طليعه‏اى به سوى نور

پرسش: چرا آمدن امام دوازدهم خواسته باطنى همه انسان‏هااست؟
پاسخ: عظمت ظهور امام زمان(عج) و ابعاد حكومت جهانى حضرت را بايد در اهداف عظيم اين دولت كريمه و استقرار عدالت فراگير و همه جانبه به وسيله ايشان، جست و جو نمود.
از يك سو برنامه‏ها و رسالت منحصر به فرد حضرت بقية اللّه(عج) به قدرى وسيع و گسترده و عميق است كه در هيچ مقطعى از تاريخ بشر همانندى ندارد. حتى حكومت حضرت سليمان و داوود نيز در برابر آن ناچيز و بى‏اهميت است؛ زيرا او خلاصه همه انبياء الهى و تحقق بخش ايده‏آل‏هاى تاريخ بشر مى‏باشد.
از سوى ديگر كمال جويى و رشد و ترقى خواهى، جزء فطرت انسان‏ها است و اين خواست فطرى، فقط در عصر ظهور و با رهبرى الهى آن بزرگ الهى تحقق‏پذير مى‏باشد. بنابراين، آمدن حضرت و عشق به مهدى(عج) در واقع عشق به همه كمالات و ايده‏آل‏هاست كه در دوران هر انسانى يا هر دين و مذهبى، چنين عطشى شعله‏ور مى‏باشد و ظهور مصلح جهان، مهدى موعود(عج) پاسخ اين عطش عمومى است. پرسش: ديدگاه اهل سنّت در مورد ولادت – ظهور – قيام و ساير مسائل مربوط به امام زمان(عج) چيست؟
پاسخ: برادران اهل سنت در بسيارى از مسائل مربوط به حضرت مهدى(عج)، با شيعيان هم‏نظر و هم‏عقيده‏اند، با اين تفاوت كه اهل سنت بيش‏تر به مهدى نوعى عقيده دارند و مى‏گويند كه مهدى در آينده متولد مى‏شود و جهان را از عدل و داد پر مى‏كند، اما شيعه به مهدى بالفعل و با مشخصات فردى و نَسَبى، عقيده دارند. بر همين اساس يكى از تفاوت‏هاى جدى ميان ديدگاه اهل سنت با شيعه موضوع ولادت حضرت مى‏باشد و به تبع آن بحث غيبت و…
در ساير مسائل مثل: نَسَب حضرت مهدى(عج)، ظهور حضرت مهدى(عج) در آخرالزمان و قيام حضرت براى برپايى حكومت عدل جهانى، عقيده اهل سنت نيز مثل شيعه مى‏باشد؛ زيرا در منابع اهل سنت نيز، روايات مربوط به مهدى از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه اين احاديث به عنوان «احاديث المهدى» مورد پذيرش شيعه و سنى مى‏باشد. لذا دانشمندان اهل سنت هم‏چون شيعه، بحث‏هاى مفصلى درباره حضرت مهدى داشته و دارند و در مورد خصوصيات فردى و سيره عملى حضرت بعد از ظهور، كتاب‏هاى متعددى به رشته تحرير در آورده‏اند.(1) پرسش: آينده اسلام از كيست؟
پاسخ: اين سئوال قدرى ابهام دارد، اگر منظورتان اين است كه آينده اسلام چگونه است؟ بايد گفته شود كه آينده اسلام بسيار درخشان است و دين همگانى خواهد شد؛ زيرا بر اساس رواياتى بعد از قيام امام زمان عليه السلام دين همگانى، اسلام است.(2)
و اگر منظورتان اين است كه آينده از نظر اسلام چگونه است؟ بايد گفته شود كه آن هم درخشان است؛ زيرا با ظهور امام زمان (عج) عدل و داد همه جا را فرامى‏گيرد و مردم از دولت او خشنود هستند. بنابراين، آينده در قلمرو اسلام است؛ زيرا خداوند متعال در سوره توبه آيه 33 مى‏فرمايد: «ليظهره على الدين كله و لو كره المشركون» يعنى اسلام بر همه آيين‏ها غالب مى‏گردد هر چند مشركان را خوش نيايد.(3) يا در آيه ديگرى خداوند اين چنين وعده داده است «وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم فى الارض…»؛ «خداوند به آنها كه ايمان دارند و عمل صالح انجام مى‏دهند وعده داده است كه حكومت روى زمين را در اختيارشان بگذارد» كه در روايات ذيل آن از پيشوايان بزرگ اسلام نقل شده كه منظور از اين آيه «هو القائم و اصحابه»، مهدى و ياران او هستند.(4) پرسش: انقلابات پيش از ظهور حضرت مهدى از نظر تاريخى و ارتباط آنها با زمينه ظهور حضرت مهدى(عج) را توضيح دهيد؟
پاسخ: به عقيده شيعه هر حكومتى غاصب و ظالم است به هر شكل و قالبى كه باشد مگر آنكه امام معصوم (ع) يا مأذون از امام (ولو به صورت مطلق به معناى نيابت عامه) حكومت را بدست گيرد. در مجموع قيام‏هاى شكوهمند شيعه از حمايت مردمى توده‏ها و شخصيت‏هاى نام‏آور اسلامى برخوردار بوده و فقهاء و علماى اعصار مختلف در صف مقدم بوده‏اند و تشيع را تبليغ و گسترش مى‏دادند. و اين نهضت‏ها و انقلاب‏ها گرچه از نظر تئورى و عمل با نظام ايده‏آل توحيدى قابل مقايسه نيست ولى در راستاى احكام اسلامى بوده است.
در مجموع تلاش علماء از آغاز غيبت كبرى تا عصر معاصر با انديشه‏هاى متفاوت سياسى و مبانى عدالت اجتماعى اسلام مطرح بوده كه اوج تمام جنبش‏هاى اسلامى، نهضت اسلامى امام خمينى (ره) به شمار مى‏رود كه مردم به پيروى از بزرگمردى برخاستند كه او را نايب عام امام زمان(عج) مى‏دانستند. البته نبايد از گروه‏ها و فرقه‏هايى كه از نام مهدى براى رسيدن به اهداف دنيوى خود استفاده كرده‏اند؛ غافل شد. پرسش: مهدويت و تأثير آن بر جنبش‏هاى اسلامى در جهان اسلام چه مى‏باشد؟
پاسخ: در پاسخ به اين سئوال، منابع ذيل معرفى مى‏گردد تا بتوانيد به خوبى بحث را دنبال كنيد:
1- فصلنامه انتظار ش 2 مقاله انتظار و انقلاب، رحيم كارگر
2- فصلنامه انتظار ش 4 – 3 – 1 مقاله نگاهى دوباره به انتظار، مجيد حيدرى نيك‏
3- فصلنامه انتظار ش 5 مقاله مهدى انكارى، انتظارستيزى، محمد صابر جعفرى‏
4- فصلنامه انتظار ش 5 مقاله تأثيرات اجتماعى اعتقاد به مهدويت، حسن عبدى‏پور پرسش: آيا اينكه مى‏گويند شب پيروزى انقلاب و موقع اعلام حكومت نظامى بختيار، امام خمينى(ره) در پاسخ به درخواست مرحوم طالقانى(ره) مبنى بر عدم حضور مردم در خيابانها به خاطر احتمال كشتار مردم فرمودند اگر آقا امام زمان(عج) بگويند شما مخالفتى داريد، صحت دارد؟
پاسخ: البته نقل قول‏هايى از بزرگان شده است، ولى جزئيات مطلب به شكل دقيق معلوم نيست. در ماجراى شب 22 بهمن كه امام اصرار به شكستن حكومت نظامى داشتند و آقاى طالقانى مصر بودند كه حكومت نظامى رعايت شود، آنچه از امام نقل شده اشاره صريح به دستور امام زمان(عج) نيست؛ بلكه جمله‏اى است كه مى‏توان اشاره ضمنى به آن را فهميد. آن جمله كه برخى از بزرگان نقل كرده‏اند، اين است:
«اگر پيام از جاى ديگرى باشد، باز (بر سر حرف) خود ايستاده‏ايد؟»
براى اطلاع بيشتر مى‏توانيد به مجله انتظار شماره 1 مقاله جان و جانان مراجعه فرماييد. پرسش: آيا رابطه آقاى خامنه‏اى رهبر عزيز ما با امام زمان مانند رابطه امام خمينى با امام زمان است؟
پاسخ: منظور شما از رابطه مشخص نيست. اگر منظور ارتباط مستقيم با امام زمان (عج) است، به گونه‏اى كه مشكلاتشان را مستقيم از آن حضرت بپرسند و جواب و راهنمايى دريافت كنند؛ نه خود آن بزرگواران چنين ادعايى كرده‏اند و نه چيزى در اين زمينه ثابت شده است.
امّا از آن جهت كه اينان نايبان عام امام زمان(عج) در دوران غيبت هستند و سرنوشت شيعيان در ابعاد مختلف در دست آنان است، مسلّماً مورد توجه و عنايت خاص حضرت هستند و حضرت از طريقى كه خود صلاح بدانند آنها را يارى مى‏دهند. پاورقي ها:پى‏نوشت‏ها: – 1) براى اطلاع بيشتر كتاب «خورشيد مغرب» و «در انتظار ققنوس» را مطالعه فرماييد.
2) نورالثقلين، ج 2، ص 211.
3) ر.ك تفسير نمونه، ج 7، ص 369.
4) تفسير نمونه، ج 7، ص 388.