تازه‏هاى علمى پژوهشى

 

استفاده از رادیو اکتیو براى تشخیص نارسایى‏هاى قلبى

براساس جدیدترین تحقیقات به عمل آمده تصویربردارى از قلب پس از انجام تمرینات ورزشى توام با استفاده از مواد رادیواکتیو مى‏تواند در تشخیص افراد در معرض خطر فزاینده مشکلات و نارسایى‏هاى قلبى مفید باشد.

مطالعات پیشین نشان داده بود افرادى که تست‏هاى استقامت ورزشى را با موفقیت انجام داده‏اند کمتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبى هستند.

اما در تحقیق منتشر شده در نشریه انجمن قلب امریکا موسوم به سیرکیولیشن circulation اعلام شد: محققان دریافتند تعدادى از افراد که قادرند براى مدت زمان طولانى تمرینات ورزشى انجام دهند نیز احتمال دارد که در معرض خطر فزاینده ابتلا به مشکلات قلبى باشند.

“سوفیا چاتزیانو” یکى از محققان گفت: ما از طریق به کارگیرى روش تصویرنگارى میوکاردیال پرفیوژن توانستیم افراد در معرض خطر نسبى ابتلا به حملات قلبى، مرگ ناگهانى یا نیازمند به انجام عمل جراحى باى پس یا انجام عمل آنژیوبلاستى با بالون براى باز کردن شریان‏هاى مسدود را شناسایى کنیم.

این گروه تحقیقاتى از دانشکده پزشکى بیلور و بیمارستان سن‏لوک، موسسه قلب تگزاس در هوستون، آزمایش‏هاى رابر روى ۳۸۸ نفر انجام دادند.

این گروه تحقیقاتى از بیماران خواست تا به مدت ۹ دقیقه بر روى تردمیل قدم بزنند. سپس محققان مواد رادیواکتیو را به بدن آن‏ها تزریق کردند تا میزان جریان خون به قلب را اندازه‏گیرى کنند.

این پزشکان سپس از یک اسکن قلب موسوم به تصویر رادیو ایزوتوپ براى مشاهده مکان و میزان رادیواکتیو که به قلب جریان مى‏یابد استفاده کردند.

محققان دریافتند که افراد داراى mpi غیر طبیعى در مقایسه با افراد داراى ذخیره طبیعى خون ۸ برابر احتمال داشت که ظرف یک سال و نیم به مشکلات قلبى دچار شوند حتى با وجود آن که قادر به انجام تمرینات ورزشى باشند.

تقریباً ۴ درصد افراد داراى ذخیره طبیعى خون طى این مدت فوت کردند، در حالیک ه در گروه داراى آزمایش طبیعى “ام پى‏اى mpi” هیچ کس فوت نکرد.

 

یک روش جدید براى مقابله با کمر دردهاى مزمن

محققان مى‏گویند: درد در قسمت تحتانى پشت که یکى از شایع‏ترین مشکلات در جوامع مدرن است را مى‏توان با ایجاد تحریک الکتریکى از طریق سوزن‏هایى که در عضلات و بافت نرم پشت قرار مى‏گیرند درمان کرد.

محققان مرکز پزشکى دانشگاه ساوت وسترن تگزاس در دالاس اعلام کردند: این روش تسکین موثر و کوتاه مدت را به همراه دارد و داراى تأثیر فزاینده‏اى است که مى‏تواند اثرات مفید طولانى مدت در بیمارانى داشته باشد که مدتهاست از درد پشت در قسمت پایین رنج مى‏برند.

این روش درمانى براى تحریک اعصاب حسى پیرامونى طراحى شده است.

این روش از طب سوزنى که گاهى اوقات در آن از الکتریسیته نیز استفاده مى‏شود متفاوت است. در این روش به جاى فروکردن سوزن در نقاط خاص، سوزن یا میل‏هایى در نقاطى که در طب غربى مشخص شده است انتهاى اعصاب در آن نقاط واقع شده است قرار مى‏گیرند. برخى مواقع و به طور اتفاقى ممکن است تعداد این نقاط متعدد باشد.

این روش بر روى بعضى از بیماران در یک گروه متشکل از ۶۰ نفر که از درد ناحیه پشت رنج مى‏بردند استفاده شد. سایر بیماران این گروه تحت درمان‏هاى متفاوت قرار گرفتند که از جمله آن‏ها قرار دادن گیره‏هاى الکترود در ناحیه پشت و هم‏چنین انجام تمرینات ورزشى بود.

براساس این تحقیق به کارگیرى این روش در مقایسه با سایر روش‏ها هم در تسکین کوتاه مدت درد و هم بهبود فعالیت‏هاى جسمى بسیار کارآمدتر است.

این روش هم چنین به میزان قابل ملاحظه‏اى در پیشرفت فعالیت جسمى، کیفیت خواب و احساس سلامت مؤثر است.

بیمارانى که تحت این روش درمانى جدید قرار گرفته‏اند از درد کمترى رنج مى‏بردند و میزان استفاده آن‏ها از داروهاى مسکن، روش متداول در درمان درد پشت، کاهش یافت.

 

شیوه تازه‏اى براى تشخیص به موقع سرطان ریه

پزشکان با استفاده از شیوه جدیدى که شامل شست‏وشوى سلول‏هاى کوچک سرطانى ریه در اندکى آب نمک است یک آزمایش جدید براى تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه و قبل از این که لاعلاج شود ابداع کرده‏اند.

دکتر استیون آهرنت از دانشکده پزشکى ویسکانسین در میلواکى و همکارانش طى مقاله‏اى در مجله “موسسه ملى سرطان” نوشتند: لازم است این آزمایش توسعه یابد اما فرضیه مطرح شده در این ارتباط کارساز است.

در حال حاضر هیچ روش مؤثرى براى شناسایى گروه‏هاى پرخطر در برابر سرطان ریه وجود ندارد و این در حالى است که سرطان ریه کشنده‏ترین سرطان در بین زنان و مردان امریکایى محسوب مى‏شود.

آدى گازدار و جان مینا از مرکز پزشکى دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در دالاس طى مطلبى مى‏نویسند: با روش‏هاى استاندارد کنونى تشخیص و درمان کمتر از ۱۵ درصد بیماران مبتلا به سرطان ریه زنده مى‏مانند.

نظریه شناسایى مبتلایان با استفاده از آزمایش خلط و عکس‏بردارى مطرح شده است. چندین مطالعه نشان داده است این آزمایش‏ها به تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک مى‏کند اما شانس ادامه حیات بیمارانى که سرطان آن‏ها زودتر تشخیص داده شده بیشتر از بیمارانى که دیرتر تشخیص داده شده‏اند نیست.

زیرا سلول‏هاى کوچک سرطانى که با عکس‏بردارى یا دیگر شیوه‏هاى متعارف غیرقابل شناسایى هستند تا وقتى تشخیص داده مى‏شوند که گسترش یافته‏اند. و به خاطر گسترش سریع، سرطان ریه با سرطان سینه که با آزمایش به آسانى قابل شناسایى فرق دارد.

اما روش‏هاى مولکولى که سرطان را قبل از گسترش سلول‏هاى کوچک کشف مى‏کند به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

محققان بیمارانى را که سرطان ریه سلول‏هاى کوچک در آن‏ها تشخیص داده شده مورد مطالعه قرار دادند. غدد سرطانى این بیماران برداشته شد و مجارى تنفسى‏شان در آب نمک فرو برده شد سپس سلول‏ها شست‏وشو داده شده تحت بررسى قرار گرفتند.

محققان تغییرات ژنتیکى مرتبط با سرطان را بررسى کردند. در بین ۵۰ بیمار، در ۴۳ تن تغییرات ژنتیکى مشاهده شد و در ۵۳ درصد یک تغییر خاص وجود داشت.

مطالعات تکمیلى براى تعیین اهمیت بالینى هر یک از این جهش‏ها یا تغییرات در بیمارانى که در معرض خطر بالاى ابتلا به سرطان ریه قرار دارند لازم است. این روش براى جایگزینى به جاى آزمایش‏هاى متعارف چندان مناسب نیست.

اما این فکر انگیزه‏اى براى پیشرفت‏هاى بیش‏تر فراهم خواهد کرد. براساس اعلام انجمن سرطان امریکا، سرطان ریه شایعترین نوع سرطان است.

بیش‏تر موارد در اثر استعمال دخانیات بروز مى‏کند و بیش از ۱۶۰ هزار امریکایى هر ساله در اثر این سرطان جان مى‏سپارند.

 

آسیب ناشى از بیمارى آلزایمر

به گفته محققان آسیب شناسى از بیمارى آلزایمر مدت‏ها پیش از آن که بیمار دچار هرگونه عوارضى گردد، آغاز مى‏شود.

این اولین تحقیق براى یافتن شواهدى از بیمارى آلزایمر پیش از تشخیص آن است و مى‏تواند روش‏هایى براى پیشگیرى از آسیب‏هاى غیرقابل جبران وارد آمده در اثر این بیمارى ارایه دهد.

یک متخصص عصب شناسى گفت: به منظور ارایه روش‏هاى درمانى واقعاً مؤثر باید در خصوص چگونگى پیشگیرى از آسیب‏هاى مغزى پیش از انباشته شدن در نقطه‏اى که در فعالیت ذهنى اختلال ایجاد مى‏کنند اطلاعاتى به دست آوریم.

در امریکا، ۴ میلیون نفر به این بیمارى مبتلا هستند. مشخصه آن ایجاد گره‏هایى در سلول‏هاى مغزى است که توسط پلاک‏ها به یکدیگر متصل شده‏اند.

این بیمارى را مى‏توان با آزمایش‏هاى به اصطلاح تشخیصى که میزان کارآیى فعالیت‏هاى فرد را تعیین مى‏کنند شناسایى کرد، اما چنین آزمایش‏هایى زمانى که علایم آلزایمر گسترش یافته است بیمارى را مشخص مى‏سازد. این آزمایش‏ها شامل تست‏هاى ساده حافظه است.

پزشکان در پى یافتن روشى براى تشخیص بیمارى در مراحل اولیه هستند تا با استفاده از داروها روند آسیب مغزى را کاهش دهند. محققان هم چنین در پى یافتن راههایى براى پیشگیرى از این بیمارى هستند.

دانشمندان آزمایشى را تهیه کردند که بیمارى را در مراحل اولیه تشخیص مى‏دهد.

پس از این که وضعیت ذهنى بیماران مشخص شد، این گروه از محققان هر یک از این افراد را تا زمان مرگ دنبال کردند و سپس با دقت بافت مغزى آنان را مورد بررسى قرار دادند.

پرایس و موریس در نشریه “نرولوژى” اعلام کردند: هر یک از ۶۲ داوطلب شرکت کننده در تحقیق حداقل چندین گره در مغزشان داشتند. تعداد این گره‏ها با افزایش سن به طور تصاعدى افزایش یافت.

پرایس گفت: به نظر مى‏رسد که این گره‏ها بخش طبیعى روند پیرى هستند.

وى افزود: اگرچه سلول‏هاى عصبى حاوى آن‏ها آشکارا بیمار هستند، اما تشکیل گره معمولاً کند است و بنابراین بر تعداد نسبتاً اندکى از سلول‏ها تأثیر مى‏گذارد. این امر به خودى خود مشکلات کمى را باعث مى‏شود.

زمانى که پرایس پلاک‏هاى آمیلوئیدى را که هم چنین مشخصه بیمارى آلزایمر هستند مورد بررسى قرار داد، دریافت ۷ نفر از ۳۹ بیمارى که هیچ علامت قابل تشخیص بالینى از زوال عقل را نشان ندادند داراى پلاک و تعداد غیرطبیعى از این گره‏ها بودند.

موریس گفت: حتى با روش‏هاى تشخیصى بسیار حساس به کار گرفته شده توسط ما، هیچ مدرکى از علایم حاکى از زوال عقل در این ۷ نفر مشاهده نشد. بنابراین ما فکر مى‏کنیم این افراد داراى بیمارى آلزایمر قبل از ظهور بودند.

سایر آزمایش‌هاى به عمل آمده توسط این گروه دانشمندان نشان داد که پلاک‏ها و گره‏ها در بروز بیمارى آلزایمر واکنش متقابل دارند و این امر بدان معناست که هر دو عامل در گسترش بیمارى مهم هستند.

به گفته محققان وجود این پلاک‏ها ظاهراً گسترش بیش‏تر گره‏ها را تسهیل مى‏کند.

محققان امیدوارند این تحقیق سازندگان دارو را ترغیب کند تا در جست و جوى ترکیباتى باشند که از تشکیل پلاک‏ها یا آسیب رساندن به سلول‏هاى عصبى پیشگیرى کند.

محققان مى‏گویند ما مى‏خواهیم ترکیبات در اسرع وقت تجویز شود تا پیشرفت بیمارى به تأخیر افتد و در نهایت از بروز عوارض جلوگیرى کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *