قانون شكنى آشكار آمريكا

 

دشمن را بهتر بشناسيد
قانون شكنى آشكار آمريكا

ترجمه: ف. مهرى

 


 

در گذشته اى نه چندان دور, رويارويى با دشمنان و مبارزه مستقيم با آنان رمز قدرت به شمار مى رفت كه معمولا نيز هدف از آن باز پس گرفتن حق و يا تحميل آن بر طرف مقابل بود. ولى امروزه جنگ ها شكل ديگرى به خود گرفته. ديگر استفاده از سلاح هاى قديمى و جنگ تن به تن در عصر سرعت, كارى از پيش نمى برد و رغبت سلطه جويان خون آشام را اشباع نمى كند و بدين سان نبرد از راه دور و در اختيار گرفتن موشك هاى دوربرد و سلاح هاى هوشمند الكتريكى و رايانه اى, جاى نبرد سنتى را گرفته است.
اين نسل جديد اسلحه كه به قدرت زياد و برد طولانى معروف است, بدون صدا و غير قابل رويت مى باشد و با رايانه هاى بسيار دقيق و دوربين هاى ديجيتال كار مى كند و قدرت تخريبى آن بسيار بيش تر از سلاح هاى قديمى است; به طورى كه دولتى كه داراى اين نوع اسلحه مى باشد مى تواند وارد جنگ شود بدون اين كه نيازى به استخدام رزمنده داشته باشد. براى جنگ با اين وسايل كافى است از بعد هزاران كيلومتر شاسى دستگاه كنترل از راه دور زده شود و به اين ترتيب تنها در ظرف چند ثانيه خرابى هاى زيادى به بار خواهد آمد در حالى كه ايجاد همين مقدار خرابى با سلاح هاى قديمى چند هفته به طول مى انجامد.
در طى ده سال گذشته تلاش هاى زيادى به ويژه از سوى امريكا براى تحريم اين سلاح ها به عمل آمده است! امريكا در حالى كه به شدت براى جلوگيرى كشورها از ساخت و وارد كردن اين نوع اسلحه, تلاش مى كند و براى جمعآورى آن ها بر دولت ها فشار زيادى وارد مىآورد ولى روز به روز انبارهاى تسليحاتى خود را با اين سلاح ها انباشته تر مى كند تا به اين وسيله خود را از نظر تسليحاتى برتر از ديگران قرار دهد و به هدف خود كه يك قطبى كردن جهان و در دست گرفتن زمام امور كشورها است, نائل آيد.
در اين جا چند نمونه از فعاليت هاى امريكا را در اين زمينه ذكر مى كنيم:
پيش از فروپاشى دولت نژاد پرست افريقاى جنوبى, امريكا اين كشور را وادار كرد كه سلاح هاى خود را نابود كند و تكنولوژى هسته اى خود را در اختيار امريكا و اسرائيل قرار دهد! و هنگامى كه پاكستان توانست قدرت هسته اى خود را بالا ببرد و با هند به رقابت بپردازد امريكا با دخالت خود, توانست دو انبار سلاح هاى هسته اى هند و پاكستان را زير سيطره خود درآورد! و اما كره شمالى را از سال 1994 زير فشار اقتصادى و سياسى قرار داده و آن را همواره تهديد به اقدام نظامى مى كند تا تكنولوژى هسته اى اين كشور را نيز بربايد!
و اما در مورد روسيه, امريكا با استفاده از سلاح اقتصادى تا حد زيادى توانسته است از نيروى تسليحاتى روسيه بكاهد و سلاح هاى هسته اى و موشك هاى دوربرد شوروى سابق را در اختيار بگيرد. در روز 26/2/1999 سفارت امريكا در اوكراين اعلام كرد كه آخرين موشك اين كشور از نوعs.s-19 نابود خواهد شد. انبار مهمات اوكراين پيش از آن 130 موشكs.s-19 و 46 موشكs.s-24 و 44 فروند هواپيماى جنگى را در خود جاى داده بود. براى از بين بردن اين موشك, جشن بزرگى با حضور امريكا در كيف برگزار شد.
ولى وضع در مورد روسيه به اين آسانى نيست; زيرا انبارهاى مهمات در روسيه بسيار عظيم تر از كشورهايى مانند قزاقستان و اوكراين و روسيه سفيد مى باشد و علاوه بر اين, بسيارى از نمايندگان دوماى روسيه با فروش اين اسلحه به شدت مخالفت مى كنند. قراردادهايى كه در اين زمينه بين دو كشور به امضا رسيد بر كاهش توليد كلاهك هاى هسته اى و موشك هاى بالستيك جديد تإكيد دارد ولى سران روسيه به دقت توجه دارند كه چگونه امريكا اين قرارداد و ساير قوانين بين المللى را زير پا مى گذارد و بدون در نظر گرفتن آن ها, به توليد اين سلاح ها ادامه مى دهد. از اين روى, روس ها نيز حق مسلم خود مى دانند كه به مفاد اين قراردادها عمل نكنند.
و اما آخرين اقدام امريكا اين بود كه به بودجه ساخت موشك, كه در گذشته سه ميليارد و نهصد ميليون دلار به آن اختصاص مى داد, شش ميليارد و ششصد ميليون دلار ديگر اضافه نمايد. (طبق گزارش وزارت دفاع امريكا در تاريخ 7/1/99) و هنگامى كه بوريس يلتسين رئيس جمهورى روسيه نسبت به اين اقدام اعتراض كرد كلينتون در پاسخ به او اطمينان داد كه اين موشك ها هيچ خطرى براى روسيه نخواهد داشت و در واقع هدف, چين است نه روسيه!
از قانون شكنى هاى ديگر امريكا مى توان از اجراى آزمايش هسته اى در صحراى نيوادا در تاريخ 9/2/99 نام برد كه ششمين آزمايش امريكا پس از تحريم استفاده از سلاح هاى هسته اى بود. انگيزه اين كار فقط مى تواند اين باشد كه امريكا خود را تافته اى جدا بافته مى داند كه مشمول هيچ كدام از قوانين بين المللى نمى شود! البته اين مسإله فقط مربوط به سلاح هاى هسته اى نيست, بلكه شامل سلاح هاى شيميايى نيز مى شود. همه ديديم كه چگونه امريكا كشورهاى زيادى را وادار به امضاى پيمان تحريم سلاح ها شيميايى مى كرد تا بالاخره در سال 97 اين قانون تصويب شد. با اين حال ايهود باراك نخست وزير اسرائيل با كمال بى شرمى تهديد مى كند كه اسرائيل, عراق و يا هر كشور ديگرى را هدف موشك هاى شيميايى و بيولوژى پيشرفته قرار مى دهد كه قدرت آن ها قابل مقايسه با سلاح هايى كه در گذشته مورد استفاده قرار مى گرفت نيست. برخى ساده لوح و خوش باور انتظار داشتند امريكا حداقل براى حفظ ظاهر, اين تهديد را محكوم كند, ولى نه تنها اين كار را نكرد, بلكه خود نيز گاه و بيگاه بعضى كشورها را مورد تهديد قرار مى دهد.
چندى پيش نيز روزنامه هاى اسرائيلى فاش كردند كه هفت شيميدان امريكايى براى ايجاد يك پروژه عظيم شيميايى وارد اسرائيل شده اند كه تا پايان سال 2000 اين پروژه را به اتمام خواهند رساند. اين روزنامه ها ابراز داشتند كه سود حاصل از فروش اسلحه شيميايى تنها در سال 97 (اولين سال تحريم سلاح هاى شيميايى) به 750 ميليون دلار مى رسد كه اين امر باعث شده رژيم صهيونيستى براى درآمد خود بيش تر بر اين تجارت آسان و پرسود تكيه كند. اسرائيل علاوه بر همكارى با امريكا در جهت توليد و نگهدارى سلاح هاى ممنوع با تركيه نيز يك پيمان استراتژيك امضا كرده كه به موجب آن به پيشرفت و بالا بردن قدرت هسته اى تركيه كمك مى كند.
ناگفته نماند كه ژرژ بوش رييس جمهور سابق امريكا پس از تصويب قانون بين المللى سلاح هاى هسته اى در سخنرانى خود در تاريخ 30/5/91 آشكارا اعلام كرد كه اين قانون به خاطر وجود بعضى عوامل شامل اسرائيل نمى شود!!
به اين ترتيب امريكا هر جا كه بخواهد براى دوستان خود استثنا قائل مى شود و قوانين بين المللى چيزى نيست جز بازيچه اى در دست امريكا و وسيله اى براى رسيدن به اهداف شوم خود. به گفته جاناتان روبرتس كارشناس امريكايى قوانين بين المللى تنها وسيله اى است كه دولت هاى قدرتمند با آن دولت هاى ضعيف را فريب مى دهند.