رهنمودها

 

امام خمينى ثابت و استوار از آغاز تا پايان

ماه مبارك رمضان

( با حلول ماه مبارك رمضان, ماه عبادت و سازندگى, ماه تجديد قواى معنوى, شهر الله الاعظم كه در آن عموم مسلمانان در صف واحد متوجه به موضع قدرت لايزال و تجهيز در مقابل قواى طاغوتى هستند, لازم است با توحيد قدرت و قدرت واحده در مقابل طاغوتهاى زمان و چپاولگران بين المللى بپاخيزند و از ممالك اسلامى دفاع كنند, دست خائنان را كوتاه و اميد آنان را قطع نمايند. )
( لازم است در آستانه فرا رسيدن ماه مبارك رمضان مطالبى را تذكر دهم:
در اين موقع حساس كه بيش از هر وقت ديگر احتياج به اجتماعات اسلامى داريم, لازم است ملت مسلمان ما در تمام بلاد به مساجد روى آورند و نهضت را از راه مساجد كه دژهاى محكم اسلامند, زنده نگه دارند و با شعارهاى اسلامى نهضت را پيش برند.
خطبإ محترم و اهل منبر, مردم را به وحدت كلمه و ادامه نهضت و تقوى و صبر انقلابى دعوت كنند و از اختلاف و تفرقه كه اساس شكست و عقب ماندگى است بترسانند و با يادآورى جهاد سيد مظلومان و مصيبات وارده بر آن حضرت, ملت را به مجاهدت تا پيروزى نهايى و رسيدن به حكومت اسلامى در تمامى ابعادش فراخوانند. ذكر فداكارىها و مجاهدات صدر اسلام, نه تنها در امروز, بلكه تا ابد اسلام را زنده نگه مى دارد.
من با پشتيبانى ملت عظيم مسلمان, از موضع قدرت به بدخواهان نهضت اسلامى و به توطئه گران راست و چپ اخطار مى كنم كه دست از افساد و توطئه برداريد وبراى مصالح كشور به ملت بپيونديد و از نفاق و خدمت به اجانب بپرهيزيد و گمان نكنيد با اين حركات جاهلانه مى توانيد ملت را از مسير خود باز داريد, و نيز به مطبوعات و رسانه هاى جمعى همين اخطار را اكيدا مى كنم, آزادى غير از توطئه است. از توطئه هاى خلاف مصالح عاليه اسلام و كشور و ملت جدا جلوگيرى مى شود و من در صورت احساس خطر جدى, مسائل را با ملت عزيزم در ميان مى گذارم تا ملت دلير, خود تصميم لازم را بگيرد كه تا به حال در مسائل مختلف, تصميم قاطعانه گرفته است. )(3 / 5 / 58)
( ماه مبارك رمضان نزديك شد و در اين ماه مبارك خودتان را تقويت كنيد به قوت هاى روحانى. در يك حديثى است كه پيغمبر اكرم فرمودند كه ماه رمضان آمد, اقبال كرد آمد, در ضمنش مى فرمايند كه: ((دعيتم الى ضيافه الله)) ضيافت هاى خدا با ضيافت هاى مردم اين است فرقش كه وقتى شما را يك اشخاصى دعوت بكنند به يك مهمانى وقتى برويد در آن مهمانى به حسب فراخور حال يك چيزهايى براى خوردنى و يك چيزهايى براى تفريح و اين چيزهاست. ضيافت خدا در ماه رمضان يك شعبه اش روزه است, آن ضيافت خداست, يك شعبه اش روزه است و يك كار مهمش كه مائده غيبى و آسمانى است قرآن است. شما دعوت شده ايد به مهمانى خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستيد. مهماندار شما, شما را وادار كرده است به اين كه روزه بگيريد. اين راه هايى كه به دنيا باز است و شهوات هست و اينها را, اينها را سدش كنيد تا مهيا بشويد براى ((ليله القدر)) ماه شعبان مقدمه است براى ماه مبارك رمضان كه مردم مهيا بشوند براى ورود در ماه مبارك رمضان و ورود در ((ضيافه الله)). )
( اين ادعيه در ماه مبارك رجب و خصوصا در ماه مبارك شعبان اينها مقدمه و آرايشى است كه انسان به حسب قلب خودش مى كند براى اين كه مهيا بشود برود مهمانى, مهمانى خدا, مهمانى اى كه در آن جا سفره اى كه پهن كرده است قرآن مجيد است و محلى كه در آن جا ضيافت مى كند مهمش ((ليله القدر)) است و ضيافتى كه مى كند ضيافت تنزيهى و ضيافت اثباتى و تعليمى. نفوس را از اول ماه مبارك رمضان به روزه, به مجاهده, به ادعيه مهيا مى كند تا برسند به آن سفره اى كه از آن بايد استفاده كنند و آن ((ليله القدر)) است كه قرآن در آن نازل شده است. اين ضيافت الهى انسان را منقلب بايد بكند از اين جهت حيوانى به آن جهت واقعى, انسانى; از آن ظلمت هايى كه اطلاع به آن داريم منقلب كند انسان را به آن نورهايى و آن نورها و نور مطلقى كه همه عالم تبع اوست. )
( مهيا كنيم خودمان را براى ورود در ((ضيافه الله)), در مهمانى خدا, كه ان شإ الله با سلامت نفس, با نور هدايت خداى تبارك و تعالى وارد بشويم در اين ماه عزيز معظم و فرق بكنيم, در اين ماه فرق داشته باشيم با ساير ماه ها و دنبال اين باشيم كه ان شإ الله ((ليله القدر)) را دريابيم, بركات ((ليله القدر)) را كه قرآن در آن نازل شده است, همه سعادت عالم در آن شب نازل شده است و از اين جهت از همه شب هاى عالم بالاتر است, اين را بتوانيم ادراك بكنيم, درك بكنيم. خداوند انشإ الله شماها را توفيق بدهد كه با سلامت و سعادت وارد در ((ضيافه الله) بشويد و از آن مائده هاى آسمانى كه قرآن و ادعيه است, ان شإ الله همه مان مستفيض بشويم و با يك روح سالمى وارد بشويم و ((ليله القدر)) هم دريابيم, ((سلام هى حتى مطلع الفجر)). )(59/4/21)

رهنمودهاى مقام معظم رهبرى

( درد بزرگ بشريت, امروز همين مسإله فقدان عدالت است. هميشه دستگاههاى ظلم و جور در سطح دنيا به شكل هاى مختلف بر مردم جفا كردند; بشريت را زير فشار قرار دادند و انسان ها را از حقوق طبيعى خود محروم كردند; اما امروز اين معنا از هميشه تاريخ بيشتر است و رفع اين را انسان از ظهور مهدى موعود مى طلبد و انتظار مى برد; مسإله, مسإله طلب عدالت است. اولين درس عملى از اين موضوع اين است كه نابود كردن بناى ظلم در سطح جهان, نه فقط ممكن است, بلكه حتمى است. اين مطلب بسيار مهمى است كه نسل هاى بشرى امروز معتقد نباشند كه در مقابل ظلم جهانى, كارى نمى شود كرد.
آن چيزى كه انسان ها را وادار به كار و حركت مى كند, نور و نيروى اميد است.
وقتى ملتى معتقد است نقشه ظالمانه و شيطانى امروز در كل عالم قابل تغيير است, آن ملت شجاعت پيدا مى كند و احساس مى كند كه دست تقدير, تسلط ستمگران را براى هميشه به طور مسلم ننوشته است. انسان ها مى توانند تلاش كنند و پرچم عدالت را ـ ولو در يك نقطه محدود ـ بلند كنند.
يك روزى ملت ايران هم در پنجه اقتدار رژيم طاغوتى دچار همين يإس بود; ولى امام بزرگوار ما با تعاليم اسلامى, اين يإس را از دل ها پاك كرد و به مردم اميد و شجاعت داد. نتيجه اين شد كه اين مردم به پا خاستند, نهضت كردند, تن به سختى دادند, مبارزه كردند, از جان خود دريغ نكردند و توانستند در اين نقطه از عالم, با عوامل ظلم و نظام ظالمانه و شيطانى مبارزه و آن را ريشه كن و سرنگون كنند. امروز دستگاه هاى تبليغاتى مراكز استكبارى دنيا و روشنفكران وابسته به آنها, در سطح عالم اين طور تبليغ مى كنند كه هيچ حركتى در مقابل نظم ظالمانه كنونى ممكن نيست. با فكر انقلاب و آرمان گرايى مبارزه مى كنند و مى خواهند ملت ها را متقاعد كنند كه به همين وضعيت كنونى ظالمانه دنيا بسازند و در مقابل آن, هيچ عكس العملى نشان ندهند.
درس ديگرى كه اعتقاد به مهدويت و جشن هاى نيمه شعبان بايد به ما تعليم بدهد, اين است: عدالتى كه ما در انتظار آن هستيم ـ عدالت حضرت مهدى(عليه السلام) كه مربوط به سطح جهان است ـ با موعظه و نصيحت به دست نمىآيد; يعنى مهدى موعود ملت ها نمىآيد ستمگران عالم را نصيحت كند كه ظلم و زياده طلبى و سلطه گرى و استثمار نكنيد. با زبان نصيحت, عدالت در هيچ نقطه عالم مستقر نمى شود. استقرار عدالت, چه در سطح جهانى ـ آن طور كه آن وارث انبيا انجام خواهد داد ـ و چه در همه بخش هاى دنيا, احتياج به اين دارد كه مردمان عادل و انسان هاى صالح و عدالت طلب, قدرت را در دست داشته باشند و با زبان قدرت با زورگويان حرف بزنند. با كسانى كه سرمست قدرت ظالمانه هستند, نمى شود با زبان نصيحت حرف زد; با آنها بايد با زبان اقتدار صحبت كرد.
درس ديگر اعتقاد به مهدويت و جشن هاى نيمه شعبان براى من و شما اين است كه هرچند اعتقاد به حضرت مهدى(ارواحنا فداه) يك آرمان والاست و در آن هيچ شكى نيست; اما نبايد مسإله را فقط به جنبه آرمانى آن ختم كرد ـ يعنى به عنوان يك آرزو در دل, يا حداكثر در زبان, يا به صورت جشن ـ نه, اين آرمانى است كه بايد به دنبال آن عمل بيايد.
سربازى منجى بزرگى كه مى خواهد با تمام مراكز قدرت و فساد بين المللى مبارزه كند, احتياج به خودسازى و آگاهى و روشن بينى دارد. عده اى اين اعتقاد را وسيله اى براى تخدير خود يا ديگران قرار مى دهند; اين غلط است. ما نبايد فكر كنيم كه چون امام زمان خواهد آمد و دنيا را پر از عدل و داد خواهد كرد, امروز وظيفه اى نداريم; نه, به عكس, ما امروز وظيفه داريم در آن جهت حركت كنيم تا براى ظهور آن بزرگوار آماده شويم. شنيده ايد, در گذشته كسانى كه منتظر بودند, سلاح خود را هميشه همراه داشتند; اين يك عمل نمادين است و معنايش اين است كه انسان از لحاظ علمى و فكرى و عملى بايد خود را بسازد و در ميدان هاى فعاليت و مبارزه, آماده به كار باشد.
درس مهم ديگرى كه وجود دارد, اين است كه حكومت آينده حضرت مهدى موعود (ارواحنا فداه) يك حكومت مردمى به تمام معناست. مردمى يعنى چه؟ يعنى متكى به ايمان ها و اراده ها و بازوان مردم است.
مردم سالارى امام زمان ـ يعنى مردم سالارى دينى ـ با اين روش, به كلى متفاوت است. اين كه بنده تإكيد مى كنم بايد مراقب سوء استفاده هاى مالى در دستگاه هاى قدرت وابسته به حكومت بود, به خاطر اين است. زيان بزرگ فساد اقتصادى در دستگاه هاى دولتى اين است كه پول را در خدمت قدرت و قدرت را در خدمت پول به كار مى گيرد و دور باطلى به وجود مىآيد.
در نظام اسلامى, مراكز قدرت و كسانى كه دستگاه هاى مختلف و مديريت ها و امضإها را در اختيار دارند, بايد به جمع ثروت شخصى براى خود به عنوان يك گناه نگاه كنند. اگر اين طور شد, آن گاه دست ها و دامن ها پاك خواهد ماند; و الا اگر مسوولى كه فلان تجارت خارجى و فلان مناقصه بزرگ در اختيار اوست, فلان پروژه مهم و پرخرج زير امضاى اوست و فلان صندوق پول زير كليد اوست, به خودش اجازه دهد براى منافع شخصى و جمع آورى ثروت براى خود يا نزديكانش, از اين امكان ـ كه متعلق به كشور و مردم است ـ استفاده كند, همان چيزى اتفاق خواهد افتاد كه در كشورهاى دچار سيستم هاى ظالمانه در گذشته و امروز در دنيا اتفاق افتاده است; يعنى ثروت در يك نقطه متمركز خواهد شد و جمع كثيرى دچار محروميت و فقر خواهند شد; اين تبعيض است; اين چيزى است كه اسلام براى مبارزه با آن آمده است. )( 1 / 8 / 81)