تازه‏هاى علمی – پژوهشی

 

سیر مانع انسداد رگ‏ها

 

به دلیل شدت بیماریهاى ناشى از انسداد تدریجى عروق و حمله قلبى ناشى از آن در کشورهاى صنعتى، دانشمندان در پىِ یافتن اثر مصرف سیر در جلوگیرى از انسداد شریانها هستند.

در حال حاضر دو محقق، سرگرم آزمایش تأثیر واقعى قرص‏هاى سیر در جلوگیرى از انسداد رگ‏ها هستند. بررسى‏هاى انجام شده نشان مى‏دهد که قرص سیر تا میزان ۳۴% موجب دفع مواد شیمیائى زیانبار در بدن و جلوگیرى از رسوب آنها در رگ‏ها مى‏شود. اگر چه این نتایج بسیار مثبت ارزیابى شده است، امّا برخى از دانشمندان، عقیده دارند که سیر خام بیشتر از قرص سیر در بهبودى بیمارى مؤثر است. در حال حاضر ۵۰% افراد در کشورهاى صنعتى بر اثر حمله قلبى جان خود را از دست مى‏دهند.

 

نیروى شگفت انگیز حسّ لامسه

 

حسّ لامسه، نخستین حسّى است که در انسان رشد مى‏یابد. تصوّر ما بر این است که قدرت بینایى، مهم‏ترین حسّ مى‏باشد. با وجود این ما چشمهاى خود را مى‏بندیم و یک سوّم از اوقات شبانه روز که در خواب هستیم، حسّ لامسه ما بیدار و هشیار است. قوه لامسه هرگز به خواب نمى‏رود و غیر ممکن است براى حتى جزء کوچکى از یک لحظه هم هشیارى خود را نسبت به محیط اطراف ما، از دست بدهد.

دانشمندان اینک کشف کرده‏اند که لامسه، فکر و سلامتى ما را شکل مى‏دهد. در یکى از دانشگاه‏هاى روانکاوى کارولیناى شمالى، محققى بر روى بچه موش‏ها، تحقیقاتى به عمل آورد و متوجّه شد که وقتى بچه را از مادر جدا مى‏کنند، بچه موش‏ها با تغییرات مهم داخلى، حتى در مدّت جدایى کوتاه چهل و پنج دقیقه‏اى، روبرو مى‏شوند، تولید و رشد هرمون و آنزیمهاى کلیدى در آنها بگونه چشمگیرى افت مى‏کند؛ امّا به محض اینکه مادر به نزد آنها بازگردانده مى‏شود، بچه‏ها حالت عادّى پیدا مى‏کنند.

در دستان ما، نیروى شگفت‏آورى پنهان شده است که در بهبود بدنى و روحى ما، نقش بزرگى را ایفا مى‏کند.

کشف ژن سرطان

 

دانشمندان موفق شدند ژنى را که بروز بعضى از انواع سرطان خون را تحریک مى‏کند، کشف کنند. این کشف سبب توسعه تست آزمایش خون و ارائه درمان‏هاى بهتر خواهد بود.

به گزارش خبرگزارى آسوشیتدپرس از کالیفرنیا، این ژن در نیمى از موارد بروز سرطان خونى مهلک که در نوزادان مشاهده مى‏شود، نقش دارد. تحقیق بیشتر در این زمینه، سبب به کارگیرى درمانهاى مؤثر و بیشتر براى انواع سرطان خونى مى‏شود که اغلب در بین کودکان بروز مى‏کند.

این ژن احتمالاً در بسیارى از ۹۰ هزار مورد انواع مشابه سرطان خون، سهیم است. اگر چه سرطان خون در نوزادان اغلب، مهلک است ولى معمولاً با استفاده از شیمى درمانى با پیوند مغز و استخوان، درمان مى‏یابد.

دانشمندان دریافته‏اند بروز یک شکست در کروموزوم ۱۱ مشخصه بعضى از انواع سرطان خون است. محققان حدس مى‏زنند که یک ژن در بخش شکسته شده، عامل رشد غیر قابل کنترل سلول‏هاى سرطانى باشد. محققان ژن جدید، بخش شکسته شده را کشف کردند و دریافتند که ژن مذکور، فعالیت ژنهاى دیگر را سازمانى مى‏کند. گسیختگى این ژن اصلى که معمولاً امکان رشد کردن سلول در گلبولهاى قرمز را مى‏دهد، بدون شک فعّالیت ژن را مُختل مى‏سازد، در نتیجه ما مقدار زیادى سلول‏هاى رشد نکرده داریم.

 

سیگاریها! به فکر کودکانتان باشید

 

آخرین آمار منتشر شده در زمینه مصرف دخانیات در آلمان حاکى است که ۴۴% مردان و ۳۷% زنان به استعمال دخانیات اعتیاد دارند و در این کشور ۳۰% شهروندان بالاى ۱۴ سال سیگارى هستند.

بر اساس این گزارش هر فرد سیگارى با کشیدن فقط یک نخ سیگار بیش از دو لیتر دود تولید مى‏کند که حاوى مواد سمّى مانند اسید سیانیدریک، روى، سرب و ترکیبات نیتروژن مى‏باشد.

“بروس ایمز” یکى از دانشمندان برجسته آمریکایى و کاشف “موتاژن”، عنصر تغییر دهنده ژن انسان، ضمن اعلام این مطلب گفت: اثرات سوء ژنتیکى کشیدن سیگار به نسل‏هاى بعدى انتقال مى‏یابد.

گزارش دیگرى از مرکز مبارزه با سرطان در‌هایدلبرگ آلمان حاکى است: کودکانى که در سنین پائین، هواى آلوده به سیگار، استنشاق مى‏کنند، ممکن است در بزرگسالى به بیمارى سرطان ریه مبتلى شوند. خطر ابتلاء به سرطان در مورد این کودکان ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سایر افراد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *