دانستنى هايى از قرآن مومنان ياوران يكديگرند

 

دانستنى هايى از قرآن
مومنان ياوران يكديگرند

 


 

((والمومنون والمومنات بعضهم اوليإ بعض يامرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويقيمون الصلاه ويوتون الزكاه ويطيعون الله ورسوله اولـئك سيرحمهم الله ان الله عزيز حكيم))(سوره توبه, آيه71)
مردان و زنان با ايمان يار و ياور يكديگرند به خير و نيكى امر مى كنند و از منكرات و بدى ها مردم را باز مى دارند, نماز را برپا مى دارند و زكات اموال خود را مى پردازند و اطاعت خدا و رسولش مى كنند, خداوند آنان را مورد لطف و رحمت خويش قرار مى دهد و همانا خداوند توانا و حكيم است.
قبل از اين آيه, خداوند طى آياتى راجع به منافقين بحث كرده و صفات آنها را بازگو نموده است.نكته اى كه در آنجا به چشم مى خورد اين است كه در باره منافقين واژه ((اوليإ)) را نياورده و تنها فرموده است: ((بعضهم من بعض)) زيرا منافقين حتى ميان خودشان نيز با يكديگر محبت ندارند و از وحدت و يكدلى در ميان آنان خبرى نيست كه نيست. منافقين هر يك تنها به منافع و مصالح شخصى خود مى نگرد و منافع جمعى و حتى گروهى برايش مطرح نيست اگر روزى منافع شخص منافق به خطر افتد به آسانى از تمام ياران خود جدا مى شود و به همه خيانت مى نمايد و اين امر براى منافقين تازگى ندارد كه ما خود در تمام مراحل زندگى و بويژه در طول ساليان پس از انقلاب شاهد خيانتها و بى وفائيهاى منافقين نسبت به ياوران خويش بوده و هستيم.
خداوند در آيه اى ديگر راجع به اين صفت زشت منافقين اشاره كرده و مى فرمايد: ((تحسبهم جميعا و قلوبهم شتى)) مى پندارى (اى پيامبر) كه منافقين با هم هستند و وحدت دارند ولى در حقيقت قلوبشان پراكنده است و الفتى ميانشان وجود ندارد. اما در باره مومنان چنان كه در اين آيه شريفه مى خوانيم مى فرمايد: ((بعضهم اوليإ بعض)) مومنان از زن و مرد اوليا و ياران يكديگرند يعنى هر يك مصلحت ديگرى را مى خواهد زيرا محبتش براى خدا است و كسى كه خود را نمى بيند بلكه تنها خدا را مى بيند, بى گمان حب و بغض و دوستى و دشمنيش هم براى خدا است. در روايت آمده است: ((و ما الدين الا الحب و البغض)) دين چيزى جز حب و بغض نيست. و اين را تولا و تبرا نيز مى گويند كه جزء فروع دين ما است.
به هر حال مومنين طبق اين آيه شريفه خيرخواه يكديگرند و همواره مصلحت جمعى را بر مصلحت فردى مقدم مى دارند. در جاى ديگرى مى فرمايد: ((رحمإ بينهم)) مومنان همچنان كه نسبت به كفار شديد هستند در ميان خود رحيم و مهربان اند.

ويژگيهاى مومنان:
1ـ امر به معروف و نهى از منكر
به خاطر همان محبت و برادرى كه ميان مومنان وجود دارد, لازمه محبت اين است كه مومن نه تنها مى خواهد گليم خودرا بيرون بكشد بلكه جامعه را نيز به سوى پاكيزگى و خداخواهى سوق دهد. اين انگيزه باعث خواهد شد كه مومن ديگر برادران و خواهران مومنش را دعوت به خير و صلاح و نيكى كند و آنها را از هر شر و پلشتى برهاند. اينجا است كه اولين ويژگيها و صفات مومن به چشم مى خورد: امر به معروف و نهى از منكر. و اين دو صفت كه هر يك مكمل ديگرى است و اساس تمام احكام را تشكيل مى دهد چرا كه اگر امر به معروف و نهى از منكر از جامعه رخت بربندد, نه از نماز اثرى مى ماند و نه از روزه و زكات و ساير احكام واين از بديهيات است كه نياز به تفصيل بيشتر ندارد.
2ـ برپا داشتن نماز
مومنين نه تنها نماز مى خوانند بلكه آن را برپا مى دارند و اقامه مى كنند و مردم را به نماز خواندن وامى دارند به عكس منافقين كه اگر هم بخواهند جلوى ديگران و به محض ريا نماز بخوانند, در وقت نماز بسيار كسل و سست هستند ((و اذا قاموا الى الصلاه قاموا كسالى يرإون الناس)).

3ـ پرداختن زكات
مومنان به عكس منافقين كه حاضر نيستند هيچ كمكى به مستمندان كنند و تنها خود را مى بينند, همواره از اموال خود با طيب خاطر بر فقرا و محرومان انفاق مى كنند و احساس مى كنند كه فقرا شريك آنان هستند و براى مستمندان حسابى باز كرده اند ((و فى اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم)).

4ـ اطاعت از خدا و رسولش
سر انجام مومنين در تمام موارد زندگى از خدا و رسولش اطاعت مى كنند و آنچه خدا و رسولش دستور داده اند با دل و جان مى پذيرند. اطاعت امرى كلى است كه تمام احكام شرعيه را در بر مى گيرد,چه احكامى كه مستقيما از خداوند در قرآن ذكر شده يا احكامى كه توسط پيامبر تبيين شده و يا احكام ولايتى رسول الله(ص) براى اصلاح امور جامعه. ((ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا)).
مومنين با چنين صفات و ويژگيهائى قطعا مورد رحمت و لطف بى كران الهى قرار مى گيرند زيرا خداوند وعده رحمت به آنها داده ((اولئك سيرحمهم الله)) و وعده الهى قطعى است چرا كه خداوند هم قدرتمند است و توانا و هم حكيم است ((ان الله عزيز حكيم)).
براى اينكه ما هم مورد رحمت الهى قرار بگيريم, لازم است كه محبت و اخوت و الفت با يكديگر داشته باشيم و ضمن برپائى نماز و زكات و ساير احكام, از خدا و رسولش نيز در تمام امور زندگى اطاعت كنيم, باشد كه مشمول اين رحمت گسترده قرار گيريم آمين رب العالمين. ((كتب ربكم على نفسه الرحمه)). اميد است كه اين دهه مبارك فجر آغازى باشد براى ايجاد دوباره اخوت و الفت اسلامى و وحدت ايمانى ميان تمام افراد ملت متعهد و سربلند ايران اسلامى.