سخنان معصومان عليهم السلام رمضان ماه خودسازى

 

سخنان معصومين عليهم السلام
رمضان ماه خودسازى

رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم):

انما سمى الرمضان لانه يرمض الذنوب(1)

رمضان, بدين سبب رمضان ناميده شده است كه گناهان را مى سوزاند.

رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم):

لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يكون رمضان السنه(2)

اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند آرزو مى كند كه سراسر سال رمضان باشد.

رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم):

اذا استهل رمضان غلقت ابواب النار و فتحت إبواب الجنان و صفدت الشياطين(3)

هنگامى كه هلال ماه رمضان پديد آيد درهاى جهنم بسته مى شود و درهاى بهشت باز و شياطين به زنجير كشيده مى شوند.

رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم):

من لم يغفر له فى رمضان ففى اى شهر يغفر له(4)

كسى كه در رمضان آمرزيده نشود, در كدام ماه آمرزيده خواهد شد.

رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم):

عليك بالصوم فانه جنه من النار(5)

بر تو باد روزه گرفتن كه او سپرى است از آتش.

رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم):

ان للجنه بابا يدعى الريان لايدخل منه الا الصائمون(6)

بهشت را درى است كه ريان نامگذارى شده كه فقط روزه داران از آن در وارد بهشت مى شوند.

امام على(عليه السلام):

صوم النفس امساك الخمس عن سائر المآثم و خلو القلب من جميع اسباب الشر(7)

روزه روح, خوددارى حواس پنجگانه از همه گناهان و پاك كردن دل از كليه اسباب شر و بدى است.

امام على(عليه السلام):

صيام القلب عن الفكر فى الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام(8)

روزه دل, از اين كه فكر در گناهان نكند برتر از روزه شكم از طعام است.

امام على(عليه السلام):

صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام(9)

خوددارى نفس از لذت هاى دنيا, سودمندترين روزه هاست.

امام على(عليه السلام):

صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن(10)

روزه دل, بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

امام على(عليه السلام):

الصوم عباده بين العبد و خالقه, لايطلع عليها غيره, و كذلك لايجازى عنها غيره(11)

روزه عبادتى است ميان بنده و آفريدگارش و كسى غير از او بر آن آگاه نمى گردد و هم چنين كسى غير از او بدان پاداش نمى دهد.

امام على(عليه السلام):

ليس الصوم الامساك عن المإكل والمشرب, الصوم الامساك عن كل ما يكرهه الله سبحانه(12)

روزه, امساك از خوردن و آشاميدن نيست, بلكه روزه, خوددارى از تمامى چيزهايى است كه خداوند سبحان آنها را بد مى داند.

امام على(عليه السلام):

صوم الجسد الامساك عن الاغذيه باراده واختيار خوفا من العقاب و رغبه فى الثواب والاجر(13)

روزه دارى بدن, خوددارى از غذاها با اراده و اختيار است در حالى كه انسان از عقوبت[ خدا] بترسد و به ثواب و اجر الهى ميل و رغبت داشته باشد.

امام حسين(عليه السلام):

ليجد الغنى مس الجوع فيعود بالفضل على المسكين(14)

از امام حسين عليه السلام سوال شد چرا خداوند روزه را بر بنده اش واجب كرد؟ حضرت فرمود: براى آن كه غنى و شخص متمكن, گرسنگى را احساس كند و به كمك نمودن به فقرا رجوع نمايد.

امام صادق(عليه السلام):

للصائم فرحتان: فرحه عند افطاره و فرحه عند لقإ ربه(15)

براى روزه دار دو خوشحالى است: يكى هنگام افطار و ديگرى هنگام ملاقات پروردگار.

امام صادق(عليه السلام):

اذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك… لايكون يوم صومك كيوم فطرك(16)

محمد بن مسلم گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: زمانى كه روزه مى گيرى گوش, چشم, مو, پوست, و… اعضإ و جوارحت بايد روزه باشد و روزى كه روزه هستى هم چون روزى كه روزه نيستى نباشد.

پى نوشت ها:
1. كنزالعمال, حديث 23688.
2. بحارالانوار, ج96, ص346.
3. همان.
4. امالى صدوق, ص52.
5. بحارالانوار, ج96, ص258.
6. همان, ص252.
7. غرر الحكم, ج1, ص417.
8. همان, ص416.
9. همان.
10. همان, ص417.
11. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد, ج20, ص296.
12. همان, ص299.
13. غرر الحكم, ج1, ص417.
14. بحارالانوار, ج96, ص375.
15. فروع كافى, ج4, ص65.
16. بحارالانوار, ج97, ص351.