گفته ها و نوشته ها

 

گفته‏ها و نوشته‏ها

نماز صبح‏

حضرت على بن الحسين(ع) مى‏فرمايند: اگر آدمى يك اربعين به رياضت پردازد اما يك نماز صبح از او قضا شود نتيجه آن اربعين، هباءً منثوراً خواهد گرديد. شيخ نخودكى فرمود: بدان كه تمام عمر خود، تنها يك روز نماز صبحم قضا شد پسر بچه‏اى داشتم عصر آن روز از دست رفت سحرگاه مرا گفتند كه اين رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح مسحق شده‏اى. اينك اگر شبى، تهجّدم ترك گردد، صبح آن شب، انتظار بلايى مى‏كشم. (نشان از بى نشان‏ها)

اهمّيت نماز

امام صادق (ع) به عبداللّه بن ابى يعفور، فرمود: اى عبداللّه وقتى كه مشغول نماز مى‏شوى مثل كسى كه وداع مى‏كند با نماز و ترس آن دارد كه ديگر به آن نرسد نماز بخوان. پس از آن چشمت را بدوز به موضع سجودت، بدان كه تو پيش روى كسى ايستادى كه او تو را مى‏بيند و تو او را نمى‏بينى. (چهل حديث امام راحل،ص 430)

سجده طولانى‏

روزى آيت اللّه اصفهانى معروف به كمپانى در حرم اميرالمؤمنين(ع) مشغول سجده طولانى بودند كه سيد الشهداء(ع) را مى‏بينند كه به ايشان مى‏فرمايند«اين جا در حضور جمعيت براى عمل سجده طولانى خوب نيست اين گونه اعمال را در جاى خلوت انجام دهيد.» (داستانهاى عارفانه، ص‏55)

ايثار شيخ مرتضى انصارى‏

يكى از علماى بزرگ مؤلف مى‏گويد: در نزد شيخ انصارى عرض كردم يكى از سادات كه از فضلاى حوزه است بسيار مضطر شده و عيال او در حال وضع حمل است كمكى به او بفرمائيد. شيخ فرمود: چيزى ندارم به جز مقدارى وجه روزه، خوب است دو سال نماز و روزه به او بدهم. عرض كردم فلانى آقازاده است اهل نماز و روزه استيجارى نيست به علاوه اهل درس است و اين نماز و روزه استيجارى مانع درس او مى‏شود. شيخ تأملى نموده و فرمود: پس من دو سال عبادت را خودم به جا مى‏آورم شما پولش را براى او ببريد. در حالى كه مشاغل زيادى داشت.
(زندگانى شيخ مرتضى انصارى و مردان علم در ميدان عمل،ص‏206)

توكّل چيست؟

اين سؤال را رسولخدا صلى اللّه عليه و آله و سلم از جبرئيل پرسيد و او در جواب گفت:
توكّل عبارت است از باور كردن اين معنى كه مخلوق «به طور مستقل» نه مى‏تواند زيان آور باشد و نه سود آور، نه مى‏تواند چيزى بدهد و نه مى‏تواند چيزى را منع كند و به كار بردن نوميدى از خلق، وقتى انسان به اين باور برسد و تنها اميدش در زندگى خدا باشد، براى كسى جز خدا عمل نمى‏كند، اميدى جز به خدا ندارد، و از كسى جز خدا نمى‏ترسد و در جز خدا طمع نمى‏بندد اين همان توكّل است.
(بحارالانوار، ج 77،ص‏20)

موقف شهادت شاهدان بر اعمال انسانها

1- خداوند متعال 2- پيامبران الهى(ع) 3- جانشينان پيامبران عليهم السلام 4- فرشتگانى كه از جانب پروردگار بر ثبت و ضبط اعمال گمارده شده‏اند 5 – زمانى كه انسان در آن زمان مرتكب آن عمل شده 6- سرزمينى كه انسان هنگام انجام عمل در آن مى‏زيسته 7- اعضا و جوارح انسان.

شهادت روز و شب‏

امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوارش نقل كرده كه فرمودند: هر روزى از روزها كه پديد مى‏آيد فرزندان آدم را صدا مى‏زند و مى‏گويد: من روز تازه‏اى هستم و بر اعمال شما گواه مى‏باشم در اين چند ساعتى كه همراه من مى‏باشى بكوش كه كار نيك انجام دهى كه من در روز قيامت شهادت نزد پروردگار خواهم داد و مرا ديگر (جز در روز قيامت كه براى گواهى دادن بر اعمال تو خواهم آمد) نخواهى ديد. (بحارالانوار، ج‏7، ص 325)

سازش با آمريكا محال است‏

كسانى كه خيال مى‏كنند راه نجات اين كشور و ملّت در عدم مقابله با قدرتهاى ظالم و نيز پشيمانى از آن چيزى است كه عمداً آن را تندروى مى‏نامند، سخت در اشتباهند. ذلّت و اسارت جمهورى اسلامى در تسليم شدن و سازش با آمريكاست، محال است كه دشمنان خدا چنين حالتى را در ما بيابند. (مقام معظّم رهبرى، 1/5/69)

ترك جهاد

رسولخدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: هر ملّتى كه جهاد را ترك كند خداوند او را به ذلّت و زبونى و فقر و از دست دادن ارزشهاى دينى گرفتار مى‏كند سپس افزود خداوند عزّت امّت مرا در برق سمّ اسبها و ضربت نيزه‏ها (يعنى قدرت نظامى) قرار داده است.
(وسائل الشيعه، ج‏11، ص‏5)

انقلاب اسلامى ايران‏

انقلاب ما تاكنون كمينگاه شيطان و دام صيّادان را به ملّتها نشان داده است، جهانخواران و سرمايه داران و وابستگان آنان توقّع دارند كه ما شكسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره كنيم و هشدار ندهيم و حال آنكه اين وظيفه اوليّه ما و انقلاب اسلامى ماست كه در سراسر جهان صلا زنيم كه‏اى خواب رفتگان، اى غفلت زدگان، بيدار شويد و به اطراف خود نگاه كنيد كه در كنار لانه‏هاى گرگ منزل گرفته‏ايد.. (پيام استقامت، سال 67)

«شرالناس من يرى انه خيرهم – على(ع)»

روان را تيرگى گيرد، چو بر دل‏
غبار كبر و خودخواهى نشيند
همانا بدترين مردم كسى دان‏
كه خود را بهترين مردم به‏بيند

«زكوة الجمال العفاف – على(ع)»

ترا شكرانه حسن خدا داد
دلى چون گل لطيف و پاك و صاف است‏
عفيف و پاكدامن باش زيرا
زكوة حسن و زيبائى عفاف است‏

«العز موجود فى خدمة الخالق، فمن طلبه فى خدمة المخلوق لم يجده – على(ع)»

حاجت از كس مخواه و تكيه مكن‏
جز به لطف خداى بخشنده‏
پند نغز و گرانبهاى على است‏
گوهرى تابناك و ارزنده‏
عزّت و سرورى اگر جوئى‏
كن اطاعت ز آفريننده‏
ورنه هر گز به سرورى نرسد
هر كه شد آفريده را بنده‏

«من انقطع رجاه ممافات، استراح بدنه، و من رضى بما قسمه اللّه قرّت عينه – رسولخدا(ص)»

اى دل اندوهگين ز رفته مباش‏
كه دگر رفته را نخواهى ديد
زيست آسوده دل كسى كه كند
ز آنچه از دست رفته قطع اميد
هركه شد بر نصيب خود خوشنود
ميوه عيش و كامرانى چيد

«خصلتان ليس فوقهما من البر شى‏ء، الايمان باللّه و النفع لعباد اللّه – حضرت محمد (ص)»

مباش بى خبر از حال بندگان خدا
زحال بنده نبايست بى‏خبر بودن‏
بجز طريق ارادت مپو اگر خواهى‏
رهين لطف خداوند دادگر بودن‏
دو خصلت است كه نيكوترين خصلتهاست‏
كزين دوشيوه توان شاد و معتبر بودن‏
يكى ارادت و ايمان به كردگار، دگر
براى خلق خدا مثمر ثمر بودن‏

«اللسان سبع ان اطلقته عقر على(ع)»

شاه مردان گرانبها پندى‏
رقم از خامه توانا زد
كه زبان چون درنده حيوانيست‏
كه گر او را رها كنى بگزد

«شرّ الناس من باع آخرته بدنياه و شرّ منه من باع آخرته بدنيا غيره – حضرت محمد (ص)»

رهبرى كز پى هدايت خلق‏
مشعل علم و معرفت افروخت‏
بهر جويندگان خوشبختى‏
روش زندگى چنين آموخت‏
تيره بخت آنكه داد دنيا را
آنچه از بهر آخرت اندوخت‏
بدتر از او كسى كه عقبى را
بهر دنياى ديگران بفروخت‏