امیرى از تبار عاشورائیان

 

سینه ستبر تاریخ مالامال از خاطراتِ حیات و ممات مردان مردى است که روحشان فراتر از زمان و عرصه فراخ زمین تنگ‏تر از قلب سرشار از عشقشان بوده است. عشق به یگانه هستى‏بخش که اشتیاق لقاءش آرام از جسم و جان آن‏ها گرفته و سر سودایى‏شان را هماره بر آستان داشته‏اند. امیر کم نظیر ارتش اسلام سپهبد على صیاد شیرازى یکى از این پر و بال سوختگان وصال نور است که لباس زیباى شهادت زیبنده قامتش و کمترین مزد اخلاص، فداکارى و ایثار و پروانگى اوست.

سردار سرافراز جبهه توحید و بسیجى آشناى جبهه‏هاى افتخار و شرف و نور، این سربردار همیشه بیدار و جهادگر عرصه‏هاى پیکار و شیر بیشه شجاعت و ایثار و عاشق بیقرار و اسوه اخلاص و استقامت با صدق و صفا، پس از عمرى جهاد خالصانه و جانبازى در خطوط مقدم دفاع از اسلام و ولایت ، با پیکر خونین و چهره رنگین و مخضوب به دیار معشوق شتافت و شهید شاهد جوار قرب حضرت حق گردید و اجر و پاداش آن همه اخلاص و ایثار را در همین دنیاى فانى نیز گرفت. تجلیل و گرامیداشت تمام برجستگان ملت و تقدیر امت اسلام در تشییع با شکوه و کم نظیر این سرباز فداکار اسلام گواه این مدعا است.

او عاشق دلسوخته اى بود که در گستره خونین جبهه‏هاى نبرد از کوههاى سر به فلک کشیده کردستان تا دشت‏هاى تفتیده خوزستان به جهاد و نماز و نیایش مى‏پرداخت و در جهاد اکبرش اوج بندگى خویش را به نمایش مى‏گذاشت. او صدف خود را شکسته بود تا درّ ناب وجودش با ذوب در حقیقت اسلام و ولایت ظهور یابد. ادوار زندگى سرشار از خدمتش، به حق نمونه‏اى مجسم در خدمتگزارى بر این طریق بود و براى نیل به مقصود دمى آرام نداشت. او فرماندهى متدیّن، جدّى، امیدوار، سخت‏کوش، شجاع و با اخلاص و الگویى کم‏نظیر و برتر در خدمتگزارى و وفادارى به نظام و عشق به ولایت بود. زندگى مشحون از مجاهدات بى‏وقفه او با شهادت به اکمال رسیده است چون که این هنر مردان خداست.

شهید صیاد شیرازى پس از پیام امام خمینى(ره) مبنى بر شناسایى نیروهاى مخلص ارتش طاغوت، شناخته شد و به خاطر توان بالاى سازماندهى‏اش مورد توجه حضرت امام و یاران انقلاب اسلامى قرار گرفت. وى در آن زمان با درجه ستوان یکم در اصفهان، استاد توپخانه بود که در همان شرایط به عنوان عنصرى حزب اللهى در جهت سازماندهى نظامیان انقلابى فعالیت خود را آغاز کرد و تلاش‏هاى وى پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ساماندهى ارتش و ساختار نیروهاى مسلّح متجلّى شد.

این شهید سعید در بحبوحه غائله سال ۵۸ ضد انقلاب در کردستان به فرماندهى عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در کنار دوستان سپاهى‏اش نیروى مشترکى را تشکیل داد و با اعزام به منطقه به نحو شایسته، امر پاکسازى منطقه غرب کشور را از لوث وجود اشرار ضد انقلاب به انجام رساند این در حالى بود که ایشان و بقیه سرداران مجبور بودند با دخالت‏ها و مشکل‏آفرینى‏هاى بنى‏صدر خائن نیز به نحوى مدبّرانه مقابله کنند.

در مهر ماه سال ۱۳۶۰ به پیشنهاد رئیس شوراى عالى دفاع از سوى امام خمینى(ره) به فرماندهى نیروى زمینى ارتش جمهورى اسلامى منصوب شد. در این منصب فرماندهى نیروهاى ارتش اسلام در عملیات‏هاى پیروزمند ثامن‏الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس را بر عهده داشت. یاد فاتح بزرگ فتح المبین و بیت المقدس فراموش ناشدنى است چرا که فتح المبین و بیت المقدس از یاد نرفتنى است. عملیاتى که سرنوشت جبهه‌هاى اسلام را علیه کفر به پیروزى رقم زد و مسیر و روند جنگ تحمیلى را در مسیر پیروزى ارتش اسلام قرار داد.

ایشان در ۲۳ تیرماه ۱۳۶۵ طى حکمى از سوى حضرت امام خمینى(ره) به عضویت شوراى عالى دفاع منصوب شد. در متن حکم حضرت امام خطاب به آن بزرگمرد چنین آمده است:

“براى فعال کردن هرچه بیشتر و بهتر قواى مسلح کشور ضرورت دارد از تجربه اشخاصى که در متن مسایل جنگ بوده‏اند، استفاده هرچه بیشتر بشود، بدین سبب سرکار سرهنگ صیاد شیرازى و وزیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را تا پایان جنگ به عضویت شوراى عالى دفاع منصوب مى‏نمایم.”

به دنبال مسئولیت خطیر شهید صیاد شیرازى در شوراى عالى دفاع، با درخواست رئیس شوراى عالى دفاع و موافقت حضرت امام خمینى(ره) در مرداد ماه سال ۱۳۶۵ ، مسئولیت فرماندهى نیروى زمینى ارتش به برادر دیگرى واگذار گردید. حضرت امام(ره) در حکم فرمانده جدید نیروى زمینى ارتش پیرامون خدمات آن شهید سرافراز چنین فرمودند: “با تقدیر از زحمت‏هاى طاقت فرساى سرکار سرهنگ صیاد شیرازى که با تعهد کامل به اسلام و جمهورى اسلامى در طول دفاع مقدس از هیچ‏گونه خدمتى به کشور اسلامى خوددارى نکرده و امید است در آینده نیز در هر مقامى باشد، موفق به ادامه خدمت‏هاى ارزنده خود شود.”

سپس در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به همراه تعدادى دیگر از فرماندهان ارتش با پیشنهاد رئیس شوراى عالى دفاع و موافقت امام خمینى(ره) به درجه سرتیپى ارتقاى مقام یافت.

آن شهید والامقام در مهرماه سال ۱۳۶۸ به درخواست رئیس ستاد فرماندهى کل نیروهاى مسلح و موافقت مقام معظم رهبرى و فرماندهى کل قوا به سمت معاونت بازرسى ستاد فرماندهى کل نیروهاى مسلح منصوب شد.

امیر شجاع سپاه اسلام در شهریور ماه سال ۱۳۷۲ با حکم فرماندهى معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهاى مسلح منصوب گشت.

تیمسار سرتیپ صیاد شیرازى در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید خجسته غدیر با حکم مقام معظم فرماندهى کل قوا به درجه سرلشگرى نایل آمد.

نقش او در ایجاد وحدت بین قواى مسلح کشور و نیروهاى توانمند دفاعى و مهار دشمن و حفظ تمامیت ارضى کشور و فتح جبهه‏هاى حق علیه باطل در عملیات‏هاى ثامن الائمه طریق‏القدس، فتح المبین، بیت المقدس و دیگر عملیات‏هاى پیروزمند تا مرصاد و دفاع از حدود و ثغور میهن عزیز اسلامى بر کسى پوشیده نیست. آرى دشمن زبون چنین عنصر برجسته و مؤثر و شخصیت کم نظیر و سرمایه عظیمى را از امّت اسلام گرفت و نظام را از گرمى وجودش بى‏بهره ساخت و کوردلان شب‏پرست، خناسان روزگار و پس مانده‏هاى زخم خورده مرصاد در صبح روز ۲۱ فروردین ۷۸، فاتح بزرگ فتح‏المبین و بیت‏المقدس و… را آماج تیرهاى حقد و کینه خود قرار دادند و قامت استوار امیر ارتش اسلام را به خاک افکندند. روح بلند و سرفرازش در آسمان‏ها پرکشید و به آرزوى دیرینه خویش که همانا شهادت در راه معبود و وصال معشوق بود نائل گشت.

بوسه بر تابوت حامل پیکر مطهّر آن شهید والا مقام توسط قلب تپنده امت اسلام، رهبر معظم انقلاب اسلامى حضرت آیهالله العظمى خامنه‏اى (مدّظله العالى) اوج تجلیل از مقام شامخ این شهید عاشق و سردار عشق و تمام شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامى و دوران دفاع مقدس است که روزگارى نیز امام شهیدان، خمینى کبیر بر بازوان پرتوان و دشمن شکن آنان بوسه مى‏زد.

مقام معظم رهبرى در پیام مبارک خویش بدین مناسبت چنین فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

“من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلاً”

امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامى مؤمن و پارسا و پرهیزکار، سپهبد على صیاد شیرازى امروز به دست منافقین مجرم و خونخوار و روسیاه به شهادت رسید. این نه اولین و نه آخرین بارى است که دلى نورانى و سرشار از عشق و ایمان و وفادارى به آرمان‏هاى بلند الهى، هدف تیر خشم و عناد و عصبیت از سوى زمره جنایتکار و فاسدى که ادامه حیات خود را در خدمتگزارى به دشمنان اسلام دانسته است. قرار مى‏گیرد و دست خائن خود فروخته‏اى، نهال ثمربخش انسان والایى را قطع مى‏کند.

او مانند دیگر مردان حق از روزى که قدم در راه انقلاب نهادند، همواره سر و جان خود را براى نثار در راه خدا بر روى دست داشتند.

سرزمین‏هاى داغ خوزستان و گردنه‌هاى برافراشته کردستان سال‌ها شاهد آمادگى و فداکارى این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‏هاى دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خود گذشتگى او حفظ کرده است. خطر مرگ کوچک‏تر از آن است که بندگان صالح خدا را از راه او بازگرداند و عشق به منال دنیوى حقیرتر از آن است که در دل نورانى شایستگان جایى بیابد، کوردلان منافق بدانند که با این جنایت‏ها روز به روز نفرت ملت ایران از آنان بیشتر خواهد شد و خون مردان پاکدامن و پارسا هم چون صیاد شیرازى و شهید لاجوردى بدنامى و سیاهرویى آنان را در تاریخ و در دل این ملت همیشگى خواهد کرد. و سردمداران استکبار که با وجود لاف‏زنى‏هاى ضد تروریستى خود، به امید آن نشسته‏اند که تروریست‏هاى مزدورشان در ایران اسلامى با شهید کردن مردان استوار و مقاوم انقلاب، راه تسلط بر ایران اسلامى را هموار کنند. بدانند که خون شهیدان راه حق، ملّت مؤمن ما را راسخ‏تر و آشتى‏ناپذیرتر و مقاومتر مى‏سازد. رحمت و فضل بیکران الهى بر روح شهید عزیزمان على صیاد شیرازى و لعنت و نفرین خدا و فرشتگان و بندگان صالحش بر ایادى منفور و مطرود استکبار.

اینجانب شهادت این بنده برگزیده خدا را به ملت ایران به خصوص به یاران دفاع مقدس و ایثارگران جبهه‌هاى نور و حقیقت و به خانواده گرامى و فداکار و بازماندگان محترمش تبریک و تسلیت مى‏گویم و صمیمى‏ترین درود خود را بر روح پاک او و خون بناحق ریخته او نثار مى‏کنم.

والسلام على عبادالله الصالحین سید على خامنه اى

مقام محترم ریاست جمهورى اسلامى ایران حضرت حجهالاسلام والمسلمین سید محمد خاتمى نیز از جایگاه والاى آن شهید سعید تجلیل نموده و فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

انّا للّه و انّا الیه راجعون

شهید بزرگوار سپهبد صیاد شیرازى سردار فداکار اسلام و فرزند برومند ایران به دیدار معبود شتافت و پاداش فداکارى و خدمت صادقانه خود را دریافت کرد اما ملّت ، دولت و نیروهاى مسلح را داغدار کرد.

تاریخ دفاع مقدس سرشار از حماسه‏هاى ماندگار مردمى، قدرت فرماندهى و قابلیت و رشد و فداکارى و ایثار همه جانبه پاکباختگان مؤمن نظامى است.

سپهبد صیاد شیرازى از جمله این وارستگان فداکار و شجاع بود که شهادت به حق زیبنده و شایسته او بود.

بدون تردید ترور این فرزند برومند اسلام و ایران نیز هم چون حرکات زبونانه و ضد مردمى گذشته، حاصلى جز رسوایى عاملان آن نخواهد داشت و تلاش براى کشانیدن جامعه به خشونت و کند کردن روند اعتلا و عزت نظام جمهورى اسلامى و حاکمیت و اقتدار قانون در کشور پیشاپیش محکوم به شکست خواهد بود. بدیهى است پاسداران امنیت و ثبات کشور ان شاء الله هرچه زودتر جنایتکاران را شناسایى و به جزاى خیانتشان خواهند رساند.

من ، شهادت این سرباز شهید فداکار را به فرماندهى معظم کل قوا و به نیروهاى مسلح و ملت شریف ایران به خصوص خانواده معزز آن عزیز تسلیت مى‏گویم.

سید محمد خاتمى – رئیس جمهورى ایران

هم چنین حضرت حجهالاسلام والمسلمین جناب آقاى‌هاشمى رفسنجانى رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام خود به مناسبت شهادت امیر سپهبد شهید صیاد شیرازى فرمودند:

 

بسمه تعالى

حادثه دلخراش و تاسف انگیز شهادت تیمسار سپهبد على صیاد شیرازى جانشین محترم ستاد کل نیروهاى مسلح به دست عوامل مزدور تروریست ، ضایعه‏اى دردناک و جانسوز براى کشور به ویژه نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران است.

شهید صیاد شیرازى همرزم دوران پرافتخار دفاع مقدس، فرماندهى لایق و سرافراز براى ارتش اسلام بود و در طول این دوران در کسوت یک بسیجى و یک فرمانده لایق نظامى، به حق نقشى مؤثر و تعیین کننده در عملیات‏ها و فرماندهى جنگ بر عهده داشت و پس از جنگ نیز با کوله‏بارى از اندوخته‏هاى علمى و تجربى خود، منشأ خدمات و برکات بسیارى براى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى بود و سرانجام به آرزوى دیرینه خود که همانا شهادت در راه معبود بود، رسید.

اینجانب این ضایعه اسف بار را به محضر فرماندهى کل قوا حضرت آیه الله خامنه‏اى، نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى، مردم قدرشناس ایران و به ویژه به بازماندگان محترم این شهید عزیز تبریک و تسلیت مى‏گویم.

امید است با پیگیرى نیروهاى انتظامى و امنیتى کشور، عوامل مزدور و سرسپرده این عمل وحشیانه و غیرانسانى هرچه زودتر دستگیر و به سزاى جنایت هولناک خود برسند.

اکبر‌هاشمى رفسنجانى

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

××××

روح پیام‏هاى مذکور و دیگر پیام‏هایى که از سوى نهادها، ارگان‏ها و دیگر شخصیت‏هاى برجسته نظام بدین مناسبت صادر گردیده و تشییع شکوهمند و کم نظیر ملت قدر شناس ایران اسلامى از این سرباز جانباز اسلام حاکى از روحیه وحدت آفرین و مخلصانه آن عزیز سفرکرده خونین بال است که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلاى اسلام و تداوم انقلاب اسلامى و پیروى از مقام شامخ ولایت سپرى نموده است. عاش سعیداً و مات سعیداً.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *