پاسخ به نامه‏ها

 

سؤال:

وقتى خداوند صاحب اختیار مطلق و آفریننده همه است چگونه است که فردى مقرّب و خوب و فرد دیگرى دور و بد مى‏شود با آن‏که خداوند از حالات همه قبلاً خبر دارد؟

(مهریز یزد، على محمد، ز)

پاسخ:

خدا انسان را آفریده و به او اختیار داده است تا با انتخاب خود راه صحیح را بپیماید و ارزش انسان مقرّب در همین است که مى‏تواند او نیز راه بدکاران را در پیش گیرد، راهى که آسان و لذّتبخش است ولى انسان را از واقعیّت جهان بى‏خبر مى‏کند و گرفتار سیاهى و تاریکى مى‏نماید.

سؤال:

اگر کسى به قرآن قسم بخورد که کارى را انجام ندهد و بعداً خلاف آن قسم عمل کند و آن کار را انجام دهد آیا کفّاره قسم باید بدهد؟

(مشهد: س، م)

پاسخ:

قسم به قرآن کفّاره ندارد.

سؤال:

اینجانب همیشه اوّل ماه شوّال خمس خود را حساب و پرداخت مى‏نمایم، اگر در بین سال جنسى خریده باشم از جمله زمین که توسط تعاونى اداره به بنده واگذار شده و پول آن را پرداخت نمودم اکنون پس از دوازده سال شهردارى این زمین‏ها را فضاى سبز اعلام کرده و بنا شده پول آن را بدهد، اگر پول را داد آیا به این پول خمس تعلّق مى‏گیرد یا خیر؟

(مهرشهر کرج: ع، ا، د)

پاسخ:

اگر زمین را با پول خمس داده خریده‏اید اکنون پولى که معادل قیمت خرید است خمس ندارد ولى سود آن اگر تا اول شوّال آینده مصرف نشود خمس دارد و اگر با پول خمس نداده خریده‏اید به فتواى حضرت امام(ره) همین که پول به شما داده شد همه آن خمس دارد.

سؤال:

وام‏هایى که بانک‏ها در اختیار مردم قرار مى‏دهند شرط سود (بهره) در کارهایشان هست آیا ربا نمى‏باشد؟ و هم‏چنین افرادى پول‏هاى خود را به قصد دریافت سود (بهره) در بانک‏ها قرار مى‏دهند آیا سود دریافتى حکم ربا دارد یا خیر؟ (زنجان: محمد حسین، ر)

پاسخ:

پولى که بانک‏ها در اختیار مردم مى‏گذارند یا سودى که مى‏گیرند یا مى‏دهند اگر مسئولین و متصدّیان طبق مقررات بر اساس معامله شرعى رفتار کنند و آن معامله بر اساس فتواى مرجع تقلید شما واجد شرایط باشد اشکالى ندارد ولى دو مشکل در این زمینه هست یکى این‏که در بعضى موارد متصدیان رعایت مقررات را نمى‏کنند و پول را به عنوان وام مى‏پردازند یا مى‏گیرند و سود مى‏دهند یا مى‏گیرند و دوّم این‏که بعضى از این معاملات بر اساس بعضى فتاوى صحیح نیست و باید هر کس به مرجع تقلید خود مراجعه نماید.

سؤال:

اگر بهشت جاى نیکان است پس چگونه شیطان در بهشت به آدم و حوا گفت از این گندم بخورید؟ (خمینى شهر: س، ى، ف)

پاسخ:

بهشتى که آدم در آن بود غیر از بهشتى است که جزاى نیکوکاران است.

سؤال:

۱- آیا در وقت واجب نماز چنان چه قصد داشته باشیم براى امرى که طهارت لازم دارد، وضو بگیریم و فعلاً قصد خواندن نماز نداریم آیا این وضو اشکال دارد؟ و چنان چه این وضو باقى باشد مى‏توانیم با آن نماز واجبمان را بخوانیم؟

۲- در تمام فصول، وقت شرعى نماز واجب مغرب و عشاء تا چه ساعتى است؟ و چنان چه نماز مغرب و عشایمان بعد از وقت شرعى افتاد و به نیّت ما فى الذّمه خواندیم آیا قضا دارد یا نه؟

۳- منظور از لفظ جلاله فقط “الله” مى‏باشد؟

(شاهین شهر: احمدى)

پاسخ:

۱- اشکال ندارد و مى‏توانید با آن نماز بخوانید.

۲- تا نصف شب است و نماز مذکور قضا ندارد. و نصف شب در فصول مختلف تغییر مى‏کند و در این که شب تا طلوع فجر است یا آفتاب در میان مراجع اختلاف است.

۳- آرى.

سؤال:

۱- در سوره انعام آیه ۱۶۴ آمده است که: “هیچ کس بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏گیرد” و در آیه سوره عنکبوت آمده است که: “آنها علاوه بر بار سنگین خود سنگینى بار دیگران را به دوش مى‏گیرند؟” تضادّ بین این دو چگونه توجیه مى‏شود؟

۲- در آیه۱۲۳ انعام آمده است که: “از بزرگان قوم برگزیدیم که مکر کنند در آن و مکر نمى‏کنند مگر بر خودشان” خداوند متعال خودش آن‏ها را برگزیده اگر مکرى و خدعه‏اى کنند چه تقصیرى دارند؟ زیرا خداوند متعال خودش آنها را از میان قبیله برگزیده که مکر کنند، مقصود چیست؟

(دیهوک: محمد حسین، آ)

پاسخ:

آیه‏اى که مى‏گوید: بارهاى خود را برمى‏دارند و بارهایى نیز بر آن بارها برمى‏دارند، منظور بار گناه کسانى است که گناهشان مسبب از گمراه کردن آنهاست، در عین حال از بار گناه آن‏ها چیزى کاسته نمى‏شود و گناه آنها بر دوش خود آنهاست و در واقع گمراه کنندگان دو گناه دارند: گناه خود و گناه گمراه کردن و این بارى است علاوه بر بار شخصى آن‏ها.

۲- معناى آیه برانگیختن آنهاست نه برگزیدن و برانگیختن آن‏ها به صورت طبیعى است زیرا اکابر مجرمین به طور طبیعى انگیزه‏هاى فساد در آن‏ها رشد و نموّ مى‏کند و هرگونه تأثیر طبیعى مستند به خداوند است، بلکه هرگونه تأثیر به طور مطلق مستند به اوست و به جز او چیزى در جهان مؤثّر نیست.

سؤال:

۱- فرق عالِم و علیم چیست؟

۲- آیا فرقى بین تفسیر موضوعى قرآن و تفسیر مسلسل آن به شیوه قرآن با قرآن وجود دارد؟

۳- تفاسیر قرآن تا چه حدّى مى‏توانند به انسان‏ها در فهم معارف قرآن یارى دهند؟

۴- سنّت املاء چیست؟

۵- چه تفاسیرى براى افراد مبتدى و چه تفاسیرى براى افرادى که مى‏خواهند تخصصى‏تر کار کنند خوب مى‏باشد؟

ضمناً اگر شماره‏هاى قبلى مجله به صورت سالنامه وجود داشته باشد قیمت آن‏ها را تعیین نمایید تا در مورد خریدارى آن‏ها اقدام کنم.

(اردبیل: محمود خدایى)

پاسخ:

۱- هر دو به معناى دانشمند است ولى در علیم مانند هر صفت مشبهه دیگر نکته‏اى است و آن این‏که دلالت بر ثبات و دوام این وصف دارد.

۲- تفسیر موضوعى این است که یک موضوع قرآنى را مطرح مى‏کند و آن‏چه آیات درباره آن آمده یا به نحوى به آن ارتباط دارد از این جهت مورد بررسى قرار مى‏دهد به خلاف تفسیر مسلسل که به ترتیب آیات بحث مى‏کند گرچه در تفسیر قرآن به قرآن براى فهم معناى آیه از سایر آیات استفاده مى‏کند ولى تمام آیات مربوط به آن را دقیقاً بررسى نمى‏نماید.

۳- هرگز انسان براى فهم دقیق معانى قرآن از تفاسیر بى‏نیاز نیست.

۴- یک معناى املاء مهلت دادن است.

۵- براى مبتدى تفسیر نمونه خوب است ولى محقّق باید تفاسیر مختلف را بررسى کند.

ضمناً قیمت سالنامه‏هاى موجود پاسدار اسلام به شرح ذیل است:

سال دوم ) ۵۰۰۰ ریال سال سوم ) ۵۰۰۰ ریال

سال چهارم ) ۵۰۰۰ ریال سال هفتم ) ۵۰۰۰ ریال

سال دهم ) ۵۰۰۰ ریال سال یازدهم ) ۵۰۰۰ ریال

سال دوازدهم ) ۵۰۰۰ ریال سال سیزدهم ) ۶۵۰۰ ریال

سال چهاردهم ) ۹۰۰۰ ریال سال پانزدهم ) ۱۰۰۰۰ ریال

سال شانزدهم ) ۱۳۰۰۰ ریال سال هفدهم ) ۱۵۰۰۰ ریال

× کرمان: برادر م – ا:

سخنرانى ایشان را نشنیده‏ایم تا اظهار نظر کنیم.

× کنگاور برادر… دانشجو:

پتو و تشک و همه چیزهایى که نوشته‏اید پاک است و شما بى‏جهت نگران شده‏اید و خود را آزار مى‏دهید فقط آن موضع از فرش که با کهنه تمیز کرده‏اید پاک نیست ولى نوار و ضبط و غیره همه پاک است.

× بوشهر بخش دلوار برادر اسماعیل، ق:

اگر فقیر و نیازمند باشید و قدرت کارکردن و تهیّه مؤونه زندگى نداشته باشید مى‏توانید مطالبه نفقه کنید و مادرتان به هر حال حقّ مطالبه نفقه و شکایت دارد.

× ساوه خواهر ا. ر:

۱- نقص‏هایى که ذکر کرده‏اید چندان اهمیّت ندارد و هنوز دیر نشده است نگران نباشید.

۲- اگر ملک مادر بوده است با رضایت سایر ورثه تصرّف شما اشکالى ندارد.

۳- استفاده از آن غذاها با رضایت اولیاى کودکان اشکال ندارد و ساکت کردن آن‏ها با فریاد اشکال ندارد.

× کرمانشاهان برادر ف مرادى:

۱- شکى نیست که معلم و مرشد و راهنماى روحانى بسیار مهم و ارزنده است ولى متأسفانه امروز آن هم در گوشه و کنار بسیار کم است و نمى‏توان به انتظار چنین برخوردى نشست هر کس به اندازه ظرفیّت خود باید تلاش کند و از چشمه‏سار معرفت (قرآن و حدیث) توشه بردارد و بر این اساس شما مى‏توانید از راه مطالعه کتاب‏هاى بزرگانى همچون حضرت امام، علامه طباطبایى و استاد مطهرى و دیگران سطح علمى خود را بالا ببرید و از نظر علمى علاوه بر دقّت در مسائل و احکام شرعى و به کار بستن آن‏ها، در جهات اخلاقى، آیات قرآن و احادیث و گفتار بزرگان را ملاک عمل قرار دهید.

۲- طبیعى است که آن‏چه در دنیا و حول و حوش ما است ما را به گناه دعوت مى‏کند و خداوند مى‏فرماید: “ما آن‏چه بر زمین آفریده‏ایم زینتى است که مایه ابتلا و آزمایش انسان است” و انسان باید با بودن در کنار این زیبایى‏ها و دعوت‏ها خود را از گناه نگه دارد و این امر امکان‏پذیر است ولى مشکل و هنر انسانِ با تقوا همین است.

۳- ازدواج بهترین وسیله براى کنترل انسان در برابر گناه است و علاوه بر جلوگیرى از انحرافات اخلاقى احساس مسئولیّت در شؤون زندگى به وجود مى‏آورد و این امر در تثبیت شخصیّت انسان بسیار مؤثّر است.

× اصفهان – برادر محمد رضا ملک محمد:

سؤال‏هاى خود را از دفتر مرجع خود بپرسید.

× تبریز برادر ت، الف، ن:

البتّه از نظر شرعى نه تنها اشکال ندارد بلکه ممکن است بسیار خوب و مناسب و خداپسند باشد ولى همان‏گونه که پدر و مادر شما گفته‏اند مشکلاتى بعداً به وجود خواهد آمد و سرزنش‏هایى از دور و نزدیک نثار شما خواهد شد و ممکن است پس از رکود این خروش جنسى آمیخته با عرفان و تقوا و سرد شدن این کانون، پشیمانى به وجود بیاید و موجب جدایى شود. اگر هم اکنون آینده را خوب و کاملاً روشن ملاحظه کنید و با همه مشکلات و پیچ و خم‏هایش آن را بپذیرید و تصمیم جدّى بر مبارزه داشته باشید به نظر مى‏رسد کارى بسیار خوب باشد در عین حال تا پدر و مادر را راضى نکرده‏اید بهتر است اقدامى نکنید.

×××

جدیدترین آثار مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم که به دفتر مجله اهداء شده است:

فلاح‏السائل‏ونجاح‏المسائل:سیدابن‏طاووس،تحقیق‏غلامحسین‏مجیدى.

درسنامه علوم قرآنى، حسین جوان آراسته آن‏چه یک جوان باید بداند، رضا فرهادیان. دهکده پرماجرا، محمد رزقى.

بوى خاک، منیژه آرمین. عاشورا در فقه، سید ضیاء مرتضوى فاطمه(س) گلواژه آفرینش، سید ضیاء مرتضوى. ابن حجّاج شاعر معروف قرن چهارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *