بيائيد فراموش نكنيم

 

بياييد فراموش نكنيم
الخليل شهر باستانى و دومين شهر مقدس فلسطين

الخليل از قديمى ترين شهرهاى جهان بوده و تاريخ آن به پنج هزار و پانصد سال پيش برمى گردد و حدود 3800 سال پيش نيز حضرت ابراهيم(ع) به اين شهر قدم گذاشت و از آن پس اين شهر را الخليل (خليل الرحمن) نام نهادند.
پيكرهاى حضرت ابراهيم(ع), ((ساره)) همسر آن حضرت و فرزندان آن حضرت (اسحاق, يعقوب, يوسف, لوط و يونس) در اين شهر مقدس كه از ديدگاه مسلمانان دومين شهر مقدس فلسطين به شمار مى رود, مدفون هستند.
پيكر تعداد زيادى از اصحاب و ياران پيامبر اكرم(ص) از جمله شهداى جنگ ((اجناد ين)) كه در جنگ ميان مسلمانان به فرماندهى ((عمر بن خطاب)) با مسيحيان به رهبرى امپراطورى روم براى فتح قدس شريف در 17 هجرى قمرى رخ داد به شهادت رسيدند, نيز در اين شهر مقدس ((الخليل)) مدفون است.
كنعانيان عرب شهر الخليل را بنا نهاده و نام آن را روستاى ((اربع)) ناميده اند زيرا بانى آن چهار تن بوده كه ((ابوعناق)) بزرگ قبيله ((العناقيين)) كه به پهلوانان شهرت داشتند, در رإس آنان قرار داشت.
ديوار ضخيمى (حرم ابراهيمى) را احاطه كرده كه اين ديوار در زمان زمامدارى ((هرودوس)) كه در زمان وى حضرت مسيح(ع) متولد شده بود, بنا شده و هم اكنون نيز آثار تاريخى آن چشم بيننده را مى نوازد.
اما ديدبان هاى روى اين ديوار در زمان حكومت اسلامى بنا شده است.
در سال 1948 سازمان هاى مسلح صهيونيستى بخشى از سرزمين ((الخليل)) را كه شامل 16 روستا بود را اشغال كرده و در جنگ حزيران ((ژوئن)) سال 1967 نيز توسط اين رژيم به شكل كامل اشغال شده است.
الخليل در 36 كيلومترى جنوب شهر قدس شريف واقع شده كه 940 متر بالاتر از سطح دريا قرار داشته و با يك كمربندى با شهرهاى قدس و بيت لحم مرتبط شده است.
اين شهر از زمان قديم مركز تجارى بوده و امروزه نيز اين مقام را حفظ كرده است.
مساحت الخليل 2791000 متر مربع مى باشد كه روستاهاى ((بنى نعيم)), ((سعير)) ((حلحول)), ((بيت كاحل)), ((تفوح)), ((دورا)), ((الريحيه)), و ((يطا)) آن را احاطه كرده اند.
شهر الخليل هم چنين به صنايع دستى, صنايع ساخت صابون و شيشه, نخ ريسى و دباغى شهرت دارد.
تعداد ساكنان الخليل تا سال 1996 به 38 هزار و 300 تن رسيده بود.
رژيم صهيونيستى با ايجاد كمربندى در اطراف شهر الخليل و نفوذ در قلب اين شهر مقدس, برخى محله هاى فلسطينى از جمله ((بيت رومانو)), ((هداسا)), ((الدبويا)) ((تل الرميده)) و ((كريات اربع)) كه بزرگترين اين محله ها به شمار مى رود, را اشغال و با تغيير اسامى عربى محله هاى ياد شده, آنها را محل سكونت صهيونيست ها قرار داده است.
در الخليل اماكن باستانى زيادى وجود دارد كه گنبد ((رامه الخليل)) كه در 5 / 2 كيلومترى شمال اين شهر قرار دارد, از جمله آنها است.
حضرت ابراهيم(ع) بارها به الخليل سفر كرده و در اين شهر مقدس بود كه فرشتگان از سوى خداوند به حضرت ابراهيم(ع) و ساره(س) وعده تولد حضرت اسحاق را داده اند.

از آغاز انتفاضه تاكنون 162 زن و 531 كودك فلسطينى توسط رژيم صهيونيستى به شهادت رسيده اند
منابع پزشكى فلسطين اخيرا با ارايه گزارشى اعلام كردند: از آغاز انتفاضه دوم (مسجدالاقصى) تاكنون 162 زن و دختر جوان و 531 كودك زير 18 سال در سرزمين هاى اشغالى به اشكال مختلف توسط رژيم صهيونيستى به شهادت رسيدند.
پايگاه اينترنتى ((قدس وى)) وابسته به جنبش جهاد اسلامى فلسطين گزارش داد: شهداى ياد شده بى رحمانه و بدون هيچ توجيهى به ضرب گلوله, شليك تانك و راكت هاى بالگردهاى رژيم صهيونيستى شهيد شدند.
براساس اين گزارش, برخى از اين شهدا در پاسگاه ها, پشت ايست هاى بازرسى و يا در حال تردد در گذرگاه هاى شهرى و روستايى واقع در استان هاى كرانه باخترى و نوار غزه توسط نيروهاى اين رژيم به شهادت رسيده و برخى ديگر از آنان نيز به ضرب گلوله و انفجار راكت هاى بالگردهاى ارتش صهيونيستى در خانه هاى خود به شهادت رسيدند.

((نهله)) 41 ساله و كودك چهارساله وى ((ريحانه هشام الكيلانى)) 25 ساله ((خديجه العارضه)) 50 ساله و ((هنيده سليمان البريكه)) 26 ساله از جمله شهداى زن فلسطينى هستند كه اخيرا توسط نيروهاى رژيم صهيونيستى به شهادت رسيدند.
بنابر اين گزارش, از 29 / 9 / 2000 تا 31 / 10 / 2002 بيش از 277 دانشآموز دختر و پسر فلسطينى توسط ارتش صهيونيستى شهيد و 197 مركز آموزشى تخريب و 25 مدرسه نيز توسط نيروهاى اين رژيم اشغال و به عنوان بازداشتگاه و يا محل استقرار نيروهاى صهيونيستى استفاده مى شود.
اين در حالى است كه در مدت ياد شده 2690 دانشآموز در سرزمين هاى اشغالى توسط ارتش صهيونيستى زخمى شدند كه حال برخى از آنان به خاطر جراحت شديد وخيم مى باشد.
به گزارش پايگاه اينترنتى قدس وى, ارتش صهيونيستى در تاريخ فوق الذكر 75 مدرس و 166 دانشآموز را نيز بازداشت كرد.
براساس اين گزارش, ارتش اين رژيم هم چنين 7 مدرسه را به طور كامل بسته و 850 مدرسه را به حالت نيمه تعطيل درآورده و به 197 مراكز آموزشى يورش برده و يا آنها را گلوله باران كرده است.
اين اقدامات ددمنشانه رژيم صهيونيستى با تمامى معيارها و قوانين بين المللى از جمله قرارداد چهارم ژنو مبنى بر آزادى شهروندان و مراكز آموزشى و پزشكى براى ادامه آموزش و انجام مإموريت پزشكى خود در سرزمين هاى اشغالى, مغايرت داشته و متإسفانه جامعه جهانى نيز در برابر اين گونه اقدامات غير انسانى سكوت اختيار كرده و تاكنون هيچ موضع گيرى عملى عليه اين رژيم اتخاذ نكرده و اگر هم اقدام شده فورا توسط امريكا در شوراى امنيت وتو شده است.