استفاده تل آويو از اينترنت براى استخدام جاسوس‏

روزنامه “لوسوار” چاپ بلژيك در روزهاى اخير مطالب عجيب و غريبى درباره استخدام جاسوس توسط سازمان‏هاى اطلاعاتى رژيم صهيونيستى و آمريكا از طريق اينترنت منتشر كرد.
افرادى كه استخدام مى‏شوند نمى‏دانند كه دست به چه كار خطرناكى مى‏زنند. آنها براى گذران وقت و حرف زدن با ديگران اينترنت مى‏گشايند امرى كه در نظر بسيار ساده و پيش پاافتاده است اما نمى‏دانند كه آن يكى از محورهاى اصلى كسب اطلاعات توسط سيا و موساد است زيرا اين سازمان‏ها به راحتى مى‏توانند از طريق رفتارهاى عرب تبارها به ويژه جوانان كه 70% امت عربى را تشكيل مى‏دهند كنترل و آن را زير نظر قرار دهند.
اينترنت با وجود نكات مثبت جنبه‏هاى منفى زيادى نيز دارد و بر خلاف آنچه گفته مى‏شود كه اينترنت عامل تبلور آزادى شخصى و دموكراسى فرد در گروه است، در بسيارى موارد انسان را به دام سازمان‏هاى جاسوسى مى‏اندازد. لذا اصطلاح دهكده جهانى اين بار از طريق اينترنت به منصه ظهور رسيده و باعث شده بسيارى از افراد در ملت‏هاى فقير و دچار چالش‏هاى سياسى ناخواسته، به وطنشان خيانت كنند.
در سال 1998 ميلادى “موشه آهارون” افسر سازمان جاسوسى رژيم صهيونيستى با همتاى آمريكايى خود در مقر سازمان جاسوسى آمريكا (سيا) ديدار كرد. اين ديدار عادى نبود بلكه طرف آمريكايى در آن كوشيد به اطلاعات لجستيكى از كشورهاى محور شرارت و كشورهاى مشابه كه معمولاً موساد آن را به آمريكايى‏ها ارائه مى‏دهد، دست يابد. اما طرف اسرائيلى در جست و جوى حمايت لجستيكى غيراطلاعاتى بود و براى تأسيس يك دفتر در امور امنيتى عربى نياز به حمايت مادى داشت.
لازم به يادآورى است كه آهارون در ترور شخصيت‏هاى فلسطينى در تركيه، نايروبى، ساحل عاج، تونس، يوگسلاوى سابق، اسپانيا و ايتاليا دست داشته است.
هدف او ايجاد يك مركز جاسوسى ثابت و متحرك از طريق اينترنت بود. اين امر براى آمريكايى‏ها عجيب بود چه اينكه اسراييل براى موفقيت اين طرح نيازمند كمك ماهواره‏ها و پست الكترونيكى آمريكا بود كه در تمام زمينه‏ها از چت استفاده مى‏كند يعنى شيوه‏اى كه بسيار مورد توجه كشورهاى جهان سوم قرار دارد.
در اول مه 2002 ميلادى روزنامه “تايمز” براى اولين بار از وجود يك شبكه جاسوسى براى استخدام مزدور كه روانشناسان زبده در آن اطلاعات مختلف را جمع آورى مى‏كنند خبر داد.
اين روند شباهت زيادى به فيلم‏هاى هاليوودى دارد اما اين بار همه چيز واقعى است زيرا اين دفتر به طور عملى در سال 2001 ميلادى زير نظر افسران سازمان جاسوسى رژيم اشغالگر قدس و شخص موشه آهارون تشكيل شد. در اين طرح افسران سيا نيز به يارى اسراييلى‏ها شتافتند و همه چيز در راستاى تحقق يك هدف قرار گرفت: استخدام جاسوسان جوان براى خدمت به اسراييل بزرگ!!!
آنچه در مجله “لومگزين ديسراييل” در فرانسه منتشر شد. براى بسيارى غافلگير كننده بود زيرا جزييات پرونده‏هاى سرى را فاش كرد كه از منابع موثق در اسراييل جمع آورى شده بود. امرى كه خشم سفير رژيم صهيونيستى در فرانسه عليه اين مجله يهودى را برانگيخت.
“جرالد نيرو” جامعه شناس، متخصص در رفتارهاى بشرى در دانشگاه “لوروا”ى بلژيك و استاد روانشناسى دانشگاه “بروونس” فرانسه و مؤلف كتاب “مخاطر اينترنت” در اين‏باره مى‏گويد:
اين شبكه در مه 2002 ميلادى كشف شد و عبارتست از مجموعه شبكه‏هايى كه توسط روانشناسان اسراييلى اداره مى‏شود و مأموريت آنها جذب جوانان كشورهاى جهان سوم به ويژه كشورهاى درگير در جنگ اعراب و اسراييل و كشورهاى آمريكاى جنوبى مانند ونزوئلا و نيكاراگوا مى‏باشد. در اين شيوه سعى بر آن است كه از افراد مخالف با حكومت خود و يا افراد عادى استفاده شود كه گرايش‏هاى سياسى ندارند اما قادرند اطلاعات خوبى درباره اماكن و اوضاع ارائه دهند.
وى افزود: در حقيقت هر فردى كه براى گذراندن اوقات فراغت و رفع نيازهاى روحى خود قدرت استفاده از اينترنت را دارد جاسوسى ممتاز به شمار مى‏آيد. زيرا سايتهايى كه مورد توجه جوانان است گستره زيادى براى گفت و گو در اختيار آنان قرار مى‏دهد.
نكته بسيار مهم ديگر در زمينه استفاده از اينترنت آن است كه متكلم مى‏تواند سخنان خود را در خفاى كامل بگويد و از اسم مستعار يا كد استفاده كند كه اين امر آزادى بيشترى به وى مى‏بخشد.
از سوى ديگر سخن گفتن با جنس مخالف و يافتن آن براى گفت و گو امرى دلپذير براى بسيارى از جوانان است امرى كه جاسوسى را براى افسران اطلاعات به ويژه در مناطق حساس دنيا آسان مى‏سازد. بزرگترين ويژگى كاربران اينترنتى نياز آنها به گفت و گوست. افرادى كه چت مى‏كنند عمدتاً با مشكل بيكارى، مشكلات فكرى و عقده‏هاى روحى و روانى مواجهند و براى گذران وقت در جست و جوى افراد همفكر يا كسانى هستند كه با آنها درد دل كنند.
برخى از اين كاربران بر اين گمانند كه سخن گفتن از مسائل جنسى شبهه سياسى بودن را از آنها مى‏زدايد و به اصطلاح باعث مى‏شود تا كارى به سياست نداشته باشند در حالى كه نمى‏دانند گفت و گوى جنسى يكى از خطرناكترين ابزارهاى كشف درون انسان و نقاط ضعف مى‏باشد كه يافتن آن در گفت و گوهاى عادى دشوار است.
دكتر “مارى سيگال” نيز درباره اصطلاح جاسوسى اينترنتى مى‏گويد: آمريكايى‏ها پيش از حمله به عراق كوشيدند تا از طريق اينترنت به درون شخصيت مردم عراق پى برده و به اصطلاح شمار بيشترى از آنها را جذب كنند. از نظر علمى جمع آورى اطلاعات كار پيچيده‏اى به شمار نمى‏رود و بسيار آسان‏تر از گذشته است.
در 20 سال گذشته جذب مزدور به صورت مستقيم صورت مى‏گرفت اما در حال حاضر چنين اشخاصى آماده‏اند و مى‏توان به طور غير مستقيم با افراد به تبادل نظر پرداخت و اسرار و اطلاعاتش را تخليه كرد.
“ويليام اسميت” از افسران اطلاعاتى آمريكا كه در دوران جنگ سرد جاسوس بود در كتاب خود با عنوان “اسرار غير خصوصى” از استخدام بسيار آسان جوانان بيكار آمريكاى لاتين براى نوشتن گزارش اوضاع جارى كشورشان سخن گفت.
در فصل ششم كتاب آمده است: يكى از جوانان مخالف نظام كشورش در آمريكاى جنوبى در چت با يك افسر زن در سازمان جاسوسى گفت كه در ميان مردم شايع شده است كه قيمت بنزين و برخى مواد غذايى در روزهاى آينده افزايش خواهد يافت.
افسر اطلاعات پرسيد: اما در دنيا هر روز قيمت‏ها افزايش مى‏يابد؟ جوان پاسخ داد: شوخى مى‏كنى، اين بار مردم قيام مى‏كنند و عليه نظام دست به انقلاب مى‏زنند.
اين اطلاعات ساده ولى مهم نشان داد كه قيمت‏ها بالا نخواهد رفت بلكه طرف‏هاى خارجى آن را افزايش خواهند داد تا مردم دست به شورش زده و همه جا را ناامنى و هرج و مرج فرا گيرد.
همين شيوه نيز در گرجستان و ساير جمهورى‏هاى شوروى سابق كه اخيراً دچار انقلاب‏هاى رنگى شدند، پياده شد.
اينترنت فقط پنجره‏اى رو به جهان نيست بلكه ابزارى خطرناك براى ورود به خصوصيات ديگران و استفاده از وى براى اهداف جاسوسى نظامى نيز مى‏باشد. سن افرادى كه از اينترنت استفاده مى‏كنند معمولاً بين 6 تا 30 سال است. لذا بايد به يك نكته بسيار مهم توجه داشت. اينترنت عاملى است كه باعث مى‏شود فرد بدون آنكه صندلى‏اش را ترك كند واشنگتن و دهلى‏نو را باهم ببيند. اين يك دستاورد بسيار بزرگ علمى و تكنولوژيك است اما نتايج منفى نيز دارد زيرا سوء استفاده از اين شبكه عريض و طويل منجر به آن مى‏شود كه اينترنت خود به عاملى براى ايجاد خلأ تبديل شده و فرد پيوسته براى گفت و گو از طريق آن احساس نياز كند. بدون آنكه بداند چرا بايد از طريق اين وسيله سخن بگويد.
در اين ميان دكتر “جرالدنيرو” معتقد است: از ما مى‏خواهند كه درباره اوضاع جارى در كشورهاى مختلف سخن بگوييم امرى كه نمى‏توانيم به هيچ عنوان آن را از وضعيتى شخصى افراد جدا كنيم. افرادى كه احساس يأس و نااميدى كرده و خود را تحت فشار مى‏بينند. لذا بهترين راه را گفت و گوى پنهانى مى‏داند تا اندكى از فشارهاى خود را تخليه سازد.
چت و آشنايى از طريق آن عبارتست از زمينه‏اى كه براى فرد هموار مى‏شود تا براى اولين بار بتواند حرف بزند و گوش كند. لذا جزئى‏ترين اطلاعات نيز مهم است و بايد تمام اطلاعات از طريق بازى با روحيه فرد جمع آورى شود. بدين سبب “دان شاتسكى” روزنامه نگار و افسر سازمان جاسوسى رژيم صهيونيستى بر استفاده از جوانان تأكيد كرد زيرا جوان پيوسته مى‏خواهد حرف بزند و جنس مخالف به ويژه جنس لطيف را بشناسد لذا در جاسوسى اينترنتى از افسران زن استفاده مى‏شود روزنامه “لوموند” چاپ فرانسه در 27 مه 2002 ميلادى مقاله‏اى درباره جنگ اينترنتى منتشر كرد كه از 20 سال قبل آغاز شد و از زمان حوادث 11 سپتامبر 2001 گسترش يافت به گونه‏اى كه جنگ اطلاعاتى به جنگ ويرانگرى تبديل شد كه هدف اصلى آن قبضه كردن بازار اينترنت است بدين سبب 58 درصد از سايت‏هاى اينترنتى از سوى سازمان‏هاى جاسوسى كشورهاى دنيا به ويژه ايالات متحده آمريكا، رژيم صهيونيستى، انگليس، آلمان، فرانسه و ايتاليا مورد استفاده قرار مى‏گيرد.
هدف اين سايت‏ها آن نيست كه جوانان دنيا را كشف كرده و يا فاصله ميان كشورهاى جهان كوتاه شود، بلكه هدف، جنگى تازه عليه كشورهاى جهان سوم، به ويژه كشورهاى عربى و اسلامى است كه جنگ عليه تروريسم ناميده مى‏شود.
با كمال تأسف در حال حاضر در رسانه‏هاى گروهى غرب اينگونه تبليغ مى‏شود كه تروريسم ناشى از آن است كه فقرا چشم ديدن پيشرفت و توسعه غرب و نظام سرمايه دارى آن را ندارند بدين سبب ديدگاه اين رسانه‏ها به كشورهاى جنوب به ويژه از دهه 70 قرن بيستم پيوسته ديدگاهى تهاجمى بوده است.
مجله “لاتريبون” چاپ فرانسه در اين باره نوشت: “آدون وردان” كه پايگاه اينترنتى خود را “جوانان آزاد” نامگذارى كرده است در سال 2003 ميلادى موفق به جذب بيش از 10 ميليون نفر شد. در اين سايت ميليون‏ها جوان خشم و نارضايتى خود را از دولت‏هاى خود ابراز كردند. همچنين برخى افسران نيز كه گمان مى‏كرد با بر ملا كردن اسرار نظامى بى‏نهايت مهم و خطرناك كارى انسانى براى رهايى ملت خود از به اصطلاح چنگال رژيمشان انجام مى‏دهند نيز در همين دام افتادند.
لازم به يادآورى است كه رژيم صهيونيستى در دهه‏هاى 60 و 70 قرن گذشته ميليون‏ها دلار براى آموزش مزدور هزينه كرد امرى كه اينك به شكل جاسوسى اينترنتى درآمده است. افرادى كه وارد چنين شبكه هايى مى‏شوند، نمى‏دانند كه اسرار كشورشان را فروخته و خيانت مى‏كنند و قربانى گفت و گويى ناپاك شده و مى‏شوند.
متأسفانه در حال حاضر جلوگيرى از بلاى چت بسيار دشوار و غيرممكن است آنهم در جهانى كه ميليون‏ها جوان در جست و جوى جنس مخالف و گفت و گوى عاشقانه با آن هستند و مى‏خواهند عقده‏هاى روحى و روانى خود را تخليه كنند. اما بايد توجه داشت كه فقط جوانان در معرض خطر قرار ندارند بلكه تمام اقشار ديگر مانند پزشك، مهندس و كارمندان و نظاميان نيز هر لحظه ممكن است در چنين دامى افتند.
( به نقل از نداء القدس شماره 88، ص 40)


پاورقي ها: