نبرد کلاشینکف با اف ۱۶ در یمن

مهدی حلفی

کشور یمن یکی از کشورهای مهم و استراتژیک منطقه است که در حاشیه دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و دریای عرب قرار دارد. این کشور از چند ماه پیش از جانب یک کشور خارجی، یعنی عربستان سعودی هدف حمله نظامی قرار گرفت. در این حمله تا کنون هزاران از شهروندان غیرنظامی یمنی به شهادت رسیده‌اند.

عربستان سعودی در ابتدای جنگ یمن خیال فتح چند روزه این کشور را در سر می‌پروراند، اما پس از ماه‌ها بمباران یمن و فرستادن هزاران سرباز سعودی و اماراتی به این کشور، هنوز کنترل بخش‌های زیادی از این کشور از جمله شهر صنعا پایتخت یمن در دست نیروهای ارتش این کشور و حرکت انصارالله(حوثی‌ها) است. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف جنگ یمن می‌پردازیم:

یمن؛ پایگاه محبان اهل بیت«ع»

یمن کشوری است که مردمانش به دست امام علی«ع» اسلام آوردند و از همان صدر اسلام به محبت ویژه‌شان نسبت به اهل‌بیت«ع» شهره بودند. محبتی که بسیاری از نمودهای آن در زندگی روزمره مردم یمن قابل مشاهده است و تلاش‌های آل‌سعود برای از بین بردن یا تضعیف این محبت از طریق نشر جریان وهابیت در یمن تا کنون راه به جایی نبرده است.

عربستان در طول تاریخ معاصر همیشه سعی کرده یمن را تحت سلطه خود داشته باشد، به همین دلیل، زمانی که قدرت از دست مزدورانش خارج شد و به دست مردم یمن افتاد، هجوم همه‌جانبه به این کشور مسلمان را آغاز کرد.

بمباران کور یمن به دست عربستان

عربستان از ابتدای فروردین ماه سال ۹۴ با همراهی چند کشور عربی از جمله امارات، قطر و بحرین حمله خود را به یمن آغاز کرد، حمله‌ای که با بمباران شدید و همه‌جانبه مناطق مختلف یمن همراه بود و در این بمباران‌ها بسیاری از زیرساخت‌های اساسی یمن از بین رفتند.

عربستان سعودی مدعی بود که حملات هوایی‌اش تنها مواضع و پایگاه‌های نظامی را هدف قرار می‌دهد، اما تصاویر و گزارش‌های مخابره شده از یمن نشان می‌دهند که این حملات بیشتر مناطق مسکونی و مراکز صنعتی، آموزشی و درمانی یمن را هدف قرار داده است.

در بمباران‌های یمن تا کنون هزاران تن از شهروندان غیرنظامی این کشور از زن و  کودک گرفته تا پیرمرد و پیرزن به شهادت رسیده‌اند. در میان شهدا، اقشار گوناگون مردم از مناطق مختلف یمن وجود دارند، اما این جنایت‌ها  باعث اتحاد اقشار مختلف مردم بر ضد دشمن سعودی گردیده و حتی طرفداران دیروز عربستان در یمن، امروز در خط مواجهه با سربازان سعودی قرار دارند. مردم یمن فرهنگ قبیله‌ای دارند و از انتقام خون بناحق ریخته شده نزدیکان خود نمی‌گذرند.

محاصره یمن توسط عربستان

جنایت دیگر عربستان در حق مردم یمن، محاصره این کشور است. نیروهای نظامی عربستان با محاصره همه‌جانبه زمینی، هوایی و دریایی یمن مانع از ورود هرگونه کمک غذایی و دارویی به این کشور شده‌اند. با وجود آنکه هم ‌اکنون میلیون‌ها تن در یمن از سوءتغذیه و کمبود مواد غذایی رنج می‌برند، اما صدائی از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر بلند نمی‌شود. حتی پیش از جنگ علیه یمن هم بخشی از مردم این کشور از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می‌بردند. این مشکل پس از حمله عربستان به یمن تشدید شد و بر تعداد افرادی که در یمن با مسئله سوءتغذیه مواجه هستند، به صورت تصاعدی افزوده شد.

شکست اف ۱۶ از کلاشینکف

نیروهای عربستان سعودی در حالی به یمن حمله کردند که مجهز به جنگنده‌های اف ۱۶ و بالگردهای آپاچی بودند. این تجهیزات نظامی پوشش هوایی را برای نیروهای زمینی سعودی فراهم می‌کردند، اما این نیروهای مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های دنیا از معدودی سرباز یمنی با سلاح‌های سبکی چون کلاشینکف شکست بزرگی خوردند.

عربستان سعودی به دنبال اشغال یمن، به‌خصوص شهر صنعا در ظرف چند روز بود، اما تا کنون نه تنها به این هدف نرسیده، بلکه نیروهای نظامی یمنی توانسته‌اند مناطق وسیعی را در خاک عربستان به تصرف خود در آورند و تلاش‌های متعدد نیروهای سعودی برای بازپس‌گیری این مناطق شکست خورده است.

نیروهای یمنی از شکست‌های ارتش عربستان را فیلمبرداری کرده‌اند و این صحنه‌ها را به صورت مستمر در شبکه‌های ماهواره‌ای یمنی منتشر می‌کنند تا مردم دنیا ببینند که چگونه سربازان سعودی با رها کردن سلاح، تجهیزات و خودروهای نظامی خود از صحنه جنگ فرار می‌کنند.

بعد از ورود نیروهای نظامی عربستان و امارات به خاک یمن، ده‌ها تن از سربازان این کشورها در حملات نیروهای نظامی یمنی به هلاکت رسیدند. همچنین در این حملات تعداد زیادی از خودروهای نظامی نیروهای خارجی متجاوز منهدم شدند و یا به غنیمت نیروهای یمنی افتادند.

کوهستان‌های یمن علاوه بر اینکه مانع پیشروی نیروهای خارجی در داخل این کشور می‌شوند، مناطق مناسبی برای کمین بر ضد نیروهای سعودی و اماراتی هستند. موقعیت این کوهستان‌ها به گونه‌ای است که کمتر سربازی می‌تواند از این مناطق جان سالم به در ببرد.

اتحاد داعش و عربستان در یمن

بخش زیادی از نیروهای پیاده نظام عربستان در یمن، گروه‌های تکفیری، به‌خصوص القاعده و داعش هستند. این گروه‌ها که از لحاظ تسلیحاتی و مالی توسط عربستان تغذیه می‌شوند، با نام و پرچم القاعده و به عنوان متحدان عربستان با نیروهای ارتش و حرکت انصارالله یمن می‌جنگند.

همچنین گروه تکفیری داعش با حمایت عربستان در ماه‌های اخیر چندین عملیات انتحاری در مساجد شهر صنعا، پایتخت یمن انجام داده است. در این حملات ده‌ها تن از نمازگزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند.

هزینه‌های میلیاردی جنگ یمن برای آل‌سعود

جنگ یمن هزینه‌های سنگینی برای عربستان داشته و این کشور میلیاردها دلار را صرف هزینه این جنگ کرده، اما نتوانسته است نتیجه چندانی به دست بیاورد و این کشور مسلمان را اشغال کند.

این جنگ سبب کسری بودجه عربستان شده و رهبران سعودی برای اداره کشورشان مجبور به برداشت بخشی از ذخیره‌های ارزی خود در بانک‌های غربی شده‌اند تا بتوانند هزینه‌های سنگین این جنگ را تأمین کنند.

طولانی شدن جنگ یمن سبب شده که بخشی از سلاح‌ها و مهمات‌های مورد نیاز برای بمباران‌های هوایی در انبارهای نظامی عربستان سعودی ته بکشد و این کشور مجبور شده میلیاردها دلار سلاح و مهمات بخرد تا بتواند به جنگ با یمن ادامه بدهد.

 

آینده جنگ یمن

یمن برای عربستان یک باتلاق است و این کشور برای نجات خود چاره‌ای جز خروج از یمن ندارد. ادامه جنگ یمن و ورود بیشتر عربستان به این جنگ، هزینه سنگین انسانی و مالی برای این کشور خواهد داشت، بدون اینکه نهایتی برای آن وجود داشته باشد.

به نظر نمی‌رسد که عربستان در یمن راه به جایی ببرد و موفقیتی را در این کشور کسب کند. یمنی‌ها در طول تاریخ همیشه با استعمارگران جنگیده‌اند و این بار هم نخواهند گذاشت کشورشان به دست سعودی‌ها اشغال شود، به همین دلیل پیروزی درنهایت از آن مردم یمن خواهد بود.

 

 

سوتیترها:

 

۱٫

یمن برای عربستان یک باتلاق است و این کشور برای نجات خود چاره‌ای جز خروج از یمن ندارد. یمنی‌ها در طول تاریخ همیشه با استعمارگران جنگیده‌اند و این بار هم نخواهند گذاشت کشورشان به دست سعودی‌ها اشغال شود، به همین دلیل پیروزی درنهایت از آن مردم یمن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *