است توبه اگر جدى باشد مورد قبول واقع شود.

O سوال:
1ـ اين حقير 42 سال سن دارم و مدت 18 سال است ازدواج كرده ام و صاحب 3 فرزند مى باشم (دو پسر و يك دختر) و متاسفانه به دليل مشكلات اقتصادى تا به حال نتوانسته ام خمس بدهم, لوازم زندگى در حد معمول دارم, يك قطعه زمين به ارزش سيصد هزار تومان كه دويست هزار تومانش وام است, يك خط تلفن و مقدار مختصرى هم وسائل خانگى براى جهيزيه دخترم. وظيفه ام نسبت به خمس چيست؟
2ـ بعضى از افراد در حال تحصيل هستند و متاسفانه در امتحانات تقلب مى كنند و يا كس ديگرى به جاى آنها امتحان مى دهد, باتوجه به اين كه مى خواهند مدرك بگيرند و با مدرك بالاتر از حقوق بيشترى برخوردار شوند آيا اين كار جايز است و اضافه شدن حقوق حلال است؟
3ـ در مورد شركت مردان در نماز جماعت تاكيد شده است آيا در مورد شركت زنان در نماز جماعت نيز به همين نحوه تاكيد شده است؟(شيراز: تيمور ـ ب )
O پاسخ:
1ـ در رابطه با خمس بايد نزد يك وكيلى كه بدانيد وكالت كتبى از مرجعتان دارد مراجعه و مصالحه نماييد.
2ـ تقلب حرام است و حقوق آنها بر اساس دروغ مورد اشكال است.
3ـ زنان نيز مستحب است در جماعت شركت كنند.

O سوال:
اين جانب يك ميليون تومان تحويل يك نفر صاحب شركت يا تاجر داده ام, نامبرده مرا در يك سهم يك ميليون تومانى شركت شريك نموده است, مثلا اگر كل ارزش اين شركت ده ميليون تومان باشد و كل شركت به ده سهم تقسيم شده باشد اين جانب در يك سهم آن شريك باشم. آن گاه صاحب شركت سهم اين جانب را اجاره نموده و ماهانه سى هزار تومان بابت اجاره سهم اين جانب به حقير پرداخت مى كند آيا اين مسئله جنبه ربوى ندارد؟ (لارستان : اوز ـ اصغر, ف)
O پاسخ :
اگر آن شركت كارخانه يا مغازه داشته باشد كه سهم شما در آن باشد معامله صحيح است ولى اجاره كردن سهمى از جنس هايى كه تاجر مى فروشد معنى ندارد.

O سوال:
1ـ بنده چهار سال است ازدواج كرده ام و ان شإالله به زودى صاحب فرزند خواهم شد طبق توصيه اسلام مى خواهم وصيت نامه بنويسم و وضعيت بعد از خودم را مشخص كنم آيا بيشتر از ثلث مال را مى توانم وصيت كنم برايم خرج كنند يا نه ؟
2ـ با توجه به اين كه بيش از 80% وسايل زندگى ما جهيزيه خانم است آيا بعد از من اين وسايل به ورثه مى رسد يا مال زن است و مى تواند ببرد؟
3ـ آيا مقدار پولى كه به خانم داده ام براى خودش و او در بانك به نام خودش گذاشته آيا بعد از من اين پول مال زن است يا به ورثه مى رسد؟
4ـ لباسهايى كه زن دارد چه هنگام عروسى خريدارى شده باشد و چه بعد از آن آيا مال زن است يا به ورثه مى رسد؟
5 ـ مقدارى هداياى عروسى از قبيل ظروف, پارچه و ديگر وسايل زندگى كه توسط اقوام دو طرف آورده شده آيا بين ورثه تقسيم مى شود؟
6ـ من با پدر و مادر و يكى از برادرانم در يك خانه زندگى مى كنيم آيا بعد از من همسرم از اين خانه ارث مى برد و يا نه و آيا مى توانم سهم خودم را به همسرم ببخشم يا نه ؟
7ـ طلاهايى كه من براى همسرم خريده ام بعد از من آيا اينها هم تقسيم مى شوند؟
8ـ ما در منزل خود صندوق صدقه تشكيل داده ايم و در ماه مبلغى پول در آن به عنوان صدقه جمع مى شود آيا با اين پول صدقه كه خودمان داده ايم و در دست خودمان است مى توانيم براى افرادى كه تحت پوشش كميته امداد هستند و نياز بيشترى دارند چيزى بخريم و هم چنين براى افرادى كه تحت پوشش كميته امداد نيستند ولى نياز دارند آيا مى توان چيزى خريد؟
9ـ پدر همسرم وضع خوبى دارد ولى خمس و زكات نمى دهد و از طرفى براى منزل ما گاهى چيزهاى خوراكى مىآورند و يا ما به منزل آنها به ميهمانى مى رويم آيا مى توانيم نزد خودمان خمس مقدار خوراكى را كه آورده اند يا غذايى را كه خورده ايم حساب كنيم و به صندوق صدقه بياندازيم يا نه ؟
10ـ معمولا تلويزيون فيلمهاى خارجى پخش مى كند كه در بعضى از آنها زنان خيلى بدحجاب يا بى حجاب ديده مى شود كه حركات آنها تحريك كننده است تكليف من چيست آيا مى توانم نگاه كنم يا نه؟
(نوبران ساوه: غلامرضا, ف)
O پاسخ:
1ـ بيش از ثلث نمى توانيد وصيت كنيد.
2ـ جهيزيه ملك همسر شماست و به ورثه نمى رسد.
3ـ و 4ـ آنچه به همسرتان بخشيده ايد ملك اوست و به ورثه نمى رسد.
5 ـ هدايا اگر براى طرفين است تقسيم مى شود و نصف آن به ورثه مى رسد.
6ـ اگر خانه ملك پدر شماست به همسرتان نمى رسد.
7ـ طلاها را اگر به همسرتان بخشيده باشيد ملك اوست.
8ـ پولى كه جمع آورى مى كنيد به عنوان صدقه تا به فقير نداده ايد ملك خود شماست و با آن هر كارى مى توانيد انجام دهيد.
9ـ شما يقين نداريد كه عين خوراكى كه مىآورند مورد تعلق خمس است بنابراين چيزى بر شما نيست.
10 ـ نگاه شهوت آلود به فيلمهاى مذكور جايز نيست.

قم برادر ك, ف, غ:
به پزشك بيمارىهاى مقاربتى مراجعه كنيد.

بهبهان برادر پ, الف :
1ـ با دفتر مرجع تقليدتان مكاتبه كنيد.
2ـ اگر يقين به دخول دارد هر چند مختصر عقد باطل است و بايد از او دورى كند.

تهران برادر پ, ن, س, ا
در مورد كار صندوق تعاونى با دفتر مرجعتان مكاتبه كنيد.

مشهد برادر م, خ :
1ـ الف ـ اگر ابراز عقيده اسلامى كند كافى است و مسلمان است.
ب ـ چنين تحقيقى لازم نيست و كافى است در خداشناسى و قبول رسالت و امامت به طور اجمال دليل قانع كننده اى داشته باشد هرچند دليلهاى عاميانه.
2ـ آن چه در قرآن به صراحت آمده يا در روايات قطعى است و نزد مسلمانان از احكام واضحه است و به هر حال معيار در كفر اين است كه انكار ضرورى به تكذيب رسالت برگردد.
3ـ ضروريات نياز به تقليد ندارد زيرا واضح است مانند وجوب نماز و روزه.
4ـ تكرار مى كنيم آن چه حكم آن در دين واضح است نياز به تقليد ندارد و غير آن كه نياز به تخصص دارد بايد تقليد شود.

جديدترين آثار مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه به دفتر مجله اهدإ شده است:
O نقدى بر تهافت الفلاسفه غزالى, استاد سيد جلال الدين آشتيانى,
O مبانى تعليم و تربيت در قرآن و احاديث, رضا فرهاديان,
O مطالعه تطبيقى غرر در معامله, محمد تقى رفيعى.
O حسبه يك نهاد حكومتى, سيف الله صرامى,
O المنهج الرجالى سيد الطايفه آيه الله العظمى البروجردى, السيد محمدرضا الحسينى الجلالى,
O شرح حال و آراى فلسفى ملا صدرا, استاد جلال الدين آشتيانى,
O شريعت و حكومت, آيه الله سيدمحمد مهدى موسوى خلخالى,
O فوائدالقواعد, زين الدين الشهيدالثانى. تحقيق سيد ابوالحسن مطلبى,
O تفسير راهنما: جلد هشتم, اكبر هاشمى رفسنجانى و جمعى از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن,
O التعريف بمصادر الجواهر,
O هزار موضوع هزار آيه, جواد محدثى,
O رسالت خواص, سيد احمد خاتمى,
O سه سنت فلسفى گزارشى از فلسفه هاى هندى, چينى و يهودى, ترجمه ابوالفضل محمودى.