اسرائيل براى آمريكا 6 ؛ 1 تريليون دلار هزينه در برداشته است

 

اسرائيل براى امريكا تا 6 / 1 تريليون دلار هزينه در برداشته است

به گزارش روزنامه ((نزاويسيما ياگازتا)) اسرائيل از سال 1973 براى امريكا تا 6 / 1 تريليون دلار هزينه در بر داشته است; اگر اين مبلغ را از نقطه نظر تعداد امروزى جمعيت كشور مورد ارزيابى قرار دهيم, سهم هر يك از امريكايى ها در آن به بيش از7 / 5 هزار دلار خواهد رسيد.
به اين ترتيب, هزينه حمايت از متحد خود در خاور نزديك براى امريكا, دو برابر هزينه جنگ ويتنام بوده است. حال آن كه اسرائيل خواهان دريافت مبالغ بيشترى است; زيرا رهبران اين كشور در جريان ديدار اخير خود با نمايندگان كاخ سفيد, خواهان دريافت مبلغ 4 ميليارد دلار مازاد, به عنوان مساعدت هاى نظامى در ارتباط با ضرورت افزايش مخارج براى مبارزه با ترور فلسطينيان و هم چنين اختصاص وامى به مبلغ بيش از 8 ميليارد دلار براى احياى اقتصاد كشور شده اند كه آغاز ركود اقتصادى در آن محسوس شده است.
مى دانيم كه اسرائيل از بزرگترين دريافت كنندگان كمك هاى مالى ايالات متحده امريكا در ميان كشورهاى خارجى است. اين كشور در سال مالى 2003, مبلغ 04 / 2 ميليارد دلار به عنوان كمك هاى نظامى و مبلغ 720 ميليون دلار نيز كمك اقتصادى دريافت خواهد كرد. امريكا در طول چندين سال به طور مداوم سالانه حدود3 ميليارد دلار براى اسرائيل كمك نظامى اختصاص مى دهد. افزون بر آن, امريكا در ازاى امضاى قرارداد صلح با اورشليم نيز مبلغ 117 ميليارد دلار به مصر و 22 ميليارد دلار به اردن پرداخت كرده است. هزينه اى كه امريكا در مورد اسرائيل تقبل كرده, فقط به صورت ارايه كمك هاى اقتصادى مستقيم نيست و اين هزينه ها از جمله بر اثر وارد آمدن خسارات در پى افزايش بهاى نفت و ساير خسارات وارده بر اقتصاد امريكا, ناشى از جنگ هاى ميان اعراب و اسرائيل را نيز شامل مى شود.
در سال 1973 ريچارد نيكسون, رئيس جمهور وقت امريكا, در پاسخ به آغاز موج جديدى از تجاوزات عليه اسرائيل, قواى امريكا را به خاك كشورهاى درگير اعزام كرد و هم چنين خريد نفت اعراب را تحريم نمود. اين جريان, اقتصاد كشور را به عمق ركود خود كشاند و امريكا به علت كاهش حجم توليدات خود متحمل زيانى بالغ بر 420 ميليارد دلار گرديد و افزايش بهاى نفت نيز براى اين كشور تا 450 ميليارد دلار خسارت وارد آورد.
مورد ديگرى از زيان هاى نامشهود وارده بر سياست امريكا, بر اثر اعمال شدن تحريم هاى تجارى بوده است ـ در پى آن, حجم صادرات امريكا به خاور نزديك تقريبا سالانه تا 5 ميليارد دلار افت داشته است; زيرا اسرائيل در اواسط سال 1980 فروش برخى از تسليحات امريكايى ـ براى مثال صادرات شكاريهاىF15 ـ را براى عربستان سعودى بلوكه كرده بود و اين مسإله به امريكا در طول ده سال اخير تا مبلغ 40 ميليارد دلار زيان وارد كرده است.