پاسخ به نامه ها

تذّکر

1ـ آنان که خواهان
پاسخ خصوصی هستند، اگر آدرس و نام کامل خود را ذکر نکنند، پاسخ داده نخواهد شد.

2ـ لطفاً در مورد
مشکلات و سؤالهای خصوصی، یا آدرس خود و یا در صورت نتوانستن، آدرس یکی از دوستان
را بنویسید تا اینکه وقت دیگر برادران و خواهران با مسائل شخصی گرفته نشود، وانگهی
در پاسخ خصوصی دست ما باز است و بیشتر می توانیم توضیح دهیم.

3ـ قبل از نوشتن
نامه، به بخش پاسخ به نامه های شماره های گذشته مراجعه کنید و در صورت نیافتن
جواب، اقدام به نوشتن نامه کنید، زیرا از دادن پاسخ به سؤالهائی که مکرّر در مجله
پاسخ داده شده، معذوریم.

4ـ برنامه ارسال کتاب
به هیچ وجه نداریم، لطفاً درخواست نفرمائید.

5ـ از تحقیق و
کنجکاوی در مورد شخصیّت ها بپرهیزید زیرا گذشته از اینکه این کار درستی نیست و
شرعیّت ندارد، ما نیز پاسخ نخواهیم داد.

6ـ برخی از برادران و
خواهران، سؤالهائی می کنند که نیاز به خواندن چندین کتاب دارد. خواهش ما این است
که این عزیزان بجای بسنده کردن به جواب های مختصر ـ که امکان آن هم نیست ـ کتاب
بخوانند ولااقل خود مجلّه را با دقت مطالعه کنند و در مواردی که ابهامی برای آنان
پیش آمد، اقدام به سؤال نمایند.

پاسخ به نامه ها

ورامین ـ برادر، ب ـ
د ـ ا

1ـ با کمال تواضع از
مادرتان عذرخواهی کنید تا از شما راضی شود که نارضایتی او پی آمدهای ناخوش آیندی
در دنیا و آخرت دارد.

2ـ از آن عمل توبه
کنید چیز دیگری بر شما نیست مطمئن باشید ازدواج تنها راه حل ترک این عادت است.

اهواز ـ برادر محمد
شیرگله بانی

1ـ ازدواج با دختر
باکره بدون اذن پدر یا جدّ پدری جایز نیست.

2ـ آن عمل حرام نیست
ولی کراهت شدید دارد ومضرّ است.

رشت، برادر حسن
بردبار

1ـ نگاه کردن زن به
عکس مرد نامحرم اگر از روی شهوت نباشد اشکال ندارد.

2ـ فتوای حضرت امام
در مورد نگاه کردن به دست وصورت در شماره های 10 و 18 مجله چاپ شده است مراجعه
کنید.

3ـ آن گونه اشخاص
گرچه پلیدند ولی نجس نیستند.

قصرشیرین ـ برادر، د
ـ ز ـ ی ـ م

شک وتردید شما بی
مورد است. معامله را بهم نزنید. اگر پاسخ مفصل خواستید آدرس ونام کامل با ذکر
مجدّد سؤال بفرستید تا پاسخ خصوصی داده شود.

سرپل ذهاب ـ برادر
سرباز، ف ـ صبا

اما اینکه می گوئیم
ازدواج کنید برای راه حل صحیح وطبیعی وعملی و شرعی است، خداوند هم همین را فرموده
است. و اما اینکه می گوئیم: اگر ممکن نیست، مقاومت کنید؛ این را نیز خداوند در
قرآن فرموده است «ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحاً حتی یغنیهم الله من فضله» و باید
عفیف و خودنگهدار باشند آنانکه دسترسی به ازدواج ندارند تا خداوند آنان را از فضل
خود بی نیاز کند. به نظر ما مشکلاتی که در راه ازدواج است، می توان با سعی وکوشش
برطرف ساخت.

اصفهان ـ برادر، ن ـ
م ـ ج

ما نیز همۀ ان مشکلات
را درک می کنیم ولی به نظر ما بهترین راه حل ازدواج دائم است. باید سعی کرد و
مشکلات را برطرف نمود تا ازدواج برای جوانان میسّر شود وما اگر باز هم مقاله ای
بنویسیم در این مورد خواهد بود نه ازدواج موقّت.

سیرجان ـ برادر
عبدالرضا حکیمی

1ـ هر چیز نجسی که با
آب کر شسته شود، آبی که از آن جدا می شود پاک است وهرچیز نجسی که با آب قلیل شسته
شود، آبی که از آن جدا می شود نجس است.

2ـ به آن نحو غسل
کردن صحیح است ودست مالیدن لازم ندارد.

3ـ کراهت دارد یعنی
جایز است ولی بهتر است ترک شود.

4ـ از بین بردن موهای
زائد بدن مستحب است.

سمیرم ـ برادر، س ـ س
ـ آ ـ ی

1ـ از نظر شرعی شما
در ازدواج مجدّد آزادید و رضایت همسرتان هیچ دخالتی ندارد.

2ـ تا از آن شخص ضرری
به دین و دنیای شما نرسیده است با فرض اینکه رحم شما است قطع رابطه نکنید و سعی
کنید با اخلاق خوب و ملایمت او را هدایت کنید.

3ـ شما در اختیار هر
شغلی با رعایت شئون شرعی وقانونی آزادید.

قم ـ برادر مرتضی
حسینی

آری! چنین روایتی ـ
متأسفانه نقل شده و حتی در مقدمه صحیفه سجادیه نیز ذکر شده ولی سند آن در نهایت
ضعف است: ابوالمفضل شیبانی که مورد اعتماد نیست، عبدالله بن عمر زیات وعمیر بن
متوکل ثقفی ومتوکل بن هارون که راوی حدیث است، همه از نظر علم رجال مجهولند؛
بنابراین روایت؛ بهیچ وجه مورد اعتنا نیست و به احتمال قوی، ساخته دست جیره خواران
دستگاه خلافت بنی عباس است که با این روایات می خواستند نهضت علویین را سرکوب
کنند.

قم ـ برادر، م ـ ج ـ
ز

1ـ آب پاشیدن بر قبر
مستحب است.

2ـ قرآن خواندن برای
اموات ثواب دارد.

3ـ جمع کردن حقوق
برای هر منظور باشد، اگر سال گذشت مستوجب خمس است. برای تأمین زندگی آینده می
توانید لوازم زندگی را بخرید و نگهدارید.

4ـ آن عمل مکروه است
ومضر ولی گناه نیست.

5ـ آن آب نجس نیست.

دهلران ـ برادر
غلامعلی شفیعی

همان گونه که قبلاً
تذکر دادیم، در شرع اسلام نمازی به عنوان نماز وحدت وجود ندارد. آن چه هست نماز
جماعت است که باید با همۀ شرایط آن از جمله عدالت امام برگزار شود واگر کسی نماز
را به این عنوان یعنی به قصد نماز وحدت بخواند، نمازش باطل است.

برادر، م ـ ت

1ـ آن حالت که در
نماز احساس می کنید، ناشی از وسوسه شیطان است، به آن اعتنا نکنید. این مطلب صریحاً
در روایات آمده است.

2ـ آن فامیل ها
جاهلند با آنها قطع رابطه نکنید بلکه سعی کنید آنها را هدایت نمائید.

منطقه جنگی ـ برادر،
ب ـ ت مقدّم

1ـ شکایت خود را به
مسئولین مربوطه بفرستید.

2ـ کفار قریش با کشتن
بعضی از هم پیمانان رسول اکرم «ص» پیمان حدیبیه را قبل از پایان آن شکستند.

آستانه اشرفیه ـ
خواهر، لیلا ـ م

1ـ در رابطه با سؤال
اول شما در  مجله های گذشته توضیح داده
شده، مراجعه کنید.

2ـ اگر انسان پس از
نماز متوجه شود که در حال نماز بدن یا لباسش نجس بوده ودر حال نماز متوجه نبوده،
نمازش صحیح است و اما در مورد سؤال شما که خون بریدگی دست است حتی اگر در نماز هم
متوجه شود، نمازش صحیح است.

3ـ اگر هنگام سجده،
چادر مقداری از پیشانی را گرفت ومانع رسیدن به مهر شد، اشکالی ندارد زیرا همان
مقدار باقیمانده از پیشانی برای سجده کافی است و اگر همه پیشانی را گرفت، چادر را
به آرامی از زیر پیشانی بیرون بکشید تا مقداری از پیشانی به محل سجده برسد.

4ـ امام زمان «عج»
تنها برای جامعه ما نمی آید. وما هر چه سعی کنیم، ممکن است بتوانیم حداکثر عدل
اسلامی را آن هم به صورت ظاهر و با احکام ظاهری در این جامعه پیاده کنیم، آن هم
هنوز راه درازی در پیش داریم تا این آرمان محقق شود ولی امام زمان «عج» عدل فراگیر
اسلامی را آن هم با احکام واقعی الهی که هیچ شبهه واشکالی در آن نیست، در تمام
جهان مستقر خواهد فرمود.

تهران ـ خواهر، ن ـ ص

1ـ حسدی که در دل است
وانسان آن را بر دست و زبان بروز نداده است، امری است طبیعی و اشکال ندارد.

2ـ بسیار کار خوبی
کردید که آن روابط نامشروع را بهم زدید، پس از ازدواج ناراحتی شما برطرف می گردد.

3ـ لازم نیست حرف کسی
را باور کنید.

4ـ نگاه شهوت آلود و
در مواقع خوف وقوع در حرام، جایز نیست. از آن نگاه ها بپرهیزید؛ انسان در انگیزه
کارها خودش را گول می زند.

5ـ نیّت خود را خالص
کنید ودر هر جا که خواستید نماز شب و دعای کمیل بخوانید در عین حال سعی نمائید کسی
شما را نبیند.

6ـ آداب و مستحبات
نماز را ملاحظه کنید، حضور قلب خواهید یافت ان شاء الله.

بروجرد ـ برادر
یدالله گوهری

1ـ دروغ در موردی که
جان انسان در خطر است نه تنها جایز بلکه واجب است.

2ـ بحث از غیبت و
موارد جایز بودن آن طولانی است، به کتابهائی که در این زمینه نوشته شده مراجعه
کنید.

3ـ در موقعی که جبهه
نیازمند به افراد باشد، رفتن به جبهه بر هر کاری مقدّم است.

قزوین ـ برادر، ف ـ ن
ـ ز ـ ی

پاسخ نامه شما به
تفصیل در مجله ممکن نیست. اگر آدرس بدهید پاسخ خصوصی داده می شود. مشکل شما راه حل
دارد نگران نباشید. در نامه ای دیگر جزئیات مسأله را روشن تر ومفصّل تر بنویسید.

تهران ـ برادر (قل ـ
غل)

1ـ آن ازدواج در
صورتی که آن عمل مورد شک است، اشکال ندارد.

2ـ از آن گناه توبه
کنید، خدا می بخشد ان شاء الله.

3ـ مطلبی که در مورد
عقیم بودن مرد نوشته اید قطعاً صحیح نیست.

4ـ پول و جنس آن دو فروشنده
را باید به آنها برگردانید واگر از یافتن آنها مأیوسید باید از طرف آنها به فقیری
صدقه بدهید.

سبزوار ـ برادر، م ـ
ح ـ س

1ـ همه آن نمازها
وروزه ها را باید قضا کند ولی کفّاره ندارد.

2ـ اگر احتمال می دهد
که آن خوراک از مال حلال او  باشد، خوردنش
جایز است.

3ـ اگر توبه کند
بخشیده می شود.

4ـ نباید انسان کاری
کند که موجب ناراحتی والدین شود واگر نمی دانسته وچنین کاری کرده، اکنون سعی کند
آنها را راضی نماید ودر نصیحت کردن آنها و منع از غیبت و مانند آن کاملاً جانب ادب
را رعایت کند ونصیحت او به گونه ای باشد که آنها بدون احساس تحقیر و ناراحتی،
مرتکب نشوند.

5ـ آن حالت، ریا نیست
واین گونه شک و وسواس ها از القاءات شیطان است.

6ـ با خودداری از آن
عمل، ضررهای آن برطرف می شود واگر نشد علاج آن به دست پزشک است.

تنکابن ـ خواهر، ش ـ
ع

آن مرد باید دیه پدر
شما را بدهد که خیلی از آن مبلغ بیشتر است واگر دیه را داد در حکم سایر اموال پدر
می باشد که پس از خارج ساختن دَین و وصایای او، به ترتیب ارث تقسیم می شود ولی اگر
شما همگی دیه را بخشیده اید (در صورتی که در میان شما صغیر نباشد) واو آن پول را
به عنوان هدیه به شما داده است، میان خود بالسّویه تقسیم کنید واگر در میان شما
صغیر هست، باید سهم او را از دیه بپردازد وکسی نمی تواند حق او را ببخشد.

همدان ـ خواهر فاطمه
ـ پ

آن حالتی که ملاحظه
می کنید جنایت نیست وغسل نمی خواهد. اگر توضیح بیشتر خواستید آدرس بدهید تا جواب
خصوصی داده شود. ضمناً در مورد ازدواج سختگیری نکنید و منتظر اصلح نباشید بلکه به
فرد صالح قانع شوید که تأخیر بیش از اندازه به ضرر دنیا و آخرت شما است.

اصفهان ـ برادر رسول
ـ م

در رابطه با وسواس
فتوای امام را در مجله 21 بخوانید. غسل را به همان نحومعمول که انجام بدهید کافی
است. شما نباید به شک خود اعتنا کنید. طبق روایات، مستحب است برای غسل، بیش از سه
لیترآب مصرف نشود ورسول اکرم «ص» فرمود: کسی که بیش از این آب بریزد، به سنت من
عمل نکرده است.

آمل ـ برادر محمد
آملی

1ـ بهتر است تحصیلات
خود را تمام کنید وسپس طلبه شوید ولی اگر تمایلی به تحصیل درسهای جدید ندارید طلبه
شدن اشکال ندارد.

2ـ پدر ومادر بدون
رضایت شما نمی توانند نامزد برای شما تعیین کنند. بروید وتحقیق کنید اگر مورد
پسندتان بود ازدواج کنید وگرنه آزادید وهیچ وقت تن به ازدواج اجباری از روی اکراه
ومراعات رسوم وتمایل خانواده ومانند آن ندهید که عواقب وخیمی دارد.

3ـ ازدواج با طلبگی
وتحصیل منافات ندارد.

تهران ـ برادر علی
اصغر زینلی

نظر اخیر حضرت امام
در مورد حجاب بانوان در مجله شماره 10 بخش استفتائات آمده است مراجعه کنید.

آدریان خمینی شهر ـ
برادر، غ ـ ل

آن عمل استمناء است و
گناه وباید توبه کنید.

یاسوج ـ برادر، الف ـ
ب

1ـ آن شخص ضامن آن
پول برای همان شرکت است وباید به حساب آن واریز کند ونمی تواند به جبهه وغیره
بدهد.

2ـ اوراقی که آیات
قرآن واسماء محترمه بر آن هست نباید بسوزانید بلکه باید در دریا یا رودخانه و
مانند آن بیاندازید که بدون اهانت از بین برود.

اهواز ـ برادر عباس ـ
ح

1ـ نگاه کردن به صورت
ودستهای زن نامحرم اگر از روی شهوت و در مورد خوف وقوع در حرام نباشد اشکال ندارد.

2ـ تراشیدن ریش به
احتیاط واجب حرام است. ومعنای احتیاط واجب این است که یا باید مقلّد به آن عمل کند
ویا رجوع به مجتهدی کند که از سایر مجتهدین ـ غیر از مرجع تقلید ـ اعلم است. لازم
به تذکر است که حضرت آیت الله العظمی منتظری نیز، در این مسأله، همین نظر را
دارند. 

اصفهان ـ برادران
اخمد فتاحی وعلی زینلی

کتابهای جرجی زیدان
انحرافی است. او اسلام را در پوشش داستان نویسی تحریف کرده وشخصیتهای مقدس
وبزرگواری همچون امام حسن وامام حسین علیهماالسّلام را با داستانهای دروغین خود
ساخته توهین کرده مطالبی که آن آقایان در مورد کتابهای اوگفته اند صحیح است.

اصفهان ـ برادر، چ ـ
رـ ع

1ـ در مورد ازدواج با
پدر ومادر خود مشورت کنید وبدون موافقت آنها اقدام نکنید که مشکلاتی به بار می
آورد.

2ـ آن مقدار از
نمازها که یقین دارید در حال جنابت خوانده اید باید قضا کنید و آنچه یقین ندارید
لازم نیست.

کاشان ـ برادر، ص ـ ص
ـ م

آن حالت طبیعی است،
نگران نباشید.

بابل ـ برادر، ج ـ م

کیست که گناه نکرده
است؛ اگر بنا باشد خداوند گنهکارانی را که توبه کرده وبه در خانه او روی آورده اند
و در راه او از مال وجان خود می گذرند نپذیرد، پس درهای توبه را برای چه کسانی باز
کرده است؟! البته ما باید همیشه از جهت اعمال خود نگران باشیم ولی رحمت الهی
آنقدرگسترش دارد که شیطان هم به آن امیدوار می شود! توبه کنید و به وظایف دینی خود
عمل نمائید و به رحمت پروردگار اطمینان داشته باشید. گناهان خود را به هیچ کس جز
به او که ستّارالعیوب است نگوئید. موفق باشید.

خراسان ـ برادر، ن ـ
با ـ با ـ ح ـ ن ـ ی

شما گناه بزرگی مرتکب
شده اید، توبه کنید وبه رحمت خداوند امیدوار باشید. شما با آن زن تا ابد نمی
توانید ازدواج کنید واوبر شما حرام مؤبّد است، می خواهد خودکشی کند یا نکند!

اهواز ـ برادر، الف ـ
م

قضاوت در این مسئله
بطورقطعی برای ما مشکل است زیرا تنها یک نامه نمی تواند خصوصیات آن شخص را به ما معرفی
کند ولی بهر صورت ظاهراً این ازدواج به صلاح شما نیست وهمان سخن وتردید او دلیل
است بر اینکه به طور کلّی از عقاید خود برنگشته، ممکناست فقط از نظر سیاسی، خطّ
مشی آنها را قبول نداشته باشد واین کافی نیست. باز هم این جمله را برای شما وهمه
جوانان تکرار می کنیم: قبل از ازدواج، چشمان خود را خوب باز کنید وپس از آن، دیده
بر هم نهید.

اهوازـ برادر(م ـ ف)

بهتر است صبر کنید
مدّت خدمتتان تمام شود؛ شاید بیشتر ناراحتی همسرتان از این جدائیها باشد اگر باز
هم ناسازگاری کرد آن وقت می توانید او را رها کنید.

تهران ـ خواهر، ف ـ ت

1ـ خیلی به خود فشار
نیاورید ودر حدّ امکان سعی کنید با نصیحت وملاطفت، افراد خانواده را راهنمائی
کنید، اگر آنها نپذیزفتند شما اعصاب خودتان را ناراحت نکنید. خداوند می فرماید:
«لا یضرکم من ضلّ اذا اهتدیتم» اگر شما هدایت شوید، گمراهی دیگران به شما زیانی
نمی رساند.

2ـ آن شایعه در مورد
آن آقا درست نیست.

3ـ مطالبی که در
مکوقع مطالعه بدست می آورید، یادداشت کنید تا در ذهنتان بماند.

4ـ اگر خلاف مقررات
دولت اسلامی نباشد، اشکال ندارد.

5ـ سعی کنید با
خواهرتان آشتی نمائید. تواضع، شما را بزرگ می کند.

باختران ـ برادر، الف
ـ ض

با مسئولین مربوطه در
میان بگذارید.

تهران ـ برادر محمد
بهاری

لوازم آینده زندگی را
اگر طوری است که اگر اکنون نخرید بعداً که مورد احتیاج است در مضیقه قرار می گیرید
می توانید با درآمد در عرض سال بدون پرداخت خمس تهیه کنید وگذشت سال بر آن، موجب
خمس نمی شود.

جبهه جفیرـ برادر، ک
ـ م ـ ی

آری! می توانید با
دختر بزرگتر از خود ازدواج کنید و هیچ اشکالی ندارد. سنّ حضرت خدیجه از رسول اکرم
«ص» 15 سال بیشتر بوده.

تنکابن ـ برادر، ع ـ
ا

1ـ دست دادن به
دخترنامحرمی که به سنّ بلوغ نرسیده، اگوموجب تحریک نشود اشکالی ندارد.

2ـ بهائی نجس است
وباید به هر وسیلۀ ممکن با آنها قطع رابطه کنید مگر اینکه امید هدایت آنها باشد.

3ـ اگر یقین دارند که
حمل اززنا بوده، آن پسر ولدالزنا است وبا توبه پدر ومادر و ازدواج آنها، حلال زاده
نمی شود ولی اگر یقین ندارند و پس از گذشت شش ماه از ازدواج به دنیا آمده، آن پسر
شرعاً فرزند او است.

4ـ آنها گرچه کافرند
ولی تجاوز به مال وجان آنها در سایه حمومت اسلامی جایز نیست.

تهران ـ برادر، ت ـ ح

1ـ بعضی از آن دعاها
روایتش معتبر نیست.

2ـ پاسخ مفصّل این
سؤال در مجله ممکن نیست، آدرس بدهید ولی بهر حال خداوند، با توبۀ واقعی می بخشد گر
چه در ازدواج آن خواهر مشکلاتی پیش می آید، آدرس بدهید  با نامه ای که مطلب را به تفصیل در آن توضیح
داده باشید.

3ـ گناه، بزرگترین
مانع استجابت دعا است. در رابطه با توبه مقاله ای در شماره 29 بود مراجعه کنید.

بجنورد ـ برادر سید
حسین واحدی 

1ـ اکنون چندین سال
است که آن گروه هیچ گونه فعالیتی ندارند.

2ـ باز هم برای
چندمین بار تکرار می کنیم: در اسلام نمازی به نام نماز وحدت نیست و اگر کسی نمازی
را به قصد نماز وحدت بخواند و آن را به شرع مقدس اسلام نسبت دهد کار حرامی مرتکب
شده زیرا این تشریع است وبدعت. باز هم از مسئولین امور تقاضا داریم این اصطلاح را
بکار نبرند که برای بسیاری از مردم موجب توّهم شده وفکر کرده اند نمازی در اسلام
به نام نماز وحدت هست!!

تهران ـ برادر فرهاد
پروین

سؤال شما در مورد
فتوای حضرت امام بود که در شماره 5 مجله درج شده است که در رابطه با جماعت دانش
آموزان فرموده اند:«اگر امام جماعت بالغ و عادل باشد با مراعات اتصال صفوف می
توانید جماعت بخوانید» اتصال صفوف در اینجا قید شده است زیرا اگر بچۀ ممّیز یا
ممّیزی که نماز درست نمی خواند در میان صف باشد و سبب اتصال، غیر از او نباشد،
جماعت صحیح نیست برای اینکه این فاصله است. می گوئید: پس تشکیل جماعت در مدارس
ممکن نیست. پاسخ این است که ممکن است ترتیبی دهید که بچه های بالغ درصفهای پیشین
باشند وبچه های نابالغ در صفهای متأخر، بدین ترتیب اتصال جماعت مراعات می شود.

جبهه جنوب ـ برادر، م
ـ م

چیزی بجز توبه بر شما
نیست ولی توبه واقعی وبا تمام خلوص و خاکساری. خود را به دادگاه معرفی نکنید وبه
هیچ کس، راز خود را نگوئید.

قم برادر، ش ـ ف

1ـ آن مقدار که یقین
دارید نماز و روزه فوت شده باید قضا کنید وبیش از آن لازم نیست وهمچنین در
موردکفّاره.

2ـ وضع خود را با
مسئولین حوزه و شهریّه در میان بگذارید.

شوش دانیال ـ برادر،
رـ ب ـ ک ـ ا

1ـ نوشته اید که شش
ماه بالغ بوده اید و چونمسئله بلوغ را نمی دانستید نماز نخوانده وروزه نگرفته اید،
اکنون بر شما قضای آن نمازها و روزه ها واجب است ولی کفاره روزه ها لازم نیست زیرا
اصلاً توجه نداشتید وفکر می کردید بلوغ فقط پس از 15 سالگی است.

2ـ خجالت عذر نیست
وباید برای جنب شدن غسل کنید؛ تیمم باطل است.

3ـ نگاه کردن به صورت
و دستهای نامحرم اگر بدون شهوت باشد وترس وقوع در حرام نباشد اشکال ندارد ولی در
غیر این دو مورد جایز نیست وفرقی بین فامیل و غیر فامیل نمی باشد.

4ـ در رفتن به جبهه،
اجازه پدر شرط نیست.

5ـ عبادات خود را در
پنهانی انجام دهید تا این خیال پیش نیاید.

جبهه جنوب ـ برادر، م
ـ ب

به پزشک مراجعه کنید.
ومواظب باشید که گرفتار وسواس نشوید، پس با توجه به اینکه استبرا می کنید، تا یقین
نکرده اید که بول خارج شده به احتمال، اعتنا نکنید.

تهران ـ برادر حسین
خواجوی

قم ـ برادر سید ضیا
مرتضوی

مطالبی که در مورد
مقاله «حقوق مستضعفین و احکام اسلام» در شماره 34 نوشته اید بجای خود صحیح است ولی
چون مبنای سؤال بر تصوّر منافات میان احکام اسلام وحقوق مستضعفین بود که در متن
نامه خیلی بر آن تأکید شده بود ونیز چون همین تصوّر، مبنای تشریع بسیاری از احکام
ثانویه امروز شده است، پاسخ صحیح ومناسب را همان دانستیم که از ریشه، این معنی را
نفی کنیم ولذا در اوّل مقاله گفتیم:«احکام واقعی اسلام با حقوق مجرمان و مستضعفان
منافاتی ندارد» وتمام مقاله در اثبات این امر بود. البته مقاله خیلی کوچکتر از آن
است که حق مطلب را ادا کند زیرا باید تک تک احکام اسلام بررسی واثبات مطلب شود ولی
برای سطح عمومی جامعه، از این مفصلّتر مناسب نیست.

ملایر ـ برادر قاسم ـ
الف

اگر آن روایت نبود
نیز آن مطلب روشن بود. واین ناشی از تأثیر دیدن آن عمل در روان کودک است و بدون
شک، هر چه تشخیص کودک بیشتر باشد، بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

تهران ـ برادر، ا ـ م
ـ ر

1ـ وضو باید طوری
باشد که عُرف بگویند از بالا به پائین می شوید. یک مقدار آب به بالا رفتن اشکال
ندارد.

2ـ ازاله موهای عانه
مستحب است.

جبهه جنوب ـ برادر
باقر (الف)

گناهی را که مرتکب
شده اید با توبه جبران می شود. سعی کنید با وساطت افراد محترم مانند روحانی محل و
غیره، آن شخص را راضی کنید. البته اگر او از آن قضیه مطلع شود، رضایت خواهد داد.

جبهه جنوب ـ برادر(ح
ـ ک ـ ف ـ ع)

1ـ زن مَهر خود را
طلبکار است وشوهر هر وقت قدرت داشت وزن درخواست کرد، باید بپردازد. صرف کردن آن در
راه او باید با رضایت وی باشد.

2ـ اگر چیز نجس را با
آب قلیل بشوئید، غُساله یعنی آبی که از آن جدا می شود نجس است ولی اگر با آب کر آب
بکشید غُساله اش نجس نیست ودر خصوص آب استنجاء یعنی آبی که در وقت شستن در توالت
ریخته می شود با پنج شرط پاک است؛ تفصیل آن را در مسئله 27 توضیح المسائل بخوانید.

بجنورد ـ خواهر، ق ـ
الف

1ـ آن آب نجس نیست
وغسل ندارد مسئله 346 در مورد شک است واین بدون شک، منی نیست.

2ـ واجب است انسان در
حال اختیار و امکان، اعمال وضوو غسل را خود انجام دهد بدون کمک دیگران. ولی کمک
دیگران به چند صورت است:1ـ کمک در مقدمات بعیدۀ وضووغسل مانند حاضر کردن آب یا گرم
کردن آن ودر اینگونه اعمال بدون شک کمک دیگران جایز است. 2ـ کمک در مقمات قریبه
مانند آب ریختن در مشت او، واینگونه کمک مکروه است. 3ـ آب ریختن برخود اعضای وضو
یا غسل در حالی که مباشر شستن و آب را به همه جا رساندن خود انسان باشد؛ واین گونه
کمک که مورد سؤال شما است، طبق آنچه در عروه آمده است، اگرچه خالی از اشکال نیست
ولی عمل، ظاهراً صحیح است، پس آنچه موجب بطلان است، کمک در خود شستن و آب را به
اعضای غسل و وضو رساندن است. لازم به تذکر است که حضرت امام و سایر علما در این
مسئله بر مطلبی که در عروه هست، حاشیه ندارند و ظاهراً همه موافقند.

آمل ـ کاشی محله ـ
برادر علیرضا غلامپور

آن افراد را نصیحت
کنید.

جبهه جنوب ـ برادر، ج
ـ ق ـ ف

1ـ بر هر سنگ وکلوخ
پاک می توان سجده کرد.

2ـ اگر لباس ملک آن
شخص است، باید از او اجازه گرفت مگر اینکه از آن اعراض کرده باشد واگر ارتش یا
سپاه به او داده است، تصرّف در آن بستگی به نظر مسئولین دارد.

اراک ـ برادر ش ـ ج:

1ـ توبه کنید خداوند
ارحم الراحمین است.

2ـ گمان و احتمال قوی
اثری ندارد. اگر تعیین به دخول دارید ازدواج جایز نیست و هیچ چاره ای ندارد، ولی
اگر «یقین قطعی» نسبت به آن برادر ندارید می توانید ازدواج کنید. وامّا در مورد آن
خواهر دخالت ندارد.

تهران ـ خواهر صدیقه
آهنی

با مکتب توحید ـ قم ـ
تماس بگیرید.

تهران ـ علی اکبر
نبوی

برادر احمد زارع

برادر علیرضا حمیدی

سؤالهای خود را از
دفتر استفتاء امام بپرسید.

اراک ـ برادر، ش ـ خ

اهواز ـ برادر علی
احمدزاده

تهران ـ برادر
حمیدرضا پرنیان گل

قاین ـ برادر سید
محمد شفیعی

طلفاً آدرس ونام کامل
خود را با ذکر مجدّد سؤالها بنویسید تا پاسخ خصوصی داده شود.

برادران

تهران ـ دقیق روحی .
جبهه جنوب ـ محمد علی جانقربان . محمد قربانی . اهواز ـ امیر بشین . خورموج ـ
عبدالرسول بهنام . مهربان تبریزـ محمد علی الطافی . فیروز آباد فارس ـ م مرادی .
رشت ـ سید ولی میر باقری . جبهه غرب ـ یدالله سیاوش وهابی . سنندج ـ حشمت الله حاج
ابوالحسنی . خلخال ـ رحمان هرموشی زاده . هفتگل ـ سید محمد میر سالاری . رودسر ـ
رضا یزدانی . کرج ـ ع، صادق.

از نامه ها،
انتقادهای سازنده، پیشنهادهای مفید، مقاله های ارزنده، شعرهای زیبا ومحبتهای بی
شائبه شما عزیزان تشکر فراوان نموده، توفیق هر چه بیشتر شما ودیگر برادران و
خواهران عزیزی که حتی بدون ذکر نام خود، ما را به ادامۀ خدمت تشویق می نمایند، از
خدای بزرگ خواستاریم. امید است باز هم ما را مورد لطف ومحبت خویش قرار دهید.

برادران

قصر شیرین ـ یوسف بیاتی
. تهران ـ محسن قنبری . محمود ملکی . خشکیبیجار ـ مرتضی زاهدی . لامرد فارس ـ
عبدالرضا خضری . تُرکالکی ـ سید جمال مرعشی.

لطفاً به بخش پاسخ به
نامه ها ومقالات مجلّه های گذشته مراجعه فرمائید.