سخنی با راهیان خانه خدا

دفتر تبلیغات حج

تلاش این مجله نیز بخشی از این وظیفه است که با همت دانشمندان، نویسندگان و … ابعاد مختلف مسأله حج را از این شماره در اختیار خواهران و برادران عازم خانه خدا قرار دهیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

“جَعَلَ‌اللهُ الکَعْبَهَ البَیْتَ‌ الحَرامَ”

“قِیاماً لِلنَّاس”  (قرآن کریم)

از رازهای بزرگ آفرینش، وجود پربرکت کعبه است که در طول تاریخ مایه استواری قافله بشری بوده و نیز اولین خانه ای است که در روی زمین برای مردم نهاده شده.

“اِنَّ اوّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ  لَلّذی بِبَکَّهَ”

“مُبارَکاً”

خانه ای پر از اسرار بوسعت اسرار وجود انسان بویژه آنگاه که با خدا پیوند می خورد هم خانه خدا و هم خانه مردم، مرکز عظیمترین انقلابی که در جهان اتفاق افتاده است، انقلاب خاتم الانبیاء(ص) و مظهر نهائی ترین انقلاب جهانی که اتفاق خواهد افتاد، انقلاب قائم آل محمد «ص».

تنها خانه ای که از دورترین زمانها در طول هزاران سال بیشترین و بهترین بندگان شایسته خدا از انبیاء عظام و اولیاء گرام و همه عاشقان جلال و جمال الهی بدورش طواف کرده و می‌کنند، چه اسرارآمیز است این خانه، خانه خدا و مردم، صدها میلیون مسلمان هر شب و روز در  بهترین حالات رو به سویش دارند و هنگام مردن نیز بسوی او می میرند. چه توطئه ها  در طول حیاتش برای نابودیش که نکردند اما خدا نگهداریش کرده و می کند و همچنان زنده و استوار مانده و مایه استواری مردم است.

آری، کعبه خانه ای اسرار آمیز است، دوست داشتنی است، بی اختیار دوستش داری اما نمی توانی بفهمی که چرا تا این حد بی اختیار عاشق این خانه هستی. بی جهت نبوده است که پیامبر گرامی در فراقش می گریسته است. آری، نه تنها کعبه اسرار آمیز است که حج این خانه هم پر از رازها و رمزها است: از شروع احرام تا  طوافها، سعی صا و مروه، تقصیر، وقوف در عرفات،‌مشعر و منی و ذبح و حلق، هدف چیست؟ همراهی با کیست؟ پاسداری از چیست؟ چگونه آزمایشی است؟ پس از این آزمایشها چه خواهد شد؟ مقام ابراهیم، حجر اسماعیل، ابتلاء و آزمایش ابراهیم منتهی به امامت آنجناب شد و اسماعیل نیز، و این همه اعمال و مناسک اسرار آمیز در یک زمان برای همه مقرر شده است. اجتماعی الهی کنگره ای عظیم، یعنی عظیمترین کنگرۀ جهانی متشکل از انسانهائی از سراسر جهان کنگره ای متشکل از خود مردم و نه نمایندگان آنان، مردمی که همه بخانه خود آمده اند، بخانه خدای خود و همه‌ی کارهایشان در این خانه معنی دار است و جهت دار و ایام اعلام بیزاری از مشرکین، از تمامی مشرکین عالم “وَ اَذانٌ مِنَ اللهِ وَ‌رَسولِهِ یَومَ الحَجِّ الاَکبَر اَنَّ اللهَ بَرئٌ مِنَ المُشرِکینَ‌وَ رَسولُهُ” پس مگر اینجا میدان جنگ است؟ صحنه مواضع است؟ موضعگیری در برابر مشرکین، در برابر قدرتهای ضد خدا، در برابر آمریکا، در برابر شوروی و در برابر همه مشرکین عالم و خدای کعبه فرمان می دهد به ابراهیم که خانه مرا پاکیزه کن و پاکیزه نگهدار برای صاحبانش، برای میهمانان من، برای آنان که عزم طواف آن را دارند  پس میهانان نیز باید پاکیزه وارد این خانه شوند، این طواف کنندگان هم میهمانند و هم صاحب خانه، پس هر کدام هم میهمان یکدیگرند و هم میزبان همدیگر و همه میهمان خدا. پس هرگز مبادا که به میهمان خدا و خودت بی احترامی کنی، بی خدمتی و یا کم خدمتی کنی، آدابش را بیاموز و خود را آماده کن و ما نیز بنوبه خود در پی آموختن آنیم و در صدد آموزش دادن آن از هر طریقی و بهر شکلی، که تلاش این مجله هم بخشی از این وظیفه است تا به همت دانشمندان، نویسندگان،‌فقیهان، جامعه شناسان، تاریخ شناسان، بحج رفتگان، روحانیان، مدیران و مسئولان برگزاری این سفر الهی، ابعاد مختلف  بیت الله الحرام  و مناسک آن را و آداب سفر و هر گونه مسائلی که باید راهیان خانه خدا در این سیر الی الله بدانند و رعایت کنند از آداب معاشرت و مسائل بهداشتی و مشکلات این سفر و موقعیت کنونی مسلمانان شرکت کننده در مراسم حج بخصوص راهیان از جمهوری اسلامی در جهان و مواضع حکومتها بخصوص حکومت آل سعود و برخورد با سایر مسلمین و با مسائل سیاسی  و مدارا با برادران از اهل سنت و شرکت در جماعات و جمعه و دهها مسئله دیگر را تهیه و از این شماره در اختیار خواهران و برادران عازم خانۀ خدا قرار دهیم، باشد که در پیشگاه خدای کعبه مقبول افتد و السلام.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *