مناسبت هاى ماه

 

مناسبت هاى ماه

پنجم آذر ماه

ماه رمضان شاهد دردناكترين فاجعه تاريخ است, در پگاه نوزدهمين روز اين ماه عظيم ترين انسان تاريخ پس از رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم هنگام نماز, با لب روزه, در مسجد كوفه, به دست شقى ترين كسى كه به صورت انسان بود به شهادت رسيد و با نفسى مطمئن و قلبى آرام در هنگام ضربت خوردن فرمود: به پروردگار كعبه رستگار شدم.

پنجم آذر ماه روز تشكيل بسيج مستضعفين

همزمان با پيروزى انقلاب اسلامى در ايران به رهبرى قائد عظيم الشإن حضرت امام خمينى رضوان الله عليه و رإى قاطع ملت بر تشكيل نظام جمهورى اسلامى و موضع گيرى در مقابل شرق و غرب و به خطر افتادن منافع آنان, ابرقدرت ها توسط ايادى داخلى و خارجى خود عليه اين نظام نوپا وارد عمل شدند و به توطئه هايى دست يازيدند كه هر كدامش براى از پاى درآوردن اين نظام نوپا كافى بود. غائله كردستان, جريان گنبد, آشوب آذربايجان و كودتاى نوژه گوشه هايى از اين توطئه ها بود. ولى تصميمات به موقع امام و تبعيت امت از امام و مقاومت اين ملت تازه از بند رسته توطئه ها را يكى پس از ديگرى خنثى نموده و پيش بينى هاى لازم را براى تداوم انقلاب اتخاذ نمودند و حراست از انقلاب مردمى را به خود مردم واگذاردند و همه را موظف به پاسدارى از انقلاب كردند.
امام بزرگوار طى سخنانى فرمودند: ((مملكت اسلامى بايد همه اش نظامى باشد و تعليمات نظامى داشته باشد بايد اين طور بشود كه يك مملكتى بعد از چند سالى كه بيست ميليون جوان دارد, بيست ميليون تفنگدار داشته باشد و بيست ميليون ارتشى داشته است و يك چنين مملكتى آسيب پذير نيست.))
با اين رهنمود 5 آذر 1358 ارتش بيست ميليونى بسيج بنيانگذارى شد تا براى هميشه جان بر كف, به امر رهبر براى حراست از انقلاب در هر زمانى و در هر كجا آماده باشد كه اكنون هم نقش بسيج و بسيجيان را در خنثى نمودن توطئه هاى چند سال اخير شاهد بوده ايم.
امام عزيز جملاتى دارند كه براى نسل ما تكرار آن جملات و تفكر و تعمق در آن بيانات ارزشمند راهگشاى بسيارى از مشكلات امروز ما خواهد بود: به اين جملات گوش دل فرا دهيم:
((خلاصه كلام, اگر بر كشورى نواى دلنشين تفكر بسيجى طنين انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند. ))
((من دست يكايك شما پيشگامان رهايى را مى بوسم و مى دانم كه اگر مسئولين نظام اسلامى از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت.
من همواره به خلوص و صفاى بسيجيان غبطه مى خورم و از خدا مى خواهم تا با بسيجيانم محشور گرداند, چرا كه در اين دنيا افتخارم اين است كه خود بسيجيم.))(2 / 9 / 67)

هشتم آذر روز جهانى قدس

فرارسيدن روز جهانى قدس, آخرين جمعه ماه مبارك رمضان, وظيفه قطعى پشتيبانى و دفاع از ملت مظلوم فلسطين را بار ديگر با تإكيدى از هميشه بيشتر به مسلمانان غيور جهان يادآورى مى كند.
در همين روزهاى ماه مبارك رمضان مردم روزه دار فلسطين در خانه خود انواع سختى ها را از دشمن غاصب مى كشند خيابان ها به خون زن, مرد, كودك, و نوجوان فلسطينى آغشته است و كشورهاى ديگر و مدعيان حقوق بشر نه تنها كمترين اعتراضى نمى كنند كه متجاوز را تشويق و حمايت نيز مى كنند. و اين نسل نوين ملت فلسطين است كه با نام خدا و تمسك به ايمان اسلامى راه مبارزه را يافته و وظيفه همه مسلمانان است كه آنان را در اين وظيفه مقدس يارى كنند.
امام هميشه بيدار ما رضوان الله عليه اين روز را به عنوان روز حمايت دنياى اسلام از مبارزه قهرمانانه مردم فلسطين و روز قدس ناميدند تا آزادگان جهان با اتحاد و يكدلى به يارى اين رنجديدگان بشتابند و بر قسمتى از آلام آنان مرهم نهند.
امام خمينى فرمودند: روز قدس كه همجوار شب قدر است, لازم است كه در بين مسلمانان احيا شود و مبدإ بيدارى و هشيارى آنان باشد… در روز قدس كه آخرين روزهاى شهر الله اعظم است, سزاوار است كه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بردگى شياطين بزرگ و ابرقدرت ها رها شده و به قدرت لايزال ((الله)) بپيوندند و دست جنايتكاران تاريخ را از كشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.(/9 5 / 60)
اميدوارم كه مسلمان ها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالك اسلامى در روز قدس, در روز جمعه آخر ماه رمضان تظاهر كنند و مجالس داشته باشند… اگر همه مسلمين كه در دنيا هستند… اگر در روز قدس همه بيرون بيايند از خانه ها و فرياد بكنند: مرگ بر امريكا, مرگ بر اسرائيل, مرگ بر شوروى, همين قول… براى آنها مرگ مىآورد.))(15 / 5 / 59)
مقام معظم رهبرى در پيامى به همين مناسبت فرمودند: اكنون جمعه آخر ماه مبارك رمضان كه از سوى امام راحل عظيم ما رضوان الله عليه روز قدس ناميده شد در پيش روى ماست و در اين ماه رمضان كاملا مجاور ليالى قدر, ما بايد همانطور كه شب قدر را تا صبح به بيدارى مى گذرانيم و با دعا و تضرع خود به درگاه الهى مى خواهيم كه آينده مطلوب براى ما رقم زده شود, روز قدس را و همه اين ايام حساس را كه ليله القدر تاريخ اسلام است به بيدارى و هشيارى بگذرانيم و تا مطلع الفجر نجات ملت هاى مسلمان و مخصوصا ملت شجاع و مظلوم فلسطين دست از تلاش نكشيم. اينجانب اميدوارم ملت بزرگ ما در اين روز قدس نيز مانند هميشه با حضور يك پارچه خود در خيابان ها و راهپيمايى تا محل نمازهاى جمعه فرياد رسا و غريو رعدگون خود را به گوش جهانيان برساندو تكرار كند كه امت امام خمينى عظيم همواره در كنار فلسطين و خصم دشمنان آن خواهد بود.(24 / 1 / 69)

دهم آذر شهادت روحانى مبارز آيت الله سيد حسن مدرس

در روستاى سرابه از توابع اردستان به سال 1287 هـ.ق چشم به جهان گشود. ايام كودكى را در زادگاهش گذراند و پس از فراگيرى علوم ابتدايى جهت تحصيل معارف اسلامى به حوزه شهرضا پيوست و سپس از آنجا به سوى نجف اشرف بار سفر بست. پس از كسب درجه اجتهاد به ايران بازگشت. هنگامى كه سلطه سلسله قاجار همراه با اختناق نيروهاى انگليسى جامعه اسلامى را به نابودى مى كشيد, مدرس به رهبرى و هدايت ميرزاى شيرازى عليه دستگاه ستم برخاست و دليرانه در برابر آنان مقاومت كرد. در سال 1332 مردم رنج كشيده تهران او را به عنوان وكيل در مجلس شوراى آن روز انتخاب كردند. او تنها كسى بود كه در مجلس فرمايشى از حريم اسلام و جامعه محرومين دفاع مى كرد. وقتى رضاخان قداره بند به حكومت رسيد, ,مدرس با مبارزاتش خواب را از چشمان آن طاغى ربوده بود. و چون او را مانع پيشرفت مقاصد شوم ديدند قصد جانش كردند و چون موفق نشدند ابتدا به مدت 9 سال او را به خواف تبعيد و سپس به زندان كاشمر منتقل نمودند و در دهم آذر سال 1316 در هنگام نماز او را به شهادت رساندند.
امام خمينى(ره) راجع به اين شهيد بزرگوار فرمودند: مدرس تنها مرد بزرگى بود كه با او[ رضاخان] مقابله كرد و ايستاد و مخالفت كرد… (16 / 8 / 57)
مدرس جلوى رضا شاه ايستاد و فرياد زد زنده باد خودم, مرده باد رضاخان.(17 / 11 / 57)

يازدهم آذر 1300 شهادت ميرزا كوچكخان جنگلى

در سال 1298 هجرى قمرى برابر با 1257 شمسى در استاد سراى رشت ديده به جهان گشود, نامش يونس و از همان كودكى به كوچك خان مشهور شد.
به سرعت مراتب علمى را پيمود و در حوزه علميه در درس هاى فقه و اصول تبحر يافت, سپس براى نجات جامعه از چنگال نوكران داخلى و استعمارگران روسى و انگليسى به مبارزه مسلحانه روى آورد. و پس از مدتى باتشكيل سازمانى به نام نهضت جنگل با همه امكانات محدودى كه داشت با سه دولت شوروى, انگلستان و عثمانى و هم چنين با استبداد رضاخانى به مبارزه برخاست و با تشكيل حكومت انقلابى در رشت براى نجات ميهن همت گماشت و آخر الامر در اثر خيانت بعضى هم پيمانان جان خود را در اين راه فدا كرد و به همه آزاديخواهان درس مبارزه و چگونه از دين و استقلال ميهن دفاع نمودن را آموخت يادش گرامى باد.

بيستم آذرماه :1360

اسوه تقوا و اخلاق شهيد آيت الله دستغيب توسط منافقين كوردل به شهادت رسيد و به جمع شهداى محراب و شهيدان به خون خفته انقلاب اسلامى پيوست و درس ايثار و استقامت در راه عقيده به همگان آموخت يادش گرامى باد.

بيست و هفتم آذر 1358 روز وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت و هماهنگى در ميان اقشار مختلف جامعه از برنامه هاى مهم و استراتژيك اسلام است كه از اولين روزهاى طلوع آفتاب اسلام رسولخدا صلى الله عليه و آله وسلم سعى در ايجاد آن داشته و با برقرارى برادرى ميان صفوف مسلمين آنان متحد ساختند. امام خمينى رضوان الله عليه كه احيا كننده شريعت نبوى و ادامه دهنده راه انبيإ بود يكى از اهداف خويش را ايجاد وحدت درصفوف مختلف و متفرق مسلمانان قرار داد كه يكى از آن وحدت ها وحدت و همدستى دو نهاد مهم علمى و فرهنگى كشور اسلامى يعنى حوزه ودانشگاه بود. امام بزرگوار در مراحل مختلفى بر وحدت اين دو نهاد علمى تإكيد كرده فرمودند:
((دانشگاه پيوند خودش را با فيضيه محكم كند و فيضيه محكم كند پيوستگى خودش را به دانشگاه. شما دو قشرى هستيد كه اگر شما اصلاح بشويد اصلاح مى شود ملت ها و اگر خداى ناخواسته شما اصلاح نشويد و يا منزوى بشويد, مملكتتان و كسانى كه مى توانند در مملكت كارى بكنند منزوى خواهند شد. ((دانشگاه و فيضيه دست به دست هم بدهند و استقلال كشور خودشان را حفظ كنند.))
((امروز دانشآموزان بايد سعى كنند تاريخ انقلاب اسلاميمان را و نقش وحدت بين خودشان و دانشگاهيان با روحانيون را بياموزند.))
و اين وحدت با شهادت شهيد بزرگوار دكتر محمد مفتح در سطح دانشگاه پيوند خورد و در تاريخ خونبار انقلاب اسلامى به يادگار ماند.