پاسخ به نامه ها

*گرگان- برادر،‌صفر علی برزمینی:

روایات، صحیح دارد و ضعیف، و کتاب های حدیث مسئولیتشان نقل احادیث است نه نقد آنها. کسی می‌تواند از کتب حدیث استفاده  کامل ببرد که قدرت نقد آنها را داشته باشد. مطالبی که شما نقل کرده اید ممکن است از روایات ضعیف باشد.

*آذربایجان شرقی- برادر دارای شماره اشتراک ۱۰۲۱۱:

بهتر است شما هرچه زودتر ازدواج کنید و تا آن وقت برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید خود را از اموری که شهوت انگیز است دور نگهدارید،‌داستانها و مطالب جنسی را نخوانید. شب غذاهای سنگین نخورید. در ضمن مطلب شما چندان مهم نیست، خود را سرزنش نکنید. خجالت از خانواده عذر نیست. تکلیف شرعی را باید انجام داد.

*گلپایگان-خواهر، زهرا حسینی:

۱- تقیه یعنی محافظت انسان برجان و سایر متعلقات  خود از دشمن به انسان می‌تواند در جائی که جانش یا مالش یا ناموسش در خطر است واجباتی را ترک یا محرماتی را انجام دهد، البته تقیه در جائی که اساس دین در خطر باشد جایز نیست زیرا در آنجا باید جان و مال را فدا کرد. تقیه موارد دیگری نیز دارد که شرحش مفصل است.

۲-گوش دادن به صدای زن نامحرم اگر از روی شهوت نباشد برای مرد جایز است و همچنین خواندن زن نیز اگر شهوت انگیز نباشد و علم نداشته باشد که نامحرم بقصد لذت صدای او را گوش می دهد جایز است.

۳-ذکر خدا در هر جای نماز مستحب است.

*تبریز –خواهر آرزو ایمانی:

تنها کسی که تمام کتابهای او مورد اعتماد است، آیه الله شهید مرتضی مطهری است، کتابهای ایشان را مطالعه کنید که مایه خوشبختی دنیا و آخرت شما است.

*آبادان- برادر ص.چ:

باید هرچه زودتر به یک روانپزشک مراجعه کنید و وضع خودتان را برای ایشان بگوئید و ناامید نباشید که درد شما دوا دارد:

*ابرقوه –برادر،‌سید خلیل جلیل زاده:

متأسفانه در قضایای جزئی ما نمی توانیم حکم کنیم. شما باید با ارائه مدارک به دادگاه مراجعه کنید. اگر ثابت شد که ملک شما است البته تصرف دیگران بدون رضایت شما در آن جایز نیست.

*تهران –برادر، سید اسدالله نور حسینی

۱- ما در مورد فرقه ای که از آن هیچ اطلاعی نداریم و  شما نیز از آنان هیچ نمی دانید چه بگوئیم؟ بهر حال، کسانی که از اجتماعات مسلمین بکلی برکنارند، قطعاً منحرفند.

۲-تجسس در اعمال شخصی دیگران حرام است. اگر شما بدانید کسی در پنهانی عمل نامشروعی انجام می دهد وظیفه شما نهی و جلوگیری او است بهر وسیله ممکن، اگر شد با نصیحت و اگر نشد با تهدید و اگر نشد، در صورت امکان و نبودن مفسده، با زور ولی بشرطی که به حد زخمی کردن یا کشتن نرسد و گرنه باید با اجازه حاکم شرع باشد و در صورتی که بدانید آن شخص عادت به عمل نامشروعی دارد که از خودش تجاوز می کند مانند تجاوز به ناموس دیگران اگر نتوانستید او را از آن کار باز دارید به – به نصیحت و مانند آن که گفته شد- می‌تواند شهود عدول به مقدار لازم (که در موارد، مختلف است) تهیه کنید و اگر آنان مشاهده کردند از وی شکایت کنید تا به جزای خود برسد، و این در صورتی است که واقعاً آن شخص به حدی برسد که موجب فساد جامعه باشد ولی گناههای شخصی ولو موجب فساد بیش از یک نفر است، تکلیفی بیش از نهی و جلوگیری در حد مقدور نمی آورد. ضمناً بدانید که اگر بدون شهود عدول –بمقدار لازم- شکایت کنید، خودتان مورد حد قذف قرار می گیرید. فلسفه این گونه احکام، خود شرح مفصلی دارد ولی همین مقدار بدانید که خداوند از ما نخواسته است که جلو گناه را به زور بگیریم و گرنه خود می توانست این کار را بکند، زیرا دنیا دار امتحان است و حدود جزائی شرعی فقط برای جلوگیری از تباهی جامعه است نه جلوگیری از گناههای شخصی گرچه برای آنها نیز به صورت یک انگیزۀ منفی مؤثر است.

*تفرش –برادر علی اصغر جباری:

اگر شکایت از ارگانها یا ادارات دارید، می توانید به مسئولین مربوطه مراجعه فرمائید و اگر مطالبی دارید که برای نشر در مجله مفید است، می توانید با پست ارسال فرمائید. پیروز باشید.

*اصفهان –برادر حسین قاسمی:

به جای بحث در مسائل اختلاف انگیز، بهتر است به دستور رهبر عزیزمان عمل کرده و همه با هم متحد باشیم.

*قم –برادر احمد علی روحانی:

متأسفانه نتوانستیم نامه جنابعالی را بخوانیم. امیدواریم در آینده با خطی روشن تر و خواناتر بنویسید. این بار پوزش ما را بپذیریذ.

*گلپایگان –برادر، ع. زینلی:

یکی از شرایط محرمیت بوسیله شیردادن این است که شیر پس از ولادت بچه بوجود آمده باشد پس اگر دختر باکره ای بر فرض که ممکن باشد دارای شیر شود، بچه ای را شیر بدهد موجب محرمیت نمی شود.

*اسکو –برادر خلیل سینائی اسکوئی:

۱- امام درباره آیت الله شهید مطهری می فرمایند: من کس دیگری جز شهید مطهری سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است.

۲-معلومات دانشگاهی را از خود دانشگاه بخواهید.

۳-صفات قاضی از نظر اسلام، در شماره (۱۸) آمده است، با دقت مطالعه فرمائید.

*تهران –برادر، اسرافیل عشوری:

رفتن به خدمت سربازی برای همه مشمولین، یک وظیفه شرعی است و نمی توان از آن سر باز زد.

*اهر –برادر، قنبر نواپوی:

۱- گرفتن ماه و خورشید ربطی به ساعت ندارد. هر وقت ماه یا خورشید گرفته شد باید نماز آیات خواند. برای یادگیری دستور نماز آیات به توضیح المسائل مراجعه کنید.

۲-“ابورافع” خزانه درا امیرالمؤمنین(ع) بوده است.

*جبهه میشداغ –برادر سرباز،حسین احمدی فروغ:

۱- اطاعت از مقام بالاتر در ارتش لازم است مادامی که دستوری بر خلاف حکم خدا ندهد. بی نمازی او را به مقام بالاتر گزارش کنید.

۲-شهید اول، محمد بن مکی عاملی و شهید دوم، زین الدین بن علی عاملی است و هر دو از لبنان هستند.

۳-سجده بر هر خاک پاکی جایز است.

*جیرفت –برادر، کرامت الله جهانشاهو

۱- مسأله توافق خونی برای ازدواج از این نظر مهم است که بعداً به لحاظ فرزندان و زنده ماندن آنها دخالت دارد.

۲-خداوند متعال کمال مطلق است و هیچ منفعتی از خلقت موجودات عاید او نمی شود و از هر نقصی مبرا است، ولی چون فیاض علی الاطلاق است، عالم را خلق کرده است و برای هر موجودی در این نظام حکمتی است، ندانستن ما دلیل بر بی حکمت بودن آن نیست.خداوند در مورد انسان می فرماید: من جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بپرستند و یا (به تفسیری) مرا بشناسند.

۲-مستحب است پس از تکبیره الاحرام قبل از شروع در خواندن حمد، در رکعت اول استعاذه گفته شود، یعنی:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.

*فریدن –برادر، علی معصومی:

۱- حضرت صالح برای قوم ثمود فرستاده شد.

۲-خداوند قربانی قابیل را نپذیرفت شاید برای اینکه قصدش خالص برای خدا نبوده بلکه برای خودنمائی بوده است.

۳-“غزوه” در سیره پیغمبر اکرم(ص) اصطلاحاً به جنگهائی گفته می شود که آن حضرت در آن شرکت داشته و (سریه) به لشکرهائی که می فرستادند و خود حاضر نبودند.

۴-در تاریخ است که امام جواد(ع) به زهری که معتصم عباسی بوسیله همسران حضرت،‌ام الفضل،‌دختر مأمون عباسی فرستاد،‌به شهادت رسید.

*زیراب داراب – برادر محمد علی رحیمی

آزمایش انسانها از طرف خداوند برای این نیست که از واقعیت آنها آگاه شود، او بر همه چیز آگاه است بلکه برای بروز قابلیتها است. قابلیتهای نهفته تا به مرحله فعلیت و خارجیت نرسد آن ارزش را ندارد که موجب کمال شود و مستحق ثواب و قرب درگاه الهی گردد، همچنانکه شجاعت و سخاوتی که به مرحلۀ خارج و عملی نرسد موجب مدح و ثناگوئی مردم نمی شود.

*اژیه اصفهان –برادر، حسین نظام زاده

۱- نمازهای مستحبی را می شود به صدای بلند و یا آهسته خواند.

۲-گویند سلمان فارسی از دهی بنام “جی” بوده که فعلاً یکی از مناطق اصفهان است.

*روستای شیراز عجب شیر –برادر، منصور آشتاب:

قرآن خواندن برای اموات، برای آنان مفید است و به آنها ثواب داده می شود و لذا مستحب است.

*اراک –برادر، جواد ف.ف:

۱- نماز جمعه دو رکعت است و خطبه های پیش از نماز جمعه واجب است ولی جزء نماز نیست و اگر مأموم در رکعت دوم رسید می‌تواند اقتدا کند و رکعت دوم را فرادی بخواند بهر سوره ای که می خواهد.

۲-برای خود، سال تعیین کنید، در میان سال از حقوق خود هر چه به مقدار متعارف مصرف کنید خمس ندارد و سرسال باید باقیمانده پول خود را حساب کنید و خمس (یک پنجم) آن را به مجتهد مرجع یا وکیل ایشان برسانید.

۳-اگر پیشنهادی در مورد روز شمار انقلاب داشتید،‌به دفتر تبلیغات اسلامی قم، میدان شهدا، بفرستید.

*همدان –برادر، ع.ک:

انسان به جان و روان خویش بیش از هر کس دیگر آشنا است، سعی کیند با دقت در وضع خود، سرّ ناراحتی خود را بیابید، اگر یک امر دنیوی است با توجه به بی اهمیت بودن و گذرا بودن دنیا، خود را قانع کنید که چیزی نیست که برای آن غصه بخورید یا نگران باشید، و اگر یک امر اخروی است به خدا پناه ببرید و در صدد رفع آن نگرانی از راه توجه به خدا باشید:

“اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطْمَئِنُِّ القُلُوبُ”

یاد خدا دلها را آرامش می بخشد.

*تهران –برادر، سید علی اصغر قاضی میر سعید:

۱- اگر انسان در این زندگی، هدف شرافتمندانه ای  نداشت و به معاد و زندگی دیگر هم معتقد نبود زندگی را هیچ و پوچ می داند و به مرحله بسیار خطرناکی می رسد.

۲-معاد یعنی بازگشت، و چون ما همه از خدائیم، ورود ما در آن زندگی را بازگشت می نامند.

۳-جن یعنی موجود نامرئی و آیات قرآن دلالت دارد که موجودی نامرئی در روی زمین هست که مانند انسانها مکلف است، برخی از آنها مؤمن و برخی کافرند.

۴-آن چه از سرودها به نظر شما همان صداهای طرب انگیز مناسب مجلس لهو و لعب است، حرام می‌باشد و آنچه را نمی دانید چنین است، حرام نیست. ما نیز از اینجا به رادیو و تلویزیون تذکر می دهیم که در پخش سرودها دقت بیشتری شود. به امید آن روز که همه ارگانها در به کار بستن احکام اسلام اهتمام بیشتری ورزند و احکام خدا را سرسری نگیرند.

۵-ما همه سیاستمدارانی که پیوند وابستگی به شرق یا غرب دارند گرچه به ظاهر مسلمان هم باشند،‌محکوم می کنیم و مردود می دانیم، ولی در روابط سیاسی بین المللی مصالحی است که باید آنها را مراعات کرد.

*گچساران –برادر، پشتدار:

۱-  جبایه به معنای جمع آوری زکات و سایر مالیات ها است.

۲-سئوال از وضع شخصی افراد وجهی ندارد، ممکن است کسی مریض باشد یا وضع مادی یا اجتماعی او به وی اجازه ندهد ازدواج کند.

۳-وفا نکردن به وعده هائی که به مردم داده می شود کفاره یا مجازاتی ندارد، ولی علت آن باید برای مردم روشن شود تا موجب بی اعتمادی و تخلف نشود.

۴-گناهان مختلف است،‌بعضی از آنها با توبه پاک می شود، البته توبه واقعی با عزم قلبی بر ترک گناه نه توبه زبانی فقط، و بعضی از آنها کفاره دارد و بعضی قضا دارد مانند ترک نماز، و آن قسمت از گناهان که در رابطه با حقوق مردم است، بعلاوه توبه باید حق مردم را ادا کرد.

*پارس آباد –برادر، فرامرز شکاری:

۱- به حکم شرع، حمد و سوره در نماز ظهر و عصر باید آهسته خوانده شود. حکمت تشریع در اصل چه بوده است ربطی به تشریع حکم ندارد، یعنی حکم دائر مدار حکمت تشریع نیست،‌گو اینکه برای این حکم وجه دیگری –غیر از آن چیزی که شما نقل کردید- در روایات آمده است.

۲-دیدن امام زمان(عج) برای کسانی که دیدۀ “جان بین” دارند، هیچ بعدی ندارد.

۳-پیامبر اکرم(ص) مطلبی را به دلخواه خود نفرموده است: وَ ما‌ یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی اِنْ هُوَ اِلاَّ وَحْیٌ یُوحی”، بنابراین حرمت ازدواج امیرالمؤمنین(ع)  حتماً بدستور الهی بوده است و هیچ مانعی ندارد که خداوند حکم خاصی برای حضرت زهرا قرار داده باشد.

*مشهد مقدس –برادر،محمد حسین موحدی:

۱- صفات جلال خدا صفات سلبی است یعنی صفاتی است که گویای تنزیه خداوند از اموری است که از ذات مقدس او بدور است، مانند اینکه بگوئیم خدا جسم نیست و دیده نمی شود “لا تدرکه الابصار” و صفات جمال، صفات ثبوتی خداوند است مانند اینکه بگوئیم عالم و قادر و حی و خالق است.

۲-از نظر حکم اولی اسلام،‌هیچ مانعی ندارد که انسان زمینی یا هر چیز دیگری را در زمان ارزانی بخرد و در وقت گرانی آن بفروشد و نفع سرشاری- بگفته شما- ببرد ولی ضرورتهای جامعه و مصالح مسلمین گاهی ایجاب می کند که ولی امر در این قانون محدودیتهائی برای مردم ایجاد کند.

۳-امر به معروف و نهی از منکر واجب است تا وقتی که احتمال تأثیر داده شود، پس اگر یقین یا اطمینان داشتید که مؤثر نیست، وجوب آنها ساقط می شود.

۴-بحث درباره جفر و جامعه و مصحف فاطمه(س) طولانی است و احتیاج به مقاله بلکه کتابی مستقل دارد ولی بهر حال مطلبی را که شما نوشته اید هیچگونه استبعادی ندارد و اتفاقاً این مطلب در حدیث پنجم از آن باب که ذکر کرده اید آمده است و آن حدیث از نظر سند بسیار عالی و معتبر است.

*برادر، سید تقی موسوی:

کتابی که نوشته اید تا کنون مطالعه نکرده ایم که مورد تأیید یا عدم تأیید ما باشد، ولی گفته های کعب الاحبار ارزش و اعتباری ندارد.

*قصر شیرین –برادر، علی جبار بیگرضائی:

مرگ و زندگی دست شما نیست که چنین پیمانی ببندید،‌بلکه بدست خدا است و لذا این عهد و پیمان شما ارزشی ندارد که وفای به آن لازم باشد.

*بروجرد –برادر، ی.د:

۱- پایاکفشی که در اثر راه رفتن در جای نجسی یا بر چیز نجسی،‌نجس شده باشد، با راه رفتن بر خاک یا سنگ یا آجر و مانند اینها که در اصل از خاک یا سنگ است و پاک می‌باشد بمقداری که عین نجاست از بین برود پاک می شود ولی راه رفتن بر روی آسفالت یا چوب و مانند اینها پاک نمی کند.

۲-در مورد استبرا،  به رساله مراجعه کنید. این عمل را این قدر تکرار نکنید که هم به خود ضرر بزنید و هم وسواستان زیاد شود. دستور شرع سه بار است، از دستور شرع تجاوز نکنید. همین تعهد به انجام دادن دستورات شرع، بزرگترین علاج برای رفع وسواس است، زیرا کارهائی که موجب وسواس باشد از نظر شرع زشت و ناپسند است.

۳-به مسأله شماره ۱۶۰ توضیح المسائل مراجعه کنید.

*اصفهان –برادر عبدالرحیم معمار:

۱- سخن امام حسین(ع) (اگر مرغ قطا را آزاد می گذاشتند، می خوابید) یعنی اگر مرا تعقیب نمی کردند من باز می گشتم، زیرا حجت را بر مردم تمام کرده بود و چون یاوری نداشت از پذیرفتن مسئولیت معذور بود.

۲-ولایت فقیه نوعی ولایت تشریعی است، به شماره های گذشته مجله مراجعه کنید.

۳-جمله “ان الحیاه عقیده و جهاد” منسوب به امام حسین(ع) است و این یک نوع اعتبار ادبی است، اگر این نسبت صحیح باشد مراد این است که کسانی که در راه عقیده سعی و کوشش می‌کنند زندگانند و اما کسانی که فقط برای جمع آوری ثروت یا رسیدن به شهوات سعی  می‌کنند مرگانند.

۴-سئوال چهارم شما وجود مختلفی دارد، اگر پاسخ مشروح خواستید به رساله مراجعه کنید و گرنه سئوال را روشنتر بنویسید تا پاسخ داده شود.

*قاسم آباد علیا- برادر، محمد حسین نعمتی:

۱- توبه نصوح یعنی توبه خالص و محکم که انسان از آن برنگردد.

۲-خداوند می فرماید: عفو بطور کلی به تقوی نزدیکتر است. البته این درجاتی است که مسأله شخصی باشد و مفسده اجتماعی نداشته باشد یا موجب جرأت متجاوز نباشد.

۳-غسل تعمید از اعمال مسیحیان است که بچه را به نام پدر و پسر و روح القدس می شویند و این عقیده ای است خرافی و مبتنی بر تثلیث که کفر است.

۴-مکه را ام القری می گویند زیرا مرکز آبادی های آن منطقه بوده است و ام به معنای اصل است.

۵-آخرین سئوال خود را از دفتر استفتاء امام بپرسید.

*تهران –خواهر، ن.عطائی:

معامله شما بدون اجازه مالک آن پول صحیح نیست ولی چون او راضی شده است که به جای آن پول، پول دیگری دریافت کند، آن وجه ملک ما در شما می شود و اکنون اگر ما در شما به آن معامله یعنی خریدن کتاب رضایت داد، کتابها ملک ما در شما می شود آن وقت اگر بخشید، ملک شما است و گرنه باید به او تحویل دهید.

*آباده فارس –برادر، ع.کاظمی:

سعی کنید با یک مقدار کوتاه آمدن و کم کردن توقع، همسر خود را راضی کنید، مثلاً اصرار نداشته باشید که با خانواده شما رفت و آمد داشته باشد یا از فامیل شما پذیرائی کند یا با مادر شما خوشرفتاری نماید، زیرا این امور بر او از این لحاظ که همسر شما است واجب نیست گرچه از نظر اخلاق اسلامی وظیفه او همین است، ‌ولی بهرحال همه افراد به وظائف خود عمل نمی‌کنند، شما مقداری از این توقعات صرف نظر کنید و رسماً به او نشان دهید که در این گونه امور بی تفاوتید، خواهید دید که او در سایر امور نرمی بیشتری از خود نشان خواهد داد و در آن صورت می توانید که کم در اخلاق او تأثیر گذاشته و او را به راه راست و اخلاق او تأثیر گذاشته و او را به راه راست و اخلاق اسلامی راهنمائی کنید، ان شاء الله

*گرگان –برادر، اصغر فلکی:

۱- “اله” یعنی معبود و کسی که او را می پرستند و “الله” نام مقدس پروردگار است.

۲-چندین بار تذکر داده ایم که ما دربارۀ افراد نظر ی نخواهیم داد ولی  اینقدر بدانید که هرکس در خط امام نباشد از نظر ما مردود است. البته شایعات درباره افراد هست مواظب باشید بدون دقت کسی را متهم نکنید . خداوند همه را به راه راست هدایت کند.

*چالوس –برادر، عهد الله کیالاویجی:

۱- گوش دادن به صدای زن نامحرم در صورتی که شهوت انگیز نباشد و گوش دهنده قصد لذت نداشته باشد، اشکال ندارد.

۲-معنای توجه به خدا این نیست که انسان نداند در اطرافش چه می گذرد، بلکه به این معنی است که به چیزی غیر از خدا فکر نکند و در اینجا حضرت علی(ع) به فکر انفاق در راه خدا افتاد که از توجه به خدا جدا نبود.

*شیراز –برادر محمد رضا حیدری:

مجله هائی که می خرید، خمس ندارد.

*تهران –برادر غلامحسین آذری:

آنان که به این انقلاب دهن کجی کرده و خواستند انقلاب را با ایسم های گوناگون منحرف کنند‌، گروه گروه از میدان بیرون رفته یا به دیار اربابانشان شتافتند و یا اینکه در گوشه هائی از عزلت خزیدند زیرا با رهبریهای حکیمانه امام و رشدی که ملت ما پیدا کرد‌، دیگر حنای آنها رنگی ندارد و مردم مسلمان با راهی که یافته اند، دیگر به راه ملی گرایان و شرق زدگان و غرب پرستان نخواهند رفت.

*لارستان فارس –برادر ح.ح:

آری و صد آری.

*رودسر –برادر عظیم جعفری:

به بخش پاسخ به نامه های شماره ۱۷ مراجعه کنید.

*زرند کرمان- خواهر مهوش غنی زاده:

لطفاً سئوال خود را از مکتب توحید –قم بپرسید.

*خواهر ز.صدیق آرانی:

با تشکر از محبتهای شما، عکسهای جالب یادگاری از مدینه منوره رسید. پیروز باشید.

*اردبیل –برادر عبدالله احدی:

به ادارات مربوطه مراجعه فرمائید.

*مشهد –برادر امیر پور یزدی و برادر رضائی:

لطفاً سئوالهای خود را از دفتر استفتاء امام – قم بپرسید.

*الیگودرز –برادر محمد.ب:

پاسخهای خود را در شماره های گذشته بیابید.

*بابل –برادر سید حسن طاهری:

به مفاتیح الجنان مراجعه فرمائید.

*مراغه –برادر علی حیدری:

شما را به مطالعه کتابهای ارزشمند استاد شهید مطهری سفارض می کنیم که به فرموده امام کتابهای ایشان بی استثناء خوب و انسان ساز است.

*مشهد – شهره رضویزاده*اسلام آباد غرب- علی حاتم پورگراویانی*لاهیجان- محمد اثنی عشری*فسا حبیب عابدینی*بوشهر –عالی رنده بودی *تهران- مسعود کلانتر*تهران- محمود ارژمند*اقلید فارس- سید فضل الله میرقادری*تهران- محمد حسن پور زارعی*تهران –حسن بزری* صالح آباد ایلام –ناصر گذشته* عین خوش- امان الله کلانتری *مهدی شهر سمنان- اسماعیل عبد الحسینی *قم- علی غیبی یزدی*تهران – مهدیقلی بیات* خوی – سلیمان علیزاده *هیدج ابهر – علی کمک خدائی، برادر محسن خلیلی*زازران –فرج الله مختاری:

برادران و خواهران عزیز، نامه ها، مقاله ها، شعرها، عکس ها، انتقادها و پیشنهادهای جالب و ارزنده شما رسید. از همکاریهای صمیمانه و بی شائبه شما سپاسگزاریم. امیدواریم بیش از این ما را مورد لطف و محبت قرار دهید. پیروز باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *