امام خمینی ثابت و استوار از آغاز تاکنون

عاشورا و عزاداری

” حضرات مبلغین و عظام و هیئت های محترم و سران دسته های عزادار متذکر شوند که لازم است فریضه ی دینی خود را در این ایام در اجتماعات مسلمین ادا کنند و از سید مظلومان فداکاری در راه احیا شریعت را فرا گیرند ”    (ماه محرم.۱۳۴۲)

 

“محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیا خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکست ستمکار را به فدائی دادن و فدا شدن دانست، و این خود سر لوحه تعلیمات اسلام است برای ملتها تا آخر دهر”    (۱۹/۱۱/۵۶)

 

“سیدالشهدا (ع) که آن قیام را کردند برای اینکه معاویه و پسرش اسلام را وارونه کرده بودند… سیدالشهدا به داد اسلام رسید، سیدالشهدا اسلام را نجات داد، روضه سیدالشهدا برای حفظ مکتب سیدالشهدا است. آن کسانی که می گویند روضه سیدالشهدا را نخوانید اصلاً نمی فهمند مکتب سیدالشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه؟ نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را…

امام حسین نجات داد اسلام را،  ما برای آدمیکه نجات داده اسلام را و رفته کشته شده هی سکوت کنیم؟!ما هرروز باید گریه کنیم. ما هرروز باید منبر رویم برای حفظ این مکتب، برای حفظ این نهضت ها، این نهضتها این نهضتها مرهون امام حسین سلام الله علیه است”. (۱۷/۴/۵۸)

“اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود بعثت و زحمات جان فرسای نبی اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند. و اگر عاشورا نبود، منطق جاهلیت ابوسفیان که می خواستند قلم سرخ بر وحی و کتاب بکشند و یزید، یادگار عصر تاریک بت پرستی که به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحی، امید داشت اساس اسلام را برچیند و با صراحت و اعلام “لا خبر جا لا وحی نزل” بنیاد حکومت الهی را برکند، نمی دانستیم به سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه می آمد؟ لکن اراده خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهائی بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانی چون فرزندان وحی احیا و پشتیبانی فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن علی آن عصاره نبوت و یادگارولایت را برانگیزد تا جان خود و عزیزانش را فدای عقیده خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید، تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید و از وحی و ره آورد های آن پاسداری نماید”              (۱۶/۳/۶۰)

 

“این خون سیدالشهدا است که خون های همه ملت های اسلامی را به جوش می آورد و این دستجات عزیز عاشورا است که مردم را به هیجان می آورد. و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می کند، در این امر سستی نباید کرد…همان طوری که در سابق عمل می شد، روضه خوانی بشود، مرثیه گفته شود، شعر و نثر در فضایل اهل بیت و در مصائب آنها گفته شود تا این مردم مهیا باشند، در صحنه باشند…و از مردم تقاضا می شود که راهپیمایی ها به عنوان راهپیمایی نباشد، به عنوان دستجات باشد همان دستجات سنتی با حفظ جهات شرعی اسلامی و عاشورا را زنده نگه دارید که با نگهداشتن عاشورا، کشور شما آسیب نخواهد دید.”

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *