تازه هاى علمى پژوهشى

 

تازه هاى علمى پژوهشى

 


 

جلوگيرى از پوكى استخوان با استفاده از هورمون درمانى
هورمون درمانى مى تواند از بروز پوكى استخوان در خانم ها جلوگيرى به عمل آورد.
به نوشته روزنامه تايمز پوكى استخوان را ((دزد پنهان)) لقب داده اند زيرا در خفا و به نحو نامشهود مفاصل و استخوان هاى افراد را از بين مى برد و به طور ناگهانى آنان را با معضل شكستگى لگن خاصره يا مفاصل مختلف در دست و پا مواجه مى كند.
ميزان بروز شكستگى استخوان به واسطه پوكى آن در خانم ها سه برابر آقايان است و احتمال ابتلاى آنان معادل امكان ابتلا به مجموع سه بيمارى خطرناك سرطان سينه, سرطان تخمدان و سرطان مجراى دفع ادرار است. در انگلستان از هر پنجاه زن يك نفر به بيمارى پوكى استخوان مبتلا است.
عوامل زيادى در بروز اين بيمارى تإثير دارند كه از جمله آن ها مى توان به كمى فعاليت هاى بدنى (ورزش نكردن) و نيز انجام بيش از حد اين قبيل حركات ورزشى اشاره كرد.
شروع دير هنگام دوره ماهانه و نيز يائسگى زودرس, هم چنين افراد در كم غذا خوردن (بيمارىهاى آنوركسيا و بوليميا), برداشتن زهدان, مصرف مشروبات الكلى و اعتياد به سيگار, كمبود ((ويتامين د)) و كمبود كلسيم از عواملى هستند كه به بروز پوكى استخوان كمك مى كنند.
تحقيقات نشان مى دهد خانم هايى كه از روش هورمون درمانى استفاده مى كنند نه تنها تا حدود زيادى در برابر خطر پوكى استخوان از ايمنى برخوردار مى شوند كه در عين حال به دليل بالا رفتن بازده عمل سيستم گردش خون از سلامت عمومى بيشترى برخوردار خواهند شد.
پزشكان معمولا در روش هورمون درمانى تركيبى از دو هورمون اوستروژن و پروستروژن را به خانم ها تجويز مى كنند. اما در صورت مشاهده عوارضى نظير خونريزى, و دردناك شدن سينه ها و يا تغيير روحيه و عصبى شدن, تركيب هورمون هاى تجويز شده را تغيير مى دهند.

سه كيلومتر پياده روى در روز خطر حمله قلبى را كاهش مى دهد
مردان مسنى كه روزانه به طور منظم سه كيلومتر پياده راه مى كنند كمتر از مردانى كه روزانه تنها نيم كيلومتر پياده روى مى روند در معرض حمله قلبى قرار دارند.
به نوشته روزنامه تايمز يك تحقيق چهار ساله نشان مى دهد كه هر نيم كيلومتر اضافه راه پيمايى, خطر حمله قلبى را تا 15 درصد كاهش مى دهد.
به اعتقاد محققان, آموزش راهپيمايى به كودكان مى تواند در سنين پيرى براى آنان بسيار موثر واقع شود. براساس آمارى كه از مطالعه در نحوه رفتار دو هزار 670 داوطلب به دست آمده, مردان مسنى كه در سنين سالمندى به پياده روى علاقه نشان مى دهند, جملگى در زمره كسانى هستند كه در دوران كودكى و نوجوانى اين عادت را در خود تقويت كرده اند.
محققان دانشكده پزشكى دانشگاه ويرجينيا و دانشگاه لافبرو بر اين نكته تاكيد كرده اند كه راهپيمايى منظم از بسته شدن رگها و عروق, لخته شدن خون و ضربان نامنظم قلب جلوگيرى به عمل مىآورد.

موسيقى راك سبب ناشنوايى زودهنگام نوجوانان و جوانان مى شود
تحقيقات جديد در كشورهاى غربى حاكى از آن است كه شمار جوانانى كه به عارضه سنگينى گوش و يا كرى و يا سرسام مبتلا هستند به نحو چشمگيرى رو به افزايش گذاشته است.
به نوشته روزنامه تايمز به اعتقاد پزشكان افراط جوانان و نوجوانان در گوش دادن به موسيقى هاى بسيار پر سر و صدا اثر قابل ملاحظه اى در كاستن از توانايى سيستم شنوايى آنان دارد.
نكته مهم در ميان آن است كه تإثير صداهاى بلند به نحو تدريجى و انباشتى ظاهر مى گردد. به اين معنى كه هر اندازه زمان مواجهه با اصوات قدرتمند بيشتر باشد و هر قدر ميزان انرژى اين اصوات فزون تر گردد, احتمال آسيب ديدن سريع تر سيستم شنوايى بالاتر مى رود.
براساس تحقيقاتى كه به وسيله محققان استراليايى به انجام رسيده نوجوانان 10 تا 15 ساله امروز 30 سال زودتر از نسل پدران خود به ضعف شنوايى دچار مى شوند.
استفاده از دستگاه هاى استريو شخصى و يا گوش دادن به موسيقى هاى پر سر و صدا علاوه بر عارضه سنگينى گوش مى تواند منجر به بروز بيمارى سرسامtinnitus شود كه بر اثر آن شخص دائما در سر خود اصوات گوناگون را استماع مى كند و اين امر نه تنها مانع از انجام فعاليت هاى عادى وى مى گردد بلكه استراحت وى را نيز مختل مى سازد و افسردگى روانى براى او به بار مىآورد.
مبتلايان به اين عارضه در برابر شنيدن اصوات مختلف در محيط بيرون به شدت حساس مى شوند و كمترين سر و صدا مى تواند تعادل روحى آنان را بر هم زند.
در انگليس نزديك به 4 ميليون نفر به عارضه سرسام مبتلا هستند و شمار زيادى به ناشنوايى زودرس گرفتار شده اند.

كمبود ويتامين ئى باعث نقصان حافظه در سالمندان مى شود
به گفته محققان مقادير پايين ويتامين ئى با از دست دادن حافظه در سالمندان مرتبط است.
به گزارش خبرگزارى رويتر از ايندياناپوليس, محققان ((موسسه ملى مراقبتهاى بهداشتى)) و مركز تحقيقات سالمندى دانشگاه اينديانا اعلام كردند ساير آنتى اكسيدانتها, هم چون ويتامين آ, ويتامين ث و بتاكاروتن را بررسى كرده و ارتباطى كه ويتامين ئى با كاهش حافظه دارد را در اين مواد كشف نكردند.
بطور كلى يك رژيم غذايى ناكافى نيز به عنوان يك عامل در داشتن حافظه ضعيف مشاهده شد.
محققان پيش از اين ارتباط بين مصرف اسفناج, خشكبار, و ساير مواد غذايى سرشار از ويتامين ها از جمله ويتامين ئى با تيزهوشى آگاهى داشتند.
پژوهشگران در اين تحقيق وضعيت 4 هزار و 809 فرد بالاتر از 60 سال را طى بيش از 6 سال مورد بررسى قرار دادند. اين افراد تحت آزمايش هاى ساده حافظه و تست هاى خون قرار گرفتند و سابقه پزشكى و رژيم غذايى آنان بين سال هاى 1994 تا 1998 مورد بررسى قرار گرفت.
اين تحقيق تعيين نكرده است كه مقادير كم ويتامين ئى علت فقدان حافظه است يا اين كه در اثر كمبود ويتامين ئى بروز مى كند. محققان بايد تحقيقات بيشترى در خصوص اين ارتباط انجام دهند.
((آنتونى پركينز)) محقق برجسته اين تحقيق گفت: پژوهشگران بدين علت آنتى اكسيدانتها را مورد بررسى قرار دادند كه اين مواد بدن را در برابر آسيب راديكالهاى آزاد كه در سراسر بدن در حال گردش هستند محافظت مى كنند.
اين تحقيق در نشريه ((اپيدمولوژى)) آمريكا متعلق به دانشكده بهداشت و علوم بهداشتى دانشگاه جانزهاپكينز به چاپ رسيده است.

يك داروى جديد براى ايجاد بى ميلى نسبت به سيگار و مواد مخدر ساخته شد
دانشمندان فرانسوى موفق به تهيه داروى جديدى شده اند كه ميل و اشتياق به مصرف مواد مخدر را در موش ها كاهش مى دهد و هم چنين مى تواند در پيشگيرى از اعتياد مجدد افراد به مواد مخدر و سيگار موثر واقع شود.
اين دارو ميزان ميل و اشتياق به كوكائين را كه به وسيله يك تحريك كننده نورى در موش ها ايجاد شده بود كاهش داد. موش ها در اين آزمايش آموخته بودند تحريك كننده نورى با مواد مخدر مرتبط است و اين امر درست همانند ميل و اشتياقى است كه به افراد ترك اعتياد كرده به هنگام مشاهده ابزار و وسايل استعمال مواد مخدر دست مى دهد.
افرادى كه قبلا معتاد بوده اند مدت هاى مديدى پس از ترك اعتياد ميل و اشتياق شديدى به مصرف مواد مخدر دارند و همين امر دليلى است بر اين كه چرا روى آوردن دوباره اين افراد به اعتياد امرى بسيار معمول است.
دوپامين احتمالا يكى از چندين انتقال دنده عصبى در مغز است كه سبب ايجاد حالت لذت, سرخوشى و خلسه در افراد مى شود. به اعتقاد دانشمندان دوپامين يك واكنش هشدار دهنده است كه مى گويد پاداشى در راه است اما بخشى از يك پاداش مداوم و مستمر نيست.
اسكولوف افزود: ما در حال حاضر فقط كوكائين را مورد آزمايش قرار داده ايم اما از آن جايى كه اين ماده مخدر بر روى همان مكانيسمى عمل مى كند كه سبب بروز اعتياد به هر ماده مخدر مى شود ما فكر مى كنيم اين ماده بتواند در ترك استعمال دخانيات يا ماده مخدر هروئين مفيد واقع شود.
كوكائين ميزان دوپامين را در مغز افزايش مى دهد, داروىbp896 به عنوان يك محرك در غياب كوكائين عمل مى كند تا در جبران اين ميل و اشتياق در صورت عدم مصرف كوكائين موثر واقع شود. اما اين دارو فقط قبل از مصرف كوكائين كارآيى دارد و اين ميل را بعد از مصرف كوكائين متوقف نمى سازد.
بنابراين داروى جديد اين امكان را براى افرادى كه اعتياد به كوكائين را ترك كرده اند فراهم مىآورد تا حتى در صورت وجود يك محرك كه پيش از اين با مصرف كوكائين مرتبط بوده است, از مصرف مواد مخدر پرهيز كنند.

جديدترين آثار مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه به دفتر مجله اهدإ شده است:
آشنايى با حقوق جزا و جرم شناسى , اسماعيل رحيمى نژاد.
آئين مهرورزى, محمد رضا كاشفى, ويرايش دوم.
مإخذ شناسى بيمه, محمد هادى طلعتى.
مإخذ شناسى مسائل مستحدثه پزشكى, محمد هادى طلعتى.
خاطرات اميرمومنان عليه السلام, شعبان صبورى, ويرايش دوم.
خاندان عصمت عليهم السلام, سيد تقى واردى.
صد حكايت تربيتى, مرتضى بذرافشان.
رضا, فرزند صالح, لطف الله مهدوى.
گرگ هاى گرسنه, ناصر صالح زاده.
آشنايى با علوم قرآن, جواد محدثى.
شرح خطبه حضرت زهرا عليها سلام, جلد دوم, آيت الله عزالدين حسينى زنجانى.
زبان سياسى اسلام, ترجمه غلامرضا بهروزلك.
زهد اسلامى, سيد محمد شفيعى مازندرانى.
روش خودسازى, فريده مصطفوى (خمينى, فاطمه جعفرى, صديقه معصومى, با مقدمه محمد باقر شريعتى سبزوارى).
بررسى تطبيقى مجازات اعدام, محمد ابراهيم شمس ناثرى.
حكم ثانوى در تشريع اسلامى, على اكبر كلانترى.