فجر پيروزى

 

فجر پيروزى

استاد سيد محمد جواد مهرى

 


 

انقلاب اسلامى ايران در 22 بهمن 57, در نتيجه اعتصام مطلق به حبل الله و تكيه بى چون و چرا بر خداوند, به پيروزى رسيد و به جهان آموخت كه مى شود با دست تهى و بدون سلاح گرم و سرد, تنها با تكيه و اعتماد بر نيروى لا يزال الهى بر دشمن تا دندان مسلح پيروز شد.
انقلاب اسلامى ملت ايران به دنيا آموخت كه گاهى ممكن است فرياد ((الله اكبر)) از رگبار مسلسل ها و آتش گلوله ها و يورش تانك ها, نيرومند تر و گرمتر و شديدتر باشد.
انقلاب اسلامى به ما آموخت كه تنها عامل پيروزى در تمام زمينه ها, وحدت و انسجام تمام اقشار ملت زير پرچم اسلام است و بس.
جهان, انقلابهاى زيادى به خود ديده است كه برخى در نطفه خفه شده و برخى ديگر كه به منصه ظهور رسيده, چون از عامل موثر و مهم خداخواهى نه خودخواهى تهى بوده است چند صباحى بيش دوام نداشته و در صفحات بى رنگ تاريخ پنهان شده است.
حال پس از گذشت بيش از بيست سال از انقلاب چه عاملى باعث مى شود كه دوباره آن را به ياد آوريم و در باره اش با هم سخن بگوييم.
قطعا بيست و دوم بهمن يكى از ايام الله است و چون خداوند مى فرمايد: ((و ذكرهم بايام الله)) لذا لازم است هر سال, بلكه هر ماه يادى از انقلاب اسلامى پر بارمان بكنيم و حالت انقلابى را همچنان دوران گرم و پر تلاطم انقلاب, در ميان مردم كه پديد آورندگان و وارثان انقلاب اند با حرارت و پر طراوت نگه داريم بگذار رفاه طلبان و دنياخواهان و سرمشق گرفتگان از غرب را خوش نيايد. ما همچنان در حالت انقلاب هستيم و اين انقلاب بايد گرم و فعال و خيزان نگه داشته شود زيرا:
اگر انقلاب اسلامى را پيوسته به ياد آوريم, جائى براى خود محورى ها و خودخواهى ها و فرصت طلبى ها و حب ذات ها و گروه گرائى ها نمى ماند.
اگر انقلاب اسلامى را به ياد آوريم, به جاى طرح مسائل تفرقه انگيز و اختلاف ساز و چندش آور و غم انگيز, مسائل وحدت زا و محبت آفرين و فرح بخش مطرح مى شود و به جاى چنگ زدن به هم و لكه دار كردن يكديگر, صفا و صميميت و مودت و برادرى اسلامى و خيرخواهى جايگزين مى شود.
اگر انقلاب اسلامى را به ياد آوريم كه چگونه تمام طبقات و اقشار مردم ايران, يك دل و يك جان به رهبرى امام و در زير پرچم سرافراز توحيد, با وحدت كلمه و بدون هيچ چشمداشت و انگيزه غير خدائى, به تمام طاغوت هاى بزرگ و كوچك ((نه)) گفتند و از هرچه رنگ ضد خدائى داشت بيزارى جستند و همه جاى ايران بزرگ جوش و خروش اسلامى حكمفرما بود و نغمه هاى شوم بوم هاى تفرقه افكن و خفاشان بد دل هيچ تاثيرى در روحيه پر صلابت و فولادين ملت نداشت و ايران كفن پوش شاهد آن همه فداكارى و شهادت و شهامت و ايثار و از خودگذشتگى بود, اگر آن روزهاى شيرين و به ياد ماندنى را به ياد آوريم هرگز اجازه نخواهيم داد توطئه گران با لباس هاى مبدل در ميان صفوف به هم پيوسته ملت با ايحاد خطهاى انحرافى, رخنه كنند و خط امام را گاهى با كمال پر روئى و آشكار و گاهى موذيانه و پنهان كنار گذارند و غير قابل استفاده بدانند !!
اين وحدت كلمه اى كه همواره امام امت (قدس سره) و رهبر معظم انقلاب از آن دم زده و مردم را به آن دعوت كرده اند, قبلا خداى عز وجل در قرآن كريم ما را جدا به سوى آن فرا خوانده و دعوت كرده است: ((و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا)) همه به ريسمان الهى چنگ زنيد و هرگز از يكديگر جدا نشويد و تفرقه نداشته باشيد. ((لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم)) اختلاف و كشمكش نكنيد كه سست شويد و دولتتـان از بين برود. امير المومنين عليه السلام مى فرمايد: ((المسلم مرآه اخيه فاذا رايتم من اخيكم هفوه فلا تكونوا عليه و كونوا له كنفسه و ارشدوه و انصحوه و ترفقوا له و اياكم و الخلاف فتمزقوا)) همانا مسلمان آينه برادر مسلمانش است. پس اگر از برادر مسلمانتان لغزشى ديديد عليه او نشوريد بلكه با او مانند خودش همراه باشيد, ارشاد و راهنمائيش كنيد, پندش دهيد و نصيحتش نمائيد و با خيرخواهى همراهيش كنيد. و زنهار از اختلاف كه پراكنده و از هم گسسته مى شويد.
و در موارد زياد ديگر به صراحت و با كنايه, سخن از وحدت به ميان آمده چه در آيات قرآن و چه در روايات معصومين عليهم السلام. و جالب اينجا است كه تمام اين كارگزاران و دولت مداران و شخصيتهاى برجسته سياسى همواره در سخنرانيها و نشست ها و گشت و گذار ها دم از وحدت مى زنند ولى در عمل متاسفانه كمتر ديده مى شود كه به آن توجه داشته باشند.
خطر اختلاف هرگز از سوى مردم معمولى متوجه انقلاب اسلامى نيست چرا كه هنوز همه با هم اتحاد دارند و در ساعتهاى خطر و روزهاى استثنائى بدون هيچ واهمه اى در صحنه پيكار و نبرد با دشمنان داخلى و خارجى وارد عمل مى شوند ولى خطر همانگونه كه عرض شد از سوى كارگزاران و سياست پيشگان و افرادى است كه بار مسئوليت اداره كشور را به نحوى بر دوش مى كشند. آنان بايد پيش از ديگران خود كسوت وحدت را به تن كنند و مردم را خالصانه به آن دعوت نمايند و اگر خداى نخواسته گروهى از طرفداران و متملقان و چاپلوسان و آتش به پاكنان بخواهند به خاطر اختلاف سليقه كه امرى است طبيعى و مفروغ عنه, مردم را به آن سوى و اين سوى بكشند و جوانان را فريب دهند و ايجاد اختلاف و چند دستگى در صفوف فشرده و به هم پيوسته ملت نمايند, خود آقايان بايد جلوى آنها را بگيرند و آن گرگان در لباس ميش را به خاطر خدا طرد كنند و نگذارند خللى در وحدت ملى پيدا شود.
البته لازمه اين كار اين است كه قبلا خود آراسته به اخلاق و منش اسلامى بشوند و از هرگونه تمايلات نفسانى و هواهاى شيطانى و خود بزرگ بينيها پرهيز كنند و در سرازيرى حب دنيا و پيروى از نفس اماره, به گروه گرائى و كارشكنى براى يكديگر و ايجاد كشمكشها و صف بنديها مبتلا نشوند.
اگر طرفداران صديق انقلاب, همانها كه ديروز با حس برادرى و اخوت اسلامى بر دشمن خارجى و داخلى غلبه كردند و انقلاب اسلامى را به پيروزى رساندند, اگر امروز نيز در صحنه جهاد اكبر بر نفس اماره خويش پيروز شوند (اعدى عدوك نفسك التى بين جنبيك) و همچنان گذشته تمام نيروها و امكانات خود را صرف خدمت به اسلام و مسلمين كنند و از منافع شخصى و حزبى و گروهى صرف نظر نمايند, شياطين بزرگ و كوچك با ذلت و خوارى از ايران خارج مى شوند و دندان طمعشان در دهانشان خرد مى شود و در نتيجه هيچ گزندى به انقلاب اسلامى و كشور امام زمان سلام الله عليه وارد نخواهد آمد. آن روز است كه استعمارگران آيه ياس مى خوانند (اليوم يئس الذين كفروا من دينكم) و دستشان از منافع ما بكلى قطع مى شود و اميدشان مبدل به نوميدى مى گردد و مخالفان انقلاب در هر لباس و مقامى مفتضحانه شكست مى خورند و دشمن رسوا از هر سوى رانده مى شود و دوباره حال و هواى انقلاب به ايران باز مى گردد و روحيه شهادت طلبى و ايثار و خداخواهى زنده مى شود و روح امام امت از ما راضى و خشنود مى گردد و تبسم خرسندى و رضايت بر لبهاى تك تك ملت متعهد ايران نقش مى بندد.
مسوولان محترم نظام و كشور در هر پست و مقامى كه هستند بايد بدانند كه امروز وضعيت ايران بسيار حساس است, جلوى شايعه هاى خانمانسوز را بايد بگيرند و بهانه به دست مغرضان و منافقان ندهند و با حاضر و ناظر دانستن خداوند بايد در خدمت خود خالصانه بكوشند و در خدمت به ملت, قصد قربت كنند و يقين داشته باشند كه مى شود با صدق و صفا و صميميت, تمام مشكلات را حل كرد و مى شود دوباره قلبهاى رنجور مردم محروم را خرسند نمود و با وحدت و همبستگى كه قطعا آرزوى همگان است كمبودها را جبران و محروميت ها را از بين برد.
چه مى شود اگر آغاز سال نو انقلاب اسلامى (22 بهمن امسال) آغازى باشد براى بازگرداندن صفا و صميميت و تبسم (كه مدتها است رخت بر بسته) و وحدت و همبستگى و اتفاق و يكدلى و محبت ميان تمام افراد ملت. چه مى شود اگر در آغاز سالگرد انقلاب و دهه فجر مبارك, انقلابى در درونمان ايجاد شود تا دوباره با خداى خود پيمان ببنديم كه رداى خودبينى و حب ذات را (كه همان رداى كبرآميز ابليس است) بيرون افكنيم و رداى اخلاص و خداخواهى را در بر كنيم.
به خدا امروز بيش از هر روز ديگر نياز به وحدت و همبستگى داريم. چرا ديده ها را بر هم گذارده ايد و با چشم بصيرت به اطراف خود نمى نگريد؟! چرا هر كس فقط منافع فردى و گروهى را در نظر مى گيرد و نگرشى به منافع و مصالح مردمى و جمعى نمى كند ؟! چرا همكارى و همزيستى و تعاون و همبستگى از ميان رفته است ؟! چرا دشمن بيش از پيش منتظر فرصت است و در كمين نشسته كه بر ما بتازد؟! چرا هر روز خبرهاى دردناك به گوش مى رسد ؟! چرا و چرا و…؟
اى ياوران اسلام ! به داد اسلام برسيد و انقلاب را از آسيب نگه داريد. ارزشهاى انقلاب را نگه داريد و نگذاريد به فراموشى سپرده شود. راز پيروزى را حفظ كنيد و از هرگونه تفرقه اى جدا دورى جوئيد. ما نبايد بگذاريم مفسدينى كه از غرب الهام گرفته اند يا وابسته به بيگانگانند در ميان ما ايجاد اختلاف كنند. بايد مردم خداجوى و متعهد با چنگ و دندان از ارزشهاى متعالى و والاى انقلاب و اسلام دفاع كنند و نگذارند دشمنان يا دوستان غافل با تهاجم خطرناك فرهنگى, انقلاب را به بى راهه بكشانند يا ضد ارزشهاى غربى را جايگزين ارزشهاى والاى اسلامى بكنند.
به نداى هميشگى و جاودانه امام پاسخ مثبت دهيد كه مى فرمايد:
((من از همه توقع دارم كه به حرف مفسدين گوش نكنند و هركس ايجاد اختلاف كند, بدانيد كه از خارج الهام گرفته است و مقصودش از بين بردن اسلام است تا باز مثل سابق تحت سلطه اجانب باشيم)).(9 / 3 / 60)

بشكند قلمهاى زهرآگين آنان كه مى خواهند مردم را از امام جدا كنند و آرمانهاى بلند امام را بزدايند و با زمزمه هاى شوم, خط امام را از بين ببرند. به خدا ملت بيدار و هشيار ايران هرگز در برابر اين نغمه هاى فاسدانه ساكت نخواهد نشست و آن نا بخردان را از صحنه بيرون خواهد راند. هر كه باشند و در هر لباسى !!
باز سخن يار را بشنويم كه چه خوش مى گويد:
((هر كس در محل خودش مردم را تنبه بدهد به اينكه اين اختلاف جز براى اينكه به هم بزنند اوضاع ايران را و باز هم مسلط كنند بر ما قدرتهاى بزرگ را, چيز ديگرى عايدمان نمى شود و البته از اول هم اين اختلاف يا از روى جهل پيدا شده است و يا اينكه باز دستهائى در كار بوده است كه نگذارند يك كشورى وحدت كلمه داشته باشد)). (10 / 1 / 60)
آخرين مطلبى كه تذكر ميدهيم اين است كه انقلاب اسلامى امانتى است الهى كه بايد آن را نگه داريم و از گزند حوادث حفظ كنيم و اجازه ندهيم تهاجم فرهنگى در هر جايى و از هر روزنه اى وارد كشور شود و ارزشهاى قرآنى ما را هدف قرار دهد.
ضمنا ملت عزيز بايد كاملا توجه داشته باشد كه در انتخابات آينده مجلس شوراى اسلامى ضمن مشاركت همه جانبه, افرادى را براى مجلس انتخاب كنند كه از آغاز تا كنون پيرو خط امام بوده اند و از متن جامعه برخاسته اند و هدفى جز خدا و تبليغ احكام اسلامى ندارند و از هرگونه خيانتى به اسلام و انقلاب و رهبر دور بوده و هستند. مجلس آينه تمام نماى انقلاب است و بايد افراد مخلص و خداجوى و متعهد به انقلاب در آن راه يابند نه هواخواهان و نه غرب زدگان و نه پيروان گروه بنديها و خطهاى انحرافى.
فرا رسيدن دهه مبارك فجر و روز پيروزى انقلاب اسلامى بر رهبر و امت مبارك باد.