مناسبت هاى ماه

 

مناسبت هاى ماه

هرچند زنده نگه داشتن تقويم و رخدادهاى تاريخى يكى از عوامل مهم سعادت جامعه بشرى و موجب درس آموزى و عبرت براى آينده و آيندگان است اما مقصود ما از پرداختن به موضوع مناسبت هاى ماه در اين شماره, اشاره به رخدادهاى برجسته و سرنوشت ساز تاريخ انقلاب اسلامى و تجليل از تاريخ سازان اين مقطع تاريخى است.

اول آبان ماه 1356

يادآور خاطره جانسوز شهادت پاره تن امام و نور چشم ملت ايران و اميد آينده اسلام, شهيد حاج آقا مصطفى خمينى است. او كه شهادتش گرچه اسلام و ايران و امام را به سوگ نشاند, ولى همان گونه كه امام بزرگوارمان فرمود: اين از الطاف خفيه الهى بود… آرى آثار اين لطف پنهانى خداوند خفتگان را بيدار كرد و منجر به جايگزينى انقلاب اسلامى به جاى حكومت طاغوت شد.

به بهانه كاپيتولاسيون

امريكا در اسفند 1340 خواستار مصونيت نظاميان و مإمورين سياسى خود از رژيم پادشاهى ايران شد. بدين منظور رژيم دست نشانده شاه در 13 مهر 1342 لايحه مصونيت مستشاران و ديگر تبعه امريكا در ايران را كه در كابينه علم به تصويب رسيده بود به مجلس سنا برد و در مرداد 43 از تصويب سناتورهاى شاه گذشت. سپس در 21 مهر 43 با فشار دولت حسنعلى منصور به تصويب نمايندگان مجلس شوراى ملى رساندند و ننگين ترين قانون تاريخ ايران را به مرحله اجرا گذاشتند.
حضرت امام رضوان الله تعالى عليه كه از اين خيانت بزرگ به شدت متإثر و برافروخته بود, طى اعلاميه اى از تصويب كاپيتولاسيون پرده برداشت و در 4 آبان 43 در حضور انبوه جمعيتى كه در منزل ايشان اجتماع كرده بودند فرمودند: امروز تمام گرفتارى ما از امريكاست, تمام گرفتارى ما از اسرائيل است. اسرائيل هم از امريكا است, اين وكلا هم از امريكا هستند, اين وزرا هم از امريكا هستند, همه دست نشانده امريكا هستند. امام ضمن هشدار به سازشكاران و راحت طلبان فرمودند: ما را بفروشند و ساكت باشيم؟
استقلال ما را بفروشند و ساكت باشيم؟
والله گناهكار است كسى كه داد نزند, والله مرتكب كبيره است كسى كه فرياد نزند. اى سران اسلام به داد اسلام برسيد, اى علماى نجف به داد اسلام برسيد. اى علماى قم به داد اسلام برسيد. رفت اسلام.
به دنبال اين سخنرانى كوبنده, اعلاميه مهمى نيز صادر و ضمن تشريح اين قانون ذلت بار, خيانت هاى امريكا را برشمردند و وظيفه شرعى تمام اقشار ملت و امت اسلام را در اين امر خطير و حساس تعيين كردند. در فرازى از آن آمده است:
… بر ملت ايران است كه اين زنجيرها را پاره كنند, بر ارتش ايران است كه اجازه ندهند چنين كارهاى ننگينى در ايران واقع شود. از بالاترها به هر وسيله هست بخواهند اين سند استعمار را پاره كنند. اين دولت را ساقط كنند. وكلايى كه به اين امر مفتضح رإى دادند, از مجلس بيرون كنند. بر ملت است كه از علماى خود بخواهند در اين امر ساكت ننشينند و اقدام كنند.
بر علماى اعلام است كه از مراجع اسلام بخواهند امر را نديده نگيرند. بر فضلا و مدرسين حوزه هاى علميه است كه از علماى اعلام بخواهند كه سكوت را بشكنند, بر طلاب علوم است كه از مدرسين بخواهند كه غافل از اين امر نباشند. بر ملت مسلمان است كه از وعاظ و خطبا بخواهند كه آنان را كه آگاه از اين مصيبت بزرگ نيستند, آگاه كنند. بر خطبا و وعاظ است كه با بيان محكم, بى هراس بر اين امر ننگين اعتراض كنند و ملت را بيدار كنند. بر اساتيد دانشگاه است كه جوانان را از آن چه زير پرده است مطلع كنند. بر جوانان دانشگاهى است كه با حرارت, با اين طرح مفتضح مخالفت كنند و با آرامش و با شعارهاى حساس مخالفت دانشگاه را به ملت هاى دنيا برسانند. بر دانشجويان ممالك خارجه است كه در اين امر حياتى كه آبروى مذهب و ملت را در خطر انداخته, ساكت ننشينند.
بر پيشوايان دول اسلامى است كه فرياد ما را به دنيا برسانند و از مراكز پخش آزاد, ناله جانسوز اين ملت بدبخت را به جهان گوشزد كنند.
بر علما و خطباى ملل اسلامى است كه با سيل اعتراض, اين ننگ را از جبهه ملت معظم ايران و برادران اسلامى بردارند. بر جميع طبقات ملت است كه از مناقشات جزيى موسمى خود صرف نظر كرده و در راه هدف مقدس استقلال و بيرون رفتن از قيد اسارت, كوشش كنند…
آن سخنرانى و اين اعلاميه موج خشم و عصيان را در تمام اقشار جامعه ايجاد كرد كه شاه و اربابانش براى فرونشاندن امواج خروشان ملت به راههاى مختلفى روى آوردند, از آن جمله دستگيرى امام در شب 13 آبان 43 و تبعيد ايشان به تركيه بود.
خداوند درجات آن عزيز سفر كرده را عالى تر گرداند و ما را در پيمودن راه مقدسش توفيق بيشتر بخشد.

13 آبان 57 روز دانش آموز:

روزى كه فرياد ((الله اكبر)) صحن دانشگاه تهران را فرا گرفته بود, مزدوران شاه گلوله هاى سربى را به سوى قلب جوانان نشانه گرفته و آنان را به خاك و خون غلطاندند و جنايت ديگرى بر جنايات خود افزودند و ملت را براى ادامه مبارزه تا تشكيل حكومت اسلامى مصمم تر گردانيدند.

7 آبان 58

7 آبان 58 امام (ره) در نطق شديد اللحنى امريكا را عامل تمام گرفتاريهاى مسلمين دانست و به ملت ايران براى پيشبرد مبارزه هشدار داد كه به انتظار ديگران ننشينند.

9 آبان:

مصادف است با شهادت بسيجى 13 ساله محمد حسين فهميده, قهرمان اسطوره اى جبهه هاى جنگ حق عليه باطل.
همو كه امام خمينى(ره) در موردش فرمود: رهبر ما آن طفل 12 ساله اى است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است, با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.
يادش گرامى و راهش مستدام.

10 آبان 58

در روز عيد قربان, ملت ايران در تظاهرات ميليونى خود امريكا را به خاطر پناه دادن به شاه محكوم كردند.

13 آبان 58

لانه جاسوسى امريكا به اشغال دانشجويان پيرو خط امام درآمد. اين دانشجويان در پيام خود خطاب به امام گفتند: اى امام! ديگر تاب تحمل نداشتيم. آخر تو خود فرياد برآورده بودى كه بر دانشآموزان, دانشگاهيان و محصلين علوم دينيه است كه با قدرت تمام حملات خود را عليه امريكا و اسرائيل گسترش داده, تا امريكا را وادار به استرداد شاه مخلوع جنايتكار نمايند. و اين چنين بود كه در جهت اجراى فرمان تو و با اعتقاد به پيروى راه تو كه راه خداست بر آن شديم كه گامى هر چند كوچك برداريم و با اشغال سفارت مزدوران امريكايى در ايران, بيانگر خشم خداوندى تو و خلق مسلمانمان باشيم.

15 آبان 58

دولت بازرگان استعفاى خود را تقديم امام كرد. با قبول استعفا از سوى امام شوراى انقلاب مإمور اداره كشور شد.

19 آبان 58

امريكا ده ها سازمان و شخصيت جهانى را براى آزادى 60 گروگان امريكايى نزد امام فرستاد.

20 آبان 58

امام تقاضاى پاپ را براى آزادى بى قيد و شرط گروگان ها نپذيرفت و فرمود: ما مرد جنگ هستيم, آقاى كارتر ما را از مبارزه نترساند.

22 آبان 58

شوراى انقلاب, قطع صدور نفت به امريكا را تصويب كرد.

24 آبان 58

امريكا ذخاير ارزى ايران را در كليه بانك هاى خود در سراسر جهان مسدود كرد.

30 آبان 58

امريكا براى آزادى گروگان هاى امريكايى تهديد به اقدام نظامى كرد, و بدينسان اين پيروزى كه به قول امام بزرگتر از پيروزى انقلاب اسلامى بود, امريكا ر ادر سراسر جهان مفتضح ساخت و هيبت ابرقدرتى او را در هم شكست.
امروز هم بايد هرچه فرياد داريم بر سر امريكا بزنيم, زيرا تمام مشكلات مسلمين و مردم جهان از امريكاست.
و هم چنين 30 آبان امسال مصادف با 15 رمضان المبارك مصادف با ولادت پربركت امام مجتبى عليه السلام است. مجله پاسدار اسلام ضمن تبريك اين ميلاد بزرگ توفيق هرچه بيشتر پويندگان راهش را در عمل به فرامين آن بزرگوار از خداوند متعال مسئلت مى نمايد.