استفتائات از حضرت امام خمينی دام ظله

س ـ رزمندگانی‌ كه در جبهه ها هستند و يا
امثال آنها كه صد در صد نمی‌ دانند چند روز در يك محل می دانند و در عين حال
احتمال دارد كه ده ها روز در آنجا بمانند آيا می توانند قصد اقامت ده روز كنند ؟

ج ـ اگر يقيين به ماندن ده روز در يك محل
نداشته باشند نمی توانند قصد اقامت ده روز كنند ولی اگر به حال ترديد سی روز در يك
محل ماندن از روز سی و يكم نماز ايشان تمام و روزه شان صحيح است.

شخصی كار دائمی‌ او چنين است كه 24 ساعت به
طور مستمر در محلی كه به مقدار مسافت شرعی ‌با محل سكونتش فاصله دارد كار می‌كند و
48 ساعت در محل سكونت خود می ماند تكليف نماز و روزه او چيست ؟

اگر محل سكونت وطن او نيست در هر دو محل حكم
مسافر دارد و اگر وطن او است در  آنجا حكم
وطن و در محل كار حكم مسافر مترتب می شود.

س ـ آيا كسی كه می خواهد در غير وطن خود قصد اقامت
ده روز كند، تا چه اندازه ای قصد خروج از محل اقامت اشكال ندارد ؟

ج ـ قصد خروج از محل اقامت به مدت يكی دو ساعت
تا كمتر از 5/22 كيلومتر برای‌ يك بار در طول ده روز به قصد اقامت ضرری نمی زند و
بيشتر از آن مضر است.

س ـ اگر شخصی با رعايت شرائط، در محلی قصد
اقامت ده روز كند ولی بعداً برای كاری پيش بينی نشده بخواهد بيش از يك بار و بيش
از چند ساعت تا كمتر از مسافت 5/22 كيلومتر از محل اقامت خود خارج شود آيا به
اقامت او ضرر می زند ؟

ج ـ اگر از اول قصد خروج نداشته و حداقل يك
نماز چهار ركعتی را با نيت اقامت خوانده است بعد از آن خارج شدن به مقدار كمتر از
مسافت شرعی، هر چند بار  و چند ساعت به قصد
اقامت ضرر نمی زند.

س ـ كسانی كه در جبهه و مانند آن مأموريت
رانندگی دارند از چه وقت نماز آنها تمام و روزه بر آنها واجب است.منظور اين است كه
آيا برای صدق سفر دوم و سوم بايد ده روز در محلی توقف كنند و سپس به رانندگی ادامه
دهند. زيرا بعضی از آنان از روزیكه از منزل به محل مأموريت می روند بدون ده روز
توقف مشغول رانندگی می شوند تا آن وقت كه به محل سكونت برگردند آيا در اين صورت
بايد از سفر سوم كه از منزل به قصد انجام مأموريت رانندگی به جبهه می روند نماز را
تمام بخوانند ؟

ج ـ برای صدق سفر دوم و سوم، توقف ده روز در
يك محل لازم نيست وسفری كه به مقصد اول می كند. سفر اول محسوب می شود.

س ـ كسی كه از منزل تا محل كارش كمتر از چهار
فرسخ شرعی است ولی هنگام خارج شدن از منزل قصد دارد كه از محل كارش به جای ديگری
هم برود كه از منزل تا آن جا به حد مسافت شرعی كه حدود 5/22 كيلومتر است می ‌رسد
آيا در چنين صورتی از اول مسافر محسوب می شود ؟

ج ـ در فرض مذكور از اول مسافر است.