آیت‌الله شیخ عیسی خط قرمز مردم بحرین

حسین رویوران

رژیم بحرین اخیراً با ساقط کردن تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر قیام مردم بحرین اعلام کرد که در صدد اخراج ایشان از آن کشور است. با پخش این خبر، مردم انقلابی بحرین با حضور در محله الدراز در برابر خانه شیخ عیسی قاسم ضمن وفاداری نسبت به این رهبر هوشمند و استوار، برای حمایت از ایشان  دست به اعتصاب زدند.

این مردم به‌‌رغم گرمای شدید هوا در بحرین که در تیرماه در زیر نور مستقیم آفتاب به بالای ۵۰  تا ۶۰ درجه می‌رسد، از روز صدور حکم  ظالمانه رژیم آل‌خلیفه تا کنون این منطقه را تخلیه نکرده‌اند و در طول ماه مبارک رمضان و عید فطر همه مراسم دینی در این منطقه برگزار شد. این اقدام تا کنون مانع اجرای حکم از سوی رژیم آل‌خلیفه شده است.

وفاداری مردم بحرین نسبت به شیخ عیسی قاسم امر جدیدی نیست. آنها در دو انتخابات پی در پی  با درخواست شیخ عیسی قاسم به ۱۸ نامزد جمعیت وفاق اسلامی به رهبری شیخ علی سلمان رأی دادند وآنها را انتخاب کردند و این تشکل اسلامی بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان را دراختیار داشت.

اکثریت ۷۰ درصد شیعه این کشور به علت تقسیمات ظالمانه حوزه‌های انتخاباتی، تنها در ۱۸ حوزه از چهل حوزه انتخاباتی اکثریت را دراختیار داشتند و این واقعیت فرمایشی بودن نظام انتخاباتی را کاملاً روشن می‌سازد.

سئوال این است که با توجه به جایگاه شیخ عیسی قاسم چرا رژیم بحرین دست به چنین خبطی زد؟ آنچه مسلم است رژیم بحرین به جایگاه شیخ عیسی قاسم آگاهی کامل دارد.

در سال ۲۰۰۰ زمانی که عیسی آل‌خلیفه پادشاه قبلی بحرین فوت شد و حمد آل‌خلیفه پادشاه فعلی به قدرت رسید، اعلام کرد که دست به اصلاحات گسترده خواهد زد و اولین روحانی دینی‌ای که با او دیدار کرد شیخ عیسی قاسم بود. این واقعیت نشان می‌دهد که حاکم کنونی بحرین جایگاه اجتماعی شیخ قاسم را به‌خوبی می‌داند.

رژیم بحرین از نیمه فوریه سال ۲۰۱۱ با قیامی مردمی روبه‌رو شده و همه شیوه‌های سرکوب، شکنجه، کشتار و انفصال کارکنان دولت از خدمت نتوانسته است آن را مهار کند.

علت ادامه این قیام، حمایت گسترده روحانیت از خواست به‌حق مردم این کشور است و دولت بحرین به‌خوبی می‌داند که مهار این قیام بدون مهار روحانیت امکان‌پذیر نیست.

بر همین اساس رژیم سرکوبگر و جنایتکار آل‌خلیفه تعدادی از روحانیون شیعه از جمله شیخ علی سلمان، رئیس جمعیت وفاق اسلامی بحرین را بازداشت کرد تا دیگر روحانیون بترسند و عقب‌نشینی کنند.

بازداشت چنین شخصیتی که از مشروعیت بالاتری از پادشاه بحرین برخوردار است، زنگ خطری برای همه روحانیون بحرین بود، اما این اقدام غیرقانونی و محکومیت شیخ علی به هشت سال زندان مانع از تحرک دیگر روحانیون در کنار مردم نشد و حضور روزانه ده‌ها روحانی در مقابل خانه شیخ عیسی قاسم و اعلام وفاداری آنان به شیخ عیسی نشانه حضور خستگی‌ناپذیر روحانیت در این قیام مردمی است.

رژیم آل‌خلیفه تصور می‌کرد که اگر شیخ عیسی را به خارج تبعید کند این قیام فروکش خواهد کرد، در حالی که این تصور درست نیست و مردم فهیم بحرین، خود محور این حرکت و در حال حاضرتحت امر و نگهبان شیخ عیسی قاسم هستند.

 

آل‌خلیفه چه کسانی هستند

آل‌خلیفه یک قبیله نجدی است که در نقطه مرکزی شبه جزیره عرب زندگی می‌کردند. آنها به علت ظهور آل‌سعود به سمت سواحل شمالی خلیج فارس کوچ کردند ودر سرزمین کویت استقرار یافتند.

این قبیله به علت خصلت غارتگری و تجاوز توسط اتحاد قبایل کویت از آن سرزمین اخراج شدند و به شبه جزیره قطر کوچ کردند. آنان در قطر به منطقه زباره حمله و پس از تصرف آن، این شهر را محلی برای استقرار انتخاب کردند.

در سال ۱۷۸۳ جزیره بحرین را که بخشی از دولت صفوی بود مورد حمله قرار دادند و آقای امیرنصر فرماندار این جزیره که تابع شهر بوشهر بود تاب مقاومت نیاورد و عملاً این جزیره تحت حکومت آل‌خلیفه قرار گرفت و زمانی که مردم شیعه این جزیره برضد آنان قیام کردند، متأسفانه ایران از قیام مردم بحرین حمایت نکرد، ولی در مقابل، انگلیس استعمارگر از آل‌خلیفه حمایت کرد.

در طول دویست سال گذشته آل‌خلیفه با اتحاد و ائتلاف با قبایل سنی مذهب نعیمی و فاضل وذواوده و تقسیم مناصب با آنان توانست به حاکمیت خود استمرار ببخشد. سرانجام در سال ۱۹۷۰ انگلیس با واگذاری قدرت به آل‌خلیفه از این جزیره خارج شد. این رژیم در ۴۶ سال گذشته با سرکوب مردم، بحرین را کنترل کرده است.  در این مدت مردم بحرین به چند قیام دست زده اند، اما همه قیام‌ها سرکوب شده‌اند. تنها قیامی که تا کنون استمرار داشته، قیام کنونی است. استمرار این قیام در ۵ سال گذشته، رژیم آل‌خلیفه را به‌شدت نگران کرده است.

یکی از شیوه‌های استمرار حاکمیت از سوی آل‌خلیفه اتحاد و ائتلاف با غرب است. این رژیم به امریکا اجازه داده است تا ناوگان پنجم را در یکی از بنادر خود مستقر کند. اخیراً رژیم بحرین یک بندر دیگر نیز را به انگلیس واگذار کرده است. این اقدامات با قصد جلب حمایت این کشور از این رژیم صورت گرفته‌اند.

شیوه دیگر آل‌خلیفه غارت بیت‌المال این کشور و استفاده از اموال عمومی برای خرید افراد و جلب رضایت برخی از شخصیت‌ها و قبایل است.

سومین شیوه کثیف این رژیم برای حفظ حاکمیت غاصبانه خود، هم‌پیمانی با رژیم عربستان سعودی است. عربستان با ایجاد پل فهد میان منطقه احسا و قطیف با بحرین، این جزیره را تبدیل به محلی برای فسق و فجور و تفریح شاهزادگان سعودی و کارگزاران فاسدش کرده که این اقدام با اعتراض گسترده مردم مؤمن و متدین بحرین مواجه شده است.

جمع‌بندی

حضور نیروهای سعودی در بحرین از ۵ سال پیش تا کنون و تلاش برای سرکوب قیام مردم این کشور نشانه منافع مشترک بسیار میان این دو نظام استبدادی است.

در همه قیام‌های قبلی، رژیم آل‌خلیفه بدون کمک خارجی قیام‌ها را سرکوب و مهار می‌کرد، ولی در قیام کنونی به‌رغم کمک نیروهای سعودی و اماراتی، تا کنون قادر به مهار این قیام که موجی از همبستگی اجتماعی را برانگیخته و در قیاس با گذشته بی‌سابقه است، نشده است.

گفتمان انقلابیون بحرین در این قیام در برابر حاکمیت قبیله‌ای بر پایه‌های مشروعیت حاکمیت مردم بر سرنوشت خود استوار است و این واقعیت نظام را وارد بحران جدی کرده است. مقوله برخورداری شهروندان این کشور از رأی برابر و ضرورت نظارت پارلمانی بر عملکرد دولت و بودجه عمومی، منطق بر حقی است که هیچ ‌کسی نتوانسته است در مورد آن تشکیک کند.

در جمع‌بندی می‌توان گفت که در قیام ۵ ساله اخیر بحرین، مردم به‌رغم سرکوب بی‌سابقه همچنان در میدان هستند، در حالی که رژیم آل‌خلیفه در برابر اتحاد مردم کم آورده و از هم‌پیمانان خود کمک خواسته است. این واقعیت نشان می‌دهد که توان مردم بر توان رژیم برتری دارد و این برتری ضامن پیروزی مردم در آینده نزدیک است.

 

سوتیترها:

 

۱٫

در قیام‌های قبلی، رژیم آل‌خلیفه بدون کمک خارجی قیام‌ها را سرکوب و مهار می‌کرد، ولی در قیام کنونی به‌رغم کمک نیروهای سعودی و اماراتی، تا کنون قادر به مهار این قیام که موجی از همبستگی اجتماعی را برانگیخته و در قیاس با گذشته بی‌سابقه است، نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *