منجي گرايي موعود گرايي، خوان گرايي و مهدويت

منجى گرايى,موعودگرايى, خوان گرايى و مهدويت

تهيه و تنظيم: رمضانعلى بذرافشان

در طول تاريخ, شيعه با حضور خود در مجامع مختلف, ايده و بينش زنده و پويا داشته است. ايران تنها كشورى است كه اكثريت جمعيت آن را شيعه تشكيل داده است. تثير اين جمعيت بر اسلام معاصر و شناخت آن, به ويژه پس از پيروزى انقلاب اسلامى و رهبرى پيامبر گونه امام خمينى (ره) و پس از ايشان, هدايت حكيمانه انقلاب توسط مقام معظم رهبرى (دام ظله), بر كسى پوشيده نيست.
يكى از ويژه گى هاى خاص اين انقلاب و نظام اسلامى, اعتقاد به ولايت فقيه, آن هم به عنوان جانشين حضرت ولى عصر (عج للله تعالى وفرجه الشريف) در زمان غيبت مى باشد. انتظار, خكومت مهدوى, عدالت جهانى, زمينه سازى ظهور حضرت ولى عصر(عج للله تعالى وفرجه الشريف), وظيفه اصلى منتظران و… از اهم امورى است كه سرلوحه زندگى ملت ايران را تشكيل مى دهد. و اين انديشه پوياست كه شيعيان جهان را به تحرك و حق طلبى وامى دارد.
انتظار ظهور يك منجى و مصلح جهانى و اميد به استقرار عدل و صلح جهانى امرى فطرى است و اختصاص به يك زمان و مكان و قوم و ملت خاص ندارد.
اين كه منجى موعود كيست؟ در چه شرايطى ظهور خواهد كرد؟ ارتباط ما با او چگونه خواهد بود؟ و… از ديدگاه ها ى مختلف قابل طرح است و تا كنون كتب و مقالات بسيارى در اين زمينه نوشته شده و سخنرانى هاى بسيارى در اين موضوع ارائه شده است. امروز ما شاهد بحث حكومت واحد جهانى هستيم كه اين نيز اشاره به ضرورت تشكيل حكومت واحد و نفى هرگونه تبعيض دارد و اين, با توجه به اوضاع درهم رخته جهان, ناشدنى است مگر به دست شخصى كه ماوراى انسان هاى عادى بوده و از جانب خداوند براى هدايت انسان ها به سوى نور و رستگارى, مموريت يافته باشد.
عقيده به ظهور يك مصلح آسمانى در پايان جهان كه روزى مىآيد و جهان را از زير يوغ استعمار و ستم مى رهاند, يكى از مباحث اعتقادى است كه نه تنها در اسلام بلكه در تمامى اديان آسمانى و مكاتب مختلف جهان سابقه طولانى دارد و حتى پيروان مكتب هاى الحادى نيز به آن اعتقاد دارند.
وعده ظهور منجى آخرالزمان و موعود منتظر در اديان و مذاهب گوناگون, در قالب كلمات و كليه واژه هاى خاص مى باشد. اديان مختلف اين موعود را به اسامى گوناگون مى خوانند; يهوديان منتظر بازگشت كريشنا مى باشند, مسيحيان انتظار بازگشت حضرت عيسى(عليه السلام) را مى كشند, شرعيات بودايى آمدن بوداmaittreya buddha)) را پيشگويى مى كنند, كتاب هاى مقدس زرتشتيان آمدن سااشيانتsaoshyant)) را نويد مى دهند و….

يهود: ” خداوند, پروردگار شما,براى شما پيامبرى شبيه من برخواهد انگيخت… شما بايد به او گوش فرادهيد”.
(تورات, سفر تثنيه ـ حضرت موسى ـ عليه السلام ـ).
((من در وحى (الهامات) شبانه ديدم و مشاهده كردم, با ابرهاى آسمانى كسى شبيه فرزند آدم آمد. او به سوى خداى ازلى آمد و در برابر او جلوه گر شد. به او حكم فرمايى و شكوه و سلطنت داده شد, كه همه مردم, ملت ها و السنه بايد در خدمت او در آيند. او پايدار است كه زوال ناپذير خواهد بود)).

(يهوديت دانيال)
مسيحيت: ((فورا بعد از آزمايش سخت آن ايام, خوشيد منطمس خواهد گشت و ماه پرتو افشانى نخواهد كرد, ستارگان از آسمان سقوط خواهند كرد, نيروهاى آسمان متزلزل خواهند گشت. سپس علامت فرزند آدم در آسمان آشكار خواهد شد, و سپس همه قبايل كره زمين به ماتم خواهند نشست, و فرزند آدم را خواهند ديد كه از ميان ابرهاى آسمان آمده, داراى قدرت و شكوه زياد است, و او فرشتگان خود را با يك شيپور بزرگ گسيل خواهد داشت, و برگزيدگان او را از اطراف جمع خواهند كرد, از يك طرف آسمان به طرف ديگر)).

انجيل متى)

هندو: ((هر زمان كه سست شدن (فساد) عدالت, درستكارى (تقوا) وجود دارد… و تمجيد ظلم, زشتكارى (بى تقوايى) وجود دارد, سپس من خودم خواهم آمد… براى از بين بردن بدكاران, براى استقرار تقوا(درستكارى, عدالت, پرهيزكارى) با قوت و استحكام, من در هر دوره و هر عصر زاده مى شوم)).
(كريشنا, باگافراد گيتا,گفت و گوى چهارم)
بودا: ((من اولين بودايى نيستم كه پا به عرصه زمين گذاشت, و آخرين بودا هم نخواهم بود. در زمان مقتضى بوداى ديگرى در جهان بر خواهد خاست, يك بوداى مقدس… او بر شما همان حقايق جاويدانى را كه من به شما تعليم داده ام, مكشوف خواهد ساخت… او يك زندگى مذهبى را اعلام خواهد كرد كه د رتماميت كمال و پاكى است, مثل آن چه هم اكنون من ندا در داده ام)).
(اصول بودا)

((با دقت از دل و جان گوش فرا دهيد, مردى كه روحش به تابناكى مى درخشد, مردى كه انديشه اش كاملا ثابت است, مردى كه درستى و عدالتش از همه پيشى مى جويد; چنين انسانى به راستى در اين جهان ظاهر خواهد شد. وقتى او قوانين ذى قيمتى را موعظه مى كند, همه مردم كلا راضى خواهند گشت. گويى تشنگان قطرات شيرين آب باران بهشتى را مى نوشند و همه راه آزادى از منازعات را دست خواهند آورد.
(بودائيزم, احكام شرعى مايتريا)

زرتشت:((او ولى نعمت پيروز خواهد بودyashsaont).) تجديد كنندهastavat-ereta) ).
او ولينعمت است, زيرا به جهان مادى كلا خير خواهد رساند. او تجديد كننده جهان است, زيرا او وجود زندگى مادى را فسادناپذير (خراب نشدنى) خواهد ساخت. با شر دودمان موجودات دوپا مقابله خواهد كرد و در برابر خصومت دين داران ايستادگى خواهد كرد)).

(اوستا)

((وقتى يك هزار و دويست و اندى سال از آغاز دين اعراب (محمد) و سرنگونى پادشاهى ايران و كم رنگ شدن و تنزل درجه پيروان من سپرى شده باشد, خلفى از پادشاهان ايران به عنوان پيامبر برانگيخته خواهد شد)).
(دينكرد – زرتشت)

برخى عناوين و الفاظ و القاب موعود منجى آخرالزمان از ديد اديان و ملل مختلف جهان:
((صاحب)) در صحف ابراهيم (عليه السلام).
((قيدمو)) در تورات به لغت تركوم.
((ماشيع)) (مهدى بزرگ) در تورات عبرانى .
((مهميد آخر)) در انجيل.
((سروش ايزد)) در زمزمه زرتشت.
((لندبطاوا)) در نوارنامه هنديان.
((خسرو)) در كتاب مجوس.
((فردوس اكبر)) در كتاب قبروس روميان.
((قاطع)) در كتاب قنطره.
((ويشنو)) در كتاب ريگ ودا.
((پسر انسان)) در عهد جديد (اناجيل و ملحقات آن).
((سوشيانس)) در كتاب زند و هومومن يس (كتاب هاى زرتشتيان).
((منصور)) در كتاب ديد براهه.
((ايستاده)) (قائم) در كتاب شكمونى.
((پرويز)) در كتاب برزين آذرفارسان.
بر گرفته از پايگاه اينترنتى با شماره:
213029021704
jamkaran.info
BCI.org
باتشكر از موسسه فرهنگى انتظار نور كه اطلاعات مورد نياز 1را در اختيار ما قرار دادند.