پاسخ به نامه ها

آمریکا-برادرحمید، ف:

مطلبی که امام فرموده اند با آنچه از آقایان موسوی اردبیلی و خامنه ای نقل کرده اید، هر دو صحیح و مطابق با ضوابط اسلامی است. مراد از تجسسی که در اسلام ممنوع است این است که اگر فرضا احتمال دادیم کسی در خانه ی خود شراب می خورد یا هر نوع عمل نامشروع دیگری انجام می دهد، ما حق نداریم از خانه او با لا رفته و در امر او تجسس کنیم.و همچنین  حق نداریم از این وآن بپرسیم که آیا چننی مطلبی راست است یا نه. درصورتی که غرض ما رسوا کردن وی یا فقط آگاهی از حال وی یا سپردن وی مجریان عدالت باشد یا اینکه خودمان مجری عدالت باشیم، به هیچ وجه حق تجسس در احوال او را نداریم بلکه در بعضی از موارد، اگر خود او نیز اعتراف کرد به یک بار و دو بار و سه بار باید اعتراف او را نشنیده بگیریم و نباید ترتیب اثر بدهیم از نظرقضایی،ولی اگر خواستیم کاری را به کسی واگذار کنیم – ولو یک کار شخصی باشد-مانند ازدواج، یا وکالت،یا شرکت یا قضاوت ومانند اینها، البته باید تحقیق کرد ولی نه به آن حد که در خانه او وارد شویم بلکه باید از این و آن که ازاو اطلاعاتی دارندپرسید و نمی شود هرکس را برای کارهای مهم بدو ن تحقیق انتخاب نمود.این مطلب هم شرعی است و هم عقلایی.

*شهرری – خواهر زهرا، ب:

جبار که از صفات خداوند است و در قران نیز آمده است، بدین معنی است که هیچ چیز از اراده ی او نمی تواند سرپیچی کندو همه چیز مقهور و مغلوب اراده او است گرچه به مقتضای حکمت، انسان را در پذیرش راه راست و راه خطا مختار گذاشته است. و اما ظلم، برخداوند محال است زیرا ظلم را کسی می کند که خود ناقص و محتاج است و او غنی علی الاطلاق است.

*طبس –برادر محمد جواد مخلصی:

فوزو فلاح یعنی نجات ورستگاری.

*نطنز-برادر محمد علی شریفی:

محال است خداوند به صورتی درآید. آتشی که موسی دید مخلوق خدا بود و برای جلب نظراو در آن شب تار آفریده شد و سخنی که موسی شنید نیز مخلوق خدابودو اما تجلی خدا برکوه و فروریختن آن از مطالب عالیه قرا ن است که جای توضیح آن نیست، به ترجمه تفسیر المیزان مراجعه نمایید، در هر صورت خدا به صورت جسمی در نمی آید و این محال است.

*دزفول- برادر رحیم.ح.آ:

۱- سئوال اول شما به خود شما متوجه است. جواب آن را از وجدان و فطرت پاک خود بخواهید و ساعتی تفکر کنید که آن از بالاترین عبادتهاست.

۲- استخاره تکلیفی نمی آوردولی در جایی که تحیر و درماندگی باشد، برای رفع تحیر راهنمایی می کند.در مورد رفتن به جبهه جای استخاره نیست، باید خود را به مسئولین امر معرفی کنید. اگر لاز م دیدند بروید. و در مورد ازدواج بعد از ملاحظه همه جهات ، اگر استخاره هم موافق بود جای تردید نیست.

۳- جبهه رفتن برای همه واجب کفایی است، و آن کمال مطلوب از ایمان ، در خود جبهه بدست می آید.

*بهبهان- خواهر ژیلا رشیدی:

تاریخ تولد و شهادت یا وفات ائمه (ع)  در کتب تاریخ و روایات آمده است. راجع به سئوال دوم، اگر کسی در راه خدا به سفری برود و در آن سفر بمیرد اجرش مانند شهید است.

*بوشهر – برادر شریفی:

۱-  احتیاط واجب در رساله در موردی گفته می شود که مجتهد فتوی ندارد ولذا دستوررا طبق احتیاط صادر می کند و برمقلد واجب است که یا به همان احتیاط عمل کند یا به فتوای مجتهدی دیگر ولو علمش از مجتهد اعلم کمتر باشد ولی ازسایر مجتهدین اعلم باشد. و احتیاط مستحب درجایی گفته می شود که مجتهد فتوی دارد.ولی در عین حال مراعات احتیاط را می نماید و در این صورت، مقلد می تواند بفتوای مجتهدش عمل کند و می تواند به احتیاط مستحب عمل نماید ولی نمی تواند به دیگری رجوع کند.

۲-لقا یعنی رو در رو شدن که البته این بمعنای حقیقی خود در مورد خداوند متصور نیست، منظور از لقا لله این است که حجابها بالا می رود و انسان بی پرده واقعیتها را می بیند و با رحمت خدا یا غضب ذات مقدسش رو در رو می شود.

۳- نگهداشتن آذوقه برای مصرف شخصی اگربیش از حد متعارف نباشد – اشکال ندارد.ولی احتکار آن است که ارزاق مردم را نگهدارد. درحالی که مردم به آنها نیاز دارند.

* آمل- برادر جهانبخش شکوری:

واجب است زن بدن خود را در نماز بپوشاند. چه با چادر باشد و چه با لباسهای دیگر، ضمنا سلام شمارا به همکاران خود رساندیم و آنان نیز متقابلا سلام می رسانند . موفق باشید.

*برادر رضا محمدی:

ماه رمضانی که نمی دانید بالغ بوده اید یا نه و روزه نگرفته اید چیزی برشما نیست، ولی برای ماه رمضانی که می دانید بالغ بوده اید و از خانواده خجالت کشیده اید، روز ه هایی که خورده اید قضا کنید و برای هرروز- همانگونه که در رساله آمده است کفاره بپردازید.

*اسدالله همدان- برادر امین الله طالبی

ازشما و دیگر برادران و خواهران استدعا داریم،مسائلی که بیشتر مورد نیاز است از ما بپرسید . اگر به سئوالهای شما بخواهیم پاسخ دهیم نیاز به یک کتاب مستقل دارد ، لذا شما را به مطالعه کتابهای ارزشمند استاد شهید،آیت الله مطهری دعوت می نماییم.

*همدان – برادر،ن،ش،ع:

استمنا حرام است و کسی که بدین وسیله جنب شود، جنب ازحرام است و نجاست عرق وی در تمام مدت جنابت مورد بحث است و بفتوای امام نجس نیست ولی نمی شود باآن نماز خواند. بنابراین با هیچ لباسی که آلوده به ان است،نمی شود نماز خواند.

*هشتگرد –دفتر انجمن اسلامی هشتگرد

مطالبی که شما ازکتاب «برهان الحق» نقل کرده اید،از حرفهای بی اساس و بیهوده یک فرقه ضاله است و سرتاسر باطل و بعضا کفر یا مستلزم کفراست. ازآنان بپرهیزید و تبری بجویید.

*تهران – برادر.م. ز:

۱- وسواس یک بیماری روانی است که اگر در ابتدای جلوی آن را نگیرید، به مرحله ی خطرناکی می رسد، و در دستورات شرعی چنین است که اگر شک به حد وسواس برسد – که مرد م بگویند این وسوسه است – نباید به آن اعتنا کرد.مثلا اگر در نماز در اثر وسواس کلمه ای را زیاد تکرار کنید که عرف مردم بگویند منشا آن وسواس است نماز را باید به احتیاط واجب دو بار ه بخوانید ، و تنها را ه علا ج آن- همان گونه که در روایات آمده است- بی اعتنایی به شک است در صورتی که شک ناشی از وسواس باشد.

۲- وظایف شرعی که برای ماقرار داده شده است برای مصلحت فردی یا اجتماعی ما است و هیچ نفعی برای خداوند تبارک و تعالی ندارد و اصلا نفع در آنجا متصور نیست زیرا او کمال مطلق است و محال است که بر او چیزی افزوده شود. ولی اگر ما این وظایف را انجام ندهیم، بعلاوه محرومیت از آن مصلحتی که در آن حکم است،به عذاب اخروی نیز گرفتار خواهیم شد.

۳- ممکن است کلمه ما در قرا ن کریم به ملاحظه عظمت خداوند باشد ممکن است به اعتبار وسائط خلقت در عالم غیب و وسائط خلقت در عالم شهود باشد که خداوند همه را جنود خود خوانده است:

«ومایعلم جنود ربک الا هو»

*سمیرم – برادر سید حسن داوری:

۱-آینده را فقط خدا می داند.

۲- کتابی که نام برده اید مطالب ضعیف بسیار دارد و چندان مورد اعتماد نیست. ظاهرا این کتاب را مرحوم مولف در اوائل جوانی نوشته اند، کتابهایی که در سنین بعد نوشته اند مایه افتخار مذهب است.

*زرقان فارس- برادر هدایت الله محمدی

نذر و عهد باید به همانطور که منعقد شده است عمل شود مثلا اگر نذر کرده است پولی به فقیر بدهد باید باید همانطور عمل کند و اگر نذر کرده است در راه خدا مصرف کند، می تواند به جبهه کمک کند و اگر نذر برای خصوص جبهه کرده است حتما باید به جبهه برساند و همچنین … ولی در مورد کتاب تنها کسی که می توان گفت تمام کتابهایش مفید است، آیت الله شهید، استاد مطهری است، و در باره دیگر کتابها، فعلا نمی توانیم  نظری بدهیم.

* کرج- برادر مهرداد احمدزاده:

اگر به نظر شما قانونی یا بخشنامه ای موجب ظلم بر اشخاص میشود، نظر خود را به مسئولین قانون گذاری و فقهای شورای نگهبان برسانید، آنها وظیفه خود را می دانند، و همچنین در موردی که می دانید به کسی ظلم شده است، باید به مسئولین قضایی اطلاع دهید.

*رادر محمد علی… :

۱- خوردن مشروبات الکی و مانند آن و همچنین بعضی گناهان دیگر، مانع قبولی عمل تامدتی میشود، بنابر آنچه در روایات است. ولی اگر نماز را در حال مستی نخواند نمازش صحیح است.

۲- در وقت غسل کردن لازم نیست رو به قبله باشد.

۳- راجع به مساله سوم، باید به نماینده ی مرجع خود مراجعه کنید.

۴- بازی با آلات قمارکه ورق (پاسور) هم از آنها است ولو بدون شرط باشد حرام است .

* تهران – برادر جلال .ح:

برادر و خواهر ، چه از پدر و مادر باشند و چه از پدر تنها یا مادر تنها باشند باهم محرمند. و همچنین دایی و عمو و عمه و خاله که برادری و خواهری آنها با پدر ومادر – از پدر تنها یا مادر تنها- باشد، با خواهر زاده و برادر زاده خویش محرمند.

*محسن آباد- برادر مسیب محبی:

۱- پیغمبر اکرم(ص) نه می نوشتند و نه نوشته ای را می خواندند ولی این به آن معنی نیست که نمی توانسته اند بخوانند و بنویسند کسی که  خداوند، ملکوت آسمانها و زمین را به او نشان داده است، نمی شود از خواندن و نوشتن عاجز باشد ولی در اینجا نکته ای است که برای آن مردم بهانه گیر، بزرگترین نشانه ارتباط با غیب بود که شخص درس نخوانده ای چنین حقایقی را برای آنان به ارمغان آورده است.

۲- به پا داشتن نماز یعنی مداومت و اهتمام به امر نماز.

۳- پیامبری که شریعت حضرت ابراهیم را تبلیغ می کرده اند بسیارند که از آن جمله اند اولاد حضرت: اسماعیل و اسحاق و فرزندش یعقوب و.. وبعد از حضرت عیسی(ع) پیامبر ی که صاحب شریعت باشد نیامده است مگر پیامبر خاتم(ص).

*خمین –برادر عباس ابراهیمیک

۱- اگر کسی قران ر ااشتباه بخواند، در صورتی که تذکر دادن، توهین به او نشود و موجب توهین شما نیز نباشد، خوب است تذکر بدهید و گرنه در خارج از جلسه وی را متذکر نمایید.

۲- درکفاره روزه و مانند آن که  اطعام مسکین وارد شده است، باید همین کار را کرد و به هیچ وجه مجزی نیست پول دادن به جبهه و مانند آن به جای اطعام مساکین.ضمنا این مطلب را باید تذکر داد که جبهه با کمال اهمیتی که دارد نباید موجب شود که ما فقرا و مستمندان را از یاد ببریم.

۳- ممکن است خداوند کسانی را که حقی بر شهید دارند، راضی کند تااز او بگذرند ولی اگر برای کسی حقی – مالی – برشهید باشد، باید اولیای او آن حق را بپردازند.

۴- «انس» یعنی انسان و اما »جن» به معنای موجود نامرئی است و در قران درباره این موجودات آیات بسیاری آمده است و وجود آن را نمی توان انکار کرد.

*رفسنجان –برادر ناصر فراهانی پور:

ما هیچ کتاب حدیثی نداریم که بتوان –به طور کلی – گفت احادیث آن معتبر و صحیح است بلکه درهر حدیث باید جهات مختلف را ملاحظه نمود که این خود تخصص ویژه ای دارد.

*آبدانان-برادر ، س، ز:

۱- بار دیگر ما به پدران تذکر می دهیم که در مساله از دواج، رعایت شئون اسلامی  را بکنند و سختگیری نکنند و قیمت برای دختران خود نگذارند که این خود ننگ و موجب بدبختی جامعه است.پیامبر اکرم- صلی الله علیه و آله- فرموده:

دختران و پسران را که وقت ازدواجشان رسیده است زود ترتیب ازدواجشان را بدهید، که اگر این کار را نکنید، در زمین فتنه و فساد بزرگ برپا می شود.ولی در هر صورت، به گمان ما هم اکنون بسیارند خانواده ها ی نجیبی که این جهت اسلامی رارعایت می کنند، شما قدری ازشروط خود بکاهید و با خانواده ای وصلت کنید که از شما مهر زیادی مطالبه نکنند:

۲- روایتی را که نقل کرده اید، ندیده ایم، از هرکس بپرسید.

۳- نوشته اید مسجدالحرام را چرا حرام می گویند:حرم و حرام به معنای جایی است که محترم است ونباید حرمت آن هتگ شود.

*اهواز-برادر رزمنده، علی ، م،ز:

با توجه به شرایطی که نوشته اید، هیچ مانعی برای ورود شما به حوزه علمیه نیست امیدواریم دراین راه موفق باشید.

*بابل – خواهر ملیحه پور روحانی :

۱- مرد با زن پدر خود محرم است به دلیل آیه مبارکه ۳۱ از سوره نور.

۲- گوش دادن به خطبه های نماز جمعه بنابراحتیاط واجب است ولی اگر گوش نداد یا اصلا حاضر نشد و به نماز جمعه رسید، نمازش صحیح است و واجب نیست نماز ظهر بخواند.

۳- در اکثر شماره های مجله آدرس دفتراستفتا امام را نوشته ایم و اینک برای چندمین بار تذکر می دهیم.

۴- بخش سخنان معصومین درمجله، مربوط است به احادیث و روایات معصومین –علیهم السلام-

*لار- برادر .س.محمد.ق.م:

به نظر ما بهتراست شما بیش از این سعی  کنید ایشان راقانع کنید که با شما زندگی کند، و ضمنا اصرار نداشته باشید که با شما در مسائل سیاسی و حتی مذهبی هم فکر باشد بلکه سعی کنید خلاف شرعی را عملا انجام ندهد.بسیار بوده اند زن و شوهر هایی که از دو مذهب اسلامی بوده اند و درکناریکدیگر با صلح وصفا زندگی کرده اند تا چه رسد به این اختلافات جزیی و اگر نتوانستید باهم بدینوسیله کنار بیایید، شرم راکنا ر بگذارید و در خواست کنید کسانی واسطه شوند، مانند روحانی محل و غیره و نگذارند خانواده ی شما از هم بپاشد و اگر هیچ راهی نیافتند و ایشان هم حاضر نشد با شما زندگی کند آنگاه چاره ای جز رهایی و طلاق ندارید.امیدواریم کا ر به آنجا نرسد زیرا مبغوضترین حلالها درنزد خدا طلاق است.

*تهران –برادر حسن خورشیدیانک

امیدواریم درآینده نزدیک بحثی راجع به برده داری در اسلام داشته باشیم.

*تهران- برادر .ر.ی:

همانطور که نوشته اید گفته بچه در آب کشیدن چیز نجس کافی نیست ولی اگر بچه را طوری راهنمایی کنید که یقین به گفته او پیدا شود،کافی است و حداقل می توانید آنها را وادار کنید که دستهای خودرا بشویند ضمنا توجه داشته باشید که به فتوای امام ، متنجس با واسطه های متعدد ، موجب نجاست نمی شود، پس دست بچه اگر پاک نشده باشد متنجس است و چیزی که مستقیما با رطوبت به آن برخورد کند نجس می شود ولی اگر بیش از سه واسطه شد آن متنجس چهارم موجب نجاست نمی شود.

*فسنجان- برادر حسین ارجمند داورانی :

۱-پسر می تواند با دختر بزرگتر از خودش ازدواج کند.

۲- اگر کسی شیرزنی را بخورد تا شرایطی که در رساله ها ذکر شده است، به تمام بچه های آن زن و بچه های شوهر آن زن محرم میشود. برای تفضیل این مطلب به توضیح المسائل مراجعه کنید.

*برادر حسین، خ:

۱- جادو و سحر هر عمل یا نوشته ای است که تاثیری کند دربدن یا قلب یاعقل دیگری و از این قبیل است کارها یادعاهایی که موجب جدایی و مانند آن می شود.

۲- قرض در ذمه شما می ماند تا وقتی که شخص پیدا شود و مطالبه کند واگر از پیدا شدن او مایوس شدید می توانید به نیت او صدقه بدهید ولی اگر پیدا شد می تواند مطالبه کند وباید به او بپردازید.

۳- شرع مقدس اسلام، موسیقی مطرب را حرام دانسته است زیرا لهو و باطل است.

۴- باید تا حد ممکن پدر ومادر خود را نصیحت کنید و اگر موفق نشدید شما باید با آنها به نیکی رفتار کنید حتی اگر کافر باشند.

* اهواز- برادر حیدر نظافت:

۱- روایت و حدیث ، اصطلاحا گفته می شود به آنچه نقل شده است از رسول اکر م(ص) یا ائمه (ع) چه سخن مبارک آنان باشد و چه عملی از اعمال آنان و چه امضای عمل دیگران، که از سکوت آنان در مقابل آن عمل- با امکان اعتراض کردن- استفاده می شود.

۲-اگر منظور از کتابی که سئوال کرده اید، عقاید الامامیه مرحوم مظفرباشد، کتاب خوبی است.

* حسن آبادبیجار – برادراکبری:

۱- تقلید فعلی شما صحیح است.

۲ – اگر پدر شما اطاق زیادی دارد وبه آن احتیاج ندارد نه برای مسکن و نه برای اداره زندگی و شما قدرت تحصیل مسکن – به خریدن یا اجازه کردن-  را ندارید برپدر شما واجب است که به شما بدهد و حق ندارد اجاره بگیرد.

۳- کشورهای غیر متعهدبه کشورهایی می گویند که وابستگی به هیچ یک از قدرتهای بزرگ ندارند و مستقل زندگی می کنند، ولی این شرایط دراین زمان در کمتر کشوری –به استثنای ایران – یافت میشود. وبسیاری ازوابستگان به شرق و غرب خود را غیر متعهد جازده اند!!

* آمریکا- برادر محمد جواد فرمان بر:

با سپاس فراوان از تذکر ارزنده شما برادرعزیز، که این قدر به فکر انقلاب و میهن اسلامی خود هستید، ماهم همراه شما از اداره پست می خواهیم که دقت بیشتری کرده و تمبر ها را بی مهر نگذارند که موجب سواستفاده جاهلان یا مغرضان گردد، و قطعا بی اعتنایی به اموال حکومت اسلامی خیانت و جرم است.

*خواهر فاطمه بیوک نژاد :

احکام خدا به این حرفها که نوشته اید، تغییر نمی کند.ضمنا می توانید از دفتر استفتا امام- قم، استفسار نمایید.

*طنز – برادر غلامرضا ختمی:

این کتاب که نام برده اید، تالیف آیت الله مشکینی است.

*شهد – برادر ابراهیم رستم زاده:

شما می توانید هم عضو سپاه باشید، و هم در حوزه علمیه در س بخوانید .موفق باشید.

*صفهان – برادر عباسعلی نیکان فلا ورجانی:

ضمن تشکر از پیشنهاد بسیار جالب شما، دو سئوال اول خود را از دفتر استفتا امام بپرسید.

*باغبادران – برادر فرج الله شمس:

بسیار اتفاق افتاده است که  حدیثی را بیش از یک معصوم- و گاهی باتفاوت برخی از کلمات- نقل کرده است ودلیلش روشن و واضح است زیرا آنها همه یک نور هستند و از یک منبع استفاده می کنند.« کلهم نور واحد»

*سعادت آباد – برادر سید محمد رضا موسوی:

پاسخ به سئوالات شما نیاز به یک کتاب ۵۰۰ صفحه ای دارد. استدعا داریم کتاب های بسیاری که در این گونه مطالب نگاشته شده، مطالعه بفرمایید.

*خواهر ژیان طبسی:

اعتراض خود را به دفتر ریاست جمهوری ارسا ل نمایید. موفق باشید.

*شیراز – برادریوسف صفایی:

با تشکر از پیشنهاد شما، سئوال خود را از دفتر امام بپرسید.

*ورامین- برادرعباس تاجیک :

اتفاقا از اولین شماره مجله، مقاله ای ، تحت عنوان «پاسدار بزرگ اسلام»داشتیم که ادامه دارد و به تفضیل درباره ی بیوگرافی بزرگان دین بحث می کند، و اما واژه هایی که نام بردید، در ضمن چندین مقاله از حجت الاسلام موسوی تبریزی در مجله درج شده است.موفق باشید.

*باشت گچساران –خواهر فاطمه آل احمدی:

شرایط ورود به حوزه را از مکتب توحید –قم- بخواهید، و در رابطه با امام جمعه از «دبیر خانه ائمه جمعه –دورشهر –قم» در خواست نمایید.

*براز جان –برادر اکبر زنگنه:

*میناب – برادر علیرضا زنگویی:

فعلا هیچ نشریه و مجله و کتابی جز «پاسدار اسلام» نداریم، اگر خواهان کتاب هستید،می توانید ازکتابفروشی ها و انتشارات درخواست نمایید.

*زابل – برادر.ح.ع.م:

در رابطه با دو سئوال اول ، می توانید به مجله های گذشته- قسمت پاسخ به نامه ها مراجعه کنید و در رابطه با آخرین سئوال ، مقاله آیت الله جوادی آملی تحت عنوان «معاد» را مطالعه بفرمایید.

*تهران- محمود توحیدی *مشهد- علی نصرالله پور، محمود جواهری، احسان سیدزاده* سبزوار- محمد حسین پسندیده * فیروز کوه- زینب.ش* اهواز- محمد ولی کریمی * مشهد- بیژن بهشاد*تهران –اصغر میرمحکم*گچساران – یدالله مرادی * گرمسار- ناصر اکبرزاده* دزفول –م.ص.* اصفهان- احمدزمان وزیری* قم- ابوالفضل ملاتبار* زاهدان- ابوطالب هوشیار* ورامین- حجت الله بیات* تهران- علیمراد رضایی* جاجروم –قادری* گوهر دشت – فاطمه بیوک نژاد* لنگرود – هادی مقدسی * دامغان – محمد ربیع زاده* ورامین – محمدتقی اسفندیاری * مشهد –حسن کاظمی تبریزی.

برادران و خواهران عزیز: از نامه ها و اشعار و مقالات و پیشنهادها و انتقادات و نظریه های جالب و خوب شما، سپاسگزاریم به امید اینکه بتوانیم خواسته های بجای شما را- تا آنجا که در توانمان است – بر آورده نماییم.

*خمین برادر رضا موسوی :

سئوال خود را از دفتر استفتا امام –قم بپرسید.

برادران و خواهران توجه فرمایند که به اینگونه سئوالها پاسخ داده نمی شود:

۱- شکایتهای شخصی.

۲- کنجکاوی از شخصیات و سئوال از گذشته و حال آنها.

۳- مسائل شرعی که جنبه فردی دارد و تنها از راه استفتا به دفتر امام می توان پاسخ را دریافت کرد.

۴- سئوالهایی که پاسخ به آنها مستلزم نوشتن یک مقاله و گاهی یک کتاب است!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *