وقايع و مناسبت هاى ماه

شهريور ماه .. شهادت ماه

استاد سيد محمد جواد مهرى

شهريور ماه يادآور حوادث و رويدادهاى ناگوار و دردناكى است كه در عين حال سرنوشت ساز و اميدوار كننده است .
در آن سالهاى نخستين انقلاب كه دشمن زبون و زخمى از هر سوى به انگيزه انتقام , با انقلاب اسلامى نوپا در ستيز بود, گاهى با حمله هاى تبليغاتى و گاهى با نبرد تسليحاتى و گاهى هم با به شهادت رساندن استوانه هاى انقلاب , چهره هاى محبوب و دوست داشتنى و مخلص, مى خواست اين انقلاب را از پاى درآورد; غافل از اينكه شهادت ها, حماسه آفرين و حيات بخش است. و اگر گلى از بوستان انقلاب , چيده شد , به جايش ده ها گل ديگر مى رويد و اگر به پاى اين درخت تناور كه سر در آسمان ها دارد و ريشه در إعماق زمين, خون تازه ريخته شود , بى گمان اين درخت بارورتر و شاداب تر مى شود. و هر چند اين شهادتها دردناك و جانكاه بود و جاى آن عزيزان براى هميشه در ايران اسلامى خالى است , ولى چنانكه تجربه اين دو دهه نشان داده همين شهادتها باعث تداوم انقلاب شده و به آن جاودانگى بخشيده و نام نامى آن بزرگواران در دلها و يادها براى هميشه زنده و فروزان ساخته و همين ياد آنان است كه پيوسته حماسه خدمت و خلوص در خدمت را براى ما به ارمغان مى آورد و پيروان راستين انقلاب اسلامى و اسلام محمدى را توان و نيرو مى بخشد.
شهريور ماه يادآور حماسه هاى گوناگونى است و انباشته از رويدادهاى فراموش ناشدنى كه تنها به برخى از آنها اشاره مى شود:

چهارم شهريور ماه:

يكى از چهره هاى پاك و باوفاى انقلاب و امام كه در دوران سياه ستمشاهى تحمل آن همه رنجها,زجرها,شكنجه ها و زندانها كرده بود مرحوم حاج مهدى عراقى , سرانجام توسط گروه الحادى فرقان در نخستين سال پس از پيروزى (1358) همراه با فرزند دلبندش حسام به شهادت رسيد و يادش جاودانه در تاريخ سرخ انقلاب باقى ماند.

هشتم شهريور ماه:

در اين روز تاريخى دو نفر از بهترين و ارجمندترين فرزندان مخلص و خداجوى اين ملت فداكار در راه خدمت به اسلام,انقلاب و ايران در كنار هم سوختند تا شمعى فروزان براى انقلاب باشند و همواره اين شمع راه مبارزه و پيكار با دشمنان خدا را روشن سازد و كاخ بيدادگران ستم پيشه را در آتش خشمش بسوزاند.
منافقين از خدا بى خبر و سنگدل,بمبى آتش زا را در مقر نخست وزيرى منفجر كردند و (رجائى و باهنر) رئيس جمهور عزيز و نخست وزير محبوب را به شهادت رساندند.
آن دو عزيزبزرگوار در آتش كينه پليدترين دشمنان انقلاب و اسلام سوختند ولى راه را براى اسلاميان متعهد روشن نمودند.
امام (ره) در بخشى از پيامش بدين مناسبت مى فرمايد :
((ما در عين حال كه براى اين شهدا متإثر هستيم و اينها اشخاص ارزنده اى براى ملت ما و براى جمهورى ما بودند , ليكن ما باز در صفهاى دنبال آنها افرادى داريم و اشخاص متعهد به اسلام داريم و دنبال آن,ملت داريم , ملتى كه هيچگونه عقب نشينى در اين مسائل نخواهد كرد و با اين ترتيب , جمهورى اسلامى آسيبى نخواهد ديد… با رفتن شهدائى كه بسيار ارزشمند بودند و هستند و در عين حالى كه متإثر هستيم , ليكن چون توجهمان به خدا است و ملت ما براى خدا قيام كرده است , بارفتن اشخاص هيچ سستى به خودشان راه نمى دهند…))
و بدينسان امام آن روح خدائى هنگام بروز تلخ ترين و سهمگين ترين رويدادها و مصيبت ها با سخنان دلگرم كننده و اميدوار كننده اش مردم را در صحنه گرم انقلاب نگه مى داشت و انقلاب را از هر آسيبى مصون مى نمود.

چهاردهم شهريور:

روز شهادت آيه الله قدوسى و سرتيپ وحيد دستگردى است . در اين روز از اين ماه پر حادثه , دادستان كل انقلاب اسلامى حضرت آيه الله قدوسى به دست منافقين خلق به شهادت رسيد.
آيه الله قدوسى مردى پارسا, مجتهد, و با تقوا بود كه بيش از 30 سال از عمر مباركش در خدمت اسلام و حوزه علميه قم در مدرسه حقانى به تدريس و بحث اشتغال داشت.
در همين روز يكى ديگر از همرزمان باوفاى شهيد رجائى و باهنر كه در كنار آنان و در روز انفجار مقر نخست وزيرى سخت مجروح شده بود به لقإ الله شتافت و به شهادت نائل شد . شهيد وحيد دستگردى رئيس كل شهربانى جمهورى اسلامى بود كه خدمات ارزنده اى در اين نهاد داشت و تا آخرين لحظه از خدمت باز نايستاد . روحش شاد .

هفدهم شهريور:

روزى كه شهادت بارور شد وخون جلوه اى تازه داشت, در صبح روز هفدهم شهريور57 اولين جمعه خونين انقلاب با سرنوشت ايران به وقوع پيوست .
روزى كه شرف و عزت و استقامت و سربلندى و عظمت ملت ايران به اثبات رسيد . آن روز تاريخى بود كه سراسر افق ايران گلگون شد و ملت بپاخاسته با فرياد ((مرگ بر شاه)) و ((درود بر خمينى)) با خون خود نويد پيروزى را به آيندگان رساند . مبارك باد انقلاب خونين شما ملت بزرگ و فداكار ايران.

نوزدهم شهريور :

در اين روز شخصيت محبوب ايران آيه الله سيد محمود طالقانى , عالم مجاهد و خستگى ناپذير و الگوى مبارزه با طاغوت , پس از سالها خدمت شايسته به اسلام و مسلمين وفات يافت و ايران اسلامى در سوك فقدانش يكپارچه عزا و ماتم شد .
امام در قسمتى از پيامش بدين مناسبت فرمود :
((… آقاى طالقانى يك عمر در جهاد و روشنگرى و ارشاد گذراند, او شخصيتى بود كه از جسمى به جسمى و از رنجى به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچ گاه در بهار بزرگ خود سستى و سردى نداشت . من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيزم و پر ارج خودم را يكى پس از ديگرى از دست بدهم . او براى اسلام به منزله حضرت ابوذر بود و زبان گوياى او چون شمشير مالك اشتر برنده بود و كوبنده . مرگ او زود رس بود و عمر او پر بركت .

بيستم شهريور :

دومين شهيد محراب , الگوى پارسائى و زهد و تقوا حضرت آيه الله سيد اسدالله مدنى در اين روزاز سال1360 به دست يكى از منافقين كوردل در محراب نماز جمعه به شهادت رسيد .
آيه الله مدنى از معدود كسانى بود كه به امام عشق مى ورزيد و با اينكه خود از مقام والائى در علم و عمل برخوردار بود , پيوسته از امام تبليغ مى كرد . او چندين بار به تبعيد رفت و سرانجام پس از 69 سال خدمت شايسته در اثر انفجار نارنجك منافقين به آخرين آرزوى خود رسيد و به لقإ پروردگار شتافت .
امام خمينى (ره) در پيام شهادتش چنين مى فرمايد :
((سيد بزرگوار و عالم عادل عاليقدر و معلم اخلاق و معنويات حجه الاسلام و المسلمين شهيد عظيم الشإن مرحوم حاج سيد اسدالله مدنى رضوان الله عليه همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقى به شهادت رسيد. اگر با به شهادت رسيدن مولاى متقيان , اسلام محو و مسلمانان نابود شدند, شهادت امثال فرزند عزيزش شهيد مدنى هم آرزوى منافقان را برآورده خواهد كرد.))