پای سخن

وزیر محترم سپاه

برادر رفیق دوست

پیرامون

تشکیل وزارت سپاه وبرنامه های آن

س- چه انگیزه ها و دلایلی موجب تشکیل وزارت سپاه شد؟

ج- با سلام به امام امت وامت شهید پرور و با درود به رزمندگان جبهه حق علیه باطل با توجه به گسترش روز افزون سپاه-  پاسداران انقلاب اسلامی، مخصوصاً پس از ادغام بسیج مستضعفین در سپاه وبا توجه حیات خود در حراست و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی داشت ودارد و با شرکت گسترده ای که سپاه در جنگ تجاوزکارانه عراق علیه ایران داشت وبه منظور ایجاد ارتباط هرچه بیشترین مجلس و سپاه و همچنین دولت و سپاه،  وبه جهت پشتیبانی هرچه بیشتر از این نهاد جوشیده از متن مردم و تسهیل درحل مشکلات سپاه ایجاد وزارت سپاه ازطرف مجلس شورای اسلامی- لازم وضروری تشخیص داده شد واکنون مراحل خودر ا گذرانده و ان شا الله بزودی تشکیل میشود.

س- چهارچوب کلی و وظائف اساسی این وزارتخانه، چه خواهد بود؟

چ- پشتیبانی و تدارک کلی سپاه در کلیه ابعاد تدارکاتی و لجستیکی و ابنیه و ساختمآنها و آنچه سپاه باید برای وظائف خودش مجهز کند، به عهده وزارت سپاه و مهمترین وظیفه آن است .

در بعد دیگر، کلیه مسائل قانونی که سپاه دارد، دررابطه بامجلس، لوایحی که باید برای تصویب به مجلس برده شود و هم چنین کلیه ارتباطات دولت با سپاه از طریق وزارت سپاه اقدام میشود.  وزارت سپاه موظف است لوایح مصوبه مجلس و سیاستهای دولت را به سپاه ابلاغ کند و ناظر بر اجرای قوانین درسپاه باشد. دفاع ازحقوق سپاه در مراجع هم از وظایف این وزارت است.

س-برنامه و طرحهای جنابعالی به عنوان اولین وزیر سپاه چیست؟

ج- با توجه به جنگی که امروز همه ی قدرتهای شیطانی بر علیه انقلاب اسلامی ما دارند، و با توجه به این که ما معتقدیم هرگز با آمریکا به هیچ آتش بس نسبی نخواهم رسیدو جنگ ما با آمریکا  ان شا الله باید با شکست آمریکا خاتمه پیدا کند. وزارت سپاه نقش عمده ای درتدارک و تجهیز امت حزب الله دارد.  ومن مصمم هستم که – باخواست خداوند ومشورت با مقام محترم ریاست جمهوری و برادر عزیزمان رئیس حزب اللهی مجلس شورای اسلامی و جناب نخست وزیر – خطوط کلی را از این برادران بزرگوار دریافت کنم ویک وزارتخانه انقلابی با کمک نمایندگان محترم مجلس تأسیس کنیم که در آینده این وزارت الگویی برای سایر وزارتخانه ها باشد.

س- آینده جنگ بویژه دررابطه با تامین نیازهای تسلیحاتی را چگونه می بینید؟

ج- یادم می­آید وقتی از شهید بزرگوار مرحوم رجائی سئوال شده بود که ما از نظر تجهیزات جنگی چه کنیم؟ ایشان در پاسخ گفته بودند:  جنگ ما آن روزی است که این سلاحهایی را که از زمان شاه داشتیم ، تمام شود و با آنچه که خود میسازیم،  جنگ با قدرتهای بزرگ ر اشروع کنیم.

درآینده هدف کلی وزارت سپاه این است که ما در آنچه لازم داریم خودکفا شویم یعنی که برای جنگ با قدرتهای بزرگ و اذناب آنها در منطقه لازم داریم، خودمان بسازیم و مقدمات این کار هم فراهم شده و هیچ مشکلی برسرراه نداریم . اما تا رسیدن به آن هدف بزرگ  می‌توانیم قاطعانه اعلام کنیم که برای تجهیزحزب الله در ادامه این جنگ و تا سرحد پیروزی، هیچ گونه کمبود تسلیحاتی و تجهیزاتی نداریم و برنامه های ریخته شد ه قادراست که جبهه را به نحو کامل اداره کند.

س- نقش حزب الله در تامین تدارکات جنگ چگونه بوده است و در آینده چه طرحی جهت هماهنگی و جذب این نیروی عظیم خواهید داشت؟

ج-در چندین مصاحبه اعلام کرده ام: حزب الله اصولا با کاری که دراین جبهه ها کرده،  فرهنگ تدارکاتی را عوض کرد.  به این معنی که ما برا ی تدارک جبهه ها معمولا حد وسط را انتخاب می کردیم . نه، جنس بد می‌خریدیم و نه جنس بسیارخوب را جایز می­دانستیم برای جبهه ها تدارک کنیم ولی ابعاد گسترده کمک حزب الله به جبهه این فرهنگ را به این صورت عوض کرد که آنها بهترین را دربیشترین کمیت به جبهه می­فرستادند، مثلا ما پتوئی که در سیاه مصرف می کردیم یک نوع پتوی سریازی نعروف بود، اما دیدم بهترین پتو را مردم از توی خانه هایشان در آوردند و درتعداد بسیار زیاد به جبهه فرستادند که ما را مجبور کردند امروز برای آن مقدار یکه به عنوان کمبود تهیه می کنیم، از همان سیستم استفاده بکنیم.

من در بعضی مکآنها اعلام کردم که در بعضی مکآنها اعلام کردم که در بعضی از اقلام نمی­شود تخمین زد ولی هفتاد درصد جنگ را مردم اداره کردند. الان اگر که مردم ما امکان برایشان داشت حتی در مورد اسلحه و مهمات هم به ما کمک می کردند اما منهای مسائل صرفا نظامی بقیه احتیاجات ما را درحد بسیار زیاد و غیرقابل تصوری تجهیز کردند تا آنجائیکه امروز می‌بینیم بعضی مواقع مجبور می­­شویم بعضی از اقلام را برویم ازجبهه برگردانیم و به جاهای دیگر بفرستیم و برای اینکه اولا به هیچ وجه حاضر نیستیم حضور مردم را در جبهه یک سر سوزن کم بکنیم و برای اینکه در این حرکت، انسجام و بهره‌برداری بیشتری شود، ستاد هدایت کمکهای مردمی را ایجاد کردیم که هموطنان حزب الله وقتی میخواهند به جبهه کمک بکنند ما به آن برادران می گوئیم که چه چیز تهیه بکنند و به کدامیک از جبهه ها ببرند.

ما امروز خیلی از اقلام را که حزب الله مراجعه می کند و می خواهد تهیه بکند،  بعضی موقع ها مجبور می­شویم بگوئیم که ما به اندازه کافی تهیه کرده ایم.

دراینجا میخواهم عرض کنم که:  نقش امت حزب الله دراین جنگ نقش درجه اول بوده و ما و ارتش پشت سرمردم حزب الله جنگ را اداره کردیم.

س- درجهت هماهنگی و جذب این نیروی عظیم هم طرحی خواهید داشت؟

ج-بله ما باتشکیل ستادهایی درجبهه ها و همچنین در تهران درپی آن هستیم که همین کمکها سامان پیدا کند وبه طرز عادلانه‌ای بین همه جبهه ها توزیع شود و اکنون دراین مصاحبه از ملت شهید پرورمان هم میخواهم یک مقدار زیادی به کردستان توجه بکنند، در کردستان هم فرزندانشان در کمال شهامت و بردباری، جنگی ر اکه به مراتب مقدس تر و پربهاتر از جنگ با متجاوزین بعثی هست در آن خطه اداره می کنند که اخیرا هم به پیروزیهای بسیار بزرگی نائل شده ایم. از امت حزب الله می خواهیم که به آن خطه هم توجه بکنند و بروند فرزندان خودشان ر ادر آن جبهه و همچنین ملت مسلمان کرد را – که از زیریوغ گروهکهای ملحد منطقه، اخیرا رها شده اندبه آنها توجه بیشتری بکنند و به آنها هم برسند.

س- کارایی و قدرت نظامی جمهوری اسلامی بویژه سپاه پاسداران مخصوصا با توجه به جنگ بین حق و باطل چگونه است؟

ج-وقتی که عراق به ایران حمله کرد،  کشور ما گرفتار مشکلات داخلی بود، یکی از مهره‌های پیچیده قدرتهای شیطانی بر مقدرات نظامی ما حاکم شده بود، سپاه پاسداران گرفتار مسائل داخلی بود.  و کارآیی نظامی در حدی که بخواهد در این جنگ درگیر شود نداشت اما می­توانیم این طور برای این که ۲۰۰ نفر را به جبهه بفرستیم اسلحه انفرادی نداشتیم امروز به یاری خدا و به پاس خونهایی که دراین راه ریخته شد، سپاه پاسداران انقلاب  اسلامی تا قبل از عملیات مسلم بن عقیل، دارای دو لشگرکامل زرهی ویک لشگر کامل توپ خانه بود که در ابتدای جنگ حتی ما یک قبضه یا یک دستگاه از این سلاحها و ادوات جنگی را نداشتیم، و از طرف دیگر امروزدارای چندین لشگر سازمان یافته مجهزی هستیم که به غیر از تجهیزات و اسلحه لازم هستیم که به غیر از تجهیزات و اسلحه لازم این لشگرها از ایمانی برخوردارند که در تاریخ جنگهای دنیا جز در صدر اسلام و جز دراصحاب امام حسین (ع) چنین روحیه ای برای جنگیدن در هیچ لشگر ی و هیچ سپاهی ندیدیم.  می توانیم اعلام بکنیم اکنون دهها و صدها با ر آماده تر از روز ازل آماده ایم که بجنگیم و ما اصولا هیچ قدرتی را در مقابل خودمان یعنی در مقابل فرزندان این امت نمی‌توانیم مقایسه بکنیم و جنگ را هرچه قدر هم که وسیع بشود تا پیروزی کامل ادامه خواهیم داذ.

توضیح بیشتری که می توانم در این بار ه بدهم اینکه اولا تمام این تانکها و نفربرها و توپخانه‌هایی که ما در لشگر زرهی و توپخانه مان از آنها استفاده می­کنیم، کلاً از دستگاه اول تا آخرین دستگاه  آن از تانکها و نفربرها و توپهایی است که از دشمن بعثی به غنیمت گرفتیم. ومسئله دومی که باید امت ما مورد نظرداشته باشد اینکه در طول ۲سال و۲ماهی که از جنگ میگذرد ، عراق بیش از ۵۰ میلیارد دلار  ذخائر ارزی خودش را ازدست داده و ازاین مبلغ حدود ۴۰ میلیارد دلار کمکهایی است که از کشورهای مرتجع منطقه گرفته،  وغیر از این مقادیر بسیاری به دنیا بدهکار شده – به کشورهایی که این جنگ را به کمک صدام برافروختند و حمایت می­کردند- اما به خواست خدا و به یاری امت حزب الله و رهبریهای امام بزرگوار، ما با آنچه که داشتیم و آن مقدار ارزی که دولت در اختیارمان گذاشته بود جنگیدیم و این را می توانیم باکمال افتخار بگوئیم که ما از این نظر با توجه به اینکه مملکت ما در محاصره نظامی و اقتصادی بود و با توجه به این که ما نمی توانستیم آن طوریکه می خواهیم صادرات داشته باشیم، با ریاضت جنگیدم و از این نظرهم شاید ارزانترین جنگ را درطول تاریخ جنگها برای ملتمان اداره کردیم.

شناسنامه وزیر سپاه

آقای رفیق دوست در سال ۱۳۱۹ دریک خانواده مذهبی، درتهران بدنیا امد، تا کلاس هفتم دردبیرستان درس خواند،  در سال ۱۳۳۳ – براثر فعالیتهای سیاسی که داشت- ازدبیرستان اخراج شد و ناچار در بیرون از مدرسه به ادامه تحصیل پرداخت.

شهید بزرگوار مرحوم حاج مهدی عراقی او را با مسائل سیاسی روز آشنا کرده و بدین وسیله باهم درهیئتهای مذهبی شرکت می کردند.  ایشان جز افرادی هستند که پس ازرحلت آیه الله العظمی بروجردی (ره) با شناخت- وبه تحقیق ازاهل خبره- بلافاصله ازامام امت تقلید کردند.  درسالهای۴۱-۴۲ همواره دربیت امام و مدرسه فیضیه ومسجد اعظم حضور مداوم داشت.

پس از تشکیل هیئت های موتلفه به آنان پیوست و از اعضای اصلی آنها به شمار می آمد بعد از اعدام انقلابی منصور، نخست وزیرشاه مدفون به مدت ۱۳ سال با شهید اندرزگو همکاری می­کرد. در سالهای ۴۳-۵۰ فعالیتهای مخفی را در چاپ و نشر اعلامیه های امام ادامه میداد، که در این رابطه چند نفر ازدوستانشان از جمله حجه الاسلام ناطق نوری دستگیر شدند ولی او با فرار، خودر ا ازدست جلادان رژیم منفور پهلوی نجات داد.

درسال ۵۵ دررابطه با تهیه اسلحه و همکاری با شهید اندرزگو دستگیر شده و تا سال ۵۷ درزندان به سرمی برد.

دراین مدت یکسال از عمر خود را در زندان، در محضر آیت الله العظمی منتطری گذراند.  دراین باره می گوید:

یکسال ازمدت زندان را در محضر حضرت آیه الله العظمی منتظری بودم(آقای هاشمی رفسنجانی هم با ما در زندان بودند) من از محضر این بزرگوار استفاده‌های زیادی کردم.  وپس از آزادی از زندان نیز ، دربروز حوادث وگرفتاریها به محضر ایشان می‌رسیدیم و از ایشان کسب تکلیف میکردیم و اصولا شرکت من در سپاه پاسداران بنا به مصلحت و صواب دید ایشان بود وهمواره تاکید می فرمودند که در سپاه باشم.  وقتی که بنی صدر تصمیم گرفته بود که بعضی ازافراد را ازسپاه استعفا بدهم،  تماس گرفتم، ایشان فرمودند: خیر، به هیچ وجه استعفا نده،  اگربنی صدر رساندیم و اوهم کوچکتر از این بود که بتواند در مقابل ایشان مقاومت کند.

درسالهای ۵۲-۵۵ چندین بار از ایران خارج شده و با مرحوم شهید محمد منتظری در خارج از کشور، تماس داشته و فعالیتهای انقلابی را دنبال میکردند.

آقای رفیق دوست، وزیرمحترم سپاه، پس ازآزادی از زندان، نقش تدارکات را در راهپیمایی  تاسوعاوعاشورا به عهده داشت.  هنگامی که کمیته استقبال ازامام تشکیل شد،  مسئولیت تدارکات و مسئولیت امنیت به وی سپرده شدو همین دو مسئولیت درمدرسه علوی – محل اقامت امام- نیز به او واگذار شد.

قبل از تشکیل سپاه، همگام باشهید محمد منتظری به فکر تأسیس سپاه افتادند و همواره می کوشیدند که سپاه رازیر نظر مستقیم امام نگهدارند.

پس از تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جزو اولین اعضا و مسئولین سپاه بود و به سمت مسئول تدارکات انتخاب شد وطی سه سال و چندماه این مسئولیت را به خوبی انجام دادو تا توانست خطوط انحرافی را از سپاه طرد کرده و از خط مقدس ولایت فقیه دفاع نمود تا این که مجلس شورای اسلامی وزارت سپاه را تصویب کرده و با تعیین آقای نخست وزیر ورای نمایندگان به این سمت منصوب شد.

نقش امت حزب الله دراین جنگ نقش درجه اول بوده و ما و ارتش پشت سر حزب الله جنگ را اداره کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *